خواص خرمای مجول چیست؟

  شنبه، 24 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص خرمای مجول چیست؟
خرما از آن میو‌های گرمسیری است که در هر مکانی نمی‌روید. اصالت مجول هم به مراکش بازمی‌گردد. درختان نخل مجول در مناطق گرم آمریکا، خاورمیانه، جنوب آسیا و نیز آفریقا دیده می‌شوند. مجول را معمولا به حالت خشک می‌فروشند؛ البته نه به این معنا که آب آن کشیده و ناخوشایند می‌شود.

مهم ترین ویژگی خرما چیست؟ شیرینی خوشایند آن. شیرین ترین خرما چیست؟ بی شک خرمای مجول. خرمای مجول نوعی از خرما با رنگی تیره، اندازه ای بزرگ و طعمی شبیه کارامل است. این خرمای خوشمزه مانند همتایان دیگرش از هسته ای تشکیل می شود که دور آن را بافتی جذاب، سیرکننده و مقوی احاطه کرده است. بعضی ها معتقدند که مجول بهترین خرمای جهان است؛ البته ادعای بزرگی به نظر می رسد ولی نمی توان از آن سرسری گذشت. برای اینکه این ادعا را رد کنیم یا بپذیریم باید ویژگی های مجول را بشناسیم و دست کم، یک بار آن را امتحان کرده باشیم. در این مقاله با خرمای مجول بیشتر آشنا می شوید.

طبع خرمای مجول چیست؟

طبیعت و مزاج خرمای مجول گرم و خشک می باشد. خرمای مجول سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، کولین، روی، کلسیم، آهن، مس، پتاسیم، منیزیم و قند طبیعی است.

خشک کردن خرمای مجول معمولا طول عمر آن را طولانی کرده و از فاسد شدن آن جلوگیری می کند.خرمای مجول را می توان به صورت تازه یا خشک شده به عنوان میان وعده یا جایگزین طبیعی شکر برای تهیه انواع اسموتی ها، سس ها، کیک و شیرینی، شکلات و انواع دسر به کار برد.

خرمای مجول

ارزش غذایی خرمای مجول (2 عدد معادل 48 گرم)

  • کالری : 133
  • کربوهیدرات : 36 گرم
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • فیبر : 3.2 گرم
  • قند : 32 گرم

خرمای مجول

مهمترین خواص خرمای مجول

خرمای مجول به دلیل در دسترس بودن جهانی، غالبا پادشاه خرما نامیده می شود و همچنین در مقایسه با انواع نیمه خشک یا خشک، از انواع نرم خرما به حساب می آید. این خرما معمولا اندازه بزرگی دارد، به این ترتیب که گاهی طول آن به ۷ سانتی متر و عرض آن به ۳ سانتی متر می رسد. همچنین اغلب ظاهری چروکیده یا کم آب دارد.

اگرچه خرما بومی منطقه عراق و ایران است، ولی با این حال امروزه در بخش های دیگری از جهان از اسپانیا و شمال آفریقا گرفته تا مکزیک و ایالات متحده رشد می کند. اما در هر صورت بخش گسترده پرخاصیت ترین و مفیدترین انواع خرما هنوز در خاورمیانه تولید و به سراسر جهان صادر می شوند. خرما نه تنها میوه ای غنی از نظر تغذیه ای است، بلکه در فرم خشک آن نیز ماندگاری طولانی و بالایی دارد.خرما مجول خواص زیادی دارد و ما در اینجا فقط به برخی از مهمترین مزایای آن می پردازیم:

۱) فیبر بالا

یکی از بهترین فواید خرمای مجول، فیبر غذایی بالای آن است. یک وعده خرما حاوی بیش از ۶ گرم فیبر رژیمی است که تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند. فیبر برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش بسیار مهم است. فیبر می تواند با تحریک حرکات پریستالتیک و تنظیم حرکات روده به رفع یبوست کمک کند. این خرما همچنین می تواند به تسکین هموروئید، نفخ، گرفتگی و ناراحتی عمومی معده کمک کند.

۲) افزایش انرژی

همانطور که همیشه شنیده ایم، خرما منبع طبیعی انرژی است. گاهی اوقات شما زمان زیادی برای خوردن یک وعده غذایی کامل ندارید و به دنبال یک خوراکی هستید که سریع انرژی را به شما برگرداند. یکی از خواص خرما مجول انرژی زا بودن آن است و دقیقا همان چیزیست که به آن نیاز دارید. خرمای مدجول نسبت به اکثر میوه ها دارای قند بیشتری است. ساکارز، فروکتوز و گلوکز موجود در خرمای مدجول به بدن شما انرژی می دهد و به سرعت خواب آلودگی یا خستگی را از بین می برد. به جای قهوه، می توانید فقط چند عدد خرمای مجول را در اسموتی خود بریزید و به سرعت شاداب شوید.

۳) کاهش کلسترول

خرمای مدجول سطح بالای کلسترول را کاهش می دهد. محتوای فیبر محلول و نامحلول شما با مصرف این خرما افزایش می یابد. در واقع، سطح کلسترول بد را کم می کند. همچنین لیپوپروتئین موجود در این خرما به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری قلبی کمک می کند. خرمای مجول میان وعده ای برای سلامت قلب است که می توانید بدون احساس گناه از خوردن آن لذت ببرید.

۴) کمک به جذب آهن

هر خرمای مجول متوسط، حاوی حدود ۱۸ درصد مس است که به بدن شما کمک می کند آهن کافی دریافت کند. مس برای بدن انسان ضروری است، زیرا باعث جذب آهن می شود و این مواد معدنی به بدن اجازه می دهند گلبول های قرمز خون را تشکیل دهند. همچنین مس به بدن تان کمک می کند تا استخوان ها، رگ های خونی، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی را سالم نگه دارد.

۵) دارای آنتی اکسیدان فراوان

حتما شنیده اید که آنتی اکسیدان ها فواید زیادی دارند و وجودشان برای بدن ما ضروری است. وجود آنتی اکسیدان های فراوان دیگر خاصیت خرمای مجول به حساب می آید. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال ها از سلول ها و DNA کمک می کنند و آسیب های ناشی از اکسیداسیون را کاهش می دهند. رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را کاهش دهند.

۶) منبع غنی ویتامین B

خرمای مجول B6 بالایی دارد که برای سیستم عصبی مرکزی و متابولیسم مفید است. این ویتامین در بدن برای تبدیل غذا به انرژی و کمک به تولید سروتونین و دوپامین عمل می کند. ویتامین B6 یکی از هشت ویتامین B کلیدی است که در حمایت از عملکرد صحیح سلول ها مهم به شمار می رود. وقتی سطح ویتامین B6 کاهش می یابد، افراد با بثورات پوستی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و سطوح پایین انرژی واکنش نشان می دهند.

۷) تنظیم فشار خون

سطوح قابل توجه پتاسیم موجود در خرمای مدجول، تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد. پتاسیم یک گشادکننده عروق است، بنابراین می تواند تنش رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد. این موضوع باعث می شود فشار روی سیستم قلبی عروقی پایین بیاید و خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته کم شود.

۸) تنظیم هورمون ها

منگنز اغلب یک ماده معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که متاسفانه گاهی نادیده گرفته می شود. اما خوب است بدانید که منگنز اثرات کلیدی زیادی بر تولید و تنظیم هورمون دارد و به ویژه برای تولید هورمون های جنسی ضروری است. خرمای مجول این ماده معدنی را به وفور دارد. در نتیجه با اطلاع از قیمت و سفارش انواع خرما و مخصوصا خرمای مجول، به حفظ سطح هورمون های خود کمک کنید.

۹) تقویت استخوان ها

خرمای مدجول حاوی سطوح قابل توجهی از منیزیم، منگنز، مس و کلسیم است که همگی از مواد مغذی حیاتی برای حفظ تراکم استخوان در بدن هستند. بنابراین ترکیب بیشتر این مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی خود، ممکن است به تقویت و بهبود سلامت کلی استخوان شما کمک کند. به علاوه، سطح پروتئین موجود در خرمای مدجول خیلی زیاد نیست، اما در ترکیب با کلسیم، پتاسیم و منیزیم، باعث افزایش و تضمین رشد مناسب، به ویژه در کودکان می شود. همچنین بهبودی پس از آسیب یا بیماری طولانی مدت را آسان تر می کند.

خرمای مجول

خرمای مجول برای رژیمی ها

خرمای مجول میوه ی خشک شده ای است که آب خود را از دست داده است و در نتیجه قند موجود در آن باقی مانده است. این یعنی خرمای مجول حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است اما این قند شاخص گلوکزی پایینی دارد. در نتیجه سطح قند خون را بیش از حد بالا نمی برد. برای دریافت خواص خرمای مجول باید شاخص گلیسمی آنرا در نظر گرفت.علاوه بر این مورد، خرمای مجول کالری بالایی دارد. جالب است که بدانید این کالری بالا ناشی از قند بالای موجود در آن است. از این رو به افرادی که از رژیم غذایی کاهش وزن، رژیم دیابت یا برخی از انواع رژیم کم کالری و کم قند، طبق توصیه پزشک را پیروی می کنند، بهتر است این خرما را به اعتدال مصرف کنند تا به جای بهره از خاصیت، آسیبی به خود وارد نکنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (525 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (165 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!