معرفی کتاب ابیگیل اثر ماگدا سابو

  یکشنبه، 07 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب ابیگیل اثر ماگدا سابو
کتاب «ابیگیل» نوشتهٔ ماگدا سابو با ترجمهٔ نصراله مرادیانی در نشر بیدگل به چاپ رسیده است. «وال استریت ژورنال» درباره این رمان چنین نوشته بود: «داستانی پرمایه، با روایتی صمیمی که به شکل هوشمندانه‌ای معصومیت جوانی گرفتار در مهلکه را به تصویر می‌کشد.

درباره کتاب ابیگیل

ابیگیل نام رمانی است به قلم نویسنده ی مجارستانی، ماگدا سابو که نخستین بار در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسید و خوانده شده ترین اثر این نویسنده شناخته می شود. رمان ابیگیل داستانی ماجراجوبانه دارد و مجله ی بیگ ریدز در سال ۲۰۰۵ آن را ششمین رمان محبوب ادبیات مجارستان معرفی کرد. کتاب ابیگیل اثر ماگدا سابو به زبان های چک، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، لتونیایی، لهستانی و رومانیایی ترجمه شده و حالا برگردان فارسی آن نیز با ترجمه ی نصرالله مرادیانی و به کوشش نشر بیدگل در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

خلاصه کتاب ابیگیل

شخصیت اصلی رمان ابیگیل، دختری اهل بوداپست است به نام جورجینا ویتای که در سنین پایین تر مادر خود را از دست داده و پدرش نیز ژنرال ارتش است. پدر جورجینا با آغاز جنگ جهانی دوم ناچار به ترک مجارستان می شود و در سال ۱۹۴۳، بی هیچ گونه توضیحی، جورجینا را به مدرسه ی شبانه روزی دخترانه ی ماتولا – که موسسه ای است سنتی و کالوینیست در شرق مجارستان – می فرستد.جورجینا که به فردگرایی و آزادی عادت دارد با ورود به این مدرسه مجبور می شود از زندگی سابق خود دست بکشد. قوانین سختگیرانه، آموزش زیر نظر بانوان شدیدا مذهبی و زندگی به شیوه ای پرهیزکارانه از زمین تا آسمان با زندگی پیشین او تفاوت دارد.جورجینا در دومین روز مدرسه در اثر خشمی ناگهانی یکی از اسرار همکلاسی اش را برای مدیر مدرسه بازگو می کند و همین سبب می شود تا همکلاسی اش ماه ها او را از خود براند. جورجینا در تنهایی فرو می رود و تنها به یافتن راهی برای فرار از بوداپست می اندیشد. هرچند تلاش های جورجینا برای فرار از مدرسه ی شبانه روزی ناکام می ماند اما سبب می شود تا پدر برای جورجینا توضیح دهد که دلیل اقامت او در این مکان چیست…

درباره نویسنده کتاب ابیگیل

ماگدا سابو(5 اکتبر 1917 - 19 نوامبر 2007) رمان نویس مجارستانی بود. او همچنین درام، مقاله مطالعات، خاطرات و شعر می نوشت. او با 42 نشریه و بیش از 30 زبان، بیشترین نویسنده ترجمه شده مجارستانی است. سابو کار نویسندگی خود را به عنوان شاعر آغاز کرد و اولین کتاب شعر خود را به نام Bárány ("بره") در سال 1947 منتشر کرد، که در سال 1949 توسط ویسزا آز emberig ("بازگشت به انسان") دنبال شد. در سال 1949 به او جایزه باگگارتن اهدا شد، که بلافاصله پس از آنکه به سابو برچسب دشمن حزب کمونیست زده شد، پس گرفت. در همان سال از وزارت اخراج شد. دوره استالینیستی از سال 1949 تا 1956 هرگونه ادبیاتی، مانند کار سابئ، که با واقعیت گرایی سوسیالیستی مطابقت ندارد، را سانسور می کرد. از آنجایی که شوهرش در اثر رژیم کمونیستی نیز مورد بی مهری قرار گرفت، وی تا سال 1959 مجبور شد در یک مدرسه دخترانه کالوینیست تدریس کند.

ماگدا سابو

درباره مترجم کتاب ابیگیل

نصراله مرادیانی در سوم بهمن 1362 در تبریز متولد شد. مرادیانی دارای مدرک کارشناسی در رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد است و سپس برای ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در سال 1387، به دانشگاه علامه طباطبایی تهران آمد. او پایان نامۀ خود را با موضوع «تأثیر ترجمه بر آثار داستانی جمال زاده و هدایت» نوشت. مرادیانی در چند دانشگاه در تهران و تبریز به تدریس می پردازد و همچنین به کار ترجمه مشغول است. از جمله ترجمه های او می توان به ترجمۀ آثار ماگدا سابو، نویسندۀ سرشناس مجارستانی، اشاره کرد، مرادیانی تاکنون کتاب های در، خیابان کاتالین و ابیگیل را از این نویسنده ترجمه کرده است. از میان دیگر ترجمه های او می توان به قواعد مباحثه (قطره/1391)، چگونه فرهنگ ها ساخته می شوند؟(قطره/1392)، مطالعات ترجمه: یک میان رشته (رخ دادنو/1393)، مسائل بوطیقای داستایفسکی اثرم‍ی‍خ‍ائ‍ی‍ل ب‍اخ‍ت‍ی‍ن(حکمت/1396)، سینمای اگزیستانسیالیستی(1395) و لذت خیانت(1396) اشاره کرد.

قسمتی از کتاب ابیگیل

گینا خیلی زیاد به پدرش رفته بود. بعد از ساعت ها خواهش و تمنا به یکباره ساکت ساکت شد. نه دیگر چیزی پرسید نه گله و شکایت کرد. جناب ژنرال، که او را به قدری خوب می شناخت که انگار مادرش باشد، فهمید که چه رنج و درماندگی توأم با نومیدیِ عمیقی پشت سکوت حساب شده اش پنهان است. وقتی، شبِ قبل از رفتنش، وسایلش را جمع کرد، نه قطره اشکی در میان بود و نه از گریه وزاری خبری بود. تعداد وسایلی که اجازه داشت با خودش به مدرسهٔ جدید ببرد به قدری کم بود که جمع کردن وسایلش، حتی بدون کمک مارسل، خیلی طول نکشید. حالا معلوم شد که پدرش قبلابه شهر موردنظر سر زده بود و به او گفت که لباس و تجهیزات هرکدام از بچه ها را خود مدرسه می دهد. فقط کافی است لباس زیر و لباس خانگی اش را بردارد؛ به آنجا که برسد همهٔ چیزهای دیگر را خودشان بهش می دهند. قبل از اینکه آخرسر درِ چمدانش را ببندد، نگاهش را آرام دور اتاق چرخاند، بعد عروسک محبوبش، سگ مخملی خال خالی را چپاند لای لباس خوابش توی چمدان. بعد، وقتی لحظه ای فکر کرد، دوباره آن را درآورد و گذاشت سر جایش. آن هم باید می ماند همان جا توی خانه. باید خودش را تمام وکمال با این جهان تازهٔ ناآشنا وفق می داد. کتاب های درسی، کتاب های تمرین، همه چیز، بنا بود به کل تازه باشد. تا حالا توی مدرسهٔ دولتی بود، ولی از این به بعد دیگر به مدرسهٔ دینی می رفت، جایی که کتاب ها و حتی جوهرخشک کنش فرق داشت.

آن روز صرف خداحافظی شد، اول با عمه اش خداحافظی کردند و بعد هم رفتند قبرستان.

شناسنامه کتاب ابیگیل


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (184 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (143 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (101 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (94 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (64 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (63 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (62 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (51 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 8 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403
همکاری مشترک رهبر معظم انقلاب و داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش برای سرپا نگه داشتن خانه ابدی فردوسی
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 8 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 8 شهریور 1403+فیلم
بیوگرافی و زندگی شخصی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان و همسر و فرزندش + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
رهبر معظم انقلاب: من و آقای رفسنجانی وضع مالی خوبی نداشتیم آنقدر به بقال سر کوچه بدهکار شدیم خجالت می کشیدیم برویم و تقاضای نسیه کنیم
کیک دو تخم مرغی بدون فر و همزن؛ ساده، سریع، پف دار
فرماندار شهرستان شوشتر، برنامه‌های هفته دولت را اعلام کرد
حمزه سلیمانی بخشدار جدید شعیبیه شد
انفجار اسپری در خودرویی در تبریز حادثه ساز شد!
به بهانه تشبیه شهید رئیسی به امیر کبیر توسط رهبر معظم انقلاب؛ مروری بر نکات مشترک حکمرانی شهید رئیسی با امیرکبیر در یک نگاه +عکس
کوه های مریخی (دیولر بازاری ) سیوان، جاذبه طبیعی ناشناخته مرند
برخورد مرگبار روآ با نیسان وانت در محور تبریز ارومیه با 3 فوتی و 4 مصدوم
کوه های مریخی روستای زینجناب تبریز، هنرنمایی خدا بر روی زمین ...
منتخب روز   
تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی