نحوه پرورش و نگهداری یاس زرد

  چهارشنبه، 02 بهمن 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری یاس زرد
گیاه یاس زرد ( forsythia ) یک درختچه زیبای مقاوم است که در فصل بهار گلهای زرد کوچکی بر روی شاخه های آن پدیدار میشوند و جلوه خاصی به باعچه میبخشند.یاس زرد ابتدا گلدهی داشته و پس از این که گلهایش از بین رفتند، برگهای سبز رنگ آن رشد میکنند. این بوته زیبا در ارقام گوناگون وجود دارد.

پرورش یاس زرد

نیاز نوری: نور کامل ویا جزیی

نوع: درختچه

قد:2.4 متر تا 6

عرض:2.7 متر

رنگ شاخ و برگ: سبزفسفری/طلایی

ویژگی های فصلی: شاخ و برگ رنگارنگ پاییزی/شکوفه های بهاری

موارد استفاده: مقاوم در برابرخشکی، مناسب برای حفظ حریم خصوصی ، پوشش زمین .شیب / کنترل فرسایش

ویژگی های خاص:گل های شاخه بریده و نیاز مراقبتی کم

تصویر

معرفی:

یاس زرد بوته ای است که رشد سریعی دارد بطوریکه در هر سال 30 تا 60 سانتی متر بزرگتر میشود. غالبا بوته ی یاس باید هرس شود ولی انجام هرس یا انجام ندادن ان سلیقه ای است.محل کاشت این بوته اهمیت دارد ومیتوان ان را به تنهایی یا بهمراه گیاهان دیگر کاشت. اگر این بوته بطور طبیعی و بدون هرس رشد کند بسیار زیباتر خواهد شددرحالیکه اگر به صورت ردیفی کاشته شودبه هرس نیاز دارد تا ظاهر منظمی داشته باشد. بوته های یاس زرد در اغاز بهار شکوفا میشوند.این بوته یا بعنوان پرچین و یا به تنهایی کاشته میشود. شمامیتواند با قراردادن این بوته ها در اتاق های روشن شکوفه های یاس را در روز های سرد زمستان هم داشته باشید. یاس زرد را “بل طلایی”هم میگویند.

مراقبت عمومی از یاس زرد:

این گیاه مراقبت زیادی نیاز ندارد با این حال مواردی وجود دارد که با انجام انها میتوانیم بهترین عملکرداین بوته را ببینیم.

مورد اول :

بوته ی یاس زرد باید در افتاب خوبی قرارداشته باشدو شما باید مطمئن باشیددر روز حداقل شش ساعت نور افتاب را دریافت کند.چراکه نور کم منجر به کاهش گلدهی میشود.

مورد دوم :

خاک مرطوب و غنی از مواد الی خاک مناسبی برای این گیاه میباشد و در خاک باتلاقی و لجنزار به خوبی رشد نخواهد کرد.استفاده از مالچ باعث میشود خاک مرطوب باقی بماندو علف های هرز هم کمتر شوند و این ماده ی الی جدید منجر میشود خاک مناسب تری برای رشدگیاه به وجود اید

نیازهای یاس زرد:

نور:

این درختچه به نور زیاد و مستقیم احتیاج داره ولی خب به سایه هم مقاوم هستش بنابراین امکان کاشت آن در حاشیه ها به صورت ترکیبی مهیاست.

آبیاری:

بسته به خاک بسنر به آبیاری روزانه نیاز داره اگه خاکتون ترکیب ورمیکمپوست و ماسه باشه چون آب ذخیره میشه تو خاک خب باید یروز درمیون آب داده بشه در تابستان ولی اگه خاک زراعی یا نباتی باشه باید روزانه آبیاری بشه.در ضمن گیاهانی که تا بحال با آبیاری کرتی آبیاری میشدند رو یهو قطره ای نکنید جون شک میبینند و برگها میریزه و آداپته شدن زمان میبره.

دما:

کلا گیاهی هستش که به دمای بالا مقاوم هستش ولی برای گلدهی باید حتما هوای خنک ببینه ،هرچی هوا خنک تر باشه طول عمر گلها بیشتر خواهند بود.همینطور روایت داریم با ریختن یخ در پای گیاه ،موجب گلدهی این گیاه میشه که بنده تکذیب میکنم. این درختچه ابتدا گل میده بعد برگ میده اونم به این خاط رهستش که نیاز سرمایی جوانه گلها زودتر برطرف میشه تا برگها برای همین ابتدا برگ میده.خلاصه به این شایعات توجهی نکنید…..

خاک:

بهترین خاک ترکیب ورمیکمپوست با ماسه هستش.یا ترکیب کود حیوانی با خاک نباتی وزراعی.این البته عرض کردم گیاهی مقاومه و به انواع خاکها تحمل داره ولی خب این خاک براش بهتره….

رطوبت:

اگه توی باغچه چمن کاری شده کاشته بشه بسیار با طراوت و با کیفیت خواهد بود چون رطوبت مورد نیازش برطرف میشه یادتون باشه این درختچه رو نمیتونید توی گلدون داخل منزل نگهداری کنید!!!!

تکثیر:

ازونجایی که سیستم ریشه بندی قوی داره و حجم ریشه زیاد هستش پاجوش هم زیاد میده و یکی از روشها جدا کردن پاجوش هستش.در بهار!!

روش دیگه زدن قلمه در پایان فلش گلدهی در پاییز هستش که گیاه میره به خواب از چوب های یکساله به اندازه ۱۲ سانت میبرید و میزنید تو خاک یه جای سایه.ریشه دهیش آسونه همینطور میتونید آخر بهار از شاخه های سال جاری ببرید و بزنید تو خاک یا توی ماسه، تکثیر این گیاه از طریق بذر سخته و خیلی کند صورت میگیره.یه راه آسون تر اینه که بیاید یه شاخه ی بلند گیاه رو انتخاب کنید، بخوابونید روی خاک و نقطه ی تماس رو با قمه زخم کنید و روش خاک بریزید توی آخر بهار دوباره.تا ریشه داد از مادر جداش کنید

هرس:

بوته ی یاس زرد باید هر سال هرس شود و بدون هرس رشد بی رویه خواهد داشت و بهترین زمان برای انجام این کار درست پس ازپایان گلدهی است.مراقبت از بوته ی یاس زرد اسان اما بسیار ضروری است و با مراقبت صحیح میتوانیم در بهار بوته ی خود را پر از گل ببینیم.هرچند که این بوته ی گیاهی باوجود خاک و مواد مغذی نامناسب رشد خواهد کرد ولی هرس سالانه حداقل کمک ما برای گیاه به شمار میرود. باقطع شاخه های زائدمیتوانیم از رشد افراطی جلوگیری کنیم و بوته های جوان به هرس نسبتا کمی نیاز دارند.یاس زرد بین چند سال رشد خود هر ساله به هرس نیاز دارد مخصوصا شاخه هایی که بطرف زمین در حال رشد هستند .

یاس زرد بوته ای است که رشد سریعی دارد وممکن است در مواردی 3 متر ارتفاع داشته باشد در حالیکه وسعت چندانی ندارد درنتیجه هرس برای این گیاه ضروری است .پیرایش یاس زرد هنگام جوانی به کنترل شکل و اندازه اش کمک میکند.

زمان هرس

بهترین زمان هرس پس از پایان گلدهی است و از انجایی که شکوفه ها در بخش های قدیمی قرار دارند و جوانه های گل پس از پیدایش قسمت های جدید ایجاد میشوند هرس یاس زرد در اواخر تابستان یا پاییز منجر به کاهش تعداد گل در بهار میشود.

نکته ای که باید در هنگام هرس به ان توجه کنیم

یاس زرد دارای رشد قوسی شکل است و نباید این حالت رادر هنگام هرس از بین ببریم .متاسفانه برای ایجاد پرچین این قوس از بین میرودواین امر منجر میشود گیاه توانایی گلدهی خود را ازدست بدهد.

در یک بوته ی بالغ، کاهش حداقل یک چهارم تا یک سوم از بخش های قدیمی تر و شاخه های ضخیم نزدیک به سطح زمین کافی است. در حالیکه دربوته های بسیار قدیمی باید کل بوته به میزان 4 اینچ از سطح زمین هرس شودوبا این کار دوباره شاخه های جدید وبا طراوت رشد میکند و شما در عرض دو سال یک بوته ی جدید خواهید داشت.

هرس و مراقبت ازبوته های قدیمی بسیار مهم و دشوارتر از بوته های جوان است چراکه هرس شاخه های قدیمی هم باعث ایجاد شاخه های جدید میشود وهم باعث رسیدن نور به بخش های مرکزی خواهد شد. اما در صورتی که رشد گیاه کم است نیازی به هرس نیست.

جالب است که هرس این گیاه(یاس زرد) به زمان زیادی هم نیاز ندارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (171 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد