مضرات پفک و نوشابه برای دندان

  شنبه، 17 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
مضرات پفک و نوشابه برای دندان
مصرف پفک باعث ایجاد آسیب‌های جدی در دندان‌ها می‌شود. به طور معمول پفک به دلیل خاصیت چسبندگی خود به دندان‌ها آسیب می‌رساند و بخشی از این ماده غذایی مخرب به ویژه بخش چرب آن وارد شیارهای عمیق دندانها می‌شود. ممکن است با مسواک زدن نیز این آسیب بر طرف نشود.

مراحل تهیه ی پفک

در مراحل تهيه پفک پودر ذرت پرس می شود و در حرارت بسيار بالا قرار می گيرد تا پر حجم شود و در چنين شرايطی روغن موجود در پفک ميسوزد و پر اکسيد توليد ميکند که در مقابل حرارت و نور ميزان آن زياد می شود و درنتيجه خوردن آن سلامت افراد را تهديد می نمايد . استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. به علت وجود هيدرات هاي كربن قابل تخمير در پفك فرصت ویژه براي رشد باكتري هاي دهاني فراهم مي شود كه نتيجه آن پوسيدگي دندان هاست و همچنین مابقی اجزای پفک که به لثه ها می چسبند در صورت عدم شست و شو دهان (مسواک زدن) باعث افزایش جرم و خوردگی مینای دندان شده و عفونت های لثه را به دنبال دارد.

استفاده از پفک و مواد مشابه غذایی در کودکان و نوجوانان

استفاده از پفک و مواد مشابه غذایی در کودکان و نوجوانان در حال رشد باعث اختلال در رشد آنها می شود زیرا مصرف این ماده چسبنده و حجیم شده باعث اشغال حجم زیادی از معده، اشغال مضاعف، خستگی سیستم گوارش و فلج شدن معده می شود. پفک ماده غذایی حجیم شده و چسبنده ای با رنگ های مصنوعی مجاز است که به دلیل جذابیت خاص و نوع بسته بندی اش مورد توجه گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان می شود. پفک به دلیل نشاسته موجود در ذرت، طبیعت خاص خود و خاصیت چسبندگی که دارد در گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان باعث ایجاد آسیب های جدی می شود.

این ماده غذایی غیر مجاز که فاقد ارزش غذایی علاوه بر ایجاد چسبندگی در دندانها سلامت وضعیت دهان و سلامت عمومی بدن را به خطر می اندازد. توصیه می شود این ماده غذایی غیر مجاز که فاقد ارزش غذایی علاوه بر ایجاد چسبندگی در دندانها سلامت وضعیت دهان و سلامت عمومی بدن را به خطر می اندازد. توصیه می شود مواد جایگزینی بر اساس فرهنگ دیرینه ما از جمله میوه های خشک شده به جای پفک در برنامه غذایی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود.

متاسفانه به دلیل مصرف پفک به عنوان میان وعده کسی مایل به زدن مسواک نیست بنابراین دهان و دندان دچار آسیب های جدی می شود. مواد معدنی و املاح موجود در ذرت در مناطق مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است و بستگی به نوع ذرت موجود در مواد غذایی مانند پفک نوع املاحی که در آن وجود دارد نیز متفاوت است.اما به طور کلی نمی توان پفک را یک ماده غذایی با ارزش بالا دانست.

آیا مصرف نوشابه به دندان ها آسیب می زند؟

مهم نیست چه نوعی از نوشابه را مصرف می کنید، به طور کلی مصرف نوشابه یکی از علل رایج خرابی و پوسیدگی دندان محسوب می شود. قند نوشابه پلاک دندان یا پلاک باکتریایی، لایه ای چسبیده به سطوح مختلف دهان از جمله لثه ها و دندان ها است که باکتری های موجود در این لایه از مواد قندی تغذیه می شوند و این درحالیست که نوشابه میزان فراوانی قند دارد که می تواند به رشد و تکثیر این پلاک ها کمک کند. هنگامی که باکتری های موجود در دهان در تماس با نوشابه قرار می گیرند، با سوخت و ساز قند، اسیدهایی تولید می کنند که این اسیدها حداقل در مدت ۲۰ دقیقه به ساختار و مینای دندان حمله می کند. با نوشیدن یک جرعه از نوشابه این حمله تا ۲۰ دقیقه شروع خواهد شد. کودکان و نوجوانان در برابر خرابی و پوسیدگی دندان ناشی از مصرف نوشابه بسیار آسیب پذیرند، زیرا مینای دندان آنها طور کامل رشد نیافته است.

اسیدهای نوشابه

بسیاری از نوشابه ها حاوی فسفریک اسید و سیتریک اسید است که هر دو به دندان آسیب می زنند. اسیدها باعث نرمی دندان و خطر کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می شوند. اگرچه نوشابه های رژیمی مشکلات ناشی از تماس دندان ها با اثرات مخرب قند را حل کرده است اما نوشابه های رژیمی همچنان اسیدی بوده و انتخابی خوبی محسوب نمی شود. براساس مجله دندانپزشکی عمومی امریکا، آسیب وارده به ساختار دندان ناشی از مصرف زیاد نوشابه های رژیمی مشابه آسیبی است که با مصرف زیاد دارو پدید می آید.

طریقه نوشیدن

علاوه بر مصرف نوع نوشیدنی، طریقه نوشیدن نیز اهمیت دارد. نگه داشتن نوشابه در دهان به جای بلع سریع آن موجب اسیدی تر شدن نوشابه و در نتیجه آسیب بیشتر می شود. همچنین زمانیکه دمای نوشابه در دهان افزایش می یابد اثر این آسیب ها نیز بیشتر خواهد شد.

حفظ دندان ها

نوشابه نه تنها موجب آسیب به دندان می شود بلکه قند موجود در این نوشیدنی با چاقی و مشکلات سلامتی همراه است. بهترین راه برای حفظ سلامتی، حذف کامل نوشابه از رژیم غذایی و جایگزینی آن با آب است. اما روش هایی برای آسیب رسانی کمتر نوشابه به دندان ها وجود دارد. برای نمونه می توانید از نی برای نوشیدن نوشابه استفاده کنید تا کمتر با دندان ها در تماس باشد. می توانید پس از نوشیدن نوشابه دهان خود را با آب بشویید تا قند و اسیدهایی که عامل پوسیدگی دندان ها بوده از بین بروند. سپس دهان را با دهانشوی فلوراید شستشو دهید زیرا فلوراید به تقویت مینای دندان کمک کرده و خطر پوسیدگی را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که حداقل تا یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه از مسواک زدن اجتناب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (278 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!