نحوه پرورش و نگهداری کلم قمری

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری کلم قمری
کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes) یکی از محصولات فصل خنک است و محصول یکساله ای از خانواده کلم ها یعنی بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و بروکسل است.

کلم قمری

کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes) یکی از محصولات فصل خنک است و محصول یکساله ای از خانواده کلم ها یعنی بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و بروکسل است. منشا کلم قمری شمال اروپا است و در قرن 16 شناسایی شده است.

این کلم یک غده گرد در روی ساقه درست بالای خاک تشکیل می دهد و برگها هم در محورهای دایره ای شکلی از روی این غده بیرون می آیند. بخش خوراکی این گیاه همان ساقه متورم شده است نه بافت ریشه. کلم قمری به صورت خام یا پخته مصرف می شود. از نظر طعم تقریبا شبیه ساقه بروکلی و شلغم کمی ملایم وشیرین است.

با پوست گرفتن آن بافت ترد و تازه آن مانند هویج قابل خوردن است. این محصول می تواند به صورت پخته، بخار پز، در سوپ یا در خورشتها استفاده شود. این محصول در بهار هم در دسترس است ولی در بیشتر مناطق یک محصول پاییزه است.

این محصول پتانسیل خوبی برای روش فروش تازه خوری بخصوص در ماههای پاییز و زمستان را دارد. همچنین برخی ارقام آن قابلیت نگهداری در انبار و فروش زمستانه را دارند.

اقسام مختلف کلم قمری عبارتند از:

  • سفید .
  • پیش رس .
  • بنفش .
  • بنفش پیش رس.

شرایط رشد کلم قمری

خاک کلم قمری :

کلم قمری در تمامی خاک ها به خوبی رشد می کنند ولی انواع زود کشت بهترین رشد را در خاک های لوم شنی یا لوم یا سیلیتی لوم غنی دارند.بهتر است برای نتیجه گیری بهتر از خاک استریل و آماده استفاده کنید، ترکیبات پیت ماس یا کوکوپیت و پرلیت ، کمپوست مناسب است.

دمای مناسب کلم قمری :

برای کیفیت محصول میانگین ماهیانه ۱۶ درجه سانتی گراد و یا کمی پایین تر نیاز است و گیاه پس از تشکیل گل، از دماهای زیر صفر آسیب می بیند. در کل دمای مناسب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و در بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد رشد کلم متوقف می شود.

نور مورد نیاز کلم قمری :

نور محیط کاشت باید کافی باشد، نور کم و سایه را نمی پسندد.

آبیاری کلم قمری :

بذر کلم قمری از زمان کاشت به آبیاری منظمی نیاز دارد، آب زیاد یکباره می تواند به گیاه خسارت زیادی بزند . باید دقت نمود که در زمان آبیاری آب بر روی برگ های محصول پاشیده نشود زیرا در اینصورت محصول دچار پوسیدگی می شود. آبیاری پس از یک دوره خشک و طولانی باعث ترکیدگی ساقه خوراکی می شود.
با این حال کلم قمری نیاز به آب فراوان دارد و حداقل هرچهار روز یک مرتبه آبیاری ضرورت دارد . آبیاری به موقع و کافی موجب خواهد شد که کلم ها خوش طعم و لطیف شوند .

کودهی کلم قمری :

با توجه به کشت های قبل، حدود ١٠٠ کیلو ازت،٨٠ کیلو فسفر و ١٨٠ کیلو پتاس به ازای یک هکتار در نظر می گیرند. کودهای ازته را معمولاً به صورت کود سرک در دو مرحله به زمین می دهند.

نحوه کاشت بذر کلم قمری (کلم سنگ) :

معمولاً بذر کلم قمری را از اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه بنا به شرایط آب و هوای محل می کارند. انواع پیش رس آن را می توان تا پایان شهریور ماه نیز کاشت .
نشا کاری برای کلم قمری توصیه نمی شود .
کاشت در زمین اصلی بسته به نوع واریته متفاوت است و معمولاً برای انواع زودرس فواصل ٢۵ ×٣٠ سانتیمتر و برای انواع تابستانه٣٠ ×٣٠سانتیمتر در نظر می گیرند. انواع پاییزه را به فواصل ٣٠ × ۴٠ سانتیمتر کشت می کنند..

اگر نحوه کشت به صورت خطی (ردیف کاری) و منظم باشد برداشت محصول و سایر عملیات کاشت، داشت و برداشت آسان خواهد شد.

تصویر

کاشت و برداشت بذر کلم قمری در باغچه و یا گلدان :


بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق ۶/. سانتیمتری تا ۲/۵ سانتیمتری خاک می کارند و تا وقتی که بذر سبز نشده بایستی خاک را مرطوب نگه داشت. معمولا عمق کاشت ۴-۵ برابر طول بذر می باشد.
جهت پرورش کلم در گلدان باید خاک گلدان غنی باشد و حداقل ارتفاع گلدان ۲۵ سانتی متر باشد
نحوه برداشت : معمولا برای برداشت کلم قمری ، سعی می شود که قبل از آنکه کلم ها به حداکثر رشد خود برسند بتدریج برداشت گردند .

برداشت کلم قمری :

کلم قمری بعد از گذشت حدوداً ۴۰ تا ۵۰ روز از زمان کاشت قابل برداشت است که همین دلیل نامگذاری این کلم به کلم ۴۰ روزه نیز می باشد. معمولا برای برداشت کلم قمری ، سعی می شود که قبل از آنکه کلم ها به حداکثر رشد خود برسند بتدریج برداشت گردند .

آفات و بیماری های کلم قمری :

از آفات مهم کلم قمری شته مومی کلم می باشد. دراین بواسطه ی پوشش مومی روی بدن این آفت ، حشره درمقابل سموم تاحدودی محافظت شده وهمچنین با توجه به قرارگرفتن شته درلابه لای برگهای مرکزی کلم، بکار گیری سموم نفوذی وسیستمیک موثرتر خواهد بود.

علت بزرگ نشدن سر کلم : می تواند کمبود نور و یا کمبود مواد غذایی خاک و یا آبیاری کم باشد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره جالب محافظت از امام جمعه محبوب و شهید تبریز با اسلحه پلاستیکی!+عکس ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی ساخت خانه با بطری های پلاستیکی نوشابه/ ابتکار جالب این جوان رو ببینید!+ویدیو نجابت و اصالت ستودنی پدر آیت الله آل هاشم وقتی از صندلی خودشان بلند شدند تا مهمانان بنشینند+ویدئو این خبر دروغ درباره بالگرد رئیس جمهور 40 میلیون بازدید گرفت/ فردی که دروغ‌پراکنی کرده بود احضار شد گل آرایی محل دفن و مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)+عکس پیام تسلیت علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس حضور پسر رهبر معظم انقلاب در مراسم تدفین شهید رئیسی+عکس گزارش تصویری از مراسم تشییع و تدفین امام جمعه معتبر، شهید آل هاشم در تبریز اولین تصاویر از مزار شهید آیت الله رئیسی/ آسمان بار امانت نتوانست کشید، کوه اینبار تو را سخت در آغوش گرفت دست نوشته متفاوت بانوی عزادار برای شهید جمهور: آری شش کلاس! و قسم به آسمانی که در سوگ رئیس جمهور گریست+فیلم علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403 آیا می‌توان سیب‌زمینی جوانه‌زده را مصرف کرد فال قهوه با نشان روز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال انبیاء روزانه جمعه 3 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 4 خرداد 1403 + فیلم اولین تصویر از محل دفن‌ شهید رئیسی در حرم‌ امام‌رضا(ع)+عکس استقبال مادر رئیس جمهور شهید از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد راه‌های مهاجرت به اسپانیا در سال 2024 + نکات مهم رسول خطیبی فوتبالیست سابق در مراسم تشییع پیکر شهید آل هاشم/ علی وار زندگی کرد و علی وار شهید شد+ فیلم ماکان آریا پارسا به کمک فرزاد فرزین می آید – بررسی سریال قطب شمال از قسمت اول تا چهارم ماجرای کیش و مات شدن امانوئل مکرون در برابر سخنان سید ابراهیم رئیسی از زبان رئیس جمهور شهید کشور+ویدیو بهترین گزینه برای سفر به ترکیه کدام شهر است؟ عبور پدر آیت الله آل هاشم از میان سیل انبوه مردم برای رفتن به مزار فرزندش +فیلم بی تابی شدید و جگرخراش خواهر و فرزندان شهید دریانوش قبل از خاکسپاری بر سر قبر خالی برادرش+ویدیو پیکر مطهر شهید آیت الله آل هاشم در وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد گریه های جگرسوز پدر شهید آل هاشم/حضور پرشور مردم تبریز در وادی رحمت +فیلم حضور همسر و پسر شهید امیرعبداللهیان در مراسم وداع با پیکر شهید + فیلم حضور دلی بانوان جوان تبریزی در مراسم وداع با پیکر شهید آیت الله آل هاشم از دید لنز ساعد نیوز دور نماند+فیلم اهدای انگشتر حاج قاسم توسط دخترش برای تدفین همراه با پیکر شهید امیرعبداللهیان+ویدئو ناگفته‌های زندگی شهیدموسوی؛ سرتیم حفاظت رئیس جمهور/ بیقراری دختر سردار شهید+عکس نوای حیدر حیدر مردم تبریز در وادی رحمت در مراسم بدرقه آیت الله آل هاشم+فیلم میز عزایی که مادر سید ابراهیم رئیسی برای پسر شهیدش در خانه چیده است+عکس/ ساده و بی ریاترین چیدمان! خداحافظی آخر و سوگواری پدر شهید آیت‌الله آل‌ هاشم برای پسرش+ویدیو لحظه ورود پیکر شهیدجمهور به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد+ فیلم چهره غمزده ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سرشناس ایرانی در مراسم تشییع شهدای خدمت+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 4 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 4 خرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 3 خرداد ماه 1403
پیکر مطهر شهید آیت الله آل هاشم در وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد
ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی
ناگفته‌های زندگی شهیدموسوی؛ سرتیم حفاظت رئیس جمهور/ بیقراری دختر سردار شهید+عکس
18 چهره‌ای که استادان سید ابراهیم رئیسی بوده‌اند
اطلاعیه برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای سانحه هوایی از سوی رهبر انقلاب
ماجرای تذکر جدی رئیسی درباره اخراج استادان | سفر را ناتمام گذاشتم و...
پیمان جبلی :صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری/ دوری از آسیب‌های قبلی!
هنرمندان از رئیس جمهور شهید می‌گویند
روایت وزیر ارشاد ابراهیم رئیسی از محبوس شدنش به همراه رئیس جمهور شهید در هتلی در کاظمین