کاربرد فناوری بلاک چین در دنیای امروز

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
کاربرد فناوری بلاک چین در دنیای امروز
بلاک چین فقط شبکه‌ای برای بیت ‌کوین نیست و در صنایعی مثل پزشکی، مالی،نظامی و حتی غذایی کاربرد های زیادی دارد. استفاده از بلاک چین برای صنایع و شرکت های مختلف باعث امنیت بیشتر و تمرکز زدایی می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در چند سال اخیر افراد بی شماری در مورد خرید و فروش بیت کوین و قابلیت های این ارز دیجیتال صحبت می کنند. از افراد تازه کار تا حرفه ای های دنیای فناوری ارزهای دیجیتال، همگی به این پدیده ی نوظهور و خاص قرن حاضر علاقه مند شده اند. اما افراد کمی در مورد اصلی ترین فناوری زیرساختی بیت کوین یعنی بلاک چین(Blockchain) که در واقع اساس بیت کوین بر پایة این تکنولوژی بنا شده است تحقیق کرده و اطلاعات کافی دارند. حتی در مورد این واقعیت که بلاک چین فقط به بیت کوین محدود نمی شود و هر نوع ارز دیجیتال دیگر نیز بر پایه همین فناوری ساخته شده اطلاعات چندانی ندارند.

بلاک چین چیست؟

ما برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه نظیر بانک استفاده می کنیم. اما بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان (ارسال کنندگان و دریافت کنندگان پول مجازی) می دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه از بین برود. این شکل از تراکنش را «همتا به همتا» می نامند.

بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت درتبادلات و حتی خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده می کند. بر خلاف سیستم های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و در اصطلاح متمرکز عمل می کنند، مرکزداده ای که بلاک چین ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پخش هستند. محل نگهداری بلاک چین ها را در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» می نامند. این دفتر کل برای همه اعضای شبکه و با جزئیات در دسترس است و حتی حساب، کتاب ها برای همه به صورت شفاف وجود دارد. این شبکه در واقع زنجیره ای از رایانه هایی است که درستی تراکنش های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل تان را تایید می کنند و پس از تایید، آن را نیز به بلاک چین اضافه می کنند.

ساختار بلاک چین به زبان ساده

هر یک از بلوک های موجود در بلاک چین از قسمت های دیجیتالی اطلاعات که شامل سه بخش است تشکیل شده اند:

۱) اطلاعات مربوط به تراکنش های شما: به عنوان مثال تاریخ، زمان و مبلغ آخرین خرید بیت کوین شما.

۲) اطلاعات شرکت کنندگان در معاملات: استفاده از امضای دیجیتال به جای نام واقعی شما، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از یک “امضای دیجیتال” منحصر به فرد ثبت می شود.

۳) هر بلوک اطلاعات متمایزی با دیگر بلوک ها دارد: همانطور که هریک از ما اثر انگشت داریم تا بتوانیم از یکدیگر متمایز شویم، هر بلوک کد منحصر به فردی به نام “هش” (hash) را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد آن را از هر بلوک دیگر تشخیص دهیم. به این ترتیب بلوکهای مربوط به دو معامله با جزئیات یکسان، به دلیل کدهای منحصر به فرد آنها، از هم قابل تفکیک هستند.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

بیایید برای درک بهتر کارکرد بلاک چین به تراکنش های بیت کوین بپردازیم. بلاک چین تمامی اطلاعات و جزییات تک تک تراکنش های صورت گرفته با این ارز دیجیتال را در خود ذخیره می کند و اگر یک کاربر بخواهد یک بیت کوین را بیش از دو بار معامله (یعنی کلاهبرداری کند) مانع آن می شود.

هر بلوک زمانی که داده های جدید را ذخیره می کند به بلاک چین اضافه می شود. و این گونه با زنجیره ای از چندین بلوک که بهم وصل شده اند عنوان کلی بلاکچین پدید می آید برای اینکه یک بلوک به بلاک چین اضافه شود، باید چهار اتفاق رخ دهد:

۱) یک معامله باید انجام شود.

۲) پس از خرید، معامله شما باید تأیید شود. این کار را شبکه رایانه ها که بیش از هزاران رایانه هستند و در سراسر جهان گسترده اند انجام می دهند. این شبکه از طریق رایانه بررسی می کند که معامله مطابق سفارش شما انجام شده باشد.

۳) جای ذخیره هر معامله باید در دل یک بلوک باشد. پس از تأیید درستی معامله شما، اطلاعات در یک بلوک اختصاصی ثبت می شود. در آنجا، اطلاعات معامله شما در کنار بی شمار تراکنش مشابه قرار می گیرد.

۴) به هر بلوک باید هَش (کد) داده شود: پس از تأیید همه معاملات یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هَش داده شود. پس از گرفتن هَش اختصاصی، آن بلوک به بلاک چین اضافه می شود.

مزایا فناوری بلاکچین

  • حذف واسطه ها
  • کاهش هزینه ها
  • سرعت بالاتر
  • امنیت بالاتر
  • شفاف سازی و غیر قابل دستکاری شدن
  • نیاز کمتر به منابع انسانی و اعتماد

معایب فناوری بلاکچین

  • نیاز به تکنولوژی جدید
  • مشکل سرعت در حجم های بالا
  • عدم قابلیت اصلاح اطلاعات اشتباه
  • وابستگی شدید امنیت به کلید خصوصی

کاربردهای روزمره بلاک چین چیست؟

بلاک چین امروزه کاربرد های بیشماری دارد. ما قصد داریم به صورت خلاصه کاربرد های روزمره این فناوری جدید را به شما معرفی کنیم.

بلاک چین فقط شبکه ای برای بیت کوین نیست و در صنایعی مثل پزشکی، مالی،نظامی و حتی غذایی کاربرد های زیادی دارد. استفاده از بلاک چین برای صنایع و شرکت های مختلف باعث امنیت بیشتر و تمرکز زدایی می شود.

مثلا فرض کنید زمانی که بیمار شوید اطلاعات شما روی یک بلاک چین انحصاری ذخیره شود و با مراجعه به پزشک بعدی کلی دارو ها و عمل های گذشته تان در بالک چینتان برای پزشک جدید قابل دسترس باشد. این اطلاعات غیر قابل دستکاری هستند و این باعث تقلب کمتر و جرائم احتمالی کمتر می شود.

یا مثلا در یک سیستم که نیاز ویژه ای به سرور مرکزی هست، بلاک چین میتواند این تمرکز را از بین ببرد و با ذخیره اطلاعات بر روی اعضای استفاده کننده شبکه، باعث کاهش هزینه های نگهداری و امنیت سرور شود.

فرض کنید از سایت دیجی کالا یک بسته گوشت چرخ کرده سفارش داده اید، اگر فرایند سفارش این شرکت بر اساس بلاک چین بود، شما با دریافت بسته به آسانی متوجه زمان کشتار گوشت، زمان پاکسازی و فرآوری گوشت ، زمان سفارش و زمان تحویل می شدید. دیگر هیچ فروشنده ای نمی توانست تاریخ انقضای محصولش را دستکاری کند!

آیا بلاک چین امن است؟

در بلاک چین نوشتن هر رویداد جدید توسط هر گره قابل انجام است، اما ثبت نوشته در یک بلاک باید مورد تایید حداقل ۵۰% کاربران قرار بگیرد. این باعث شفاف سازی اسناد و مدارک می شود که برای امنیت یک اکسیر محسوب می شود.

دقیقا مثل یک اتاق شیشه ای که اگر در آن کسی عمل مجرمانه ای مثل قتل انجام دهد، اما به دلیل شیشه ای بودن برای همه َکار می شود. پس میتوان گفت بلاک چین امن ترین تکنولوژی روز دنیاست که استفاده از آن با رعایت نکات ایمنی هیچگونه خطری نخواهد داشت.

برای نفوذ به این شبکه نفوذگران باید حداقل ۵۰% کل گره های شبکه را در اختیار داشته باشند که به حملات ۵۱%به بلاک چین معروف است. همچنین هک و فیشینگ با استفاده از روش های مهندسی اجتماعی و پیدا کردن کلید خصوصی قربانی بسیار مرسوم است.

سرعت بلاک چین چقدر است؟

سرعت بلاک چین یکی از مهمترین نقات قوت این تکنولوژی جدید است.

سرعت شبکه بلاک چین بنا به استفاده متفاوت است. مثلا بلاک چین ریپل و بیت کوین سرعتشان متفاوت است.

برای سنجش سرعت، از تعداد تراکنش بر ثانیه استفاده میکنند. مثلا بیت کوین فقط ۷ تراکنش در ثانه انجام می دهد که نسبت به ارز های دیجیتال جدید تر بسیار کمتر است. اما با گسترش تکنولوژی امروزه ارز هایی به وجود آمده اند که تا ۱۲۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام میدهند و این فوق العاده است!

آینده بلاک چین کجاست؟

بلاک چین اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۱ پیشنهاد شد و امروزه در سن ۲۷ سالگی نامش بر زبان همه بازار های مالی است! نه فقط در حد مفاهیم کوچکی مثل بیت کوین و ارز دیجیتال بلکه به عنوان کلمه کلیدی بر سر زبان هر سرمایه گذار در جهان است.

ذهن بشریت نمی تواند آینده را حدس بزند اما در مورد اینکه این فناوری قادر به چه چیزی است و در سالهای بعد سرآمد چه خواهد بود میتواند حدس هایی بزند. بلاک چین می کوشد تا عملیات تجاری و دولتی را دقیق تر، کارآمدتر و مطمئن تر کند. بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد و امنیت را چندین برابر کند.همچنین در سرعت بسیاری از کارها سرآمد خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...