نگاهی به هنر فرت بافی

  شنبه، 19 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نگاهی به هنر فرت بافی
فرت نوعی دست بافت زیبا و رنگارنگ است که در ساعد نیوز با این هنر آشنا می شویم. همراهمان باشید.

فُرَت در فرهنگ معین به معنای تار و پود آمده است. فرت بافی ( Traditional cloth weaving ) مانند سایر انواع صنایع دستی در خراسان بزرگ رایج و متداول بوده و قدمتی چند صد ساله دارد اما از پیشینه ای مکتوب برخوردار نیست و بافندگان شیوه بافت را بیشتر به صورت سینه به سینه به دیگران انتقال دادند. به نقل از یکی از فرت بافان قدیمی شهر، واژه فرت برگرفته از صدای برخورد نی ها و شانه در دستگاه فرت است، درست مانند صدایی که به هنگام قیچی زدن پارچه به وجود می آید.

فرت بافی

بافت و تهیه منسوجات مختلف از قبیل انواع حوله، چادر شب، سفره، بقچه و لباس زیر به وسیله نخ های تابیده یا ابریشم در استان خراسان «فُرَت بافی» یا «تُن بافی» نامیده می شود. دستگاه بافت آن چهار وردی است ولی به علت تراکم زیاد تارها، ورد ها دو به دو به یکدیگر بسته می شوند و دارای شانه مخصوصی (معمولا از جنس نی ) می باشد.این دست باف مانند جاجیم، دو رو است. جنس نخ مورد استفاده، نخ پنبه ای 16 دولا و گاه برای پود از نخ های ابریشمی مصنوعی استفاده می شود. این پارچه به عرض 50 الی 70 سانتی متر و طول 70متر بافته می شود. نقوش رایج جودانه پیچازی و چهارخانه می باشد. گرچه فرت بافی مانند ابریشم یا حریر بافی یزد و یا گلیمچه بافی گیلان شهرت ملی ندارد اما در منطقه تربت جام هنری کاملا شناخته شده است و از مشاغل خانگی به حساب می آیدکه نقش پررنگی در اشتغال زایی زنان آن منطقه دارد.

فرت بافی

دستگاه فرت بافی

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فرت بافت در استان خراسان شمالی به شیوه سنتی یا استفاده از دستگاهی به نام «استقلال» این دستبافته ها را می بافند. «دستگاه» سنتی وسیله ای است که در بیشتر کارگاه های خانگی مرسوم است و از ابزاری همچون ورد، شانه، پاشور، ماکو، ماسوره استفاده می شود؛ درحالی که دستگاه استقلال همانند دستگاه سنتی است و کلیه مراحل بافت به روش سنتی بوده، فقط در دستگاه استقلال بعضی از اجزا مثل شانه از جنس فلز است که هنرمند در دستگاه استقلال می تواند پارچه را با ابعاد بزرگ تر و متراژ بیشتر تولید کند.

اجزای دستگاه

  • شانه یا دسته تیغ: تیغه توسط دو رشته نخ از سقف آویزان می شود. اندازه های متفاوت دارد و معمولا با اعداد زوج محاسبه می شود. یکنواخت کردن و کنترل پارچه و استحکام بافت و درگیری تارو پود آن بر عهده شانه می باشد.
  • گــُله: وسیله ای برای زیر رو کردن نخ های تاربه کمک پاها می باشد. جنس آن از نخی ضخیم و به اندازه عرض پارچه است.
  • روکاری: به مجموعه گله و تیغه که عمل بافت را انجام می دهند، روکاری می گویند.
  • استخونک: برای محکم نگه داشتن طناب کارگاه آن را به استخوان قلم پای گوسفند گره می زنند.
  • قُنده و طناب کارگاه: گنده یا قنده نخ روی طناب کارگاه قرار می گیرد و تارهای تنیده شده را به جلو و عقب می راند.
  • پوشار: پدالی است چرمی به شکل نوار لایه لایه بریده و دوخته شده که پای بافنده روی آن قرا گرفته و با بالا و پایین بردن آن عمل بافت را انجام می دهد. در بافت های مختلف تعداد پوشار کم و زیاد می شود. در بافت های ساده تعداد پوشار دو تا و در بافت های لانه زنبوری به چهار تا شش عدد می رسد که بافنده در هر رج باید به سرعت جای پای خود را عوض کند، اگر بافنده مهارت و سرعت لازم را در جابجایی پاهایش نداشته باشد طرح لانه زنبوری اجرا نشده و نظم پارچه نیز بهم می خورد.
  • قابول ( بازیگرها): قابول ها به گله و پوشار هم در پایین به آن متصل است و با حرکت پا در پوشار، قابول هم حرکت میکد و بافت انجام می پذیرد.
  • گزبند: کار متر را انجام می دهد. با این تفاوت که از لحاظ اندازه با متر فرق می کندو هر " گز " دو متر و هشتاد سانتی متر است. همچنین موقع تنیدن تارهای زیر، تار های رو را تا آخر کار فرت نگه می دارد و درستی بافت و زیر و رو شدن نخ ها به وسیله گزبند مشخص می شود.
  • تخته یا روکار: نزدیک ترین قطعه به نخ است و باعث می شود کناره های پارچه یا ترکی پارچه تمیز و یکدست شود.
  • ماکو : وسیله ای است استوانه ای شکل که وسط آن پهن و در دو طرف باریک می باشد و ماسوره در آن قرار می گیرد.
  • ماسوره : میله ای پنج تا هشت سانتیمتری و اکثرا پلاستیکی است که نخ آماده بافت داخل آن قرار می گیرد و سپس در ماکو گذاشته می شود.
  • نورد : میله ای از جنس چوب یا فلز است که پارچه بافته شده به دور آن پیچیده می شود.
  • نوردگردان : وسیله ای است که باعث حرکت نورد می شود.
  • پایه نورد : قسمتی از دستگاه است که نورد روی آن قرار می گیرد.

اهمیت فرت بافی

در گذشته صنعت فرت بافی از حرفه ها و مشاغل اصلی مرد ها و زن ها در کارگاه های موجود در مناطق روستایی بود اما با گذشت زمان به علت شرایط نا مساعد بازار این هنر توسط بانوان هنرمند در منزل های شخصی دنبال می شود. یکی از دلایل مهمی که باعث ایجاد این نوع هنر می شد برودت هوا در زمستان و سبک بودن آن برای کار کشاورز ها بود. ماده اولیه مورد نیاز جهت فرت بافی، پنبه است و همان طور که می دانیم استان های یزد و خراسان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب جهت کاشت دیم پنبه، زادگاه این هنر به حساب می آیند.

در مراسم های عروسی رسم بر آن است که هر تازه عروسی یک سرویس فرت را در جهیزیه خود داشته باشد که اصولا این سرویس فرت توسط خود عروس یا مادر او تهیه می شده است. یکی از اصلی ترین مراکز تولید محصولات بافت فرت روستای بزد از توابع شهرستان تربت جام است. سابقه هنر فرت بافی در روستای بزد به ۱۵۰ سال پیش بازگشت می کند اما متاسفانه امروزه به علت سختی فرایند کار _ هزینه های بالا جهت تهیه مواد اولیه و درآمد کم این هنر به دست فراموشی سپرده می شود.

مراحل بافت فرت

  • تهیه نخ : در قدیم بیشتر مردم دامدار بودند و با چیدن پشم دام ها، نخ مصرفی خود را تولید می کردند. نخ مصرفی بافندگان در گذشته بیشتر ابریشم و ابریشم برقی بود که بسیار با کیفیت و مرغوب بود؛ اما به دلیل گران شدن این نوع نخ و عدم تمکن مالی بافندگان و خریداران، بیشتر از نخ های با کیفیت پایین و ارزان مانند پنبه و کاموا استفاده می شود.
  • رنگرزی : در قدیم رنگرزی را به طور سنتی انجام می دادند اما بعد ها با ورود انواع رنگ های آماده و صنعتی، دیگر از رنگ طبیعی استفاده نکرده و بیشتر رنگ های آماده تهیه و استفاده شد.
  • چله بندی : چله بندی همان آماده کردن نخ های تار برای بافت است.
  • کلاوه یا چرخ توته : نخ دوک یا کلاف که به کدوهم مشهور است به وسیله دستگاهی با نام چرخ توته یا کلاوه (این وسیله به لیک لیکی هم معروف است چرا که موقع کار با لک و لک که یک واژه محلی است به معنای آرام کار کردن) تبدیل به توته می شود. توته ها به وسیله دستگاهی از جنس نی تبدیل به ماوره می شود، ماسوره داخل ماکو قرار گرفته و آماده بافت می شود. (این توته ها در بافت پود مورد استفاده قرار می گیرد).

کار سرانداختن تارها دو نفره انجام می شود و حدود دو روز زمان می برد. جلوی روی بافنده گله، تیغه و شانه قرار داردو به مجموعه این سه قسمت بالا کار می گویند. با حرکت گله ها، دهانه کار باز شده و پودگذاری به وسیله ماکو و پرتاب آن به دهانه کار صورت می گیرد. بافنده پاهایش را در پدال جابجا کرده و یک رج بافته شده و شانه می شود. مقدار بافته شده دور یک چوب استوانه ای به طول 70 سانتی متر پیچیده می شود و هر زمان بافنده حدود 70 متر بافت، پارچه از فرت پیاده شده و برش می خورد. پارچه های بافته شده بیشتر شامل انواع حوله، شال، روسری، بقچه، چادر شب، پیژامه، زیر پیراهنی، چادر و حتی کفن می باشد.

نقوش بافت فرت

نقوش، انعکاسی از زندگی بی پیرایه هنرمند روستایی است که با الهام گرفتن از طبیعت و فضای پیرامون خود، بسیار ساده و به دور از پیچیدگی می باشد و گل و گیاه و پرنده در آن به وفور به چشم می خورد. گل نماد معنویت و لطافت، پروانه نشانه ای پیوند زمین با آسمان و احترام به طبیعت و درک جهان پیرامون می باشد. نقوش رایج در بافت ها: پنج گل چکی، گل کوش (به شکل پاپیون )، گل سماور، گل پروانه ای، گل مارپیچ، گل بال نی یی (به شکل ضربدر).

سخن آخر

هنر فرت بافی در زمان های بیکاری به ویژه فصول سرد که کشاورزان از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند بیشتر رونق دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ناگفته هایی از ساده زیستی سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌‌جمهوری که سال‌ها اجاره‌نشین بود! (143 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (73 نظر) رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد (70 نظر) زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... (33 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (30 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (11 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (7 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (7 نظر) چهره های غمگین دختر سیدابراهیم رئیسی و پسر حسین امیرعبداللهیان در مراسم بزرگداشت پدرشان در دانشگاه+عکس (7 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (7 نظر) واکنش بسیار جالب نوازنده خیابانی به حضور عادل فردوسی پور در میان مردم عادی/آهنگو کوبید از نو ساخت+ فیلم (6 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (6 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (5 نظر) بشقاب صبحانه خاص و خوشمزه هانده ارچل در ژاپن با چینش شیک و متفاوت+عکس (4 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403 رحل قرآن و ترمه اصیل اصفهان روی میز عزای سیاه شهید امیر عبداللهیان در جوار مزارشان+عکس و ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403 لاغری شوکه کننده رابعه اسکویی با عمل بای پس معده/ الان میگن چرا دماغتو کوچیک نمیکنی!+فیلم اولین تصاویر از محل خودکشی پدر پس از قتل اعضای خانواده‌اش در تبریز+ویدیو اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند! عاشقانه‌ جذاب شهاب حسینی برای هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق +ویدئو/ عاشقانه هاشون ارزش صد بار دیدن رو داره... مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو پیام جگرسوز دختر شهید مصطفوی، خلبان بالگرد رئیس‌جمهور برای پدرش💔+ویدئو ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود... تصویری سیاه و سفید که سپیده بزمی پور با انتشار آن برای اولین بار خبر بارداریش رو داد+عکس/ چقد کوچولوئه خدااا😍 دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 تصاویری دیدنی از گشت‌وگذار خرس قهوه‌ای در ارتفاعات البرز بهترین کشورهای انگلیسی‌زبان برای مهاجرت را بشناسید1 تقلید صدای شخصیت مهدی فخیم زاده ،محمدرضا فروتن و فریبرز عرب نیا به سبک اعجوبه طنز پرداز کشور+فیلم نمایندگی H&M در قشم؛ بهترین فروشگاه برای خرید لباس با تور قشم زیرخاکی‌ترین گزارش زندگی عادل فردوسی‌پور/ آقای مجری در سال 73 و در 20 سالگی اسباب بازی لاکچری آقا پسر گوگولی و بامزه علی قلیزاده ستاره تیم ملی/ الهی چه ژستی هم گرفته +عکس ماجرای شفا گرفتن سالار عقیلی از امام رضا (ع) +ویدیو دلبری کردن به سبک تازه عروس سینمای ایران+عکس/عاشقانه کوشکی و همسر کم سن و سالش تمومی نداره... حضور دونفره حامد بهداد و لیلا حاتمی در کشور رومانی+عکس ایده فوق سمی و غش آور مادر ایرانی در علاقمند کردن کودکش به خوردن سیرابی با کمک گرفتن از توت فرنگی+عکس نگاهی به خونه زندگی و حیاط سرسبز مهدی مهدوی کیا ستاره سابق/ خونه آقای فوتبالیست ویلاییه محمود احمدی نژاد قول کاندیداتوری داد؟ /یک قطره از اقیانوسم /قطعا کوتاهی نمی کنم /کسی بر دیگری برتری ندارد و نباید داشته باشد رونمایی علی پروین اسطوره فوتبال از مادرش در دوران جوانی/ این عکس سرشار از حس زندگیه آخرین خبر از وضعیت سلامتی حامیم،خواننده محبوب جوانان ایرانی بعد تصادف شدید+جزئیات طرز تهیه حلوا ارده یزدی برای یک صبحانه مقوی ورود عجیب فوتبالیست ها با روح نامرئی کودکان کشته شده در زمین بازی+فیلم/ جهان برای این حرکت اشک ریخت (عکس) عرض ارادت اهالی رسانه تبریز و استان آذربایجان شرقی به مقام والای سومین امام جمعه شهید تبریز، آیت الله آل هاشم روایت شنیدنی و دلنشین آیت الله آل هاشم از درخواستشان برای برداشتن نرده های مصلی+ ویدیو (ویدئو) ابراز علاقه خاص یک مرد خارجی به رئیس جمهور فقید ایران نگاهی به کیک تولد با کلاس با طراحی زیبا سپیده بزمی پور مادر نبات و پناه/ مبارکا باشه خانووم +عکس لحظه زیبای خوانندگی عاشقانه حامیم برای مادرش در اولین کنسرت تهران/ دیدی شد؟+ویدیو خلاقیت خنده دار پیرمرد کچل با نقاشی روی سرش/ بمب روحیه ان ماشالله+ عکس (ویدئو) پاشیدن آب روی نماینده مخالف دولت در مجلس گرجستان کوکو سبزی درست کردن حرفه ای و همراه با مخلفات مینا مختاری برای ناهار بهرام رادان+ عکس/ ولی به تیپ آقای بازیگر نمیخوره کوکو خور باشه😉
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 10 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 10 خرداد 1403
اولتیماتوم وزارت بهداشت: پزشکان عمومی تیغ زیبایی را غلاف کنند!
دانلود آهنگ جدید "تو کجایی عشق زیبا" گرشا رضایی+فیلم/ جاده و بارون و دریا تو کجایی عشق زیبا ...
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 10 خرداد 1403
ماجرای تلخ پدری که کودک سربریده اش را در آغوش گرفته بود...
حضور دونفره حامد بهداد و لیلا حاتمی در کشور رومانی+عکس
محمود احمدی نژاد قول کاندیداتوری داد؟ /یک قطره از اقیانوسم /قطعا کوتاهی نمی کنم /کسی بر دیگری برتری ندارد و نباید داشته باشد
جواد خیابانی خودروی شخصی خود را لو داد/ ماشین مجری جنجالی چیست؟
حامیم محتاج دعای مردم شد! تصادف نگران کننده حامیم خواننده محبوب ایرانی
قتل مادر شوهر برای اخاذی 15 میلیاردی
خبر باردار بودن همسر شهید مالک رحمتی صحیح نیست +عکس
دریاچه حوض سلطان قم : نشان دهنده انعکاس زیبایی از آسمان
منتخب روز   
سلیقه تحسین برانگیز همسر و دختران سید ابراهیم رئیسی در چیدن میزعزای رئیس جمهور شهید با عکسی مشهور از ایشان در سازمان ملل + عکس مراعات همسر به سبک رئیس جمهور شهید؛ از عدم مخالفت با تغییر رشته جمیله علم الهدی از مامایی به علوم انسانی تا کنار آمدن با روزهایی که غذایی در خانه پخته نمیشد+ویدیو سینه زنی شهید آیت الله آل هاشم در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو/ لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو