«خیبرشکن» جدیدترین موشک ایران را بیشتر بشناسید

  یکشنبه، 24 بهمن 1400 ID  کد خبر 192368
«خیبرشکن» جدیدترین موشک ایران را بیشتر بشناسید
ساعد نیوز: «خیبرشکن» جدیدترین دستاورد موشکی جمهوری اسلامی ایران است که ویژگی‌های منحصر به فردی را برای نخستین بار در قدرت موشکی ایران به نمایش گذاشته از جمله آنکه برای نخستین بار سرزمین‌های اشغالی در برد موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی ایران قرار گرفت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، دو روز پس از آنکه سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه خبر از پیوستن یک موشک راهبردی به داشته های موشکی ایران خبر داد، موشک بالستیک دوربرد و نقطه زن خیبرشکن نهایتا روز چهارشنبه در یکی از شهرهای موشکی زیرزمینی نیروی هوافضای سپاه با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح رونمایی و به یگان های عملیاتی موشکی پیوست.

از آنجا که خیبرشکن را می توان نسل جدیدی از موشک ها و تحولی در حوزه توان موشکی جمهوری اسلامی ایران برشمرد، در این گزارش بر اساس تصاویر و اطلاعات منتشر شده به بررسی تخصصی ویژگی های این موشک خواهیم پرداخت.

اولین موردی که در این موشک خودنمایی میکند، ابعاد به نسبت بزرگتر بالک های متحرک سرجنگی آن است که این افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سرجنگی را پس از ورود به جو افزایش می دهد و امکان اجرای مانورهای پیچیده تر و سریع تر را به منظور عبور موثر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی که کارویژه سامانه های پدافندی مانند فلاخن داود رژیم صهیونیستی و پاتریوت ایالات متحده را فرآهم میکند.

کلاهک های جداشونده مانورپذیر (MaRV) وقتی وارد جو زمین می شوند، به کمک بالک های خود مانور می دهند که در حین مانور انرژی جنبشی و طبعا سرعت آنها کاهش پیدا می کند و به همین دلیل در لحظه اصابت سرجنگی به هدف هیچ نشانه ای از سوزش بالک ها و گداخته شده سرجنگی مشاهده نمی شود که در نتیجه انجام مانورهای سنگین برای خنثی سازی پدافند هوایی دشمن، در لحظه اصابت سرعت سرجنگی در حدود ۲ تا ۳ ماخ برآورد می شود.

در تصویر زیر نمونه ای از انجام چنین مانوری را مشاهده می کنید که در آن سرجنگی با بیش از ۹۰ درجه تغییر زاویه نسبت به خط سیر خود، به هدف اصابت کرده است. همچنین مشاهده میشود که درخشندگی و سوزش حاصل از گرمایش آیرودینامیکی سرجنگی موشک رفته رفته پس از انجام مانور کاهش پیدا کرده است و در لحظات آخر درخشندگی وجود ندارد.

تصویر

پیکربندی سرجنگی موشک خیبرشکن از نوع سه مخروطی یا Tri Conic است که استفاده از این پیکربندی به منظور حفظ پایداری سرجنگی در حین انجام مانورهای سنگین است. البته میزان نیروی پسا (Drag) در این پیکربندی مقداری بیشتر است اما افزایش میزان نیروی پسا در سرجنگی این موشک به منظور دستیابی به قابلیت مانورپذیری بوده که در حقیقت، طراحان در این بخش به نوعی با ایجاد مصالحه مهندسی، قابلیت مانورپذیری را به افزایش نیروی پسا ترجیح داده اند.

موشک خیبرشکن
سرجنگی موشک خیبرشکن از نوع سه مخروطی یا Tri Conic است

اطلاعات دقیق و رسمی از ابعاد موشک خیبرشکن مانند طول، قطر، وزن، وزن سرجنگی و ... ارائه نشده است اما با تخمین های صورت گرفته بر اساس تصاویر منتشر شده، طول موشک خیبر شکن ۱۰.۵ متر و قطر آن ۸۰ سانتی متر تخمین زده می شود.

همچنین آنگونه که سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه می گوید، وزن این موشک یک سوم موشک های مشابه است که در صورت مفروض قرار دادن وزن موشک قدر S بعنوان موشک مشابه، می توان نتیجه گرفت که وزن موشک خیبرشکن با سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرمی، ۴.۵ تن باشد که چنین وزنی برای یک موشک بالستیک تاکتیکی با برد ۱۴۵۰ کیلومتر عددی بسیار ایده آل است. از سوی دیگر علت این وزن کم را می توان استفاده از بدنه کامپوزیتی برشمرد که طی سال های اخیر و در محصولات سپاه مشهود است و شاهد مثال آن موشک بدنه کامپوزیتی رعد-۵۰۰ و موتورهای کامپوزیتی زهیر، سلمان و رافع است.

اصابت موشک خیبرشکن
دقت اصابت موشک خیبرشکن به روایت تصویر

بررسی تصاویر منتشر شده از موشک خیبرشکن نشان دهنده شتاب چشمگیر این موشک پس از پرتاب است که بیانگر سرعت بالای موشک قبل از خارج شدن از جو زمین است به طوری که موشک پیش از خروج از جو به سرعت های بالای ۴-۵ ماخ می رسد که این موضوع از نحوه سوزش بالک ها به دلیل گرمایش آیرودینامیکی در ثانیه های پس از پرتاب به خوبی مشخص است. چنین شتاب بالایی اثرات افت سرعت ناشی از نیروی گرانش زمین را به شدت کاهش داده که در نهایت منجر به افزایش برد موشک می شود.

موشک خیبرشکن
گداخته شدن بالک های موشک خیبرشکن در اثر گرمایش آیرودینامیکی

همچنین با بررسی دقیق سرجنگی، نشانه هایی از وجود رمپ های مشکی رنگ جلوی بالک ها مشاهده می شود که دلیل استفاده از این رمپ ها، ایجاد یک ناحیه جدایش جریان است که در این ناحیه با کاهش چگالی هوا، اثر گرمایش آیرودینامیک روی شفت متصل کننده بالک به عملگر را کاهش داده و مانع از ذوب شدن آن می شود.

موشک خیبرشکن
رمپ بالک های موشک خیبرشکن

از دیگر مزیت های موشک خیبرشکن، ابعاد کوچکتر آن نسبت به نمونه های مشابه در کشور است، کوچک تر شدن موشک مزیت های قابل توجهی به همراه دارد از جمله آنکه هرچه موشک کوچکتر باشد، در فضای محدود پایگاه های موشکی زیرزمینی تعداد بیشتری از آن را می توان ذخیره و انبارداری کرد. مزیت دیگر قابلیت استفاده از طیف وسیع پرتابگرها است که بر اساس تصاویر منتشرشده، پرتابگر مورد استفاده برای موشک خیبرشکن بر روی یک شاسی ۱۰ چرخ تجاری سوار شده که قابلیت استتار به صورت یک خودروی تجاری را نیز دارد.

موشک خیبرشکن
تعداد قابل توجه موشک های خیبرشکن در شهر موشکی زیرزمینی سپاه

رونمایی از پرتابگر دوفروندی موشک های تاکتیکی اسرائیل زن هم از دیگر مواردی بود که با رونمایی موشک خیبرشکن، رسانه ای شد. پیش از این موشک های بالستیک سوخت جامد مانند فاتح، ذوالفقار و دزفول بر روی پرتابگرهای دو فروندی مشاهده شده بود، اما این اولین بار است که ایران پرتابگرهای دوفروندی را برای موشک هایی با برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر رونمایی می کند که به دلیل اینکه سرزمین های اشغالی در برد این موشک ها قرار می گیرند، از آنها تحت عنوان موشک های اسرائیل زن یاد می شود.

از سوی دیگر افزایش تعداد موشک های آماده به شلیک روی سکوهای متحرک، به معنی افزایش نرخ شلیک است که قابلیت شلیک های متعدد را برای اشباع سامانه های دفاع موشکی دشمن که یک تاکتیک تاثیرگذار و اثبات شده است فراهم می کند.

موشک خیبرشکن
پرتابگر تک فروندی موشک خیبرشکن

موضوع دیگر در بررسی موشک خیبرشکن نوع انفجار سرجنگی آن است که بر اساس تصاویر منتشرشده، کلاهک از نوع شدیدالانفجار است اما به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موادی در سرجنگی خیبرشکن به کار گرفته شده که قدرت انفجار آن را به چندین برابر TNT افزایش داده است. البته با توجه به نحوه نام گذاری این موشک، می توان امکان توسعه سرجنگی های سنگرشکن را هم برای این موشک کاملا محتمل دانست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ناگفته هایی از ساده زیستی سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌‌جمهوری که سال‌ها اجاره‌نشین بود! (209 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (158 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (80 نظر) زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... (49 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (39 نظر) سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید در منزلشان با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس (25 نظر) نگاهی به کیک تولد با کلاس با طراحی زیبا سپیده بزمی پور مادر نبات و پناه/ مبارکا باشه خانووم +عکس (13 نظر) میز صبحانه رنگارنگ و متنوع سپیده بزمی پور برای خانواده همسرش+عکس /تزئین املت عالی شده... (12 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) نگاهی به ویلای اعیانی با معماریِ رومی جواد نکونام در شمال+عکس/ چه حیاط باصفایی هم داره (10 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (9 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (9 نظر) نگاهی به خونه زندگی علی پروین اسطوره فوتبال/ دو دوست در کنار هم برای یادآوری خاطرات (9 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ورزشی ترین تولد ممکن برای بهنوش طباطبایی در باشگاه ورزشی با کیکی پر از قلب و لباس ورزشی +عکس/ چه ذوقی کرده خانوم بازیگر😍 اولین عکس از خودروی مچاله شده خواننده معروف پاپ حامیم + جزییات نگاهی به خونه زندگی محسن تنابنده، نقی پایتخت با رونمایی از دختر و پسر کپی خودش+ ویدیو/ نقاشیای گوگولی روی یخچال رو دیدین😍 خلاقیت منحصر بفرد پریچهر قنبری برای نشان دادن نمایی زیبا از خانه اش +عکس / گلدانهای درب وردی فوق العاده زیباست پشت پرده قدم زدن جنجالی سیدابراهیم رئیسی در نیویورک+ویدیو (عکس) جواب رد رهبر معظم انقلاب به غذای غیر حلال/ لبخند جالب و معنا دار رهبر هنگام دیدن غذا الهام چرخنده: 8 سال تحقیرم کردید ! / من مخ شوهر کوچکترم را زدم !+عکس فهرست بلندبالا و شرم آور افرادی که با اشرف پهلوی رابطه نامشروع داشتند+ عکس/ خاندانی که بویی از شرافت نبرده بودند دورهمی ساده علیرضا طلیسچی و نفیسه روشن در رستورانی با چیدمان میزی بدون تجملات؛ فقط سالاد!+عکس/ آقای خواننده و خانوم بازیگر در انتظار آماده شدن غذا فال ابجد روزانه جمعه 11 خرداد 1403 فال روزانه امروز جمعه 11 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 11 خرداد 1403 آخرین تصاویر از مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)؛ قرآن‌خوانی یک خادم فال قهوه با نشان روز جمعه 11 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 11 خرداد 1403+فیلم کیک تولد باکلاس و مینیمال مینا مختاری همسر بهرام رادان/ مبارکاا باشه خانووم نگاهی به سفره های غذای رهبر انقلاب از دوران ریاست جمهوری تا رهبری/ از بشقاب ملامین و قندان پلاستیکی تا عدس با ماست و نوشابه زمزم مشکی خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از سیب زمینی سرخ کرده/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) تکنیک شگفت انگیز نقاشی با قاشق؛ به همین راحتی در خانه نقاشی کنید (فیلم) آموزش