میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی لوزاتن

  شنبه، 24 فروردین 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی لوزاتن
لوزاتن نام تجاری داروی لوزارتان است که برای درمان فشار خون بالا یا محافظت از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از دیابت، به کار می رود. همچنین از داروی لوزاتن برای کاهش خطر ابتلا به سکته های مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون و بیماری های عضلات قلبی نیز استفاده می شود.

لوزارتان برای کند کردن آسیب دراز مدت به کلیه در افراد دیابتی نوع 2 که فشار خون بالا دارند نیز استفاده می شود. ممکن است این دارو برای اهداف دیگری نیز به کار برده شود که در این مقاله به آن اشاره نشده است.

نام های تجاری: پوزارکس ، لوزار ، لوزاتن ، کوزار

مکانیسم اثر لوزاتن

لوزاتن متعلق به دسته ای از داروهای مسدود کننده گیرنده های آنژیوتانسین است. لوزاتن با بلاک کردن این گیرنده ها باعث کاهش انقباض های عروقی می شود و آن ها را شل می کند تا خون بتواند در رگ ها به راحتی جریان یابد.
اثر ضدفشارخون : این دارو آنتاگونیست گیرندة آنژیوتنسینII بوده و اثرات این ماده را بر روی بافتهای مختلف از جمله عضلات صاف جدار عروق، مهار می‌نماید.

فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک لوزاتن

نیمه عمر: ۲-۵/۱ ساعت (نیمه عمر متابولیت‌ها ۹-۶ ساعت).
دفع: این دارو به‌طور عمده از طریق مدفوع و ادرار دفع می‌شود.

قبل از استفاده لوزاتن به این نکات توجه کنید

اگر باردار هستید از این دارو استفاده نکنید. اگر باردار شده اید استفاده از این دارو را متوقف و سریعا به پزشک اطلاع دهید. اگر این دارو را در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری استفاده کنید می تواند به جنین آسیب برساند یا موجب مرگ جنین شود. از روش های جلوگیری از بارداری موثر استفاده کنید.
اگر به لوزاتن آلرژی دارید از این دارو استفاده نکنید. در موارد نادر، لوزاتن می تواند باعث وضعیتی شود که نتیجه آن از کارافتادگی بافت ماهیچه اسکلتی و نقص عملکرد کلیه است. اگر دچار درد ماهیچه، ضعف یا سستی مخصوصا اگر با تب، خستگی غیر عادی و ادرار تیره همراه بود سریعا به پزشک اطلاع دهید.
اگر دیابت دارید لوزاتن را همراه با هر دارویی که حاوی آلیسکیرن (Amturnide ،Tekturna ،Tekamlo ،Valturna) است استفاده نکنید. اگر بیماری کلیویدارید ممکن است نیاز باشد تا از مصرف این دارو با آلیسکیرن اجتناب کنید.
برای اینکه مطمئن شوید مصرف لوزاتن برایتان بی خطر است اگر شرایط زیر را داشتید به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • عدم تعادل الکترولیت یا
  • اگر بدنتان دچار خشکی و کمبود آب است.
  • اگر در حال مصرف هرگونه داروی بدون نسخه پزشک، داروی گیاهی و یا مکمل غذایی هستید.
  • اگر آلرژی به انواع داروها، غذاها یا چیزهای دیگر دارید.
  • اگر سابقه سکته مغزی و یا حمله قلبی دارید.
  • اگر کم خون هستید.
  • اگر مشکلات الکترولیک (به عنوان مثال سطح پتاسیم خون بالا و سطح سدیم خون پایین) استفراغ یا اسهال دارید.
  • اگر در حال دیالیز شدن هستید.

روش مصرف لوزاتن

داروی لوزاتن را دقیقا طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. گاهی اوقات پزشک ممکن است دوز دارو را برای به دست آوردن نتایج بهتر تغییر دهد. این دارو را در مقدار کمتر یا بیشتر از چیزی که تجویز شده است مصرف نکنید.

لوزاتن را همراه یا بدون غذا می توانید مصرف کنید.

اگر حالت تهوع یا استفراغ مدوام دارید یا بیش از حد معمول عرق می کنید به پزشک اطلاع دهید. ممکن است در طول مصرف این دارو بدنتان دچار کمبود آب شود که منجر به کاهش فشار خون شدید یا بهم خوردن تعادل الکترولیت ها به طور خطرناکی شود.

غالب اوقات فشار خونتان باید بررسی شود بنابراین در فواصل زمانی منظم به پزشک مراجعه فرمایید.

ممکن است مصرف لوزاتن 3 تا 6 هفته طول بکشد قبل از اینکه فشار خونتان تحت کنترل درآید. برای کسب بهترین نتایج، مصرف دارو را طبق دستور ادامه دهید. اگر علائم پس از 3 هفته که درمانتان را شروع کرده اید بهبود نیافت، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تحت درمان فشار خون بالا هستید حتی اگر نشانه های بهبودی را دارید استفاده از دارو را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب علائمی ندارد. ممکن است نیاز داشته باشید برای مابقی زندگی خود داروی فشار خون استفاده کنید.

موارد و مقدار مصرف لوزاتن

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، ولی مقدار مصرف معمول این دارو در بیماری های مختلف به قرار ذیل است:

۱- ضد پر فشاری خون

دوز اولیه : مقدار مصرف معمول این دارو در شروع درمان ۵۰ میلی گرم در روز می باشد.

دوز نگهدارنده : ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز. دوز مصرفی ممکن است یک بار در روز یا به صورت دو دوز مساوی باشد.

۲- فشار خون ناشی از بزرگ شدن بطن چپ

دوز اولیه :۵۰ میلی گرم یک بار در روز و مقدار۵/۱۲ میلی گرم هیدروکلروتیازید یک بار در روز باید اضافه شود.

مقدار دوز لوزارتان تا ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز و هیدروکلروتیازید تا ۲۵ میلی گرم یک بار در روز باید افزوده شود.

۳- هایپرتروفی دیابتی

دوز اولیه : ۵۰ میلی گرم یک بار در روز. مقدار دوز باید بر اساس واکنش کاهش فشار خون تا ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز افزایش یابد.

۴- ضد پر فشاری خون کودکان

کودکان ۶ سال و بزرگتر: دوز اولیه ۷/۰ میلی گرم در روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن که تا ۵۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

سلامت مصرف این دارو در کودکان زیر شش سال اثبات نشده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز