روش پالپوتومی برای چه افرادی مناسب است؟

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش پالپوتومی برای چه افرادی مناسب است؟
پالپوتومی یک روش دندانپزشکی است که در آن پالپ دندان در تاج، برداشته می شود و پالپ درون کانال ریشه دیده می شود.اساسا چنین روشی روی دندان های شیری و کودکان انجام می شود.در واقع برای درمان پوسیدگی دندان و پالپ داخل آن است که صورت می گیرد .

پالپوتومی یک روش دندانپزشکی است که در آن پالپ دندان در تاج، برداشته می شود و پالپ درون کانال ریشه دیده می شود.اساسا چنین روشی روی دندان های شیری و کودکان انجام می شود.در واقع برای درمان پوسیدگی دندان و پالپ داخل آن است که صورت می گیرد .

اگر فرزندتان موقع خوردن شیرنی شکلات، یا بستنی یا چیزهای سرد یا خیلی داغ، شکایت از درد دندان می کند، احتمال پوسیدگی دندان و پالپیتیس او هست.پالپیتیس در واقع التهاب پالپ است و هدف اصلی آن هم پوسیدگی های درمان نشده است.حساسیت دندان معمولا اولین نشانه ایست که فرزندتان ممکن است از آن شکایت کند.دندانپزشک اطفال هم توصیه می کند که کودک تحت درمان پالپوتومی قرار گیرد.زمانی که پوسیدگی دندان رخ می دهد، این روش انجام می شود.با معاینات و رادیوگرافی دندان کودکان که گرفته می شود، دندانپزشک می تواند درمان درست را در پیش گیرد.اگر کودک پالپیتیس داشت، یعنی پالپ به شدت آسیب دیده بود، پالپوتومی انجام نمی شود.

روش پالپوتومی برای چه افرادی مناسب است؟

روش پالپوتومی افراد بزرگسال و کودکان با توجه به نظر دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد. و بیشتر دندانپزشکان روش درمانی پالپوتومی برای کودکان توصیه می کنند. روش پالپوتومی برای درمان دندان های شیری و دائمی به کار میرود.

روش پالپوتومی در بزرگسالان:

از زمانی که علم دندانپزشکی به وجود آمده و پیشرفت کرده، روش پالپوتومی برای از بین بردن میکروب ها و عفونت ها و ماندگاری دندان ها مورد استفاده قرار می گرفت. دندانپزشک پالپ را از تاج دندان برمیدارد و داخل دندان را با موادهای پرکردنی مثل آمالگام یا کامپوزیت پر می کند و در نهایت پالپ در ریشه ی دندان باقی می ماند. اما امروزه روش های بسیار برای ازبین بردن میکروب ها استفاده می شود و کمتر دندانپزشکی از این روش برای بزرگسالان انجام دهد.

روش پالپوتومی در اطفال و کودکان

بیشتر دندانپزشکان روش پالپوتومی را برای کودکان انجام می دهند. پوسیدگی زودرس در میان کودکان مشکل جدی در سلامت عمومی است. هنگامی که پوسیدگی دندان در قسمت پالپ باشد، اشکال مختلفی برای درمان و ترمیم پالپ دندان استفاده می شود یکی از درمان های مختلف، پالپوتومی است. درمان انتخابی پالپوتومی دندان اصلی را نگه می دارد و از بین بردن دندان جلوگیری می کند.

پالپوتومی دندان های شیری

پالپوتومی دنـدانهـای شـیری یکـی از درمـان هـای شـایع و روزمره در دندانپزشکی کودکان است که بـا انجـام دقیـق و مناسب این درمـان، مـی تـوان دنـدان مـورد نظـر را از درد ، عفونت و مشکلات دیگر و بالطبع کشیده شدن حتمـی نجـات داد. در توجیه کاربرد این روش باید گفت که بافت پالـپ تـاج که در مجاورت بـاز شـدگی ناشـی از پوسـیدگی قـرار دارد . معمولاً حاوی میکروارگانیـسم بـوده و علایمـی از آمـاس و تغییرات دژنراتیو در آن مشاهده میشود که مـی تـوان بافـت غیرطبیعی را برداشت و این امکان را فراهم آورد کـه فراینـد التیام در مدخل کانال پالپ یعنی در ناحیهای که اساساً پالـپ طبیعی وجود دارد به وقوع بپیوندد. درمان پالپوتومی معمولاً به روش دارویی و با استـفاده از فرموکرزول با نام تجاری Buckley و با غلظت یک پنجم کـه به منظور ایجاد اثر فیکساتیو بر نسج پالپی به مـدت ۵ دقیقـه بر روی نسج پالپ قرار داده میشود، صـورت مـی گیـرد.

عوامل موفقیت درمان:

پالپوتومی در بزرگسالان نسبت به درمان عصب کشی کمتر تهاجمی و ارزان تر است. اما با این حال، اثربخشی آن در هر بیمار متفاوت است. تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهد که نتایج موفقیت آمیز درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. نحوه کنترل خونریزی توسط دندانپزشک، شدت عارضه و مصون نگه داشتن پالپ از باکتری ها در طول درمان از جمله عواملی هستند که موفقیت نتایج حاصله را تضمین می کنند. از سوی دیگر، سن فاکتور مهم دیگری در موفقیت پالپوتومی در بزرگسالان است. هرچه سن فرد بیشتر باشد، پالپ دندان او فیبری تر خواهد بود و از این رو جریان خون در آن کمتر است. در نتیجه، احتمال زنده ماندن دندان و حصول نتایج موفقیت آمیز کمتر خواهد شد. دو عامل تضمین کننده دیگر برای موفقیت پالپوتومی در بزرگسالان به نوع موادی بستگی دارد که برای بستن تاج دندان استفاده می شوند. همچنین نوع روکشی که در مرحله آخر برای دندان استفاده می شود نیز اهمیت دارد.تحقیقات نشان می دهند که استفاده از رزین کامپوزیت تنها برای پر کردن تاج دندان نتایج موفقیت آمیز کمتری در بر دارد. بنابراین در شرایطی که هزینه برای بیمار عامل مهمی به شمار نمی رود، استفاده از روکش کامل ایده آل است.

پالپوتومی در بزرگسالان چیست و در چه شرایطی انجام می شود؟

پالپ، درونی ترین بخش دندان، از عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است. گاهی در طول پروسه حذف یک پوسیدگی عمیق، پالپ در معرض محیط دندان قرار می گیرد. عدم درمان این عارضه باعث می شود که پالپ در اثر تماس با باکتری ها عفونی شده و بمیرد. در این شرایط، ممکن است دندانپزشک تصمیم به انجام پالپوتومی بگیرد. با حذف پالپ از تاج دندان و پر کردن دندان با مواد پزشکی، پالپ موجود در ریشه دندان سالم باقی خواهد ماند. این روش درمانی پالپ را زنده نگه می دارد و تنها در شرایطی انجام می شد که هیچ گونه تورم یا آبسه ای در دندان دیده نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (180 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (39 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)