نحوه کاشت و پرورش گل باریجه

  جمعه، 24 آبان 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه کاشت و پرورش گل باریجه
گیاه باریجه گیاهی مرتعی است و خواص دارویی و صنعتی زیادی دارد. محل رویش این گیاه، مناطق ییلاقی و کوهستانی می باشد. در ادامه شما را با روش های پرورش گیاه باریجه و نحوه تکثیر آن آشنا خواهیم کرد

پرورش باریجه

کاشت گیاه باریجه و پرورش آن به رعایت نکات متفاوتی از جمله نوع اقلیم، کیفیت خاک و… بستگی دارد که در ادامه به بررسی نحوه کاشت و پرورش گیاه باریجه خواهیم پرداخت.

نکات مهم در پرورش گیاه باریجه و تکثیر آن

گیاهان صنعتی و دارویی، گیاهان ارزشمندی هستند. به همین خاطر برای حفظ و نگه داری و همچنین تکثیر آن ها تلاش می شود. بیشترین بهره برداری از گیاه مربوط به استان های سمنان، خراسان و تهران است.باریجه با ۹۵ درصد ترکیب شیمیایی و دارویی جزء ارزشمندترین گیاهان دارویی است. گیاه باریجه دارای ریشه ای حجیم و غده ای است. این گیاه از خانواده چتریان و مونوکارپیک است. منظور از مونوکارپیک این است که تنها یک بار گل می دهد.

خواب فیزیولوژیکی این گیاه از تیر تا اواسط اسفند است. این گیاه روز بلند می باشد. اگر ساقه و قاعده ساقه آن شکاف داده شود، از آن شیرابه بیرون می آید. باریجه ۶۳٫۵ درصد رزین، ۲۷ درصد صمغ و ۵٫۹ درصد اسانس می باشد. از اثرات درمانی آن نیز باید به ضد نزله، دفع درد معده، ضد تشنج، ترمیم کننده زخم های سطحی، نیرو دهندگی و مقوی معده اشاره کرد. این گیاه در مصارف آرایشی و بهداشتی و همچنین در تولید چسب الماس(چسب مخصوص) کاربرد دارد.

شرایط اقلیمی پرورش گیاه باریجه

این گیاه در مناطقی که ریزش های جوی به شکل برف می باشد و از اواخر آبان تا اواخر اسفند ادامه دارد، یافت می شود. در چنین مناطقی بعد از اسفند شاهد نزولات جوی به شکل باران به همراه رگبار و تگرگ در بهار هستیم. دوره یخبندان این مناطق نیز طولانی بوده و از آذر تا اواخر اسفند را در بر می گیرد. از نیمه دوم فروردین نیز برف شروع به ذوب شدن می کند. رشد این گیاه در فصل بهار در دمای ۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و در دمای بالاتر از ۲۵ درجه رشد نمی کند. میانگین حداقل دما در فصل زمستان ۱۰- می باشد.

خاک مناسب برای پرورش گیاه باریجه

خاک باریجه باید نرم، قابل نفوذ و دارای عمق کافی باشد. تهویه در این خاک باید به طور مناسب انجام شود. سنگ مادر اکثر این گیاهان آهکی بوده و دارای بافت رسی-ماسه ای، لومی-رس- ماسه ای و شنی-ماسه ای است. زمین های سنگین برای پرورش گیاه باریجه مناسب نیست و باید ابتدا به وسیله کود دامی اصلاح و آن گاه به کشت باریجه مشغول شد. Ph لازم برای رشد و نمو ۲/۷ تا ۷/۸ است. این گیاه می تواند در این ph محصول خوبی به بار آورد. همچنین پرورش گیاه باریجه در خاک هایی با درصد رس بالا، تهویه نامناسب از نظر هوموس و آهک قادر به رشد نیست و از بین می رود.

زمان مناسب برای کشت باریجه

با توجه به ضرورت سرما برای جوانه زدن و تاثیرات رطوبت و سرما در مواد هورمونی بذر، فصل پاییز(آبان و آذر) بهترین زمان برای کاشت گیاه باریجه است. اگر بذرها در بهار کاشته شوند، در آن سال جوانه نخواهند زد. بلکه بعد از گذشت یک سال و طی یک دوره زمستانه، درصد کمی از بذرها جوانه می زنند.

نحوه کاشت و پرورش گیاه باریجه

بذر گیاه باریجه را در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری می کارند. در این عمق بذر به راحتی جوانه می زند و از خاک خارج می گردد. این بذر پس از کاشت در زمین در فصل پاییز، نیازی به آبیاری ندارد. بعد از دریافت سرمای مورد نیاز برای جوانه زدن و استراتیفیکاسیون، در اوایل بهار جوانه خواهد زد. برای جوانه زدن در فصل بهار به دمای ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد و رطوبت بالای ۷۵ درصد در خاک نیاز دارد. برای پرورش و جوانه زدن گیاه باریجه در فصل بهار اکسیژن، رطوبت و دما ضروری است.

رشد باریجه مربوط به فصل بهار است. به همین خاطر اگر میزان نزولات جوی از ۶۰۰ میلی متر کمتر باشد، باید زمین را آبیاری کنید. از خرداد رشد گیاه متوقف و برگ ها خشک و زرد می شوند. غده های آن در زمین می مانند و با حداقل فعالیت به حیات خود ادامه می دهند.

در ماه های خرداد تا اسفند به آبیاری نیازی نیست. ضمن اینکه آبیاری در دوره خواب گیاه باریجه(به خصوص در فصل تابستان) باعث از بین رفتن و پوسیدگی غدد باریجه خواهد شد.

گرده افشانی و گل دهی باریجه

باریجه دگرگشن است و بذرهای آن توسط باد و حشرات انتقال می یابد. ساقه گل گیاه باریجه در اوایل خرداد نمایان می شود. درجه دما در دوران گلدهی برابر با ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. ارتفاع ساقه گل دهنده نیم تا ۳ متر است. هر بوته دارای ساقه گل دهنده و گل آذین آن چتر مرکب است.

ساقه های گیاه پوک و توخالی و دارای شیره فراوان هستند. این شیره سفید رنگ صمغ باریجه نام دارد. این گیاه دارای گل های زرد چتری مانند است. برگ های آن دارای کرک های ریزی می باشند که به صورت رشته رشته جلوه می کنند. برای تکثیر گیاه باریجه باید گیاه کوچک به کار ببرید. چون گیاهان بزرگ ریشه اصلی را دارا می باشند و در هنگام انتقال ریشه اصلی را از بین خواهید برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان