مفیدترین مواد غذایی برای کاهش رفلاکس معده

  پنجشنبه، 30 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مفیدترین مواد غذایی برای کاهش رفلاکس معده
درمان تغذیه رفلاکس معده متشکل از بخور نخورهایی است که برای بیماران مبتلا به بازگشت اسید این عضو مهم تعیین می شود، بی دقتی در این مورد می تواند وضعیت سلامتی را تهدید کند.

رفلاکس یا برگشت اسید از معده به مری که در اصطلاح عامیانه به سوزش سر دل معروف است، یک اتفاق طبیعی نیست. چراکه اسفنکتر بین مری و معده باید از ورود اسید معده به مری جلوگیری کند. اما برخی از افراد که مشکل شل شدن این دریچه را دارند، مواد غذایی از معده به سمت بالا و در جهت مری برگشت می­کند. این افراد تقریبا هر روزه با این مشکل مواجه هستند. در هنگام رفلاکس اسید معده به مری علائمی مانند سوزش و نفخ شکم در افراد مبتلا مشاهده می­شود. گفته می­شود که حدود 20٪ از مردم جهان مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستند. متخصص تغذیه و متخصص گوارش معتقدند: "رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل علائم رفلاکس اسید معده به مری دارد و اولین خط درمانی است که برای مبتلایان به این مشکل توصیه می­شود. "

چه چیزی باعث رفلاکس معده می شود

GERD یا رفلاکس اسید معده وقتی رخ می دهد که غذا یا آب میوه های دایجستیو معده تان به مری بازگردند (لوله ای که دهان تا معده شما را به هم متصل می کند). اسفنکتر پایین تر مری یا LES (شبیه شیر یک لوله) بسته می شود تا از بازگشت محتوای معده به مری جلوگیری کند.
اما اگر LES ضعیف یا اسیب دیده باشد نمی تواند این کار را انجام دهد. محتوای معده به مری باز می گردد، دیواره داخلی مری را تحریک می کند و منجر به سوزش سردل می شود.
اما تمام سوزش هاس سردل شدید نیست. شدت رفلاکس اسید یا GERD بستگی به محتوای برگشتی از معده، شرایط LES، و اثر خنثی کنندگی بزاق دارد.
GERD به خاطر هرنی شکاف نیز به وجود می آید. شکاف (هیاتوس) دریچه کوچکی در دیافراگم است، ماهیچه ای که قفسه سینه و حفره شکمی را از هم جدا می کند. مری از میان این شکاف عبور می کند. فشار ناگهانی، سرقه یا استفراغ ممکن است باعث شود بخش کوچکی از معده از طریق این شکاف به قفسه سینه منتقل شود و منجر به هرنی شکاف شود.
جدا از سوزش سردل، رفلاکس اسید یا GERD علائم دیگری نیز دارد که باید از آن ها مطلع باشید.

علائم رفلاکس معده

  • لارنژیت
  • سرفه خشک مزمن
  • تنفس بد
  • گوش درد
  • درد قفسه سینه
  • ناراحتی
  • احساس بر امدگی گلو
  • آسم
  • سرسختی
  • افزایش ناگهانی بزاق دهان

توجه: اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را داشتید سریعا به دنبال درمان پزشکی باشید.

کدام مواد غذایی در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثرند؟

سبزیجات

سبزیجات به علت چربی و قند پایین، موجب کاهش اسید معده می شوند. لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجاتِ دارای برگ های سبز خوراکی، سیب زمینی و خیار از جمله سبزیجات مفید برای رفلاکس معده به شمار می روند.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است و در درمان ترش کردن معده و سایر مشکلات گوارشی مؤثر است. می توانید ریشه ی زنجبیل را به صورت رنده شده یا خُردشده به انواع غذاها و نوشیدنی ها اضافه کنید.

جو دوسر

جو دوسر از جمله غلات کامل و منبعی غنی از فیبر است که معمولا به شکل حلیم در وعده ی صبحانه مصرف می شود و به علت جذب اسید معده، در کاهش علائم رفلاکس مؤثر است. برنج سبوس دار و نان هایی که از غلات کامل درست شده اند، از دیگر خوراکی های حاوی فیبر بالا به شمار می روند.

میوه ها (غیر از مرکبات)

میوه هایی همچون هندوانه، خربزه، طالبی، موز، سیب و گلابی در مقایسه با مرکبات، کمتر موجب رفلاکس معده می شوند.

گوشت کم چرب

گوشت های کم چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی دارای چربی خیلی کمی هستند و موجب کاهش علائم رفلاکس معده می شوند. انواع مختلف گوشت کم چرب را می توانید به صورت گریل، کبابی یا آب پَز تهیه و مصرف کنید.

سفیده ی تخم مرغ

سفیده ی تخم مرغ در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثر است، درحالی که زرده به علت مقادیر بالای چربی، موجب تشدید علائم رفلاکس معده می شود.

چربی های مفید

آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان از جمله منابع حاوی چربی های مفید به شمار می روند. تا حد امکان از مصرف چربی های اشباع و ترانس بپرهیزید و در عوض از روغن های غیراشباع که سالم ترند، استفاده کنید.

ترش کردن یکی از شایع ترین علائم رفلاکس معده است که پس از مصرف وعده های غذایی کامل یا برخی غذاهای خاص به شکل سوزش معده یا سوزش قفسه ی سینه احساس می شود. حتی ممکن است در رفلاکس معده مزمن، به علت ورود اسید به مری، فرد دچار استفراغ شود. سایر علائم عبارتند از:

  • سرفه خشک؛
  • گلودرد؛
  • نفخ؛
  • آروغ یا سکسکه؛
  • دشواری در بلع؛
  • احساسِ گیر کردن چیزی در گلو.

برخی مواد غذایی خاص، علائم رفلاکس معده را تشدید می کنند. البته، مواد غذایی محرک علائم رفلاکس معده در همه ی مبتلایان یکسان نیستند و هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که تمامی علائم را یک جا برطرف کند. برای اینکه بدانید علائم تان دقیقا در پیِ مصرف کدام مواد غذایی تشدید می شوند، تمامی غذاهایی را که در طول روز می خورید، با ذکر ساعت یادداشت کنید و تک تک علائمی را که پس از هر وعده ی غذایی به سراغ تان می آیند نیز بنویسید. یادداشت این موارد را حداقل تا یک هفته ادامه بدهید. اگر رژیم غذایی متغیری دارید، باید مدت طولانی تری غذاهای مصرفی و علائم تان را بادقت ثبت کنید. با این راهکار می توانید غذاها یا نوشیدنی هایی که علائم تان را تشدید می کنند، راحت تر بشناسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت