خواص لاغری زغال اخته

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص لاغری زغال اخته
زغال اخته یکی از میوه های خوشمزه تابستانی که دارای خواص درمانی زیادی است که یکی از آنها لاغری است. در این مقاله می خواهیم از خواص زغال اخته برای لاغری حصبت کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

زغال اخته یکی از محبوب ترین میوه های در بین ما ایرانیان است اما افراد کمی از خواص بی شمار آن آگاهی دارند. این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسیدفولیک، ویتامین های E, B۱, B۲, C و فلاوونوئیدها است. زغال اخته حاوی بیش از ۱۰ درصد تانن، قند، پکتین، اسیدهای آلی و رنگدانه است. این میوه خوشمزه کم کالری است و باعث اضافه وزن نمی شود. همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است. آنتوسیانین موجود در زغال اخته رنگدانه ای از گروه فلاوونوئیدها می باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه فرنگی و دیگر میوه ها است. میوه های خانواده گیلاس (cherry) و زغال اخته (cornelian cherry) حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هستند. حدود ۱۷ ترکیب آنتی اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین های C و E و ملاتونین نیز جزء آنها هستند.

زغال اخته

زغال اخته یا زغال (نام علمی: Cornus mas) درختچه بلند یا درخت کوچک برگریز (خزان کننده) از خانوادهٔ گیاهان گلدار دولپه ای و تیرهٔ زغال اخته ییان است که درخت آن در ایران به بلندی ۸ متر و قطر ۱۵ تا ۱۹ سانتی متر می رسد. این گیاه بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا (ایران، آذربایجان، ارمنستان، آسیای جنوب غربی و اروپای جنوبی) است. میوهٔ آن نیز زغال اخته یا زغال نامیده می شود. گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد. برگ های سبز پررنگ، براق و نوک تیزی دارد. میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد. درختچه زغال اخته حدود ۳۰۰ سال عمر می کند و در حدود ۲۵ سالگی تا ۸ متر می رسد. این درخت به طور کلی ارتفاعی حدود 48 متر دارد. زغال اخته در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه الموت، کوئین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان می باشد. منطقه قزوین و رودبار به ویژه در حاشیه البرز، بیشترین تولیدکننده و صادر کنندگان زغال اخته کشور محسوب می شوند. میوه نرسیده آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است ولی میوه رسیده آن به رنگ قرمز تیره و خوشمزه و شیرین است. این میوه در تابستان، عرضه و معمولاً به صورت تازه مصرف می شود، ولی به صورت خشک، مربا، کنسرو، ترشی، آبمیوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

میوه زغال اخته

فواید زغال اخته

  • رفع سوزش ادرار و ضدعفونی کننده مجاری ادراری
  • التیام زخم
  • پاکسازی کبد و بدن از سموم
  • مفید برای سفید کردن دندان ها
  • آنتی اکسیدان قوی که از سرطان جلوگیری می کند
  • ضد باکتری قوی برای دستگاه گوارش و ادراری
  • مناسب برای بیماران دیابتی
  • درمان چاقی و کاهش وزن
  • مفید برای بیماری های قلبی و عروقی
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی
  • مناسب برای دوران شیردهی
  • مناسب برای شادابی و زیبایی پوست بانوان

زغال اخته و لاغری

زغال اخته به عنوان یک تنظیم کننده انسولین بوده و به این ترتیب از انباشتگی چربی ها پیشگیری کرده و با افزایش چربی سوزی بدن باعث کاهش وزن و لاغری می شود. آب زغال اخته بر روی چربی های ذخیره شده در بدن، اثر امولسیون دارند و به نوبه خود در از بین بردن انها بسیار موثر هستند و به کاهش وزن کمک می کنند و با توجه به فیبر بالایی که دارد، شکم را برای مدت زیادی پر و سیر نگاه می دارد. فیبر موجود در این میوه علاوه بر اینکه باعث کاهش اشتها در افراد شده، پاک سازی روده ها را به دنبال دارد و برای دفع سموم از بدن مناسب است که این امر منجر به لاغری و کاهش وزن می شود. این ماده با تنظیم قند خون بدن از بالا رفتن میزان آن در خون و ایجاد احساس گرسنگی جلوگیری می کند. همچنین ذغال اخته دارای ماده ای به نام پلی فنول است که گفته می شود ممکن است در کاهش وزن تاثیر داشته باشد. در رژیم غذایی که در آن ذغال اخته وجود داشته باشد، احتمال تجمع چربی شکمی بسیار کاهش می یابد.

مضرات زغال اخته

اگر شما از وارفارین داروی رقیق کننده خون استفاده می کنید از مصرف بالای زغال اخته جلوگیری کنید موارد متعددی از افزایش خونریزی به دلیل فعل و انفعالات مشکوک با آب زغال اخته و وارفارین گزارش شده است. نوشیدن آب زغال اخته بیش از حد می تواند سبب برخی از عوارض جانبی مانند ناراحتی خفیف معده و اسهال شود نوشیدن بیش از 1 لیتر در روز برای یک دوره زمانی طولانی ممکن است شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. محصولات زغال اخته ممکن است دفع اگزالات ادرار را افزایش دهد که در افراد با سابقه سنگ کلیه باید با پزشک خود قبل از هر نوع زغال اخته صحبت کنید.

سخن آخر

بهترین مقدار مصرف روزانه نصف فنجان در نظر گرفته شده است. این مقدار زغال اخته را می توانید به تنهایی مصرف کنید، با میوه های دیگر یا ماست مخلوط کرده و میل کنید و یا با صبحانه بخورید. قبل از مصرف زغال اخته به منظور لاغری، حتما با کارشناس تغذیه مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان