لاغری سریع با ویتامین ها

  دوشنبه، 19 خرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
لاغری سریع با ویتامین ها
ساعد نیوز: تحقیقات فراوانی درباره اثر ویتامین بر روی لاغری انجام شده است؛ اما آیا واقعاً ویتامین‌ها بر روی لاغری مؤثر هستند؟

نقش ویتامین ها در بدن

تصویر
ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که تقریباً برای هر فرآیند متابولیکی در بدن موردنیاز هستند. برخی ویتامین ها سوخت وساز بدن را افزایش می دهند و برخی کمک به تولید اسیدآمینه، سوزاندن چربی و تقویت ماهیچه های عضلانی می کنند و بعضی برای تبدیل مواد غذایی به سوخت سلولی ضروری هستند.

لاغر شدن آسان نیست اما دریافت کافی از بعضی ویتامین ها می تواند به سوخت وساز بدن کمک کند.

ویتامین های گروه B

تصویر

ویتامین B1

"ویتامین B1" یا "تیامین" برای آزاد کردن انرژی از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول های خونی و عضلات انجام می دهد. این ویتامین برای رشد بچه ها و باروری در بزرگسالان ضروری است.
نقش ویتامین B1
*برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.
* توانایی مغز را زیاد می کند.
* به سوء هاضمه کمک می کند.
* برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.
منابع خوب ویتامین B1 عبارتند از برنج قهوه ای ، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان های سبوس دار ، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز.
توجه: ویتامین B1 طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه دارنده ها و خشک کردن از بین می رود.
علائم کمبود ویتامین B1 عبارتند از احساس خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سوء هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن ، ضربان قلب و زود رنجی. اگر کمبود ادامه داشته باشد گرفتی ماهیچه ساق پا ، درد و سنگینی در ساق پا گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا احساس می شود. در صورتی که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری و همچنین سندرم ورنیک کورساکف((Wernicke-Korsakoff می شود و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، می میرد.
علائم هشدار دهنده بری بری: کمبود اشتها، گیجی، درست راه نرفتن ، بیماری قلبی و ادم.
علائم هشدار دهنده سندرم Wernicke-Korsakoff : دوبینی، کمبود حافظه و رفتارهای غیرعادی.
شما می توانید با استفاده از "سیر" یا "پیاز"، این ویتامین را در بدن خود به مقدار زیادی ذخیره کنید، زیرا این دو ماده غذایی حاوی ماده ای به نام "آلانین" می باشند که موجب جذب این ویتامین در بدن می گردد. توصیه می کنیم از خوردن بیش از حد سوسیس و کالباس جدا خودداری کنید، زیرا آن ها دارای سولفور دی اکسید می باشند که از جذب ویتامین B1 در بدن جلوگیری می کنند.

ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ، برای عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای اهمیت فوق العاده زیادی می باشد.
منابع غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: شیر، جگر و قلوه، بادام، پنیر، تخم مرغ، گندم، سبزیجات برگ سبز و غلات.

ویتامین B3

ویتامین B3 یا نیاسین نیز همانند ویتامین B2، برای تولید هورمون تیروئید لازم می باشد. این ویتامین همچنین قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز می باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می شود.
منابع غذایی این ویتامین عبارت است از: سبوس گندم، جگر، تن، بوقلمون، مرغ، گوشت، تخم مرغ ، ماهی سالمون، جو، پنیر، میوه خشک و برنج قهوه ای.

ویتامین B5

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک، مقدار انرژی بدن را زیاد می کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده افزایش می دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل قبول تر می کند. هر گونه کمبود این ویتامین به مقدار چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در تولید انرژی و عملکرد صحیح غده فوق کلیه(آدرنال) نقش دارد.
منابع این ویتامین عبارت است از: جگر و قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، سبوس گندم، تخم مرغ، جو، لوبیا، نان گندم و سبزیجات برگ سبز.

ویتامین B6

ویتامین B6 یا پیریدوکسین ، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی اثر می گذارد. همچنین در ساخت هورمون های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد.
منابع غذایی آن عبارتند از: سبوس گندم، جو، ساردین، مرغ، گوشت، برنج قهوه ای، کلم، میوه خشک و تخم مرغ.

ویتامین B9

ویتامین B9 یا اسید فولیک ، برای زنان مفید است. در تکامل لوله عصبی و حفظ سلامت نخاع جنین در طی بارداری نقش موثری دارد.

ویتامین B12

ویتامین B12 یا کوبالامین ، از اعصاب و سلول های خونی محافظت می کند. اگر سن شما بالای 50 سال است، بدنتان به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد. کمبود این ویتامین موجب کم خونی ، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می گردد.

کولین

کولین، جزئی از ویتامین های گروه B می باشد و یک ویتامین واقعی نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می شود.
منابع کولین عبارت است از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.

اینوزیتول

اینوزیتول، نیز مانند کولین جزئی از ویتامین های گروه B می باشد و در داخل بدن ساخته می گردد. اینوزیتول با کولین به متابولیسم چربی ها کمک می کنند.
منابع آن عبارتند از: دل و جگر گاو، گندم، سویا، تخم مرغ، آجیل و مرکبات.

بیوتین

بیوتین، یکی از ویتامین های گروه B می باشد که به نام "ویتامین زیبایی و جوانی" نیز خوانده می شود.

ویتامین C

تصویر
مقدار مصرف ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین گلوکز یا قند را به انرژی تبدیل می کند.

منابع غذایی ویتامین C

خانواده مرکبات مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنج و …
فلفل دلمه ای سبز و قرمز
انواع توت ها ازجمله توت فرنگی
کلم بروکلی و گل کلم
کیوی
کاهو
گوجه فرنگی
طالبی
آناناس
اگر کمبود ویتامین C دارید، مصرف یکی از این منابع غذایی بهترین راه برای افزایش آن در بدن است چون در بدن بهتر جذب می شوند. این ویتامین نیز، محلول در آب بوده و باید به طور مداوم دریافت شود و اضافی آن از بدن دفع شده و ذخیره نمی گردد.

ویتامین D

تصویر
ویتامین D، به ویتامین نور خورشید معروف است.
بدن قادر است این ویتامین را از طریق نور خورشید دریافت کند؛ اما به دلیل ناکافی بودن نور خورشید در بعضی نقاط، نوع پوشش، زندگی ساختمانی و استفاده از ضد آفتاب ها، همواره کمبود این ویتامین در تمام گروه های سنی و به ویژه در خانم ها مطرح است. طبق یک مطالعه 2015 که در بررسی چاقی منتشر شده، افراد چاق، سطح ویتامین D کمتری در بدن خود دارند. اگرچه ارتباط بین چاقی و ویتامین D مشخص نیست اما محققان معتقدند که این امر به این دلیل است که ویتامین D نقش مهمی در تنظیم توده چربی دارد و برای لاغری نقش مهمی ایجاد می کند.

منابع غذایی ویتامین D

نور خورشید ( حداقل 2 بار در هفته به مدت 30 – 5 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن )
روغن کبد ماهی کاد
ماهی سالمون
تن ماهی
شیر و ماست غنی شده
ساردین
جگر گاو
زرده تخم مرغ
غلات غنی شده
قارچ

ویتامین E

تصویر
ویتامین E همانند ویتامین B، مستقیماً در متابولیسم انرژی دخیل نیست، اما باعث از بین بردن و دفع شدن سموم و توکسین های بدن می شود که همین موضوع می تواند باعث کاهش وزن شود. ویتامین E آنتی اکسیدان است که به سموم رادیکال آزاد متصل می شود و از انباشته شدن آن ها جلوگیری کرده و به از بین رفتن آن ها کمک می کند. توکسین ها به علت رژیم غذایی نامناسب و دریافت مواد غذایی ناسالم در بافت ها و اندام ها ایجادشده و تجمع پیدا می کنند که باعث بروز بسیاری از فرآیندهای متابولیک شده که در نهایت منجر به چاقی می شود.

منابع غذایی ویتامین E

روغن جوانه گندم
دانه های آفتابگردان
بادام ها
فندق
اسفناج
آووکادو
شلغم
بادام زمینی
روغن زیتون
انبه
سیب زمینی شیرین

ویتامین A

تصویر
ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی موردنیاز برای تنظیم غده تیروئید است که این غده به ویژه برای سوخت وساز بدن و هضم غذا مفید است. کمبود ویتامین A خطر کم کاری تیروئید را افزایش می دهد که ممکن است سبب افزایش وزن و خستگی شود.هورمون های غده تیروئید بر سرعت متابولیسم تأثیر می گذارند، زیرا آن ها مسئول سیگنال كردن چگونگی استفاده سلول های بدن از انرژی هستند.

منابع غذایی ویتامین A

کدو
سیب زمینی شیرین
کلم پیچ
هویج
جگر گاو
اسفناج
زردآلو خشک
کلم بروکلی
کره
زرده تخم مرغ

ید

تصویر
ید سازنده هورمون تیروئید و افزایش دهنده سوخت و ساز بدن می باشد.

کروم

تصویر
کروم باعث کاهش اشتها می شود. تحقیقات نشان داده است که وقتی کروم مصرف می شود، کاهش وزن رخ می دهد.
بهترین منابع کروم عبارتند از: گوشت گاو، جگر، تخم مرغ، مرغ، گندم، فلفل قرمز، سیب، موز و اسفناج.

نکات مهم مصرف ویتامین برای لاغری

  • در رژیم های غذایی متعادل و متناسب با بدن شما، تمام ویتامین هایی که بدن شما نیاز دارند، از طریق مواد غذایی دریافت می شود. کمبود ویتامین ها ممکن است باعث کاهش سرعت ساخت وساز بدن شده و شما را دچار استپ وزنی (ایست کاهش وزن) کند. پس از اهمیت ویتامین برای لاغری غافل نشوید.
  • چنانچه مایل به دریافت ویتامین ها به صورت مکمل هستید، حتماً با پزشک یا کارشناس تغذیه خود مشورت کنید.
  • دریافت اضافی مکمل ها بخصوص برای زنان باردار و شیرده یا افرادی که دچار بیماری هایی از جمله دیابت، فشارخون یا بیماری های قلبی هستند باید با مشورت پزشک انجام شود و امکان ایجاد عارضه در این افراد وجود دارد.
  • حتماً برچسب روی مکمل های تهیه شده را مطالعه کنید و به تاریخ انقضای آن ها توجه کنید زیرا ویتامین ها با گذشت زمان قدرتشان کاهش یافته و دوز دارویی مکمل و اثر آن کاهش می یابد.
  • مکمل ویتامین ها باید همراه با رژیم غذایی و ورزش مصرف شوند.
  • بعضی از ویتامین ها ممکن است برای بدن شما مضر باشند و موجب مسمومیت ویتامینی در شما شوند. برای همین لازم است قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامینی، با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان