پالپوتومی چیست؟

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
پالپوتومی چیست؟
پالپوتومی روشی است که برای نجات یک دندان عفونی شده با پالپ آلوده به کار می رود. گاهی از این روش به عصب کشی دندان شیری یاد می شود. زیرا این روش بیشتر برای کودکان و به ویژه برای دندان های مولار به کار می رود.

پالپوتومی روشی است که برای نجات یک دندان عفونی شده با پالپ آلوده به کار می رود. گاهی از این روش به عصب کشی دندان شیری یاد می شود. زیرا این روش بیشتر برای کودکان و به ویژه برای دندان های مولار به کار می رود.

روش انجام پالپوتومی:

دندانپزشک برای راحتی بیمار کار را با بی حسی آغاز خواهد کرد. روش های متنوعی برای آرام سازی کودک شما وجود دارد که قبل از شروع کار با شما در میان گذاشته خواهند شد. در صورتی که کودک همکاری لازم را نداشته باشد، از بیهوشی استفاده می شود.

در طول روش انجام پالپوتومی ابتدا دندانپزشک با استفاده از رابر بند دندان را از سایر قسمت های دهان جدا خواهد کرد. سپس از ابزار ویژه ای برای تمیز کردن قسمت پوسیده دندان استفاده می کند. سایر بخش های باقی مانده دندان با استفاده از دارو استرلیزه می شود. سپس دندانپزشک از بتونه برای پر کردن دندان باقی مانده استفاده خواهد کرد. روی دندان با تاجی با اندازه مناسب پوشانده می شود و به دندان متصل می شود. در بیشتر موارد تاج از یک فولاد ضد زنگ ساخته می شود.

پالپوتومی

1-این روش در درمان دندان های شیری و دائمی با بازشدگی پالپ ناشی از پوسیدگی به کار می رود. پس از انتخاب دقیق این دندان ها در این روش پالپ کرونال که ممکن است حاوی میکرو ارگانیزم باشد تا دهانه کانال برداشته می شود. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید )
2-روش کار پالپوتومی به این صورت است که دندان بیحس شده با رابردم ایزوله می شود. تمام پوسیدگی ها و مینای Overhanging جهت دسترسی مناسب به پالپ کرونال برداشته می شود در حین برداشت پوسیدگی و کاربرد وسایل (instrumentation) می تواند نشانه شکست در ایجاد بی حسی باشد ولی دراغلب موارد به دلیل هیپرمی و التهاب است.
خونریزی زیاد در محل اکسپوژر پس از برداشت کامل پوسیدگی و وجود درد نشان می دهد که دندان احتمالا مورد نامناسبی برای وایتال پالپوتومی می باشد. تاموقعی که پالپ کرونال قطع نشده نباید سعی در کنترل خونریزی نمود. دسترسی قیفی شکل Funnel –Shape برای ورود به مدخل کانال ها باید تهیه شود. ضمنا می توان از excavator قاشقی دیسکوئید تیز که بزرگتر از مدخل کانال ریشه باشد، برای قطع پالپ استفاده کرد. سپس پالپ چمبر با جریان آب شسته شده وگلوله های پنبه مرطوب در آن قرار می گیرد تا لخته تشکیل شود. مشاهدات کلینیکی و لابراتواری نشان می دهد که روش ومواد به کار رفته در دندان های شیری و دائمی متفاوت است وبراین اساس دو روش پالپوتومی وجود دارد: با هیدرو کسید کلسیم وبا فرموکرزول.

مراحل پالپوتومی

  1. زمانی که کودکتان را به نزد دندانپزشک می برید دندان های کودک شما را معاینه می کند و عکس رادیوگرافی از دندان مورد نظر می گیرد که داخل دندان، پالپ دندان را مشاهده می کند.
  2. دندانپزشک بعد از معاینه، دندان مورد نظر را بی حسی می کند. برای کودکانی که بی قرار هستند بیهوش کننده های که مخصوص دندانپزشکی، استفاده می کند.
  3. در طول درمان پالپوتومی ابتدا دندانپزشک با استفاده از رابر بند دندان را از سایر قسمت های دهان جدا خواهد کرد یا به اصطلاح با رابردم ایزوله می شود.
  4. دندانپزشک از ابزار های مخصوص قسمت های پوسیده و باکتری را پاکسازی می کند. و بخش های باقی مانده با دارو استرلیزه می کند.
  5. دندانپزشک برای اینکه پالپ دندان به طور کامل مشاهده کند، تمام پوسیدگی ها و مینای دندان را برمیدارد؛ شاید احساس درد در این مرحله کنید.
  6. هنگامی که دندانپزشک پالپ دندان را درمان کرد، مواد آمالگام و کامپوزیت پر می کند. بعد از چند ماه به دندانپزشک مراجعه کنید دچار عفونت نشده باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (246 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز