مشورت کردن را چگونه به بچه ها یاد دهیم؟

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مشورت کردن را چگونه به بچه ها یاد دهیم؟
مشورت باید با توجه به سن فرزند، میزان تجربه و اطلاعات او صورت گیرد. یعنی اموری که مربوط به او نیست و یا او اطلاعات لازم را برای اظهار نظر درباره‌اش ندارد، با او در میان نگذارید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، وقتي صحبت از مشورت کردن به میان می آید، اولين چيزي که به نظر مي رسد اين است که کسي مشکل يا مسئله اي دارد و درباره آن با کسي که بيش تر از سایرین درباره آن اطلاع دارد، صحبت مي کند تا مشکلش حل شود.

مشورت را به معني صلاح انديشي و کنکاش درباره يک موضوع هم مي دانند و مشاوره به معني با هم مشورت کردن به کار مي رود.

آموزش مشورت کردن کودکان به اعتقاد مشاوره برای یادگیری تکنیک روی هم گذاشتن فکر ها به منظور شناسایی راه حل های مختلف یک مساله برای آن ها مفید و در عین حال بسیار مهم است، که می تواند برای مراحل دیگر و بالاتر زندگی آن ها اصلی و اساسی باشد .

یکی از تمایلات مهم دوره کودکی و نوجوانی میل به مورد مشورت قرار گرفتن از جانب خانواده بوده که یکی از فواید آن افزایش اعتماد به نفس در فرزندان خواهد شد.

برای آموزش مشورت کردن کودکان به آن ها توضیح دهید :

اکثر اوقات برای یک مشکل بیش از یک راه حل وجود دارد . فکر کردن به راه حل های دیگر همیشه کار آسانی نیست و اینجاست که گذاشتن فکر ها را روی هم می تواند مفید واقع شود .

روی هم گذاشتن فکرها و مشورت کردن به این معنی است که هرچیزی که به ذهن تان می رسد را بدون اینکه نگران واکنش دیگران باشید عنوان کنید .

این کار برای بعضی افراد روش خوبی برای دست یابی به یک راه حل مناسب است . رو ی هم گذاشتن فکر ها به طور معمول خیلی طول نمی کشد – حدود پنج دقیقه – و واقعا می تواند کار سرگرم کننده ای باشد .

این کار به این منظور طراحی شده که شما از الگوهای عادی تفکر خود رها شوید و شیوه های جدیدی را برای نگاه کردن به مسایل پیدا کنید .

آزاد بودن تفکر و ایده در مشورت کردن کودکان

هیچ محدودیتی در روی هم گذاشتن افکار وجود ندارد و هر ایده ای در ابتدای امر می تواند خوب باشد . همه باید سعی کنند تمام ایده های ممکن را مطرح کنند و هیچ کس نباید در مورد این ایده ها بحث کند یا آن ها را قضاوت کند .

راه حل ها می توانند غیر معمول باشند و لزومی ندارد که حتما معقول باشند . هیچ ایده ای مسخره یا مضحک نیست ، چرا که هرچند یک ایده ممکن است احمقانه به نظر برسد ، اما می تواند باعث شود که فرد دیگری به یک ایده ی بهتر و یا دیگر بیاندیشد . حتی همان می تواند بهترین ایده باشد .

یک مساله در گروه مطرح کنید و از افراد بخواهید تا حد امکان فکر های خود را روی هم بگذارند و ایده هایشان را عنوان کنند . ایده های آن ها را روی تخته سیاه و یا یک برگه ی بزرگ بنویسید .

در صورتی که زمان اجازه می دهد ، هریک از راه حل ها را ارزیابی کرده و حذف کنید تا زمانی که همه بر سر یک ایده به توافق برسند .

نکات مهم در مورد مشورت:

۱-مشورت باید با توجه به سن فرزند، میزان تجربه و اطلاعات او صورت گیرد. یعنی اموری که مربوط به او نیست و یا او اطلاعات لازم را برای اظهار نظر درباره اش ندارد، با او در میان نگذارید.

۲- در اصولی که به آن باور دارید و نمی توانید تغییری در عقیده خود بدهید مشورت نکنید.

۳- خود را آماده پذیرش نظر فرزندتان کنید. پس به جای نظرخواهی بطور مطلق، او را در برابر دو امر مساوی قرار دهید تا یکی را انتخاب کند. مثلا نپرسید “به نظر تو این جمعه چه کار کنیم؟” بلکه دو کار را که می توانید در آخر هفته انجام دهید مطرح کنید و از او بخواهید یکی را انتخاب کند.

۴- در مشورت با کودک خود به او کمک کنید تا یاد بگیرد جوانب مختلف یک موضوع را بسنجد بعد تصمیم بگیرد.

۵- به کودک کمک کنید تا درک کند که نظر مشورتی دادن به منزله نظر نهایی نیست.

۶- اگر کودک در موردی اصرار بر انجام کاری داشت که مخالف نظر شما بود و ضرر چندانی هم در پی نخواهد داشت، بگذارید نظرش را اعمال کند و به این نکته برسد که والدین صلاح او را می خواهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان