رخدادهایی که حمله نظامی علیه ایران را تقویت می‌کند

  شنبه، 20 دی 1399 ID  کد خبر 128170
رخدادهایی که حمله نظامی علیه ایران را تقویت می‌کند
ساعد نیوز: هفته های پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید با گزینه های مختلفی همراه بوده است. یکی از گزینه های مطرح شده گزینه ی حمله به ایران تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرآنلاین، می توان نزدیک بودن دولت ترامپ به رژیم صهیونیستی از طریق اقدامات و افراد صهیونیست نزدیک به ترامپ و اقدامات ضد ایرانی ترامپ به نفع رژیم صهیونیستی مثل شهادت سردار سلیمانی جزو مسائلی دانست که این گمانه زنی ها را تقویت می کند. همزمان، تحرکات نظامی و سیاسی در منطقه غرب آسیا طی ماههای اخیربه عنوان تغییرات احتمالی در رفتار آمریکا ارزیابی شده است.اما با شکست ترامپ از جو بایدن رقیب دموکرات انتخاباتی تهدیدات دوره ریاست جمهوری ترامپ بر علیه جمهوری اسلامی ایران به پایان نرسیده است.

شواهد حمله به ایران

اخیرا اتفاقات زیادی دال بر حمله نظامی به ایران رخ داده است. که این اتفاقات نشانه ی تغییر گسترده در رفتار ایالات متحده می باشد. ترامپ مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا را از سمت خود برکنار و کریستوفر سی میلر را جایگزین او کرد. این تغییر در شرایطی است که ریاست جمهوری بایدن مسجل شده و مدت زمان کمی تا پایان ریاست ترامپ باقی مانده .اسپر نیز علت برکناریش را بله قربانگو نبودن عنوان کرده اما از میلر، به عنوان مطیع ترامپ یاد می شود. در این میان نکته ی مهم این است که این تغییر موجب نگرانی در پنتاگون از ماجراجویی نظامی ترامپ شده. در واقع، مقامات پنتاگون نگرانند که ترامپ عملیات نظامی آشکار یا پنهانی علیه ایران یا دیگر کشورها انجام دهد.. می توان گفت اسپر با دونالد ترامپ درباره ترور سردار «سلیمانی» اختلاف داشت. میلر به دلیل تمایلات جاه طلبانه تر و فرمانبرداری بیشتر از ترامپ به منصب وزارت دفاع رسید. می توان گفت میلر نفوذ بسیار زیادی بر ترامپ در ارتباط با افزایش فشارها به حزب الله لبنان د اشته است .نکته جالب توجه این که ترامپ در یکی از توئیت های خود ماموریت بزرگی را برای میلر در آینده نه چندان دور درنظر گرفت.

در ماه های اخیر حلقه اطرافیان ترامپ رایزنیهای بسیاری با مقامهای صهیونیستی را علیه ایران داشته اند و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز برای دیدار از سرزمین های اشغالی و رایزنی با مقامات صهیونیست وارد مناطق اشغالی شد. در همین راستا. دیدار نتانیاهو، وزیر امور خارجه آمریکا و بن سلمان در عربستان سعودی تقویت کننده سناریوی حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از توافق سیاسی پشت پرده است.در ادامه ماشاهد پروژه آشتی سازی عربستان و قطر در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس هستیم که به نحوی می توان آن را تلاش برای انزوای ایران ـ با توجه به روابط نزدیک ایران و قطر در سالهای اخیر ـ دانست. میتوان به این نکته اشاره داشت که هرگونه حمله ی نظامی احتمای پیامدهایی برای جمهوری اسلامی ایران دارد که عبارتند از : گسترش تنش منطقه ای و بین المللی، افزایش تهدیدات اطلاعاتی امنیتی در داخل، فرسایش سرمایه اجتماعی نظام و سخت شدن کاهش تنش با آمریکا در دولت بایدن که این موارد نقاط مثبتی در راستای منافع رژیم صهیونیستی و عربستان ارزیابی می شوند.

شواهد منطقه ای دال بر حمله نظامی

تحرکات اخیر در منطقه و مستنداتی که نشان دهنده ی درخواست سعودی و رژیم صهیونیستی از ترامپ برای حمله به ایران تا قبل از روی کار آمدن بایدن است، سناریوی حمله به ایران را تقویت می کند.

ایالات متحده از ماه اکتبر، سه بار بمب افکن های B 52را به منطقه فرستاده است.علاوه بر اینها، رژیم صهیونیستی نیز که ترور ماه گذشته دانشمند هسته ای ایران را به عهده گرفته یک زیر دریایی هسته ای را به خلیج فارس فرستاده است. پرواز هواپیمای بمب افکن بی- 52 آمریکا از داکوتای شمالی واقع در آمریکا به مقصد غرب آسیا جهت قرار گرفتن در کنار جنگنده های اف- 15و هواپیماهای - 1۰KCو- 1۳5 KCدر منطقه تحت پوشش سنتکام آرایش تهاجمی نیروهای آمریکایی را در منطقه تقویت کرده است.

در عراق نیز دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح مبنی بر عقب نشینی لشکر هفتم از مرزهای عراق با سوریه به کرکوک اتفاق افتاده است. در واقع می توان گفت روند انتقال قدرت و ماجراجویی های ترامپ در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید ، احتمال حمله نظامی امریکا به ایران و تغییر آرایش منطقه غرب آسیا در کوتاه مدت را تقویت میکند. در این میان عدم اجازه ترامپ به دیدار تیم دولت انتقالی بایدن با آژانس های اطلاعات دفاعی آمریکا می تواند دال بر این نکته باشد که ترامپ می خواهد ماجراجویی محرمانه انجام دهد.

رخدادهایی که گزینه حمله احتمالی را تقویت می کند

حمله نظامی به ایران می تواند در پروسه ی انتقال دولت اختلالاتی ایجاد می کند .میتوان گفت این اختلالات برای دولت جدید دشواری هایی ایحاد میکندکه این خود یکی از اهداف ترامپ است. در واقع اگرچه این کار از دید بسیاری از سیاستمداران عملی غیر منطقی بنظر می آید اما با کمی دقت و روانشناسی رفتار سیاسی ترامپ این کار بعید بنظر نمی رسد. در ادامه این موضوع می توان به ترور عالی ترین ژنرال ایرانی که بسیار دور از ذهن بود به فرماندهی شخص ترامپ اشاره داشت. میتوان گفت این عمل عملی غیر منطقی است ولی غیر منطقی بودن آن به منزله انجام آن از سوی ترامپ نیست. در این میان یکی از نکات برجسته توییت اخیر هیلاری کلینتون خطاب به ترامپ و توصیه به عدم ورود به جنگ نظامی با جمهوری اسلامی ایران است.درواقع هیلاری کلینتون از چهره های شاخص دموکرات و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات 2۰16حمله ی نظامی به ایران در 15روز آخر دولت ترامپ را حماقت وی دانسته است.

عربستان در سالهای اخیر بارها وعده تامین هزینه های حمله به ایران را به مقامات ایالات متحد داده است و از سویی پس از سه سال امیر قطر با استقبال ملک سلمان وارد عربستان شد و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس عربستان رسما ایران را محکوم کرد و خواستار مقابله با برنامه ی هسته ای ایران شد. از سوی دیگر نتانیاهو تلاش میکند بوسیله ی تحریک آمریکا برای حمله به مراکز هسته ای ایران در آخرین ماه ریاست جمهوری ترامپ به اهداف خود دست یابد.چون رژیم صهیونیستی میداند دیگر هیچ دولتی در آمریکا مثل ترامپ حاضر نیست برای اسراییل اینگونه هزینه بدهد و از طرفی سابقه عملکرد بایدن نشان داده که از اسراییل فاصله دارد.

موانع حمله به ایران از دید ترامپ

یکی از موانع مهم تحقق سناریوی حمله به ایران عدم پیش بینی ترامپ از واکنش تهران در مقابل این حمله بود .مسئله ای که در زمان ساقط کردن پهباد گلوبال هاوک از سوی ایران و تصمیم برای حمله تلافی جویانه از سوی ترامپ مانع این حمله شده بود. در عین حال خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و در پی آن کاهش هزینه های نظامی یکی از مهمترین وعده های ترامپ در چهارسال اخیر بوده که صورت حمله خلاف شعارهای خود عمل کرده است.اما در اروپا از سویی مسائل مختلف از جمله ضررهای اقتصادی حاصل از خروج آمریکا از برجام،مشکلات اقتصادی کشورهای ارو پایی و بیماری کرونا اروپا را از فهرست حامیان حمله نظامی آمریکا خارج ساخته است.

نتیجه

با توجه به مطالب فوق و در جمع بندی عوامل و موانع حمله آمریکا به ایران موانع این حمله قانع کننده تر هستند. در واقع از مهمترین عوامل حمله ی ترامپ میتوان به شخصیت خود ترامپ و این مسئله که ترامپ توانایی یادگیری از تجربیات گذشته را ندارد و اتفاقات گذشته که هر چه ترامپ ناامید تر باشد، بی پرواتر بوده است را نام برد. آنچه مانع سنگینی برای حمله به ایران است پاسخ پیش بینی ناپذیر ایران، بی ثمر بودن این اقدام،عدم همراهی متحدان جهانی ایالات متحده و هزینه های سنگین آن برای این کشور است. موردی که در حمله به پایگاه عین الاسد و عدم حمایت سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات شاهد آن بودیم.ایالات متحده با کمتر از 5هزار نظامی در عراق آمادگی جنگی به وسعت یک سرزمین را ندارد. اعلام عمومی انتقال هواپیمای بی- 52به منطقه بیشتر جنبه ی تبلیغاتی در سال روز شهادت سردار سلیمانی و ترس ایالات متحده از اقدامات تلافی جویانه ی جمهوری اسلامی ایران شبیه آنچه که در عین الاسد اتفاق افتاد، دارد. از سویی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خواستار رودررویی با ایران به وسیله ایالات متحده هستند چون خود جرات این اقدام را ندارند. در واقع حمله نظامی به ایران نه تنها در بین متحدان جهانی ایالات متحده از هیچ گونه حمایتی برخوردار نیست بلکه پنهان سازی هرچه بیشتر فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلای ایران را در آینده ای نه چندان دور رقم خواهد زد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (6 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (3 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ترفندهای از بین بردن سه سوته انواع لکه ها از روی لباس/ از لکه خودکار و چربی تا لاک و رژ لب اعتراف زیبا و عاشقانه نوید محمدزاده به همسرش فرشته حسینی در سریال جنگل آسفالت+ویدیو ژست پدر و دختری دلبر و ناز نبات کوچولوی شاهرخ استخری بعد برگشتن باباش از مسافرت+عکس تغییر چهره جالب «نرگس» سریال خانه به دوش بعد 20 سال در کنار همسرش+ عکس صحبت های زیبا و قابل تامل شهرام قائدی + ویدیو/ با این 2 دقیقه میشه ساعتها اشک ریخت فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 تغییر چهره «سمیه» فیلم ابد و یک روز بعد 9 سال+ عکس روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از روزی که ترور شد+ویدیو/ از نحوه اصابت گلوله تا بردن به بیمارستان و عمل جراحی فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن انتقاد صریح آیت الله آل هاشم از تعطیلی برنامه های پربازدید صداوسیما+ویدیو/ میدان دادن به نیروهای انقلابی رونق شبکه های ماهواره را کم میکند اولین سفر خارجی شهید خدمت، سیدابراهیم رئیسی به کدام کشور بود؟ تغییر چهره جذاب یوسف سریال لحظه گرگ و میش بعد از 6 سال/ از زمین تا آسمون فرق کرده+عکس رونمایی جورجینا از کیف و جواهرات لوکس و لاکچری‌اش/ رستوران گردی خاص در عربستان+عکس راه های آسان برای برق انداختن دیوار آرزوی خواننده معروف که بعد از 45 سال توسط سیدابراهیم رئیسی برآورده شد+ویدیو استایل زیبا و جذاب سامان صفاری، امیر دلدادگان در رُندترین تاریخ سال/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس سلفی خاص و جدید ستاره سادات قطبی روبروی آینه اتاق گریم+عکس سورپرایز آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید و محبوب برای دختر هنرمند و جوان تبریزی خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو لحظه ورود فرزندان شهید سلیمانی به مراسم تشییع شهید رئیسی +عکس مواد آرایشی مضر و خطرناک برای زنان باردار+ عکس فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فقط کدبانو ها این جاهای خونه رو جاروبرقی میکشن
راه های آسان برای برق انداختن دیوار
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!