تا کردن 9 مدل دستمال سفره/ شیک و مجلسی ژست بانمکی که امین حیایی، سوپراستار سینمای ایران را پولدار کرد+ویدیو تغییر چهره ارغوان سریال دلدادگان بعد از 6 سال در 35 سالگی/ زمین تا آسمون فرق کرده+عکس اقدام تکرار نشدنی و تحسین برانگیز حسین امیرعبداللهیان موقع سرفه کردن وزیر سوریه و ناتوانیش از باز کردن بطری آب+ویدیو/ ببینید و لذت ببرید خطر از بیخ گوش حامیم گذشت/ پایان 3 عمل موفقیت آمیز +جزئیات عمل رونمایی از مادر جوان الهه حصاری، یلدای سریال 8 و نیم دقیقه/ چقدر کم سن و سال+عکس میکاپ کردن و کرم پودر زدن مزدک رستمی بازیگر نقش برادر یکتا در سریال هشت و نیم دقیقه لذت بخش ترین کار ستاره سادات قطبی در باغ پدری اش/همیشه به خوشی و خنده بانو +فیلم قدم زدن حسین امیر عبداللهیان در محوطه دانشگاه تهران بدون محافظ و تشریفات+عکس/ واکنش و تعجب دانشجویان دیدنیه رونمایی از باغ پدری دردندشت و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان/ چه هوای سالم و آسمون صافی+عکس چهره شکسته رابعه اسکویی با لباس عروس سفیدش/ رابعه اسکویی طلاق گرفت؟+عکس تیکه سنگین احمدرضا عابدزاده به کریم باقری/ ناراحتی کریم باقری از عقاب+ فیلم گریه های فیلم بردار پرسپولیسی از پشت دوربین/ بغضی که بالاخره شکست+ فیلم با این روش نگهداری، بامیه تا 1 سال تازه می مونه گشت و گذاری کوتاه در طلافروشی لوکس شاهرخ استخری+ویدیو/ عجب طرحهای خاص و دخترپسندی داره! عکس جون جونیِ مازیار لرستانی با منوچهر هادی و خانم های بازیگر در پشت صحنه سریال جدیدش/ اختلاف یا اتحاد ؟ مسئله این است! پاسخ قابل تامل و از روی سعه صدر سیدابراهیم رئیسی به تهمت هایی که علیه ایشان زده شد+ ویدیو استوری غم انگیز بازیگران برای غرق شدن عوامل سریال رویای نیمه شب +عکس نگاهی به انگشتر خاص با طراحی باکلاس مینا مختاری همسر بهرام رادان/ واقعا بهشون میاد +عکس تکه‌تکه‌ات می‌کنم؛ ادعای عجیب شریعتی نماینده تهران علیه تاجگردون!+فیلم/ التهاب در جریان بررسی اعتبارنامه ها ماجرای دختری که عکسش در صفحه رشیدپور منتشر شد +عکس
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز جمعه 11 خرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 11 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 11 خرداد 1403+فیلم
خطر از بیخ گوش حامیم گذشت/ پایان 3 عمل موفقیت آمیز +جزئیات عمل
فال روزانه امروز جمعه 11 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 11 خرداد 1403
با این روش نگهداری، بامیه تا 1 سال تازه می مونه
این زن آمریکایی توجه شریعتمداری را به خود جلب کرد
فهرست بلندبالا و شرم آور افرادی که با اشرف پهلوی رابطه نامشروع داشتند+ عکس/ خاندانی که بویی از شرافت نبرده بودند
از بهشتی تا رئیسی، شباهت‌ها و عبرت‌ها...
کنایه سنگین و نفس گیر اطلاعات به محمود احمدی نژاد /قرار نیست روز از نو، روزی از نو شود!
اعترافات جدید کلثوم اکبری قاتل زنجیره ای مردان مازندرانی/ من پسرم را هم کشتم!
آیا واقعا انقلاب ایران کار خارجی‌ها بود؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی حامیم، خواننده جوان ایرانی و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
رونمایی از معشوقه زیبای ایرانی که رقیب عشقی فرهاد شد+عکس
منتخب روز   
تیکه سنگین احمدرضا عابدزاده به کریم باقری/ ناراحتی کریم باقری از عقاب+ فیلم سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید در منزلشان با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس روایت سیدابراهیم رئیسی از خانه داری و آشپزی همسرش جمیله علم الهدی +ویدیو/ بعضی روزا غذا نبود و کیک و شیر میخوریم سینه زنی شهید آیت الله آل هاشم در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو/ لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس