معرفی کتاب باستان شناسی و هنر آسیای صغیر در دوران تاریخی اثر بهمن فیروزمندی‌ شیره‌جینی

  شنبه، 22 مرداد 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی کتاب باستان شناسی و هنر آسیای صغیر در دوران تاریخی اثر بهمن فیروزمندی‌ شیره‌جینی
«باستان‌شناسي و هنر آسياي صغير در دوران تاريخي» نوشته دكتر بهمن فيروزمندي شيره‌جيني است. در اين كتاب معماري، هنر مجسمه‌سازي و نقوش برجسته آسياي صغير براي دانشجويان باستان‌شناسي تشريح مي‌شود.

درباره کتاب باستان شناسی و هنر آسیای صغیر در دوران تاریخی

فرهنگ و تمدن مورد بحث ما در سرزميني پا به عرصه وجود نهاد و شكوفا شد كه امروزه، آن را تركيه مي ناميم. در دوران هاي مختلف از اين سرزمين به نام هاي آناتولي، آنادولو و آسياي صغير ياد شده است، كشوري كه در خلال تاريخ، همواره دست خوش تغيير و تحولات خوب و بد بوده و اين دگرگوني ها مرزهاي اين سرزمين را پيوسته تغيير داده است. آنچه را كه امروز تركيه مي ناميم، در حقيقت فلات مرتفعي است به وسعت 743 هزار كيلومتر مربع كه از جنوب به درياي مديترانه، از مغرب به درياي اِژه و مرمره و از شمال به درياي سياه و فقط از طريق مرزهاي شرقي با خشكي ارتباط پيدا مي كند. ارتفاعات فلات آناتولي از شرق به غرب كاهش مي يابد اما در مركزِ اين فلات دشت همواري وجود دارد كه در ميان كوه هاي بلندي به نام توروس (Toros) محصور شده است. كوه هاي توروس روي هم رفته جنوب فلات را پوشانيده است و ادامه آن به نام كوه هاي آنتي توروس به سوي شمال شرقي كشيده شده و در شمال به موازات درياي سياه، با پيوستن به كوه هاي آق داغ تا سلسله كوه هاي آنتي توروس، ادامه مي يابد. پيوندگاه اين دو فلاتِ بسيار مرتفع، ارمنستان است. در مغرب، كوه هاي منفرد و كوتاه تري تا ساحل مديترانه امتداد دارد كه خليج هاي بسياري را تشكيل مي دهند. از كوه هاي شمالي آق داغ، دو رود قزل ايرماق و يشيل ايرماق سرچشمه مي گيرند و به درياي سياه مي ريزند. از سلسله كوه هاي توروس و آنتي توروس رودخانه هاي سيحان و جيحان سرچشمه مي گيرند و با پيچ و خم زيادي به درياي مديترانه مي پيوندند. در چنين شرايط طبيعي، فرهنگ ها و تمدن هاي زيادي در اين سرزمين شكل گرفته اند كه در ميان آنها فرهنگ هاتي و تمدن هي تيت جاي ويژه اي را به خود اختصاص داده اند؛ اولي در پيش از سپيده دم تاريخ و دومي در دوران تاريخي، باشكوه ترين تمدن آسياي صغير را تشكيل مي دهند. كهن ترين نامي كه درباره شبه جزيره آسياي صغير امروزه با آن آشنايي داريم، «كشور هاتي» (Hatti) است كه در ميان اسناد تاريخي سلسله اكد (2150ـ2350 قبل از ميلاد) به كار برده شده است و حتي كاربرد اين نام، در سالنامه آشوري نيز تا 630 قبل از ميلاد ادامه مي يابد. بنابراين، اين سرزمين حداقل 1500 سال به نام كشور هاتي اداره مي شده و هي تيتها كه از سال 2200 قبل از ميلاد مهاجرت به اين سرزمين را آغاز كردند پيوسته از كشور هاتي سخن به ميان آورده اند. با توجه به گستره زماني باستان شناسي و هنر آسياي صغير، نوشتار حاضر، بخشي از دوران تاريخي اين سرزمين را در بر گرفته است. اين كتاب مشتمل بر چهار فصل است كه به ترتيب عبارت اند از هاتي ها؛ دوران تاريخي در آسياي صغير؛ معماري هي تيت ها؛ هنر مجسمه سازي و نقوش برجسته. كتاب حاضر براي دانشجويان رشته باستان شناسي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به عنوان منبع اصلي درس «باستان شناسي و هنر آسياي صغير» به ارزش 2 واحد تدوين شده است.

شناسنامه کتاب باستان شناسی و هنر آسیای صغیر در دوران تاریخی

  • نویسنده: بهمن فیروزمندی شیره جینی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر سازمان سمت
  • تعداد صفحات: 279
  • موضوع کتاب:کتاب تاریخی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : ندارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر