ساختار کلی یک مقاله علمی

  دوشنبه، 07 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ساختار کلی یک مقاله علمی
برای نگارش یک مقاله علمی خوب شما باید ابتدا ساختار و چهارچوب مقاله نویسی را بشناسید و سعی کنید طبق قالب و ساختار استاندارد مقاله را نگارش کنید.

مقاله نویسی

تمام مجلات علمي داراي يك فرمت معين يا سبك نوشتن مخصوص به خود هستند و تنها مقالاتی که این فرمت را رعایت کرده باشند مورد پذیرش قرار می گیرند. اين سبك نوشتن تعيين مي كند كه مقالات شما دارای چه بخش هایی باشد، چه تعداد کلمه داشته باشد و نحوه رفرنس دهی در آن از کدام روش رفرنس نویسی تبعیت کند. حتی نوع نمودارها و جداولی که در مقاله قرار می دهید باید مطابق با اصول مجله ای باشد که قرار است مقاله در آن چاپ شود.

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش ميداني

روش ها و اصول کلی ناظر بر گزارش فعالیت پژوهشی شاخه های علوم، تقریبا به طور خاصی به کار می روند که همگی متکی بر «روش علمی» است. تمامی مقالات نوشته شده در رشته های مختلف علوم انسانی بر پایه پژوهش های میدانی می باشد و تقریبا در تمام رشته های انسانی دارای ساختار ثابت زیر می باشند:

  1. مقدمه
  2. روش
  3. نتایج
  4. بحث و تفسیر

ساختار مقاله مبتنی بر پژوهش توصیفی

اصول به کارگرفته شده در پژوهش های توصیفی با توجه به روش های به کارگرفته شده در پژوهش های میدانی، مقداری متفاوت است. هر چند این اصول ممکن است با توجه به موضوع های مختلف تحقیقی و رشته های مختلف، تغییر نماید، ساختار کلی که تقریبا همه پژوهش های توصیفی باید در قالب آن درآیند، به شرح زیر است.

  1. مقدمه
  2. طرح بحث (متن)
  3. نتیجه گیری

تصویر

ساختار مقاله مبتني بر پژوهش کیفی

ساده ترين تعريفي كه ميتوان از پژوهش كيفي داشت اين است كه "پژوهشي كه ارائه يافته هاي آن از طريق روشهاي آماري و يا ساير ابزارهاي كمي سازي به دست نيامده باشد". امروزه پژوهش هاي كيفي با توجه به ارائه نتايج تفسيري و معنايي، مقبوليتي عام يافته اند. امكان پژوهش بر روي مفاهيمي چون تجارب زنده، هيجانات و احساسات، تحركات اجتماعي، تعاملات بين افراد و جوامع، كشف علل ظهور و از بين رفتن پديده هاي اجتماعي، همه و همه انگيزهاي مضاعف و زمين هاي مساعد براي گرايش پژوهشگران به اين گونه پژوهش ها به وجود مي آورند.

به طور كلي هر پژوهش كيفي شامل سه جزء است:

  1. داده ها كه از منابع متنوعي مانند مصاحبه، مشاهده و اسناد به دست ميآيند.
  2. شيوه ها و روندهايي كه براي تحليل و سازماندهي داده ها به كار ميروند، مانند مفهوم پردازي و كاستن از حجم داده ها، تشكيل مقوله ها و بر قرار كردن شبكه مفاهيم.
  3. ارائه گزارش.

ساختار و چهارچوب مقالات

اجزای مقاله

معادل انگلیسی اجزای مقاله

عنوان

Title

مشخصات نویسنده یا نویسندگان

Affiliation

چکیده

Abstract

کلمات کلیدی

Key words

مقدمه

Introduction

روشها

Methods

نتایج (یافته ها)

(Results(Findings

بحث (تجزیه و تحلیل)

(Discussion (Analysis

نتیجه گیری

Conclusion

تقدیرها

Acknowledgements

ضمایم

Appendices

منابع

References


نحوه نگارش بخش های مقاله علمی

  • عنوان(title)؛ موضوع تحقیق و مقاله در این بخش به طرزی شفاف بیان می گردد.
  • نویسنده یا نویسنده ها(author)؛ نویسنده و همکاران او در نگارش مقاله معرفی می شوند. ضمن اینکه افیلیشن، مدرک تحصیلی و مرکز آموزشی فعالیت نویسندگان هم ذکر می شود.
  • چکیده(abstract)؛ خلاصه ای کامل از محتوای مقاله برای آگاه سازی مخاطب ارائه می شود.
  • کلید واژه ها(keywords)؛ کلمات مهم و مرتبط با مقاله قید می شوند تا یافتن اثر از سوی محققان دیگر ساده شود.
  • مقدمه(introduction)؛ در اینجا موضوع پژوهش و روش و ادبیات به کاررفته در مقاله عنوان می گردد.
  • بیان مساله(statement problem)؛ بیان چرایی مطرح کردن و پژوهش روی عنوان مقاله مطرح می شود.
  • تبیین اهداف(objectves and aims)؛ هدف از نگارش مقاله و تحقیق در این بخش بیان می شود.
  • پرسش های پژوهش(question research)؛ سوالات و فرضیات مقاله هم در این قسمت قرار می گیرند.
  • پیشینه پژوهش(literature review)؛ در پیشینه از کارهای قبلی حول موضوع مطروحه صحبت می شود.
  • روش شناسی(methodology)؛ روش پژوهش و دلایل انتخاب روش در این بخش ذکر می گردد.
  • ابزار پژوهش (tools research)؛ در این بخش گفته می شود که از چه ابزارهایی برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها بهره برداری شده است.
  • یافته ها(results/findings)؛ نتایج تحقیق در این بخش به شکل توصیف یا تحلیل به نمایش گذاشته می شود.
  • بحث و نتیجه گیری(conclusion/discussion)؛ نتایج پژوهش تحلیل می شود و با نتایج تحقیقات دیگر مقایسه می گردد.
  • پیشنهادها (research further)؛ در این بخش نویسندگان در راستای پیشرفت موضوع پژوهش، پیشنهاداتی برای تداوم کارکردن روی موضوع به دیگران می دهند.
  • تقدیر و تشکر(acknowledgements)؛ از کسانی که در روند انجام تحقیق نقش داشته اند، تشکر می گردد.
  • منابع(references)؛ رفرنس ها یا همان منابع استفاده شده در جریان تحقیق در این بخش عنوان می شوند.
  • پیوست ها (appendixes)؛ پیوست ها حاوی توضیحات تکمیلی برای درک بهتر مخاطبان هستند.

برای نگارش مقاله علاوه بر اینکه ساختار نوشتن را یاد می گیرید به مهارت های مختلف دیگری هم نیازمند خواهید بود. لازم است تا بدانید که در مسیر نگارش مقاله چه باید کرد. گاهی نیاز است تا از کمک های خارجی برای نگارش مقاله بهره ببرید.

اجازه بدهید که کمی دقیق تر این موضوع را واکاوی کنیم. خب! شما تصمیم گرفته اید که مقاله ای را نگارش کنید و نوع آن را هم مشخص کرده اید.

اگر قرار است که مقاله ای به زبان فارسی بنویسید، باید علاوه بر اینکه محتوای مناسبی تولید می کنید و ساختار مقاله را در نظر دارید، به نگارش صحیح و اصول ویرایش هم تسلط داشته باشید. چه بسیارند، مقالاتی که به خاطر نداشتن لحنی روان و مناسب از سوی مجلات در همان مرور اولیه از سوی سردبیر کنار گذاشته می شوند. پس باید کار خود را ویراستاری کنید.

برای ویرایش هم می توانید خودتان این کار را انجام بدهید یا اگر با قواعد کار آشنا نیستید به سراغ ویراستاران حرفه ای بروید. حال تصور کنید که می خواهید مقاله تان را به زبان انگلیسی بنویسید. در این صورت، نیاز به دانستن زبان انگلیسی دارید.

اگر نتوانید به درستی مقاله تان را به زبان انگلیسی بنویسید، مفاهیم و محتوای اثرتان به شکلی ناقص نوشته می شود و هیچ مجله ای هم حاضر به پذیرش مقاله نخواهد بود. در این صورت هم نیاز به کمک گرفتن از مترجمی خبره برای تان ضروری خواهد شد. مترجمی که علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی از موضوع مقاله تان هم سردربیاورد.

تصویر

معرفی انواع مجلات

مجلات مختلفی در حوزه های علمی گوناگون منتشر می شوند. این مجلات از نظر رتبه بندی و اعتبار با هم متفاوت هستند و دسته بندی های گوناگونی هم برای شان در نظرگرفته می شود.

مجلات خارجی

  • تامسون رویترز (مقالات ISI)
  • اسکوپوس (Scopus)
  • پایگاه استنادی جهان اسلام (Isc)
  • پاب مِد (Pubmed)

مجلات داخلی

  • مجلات علمی-پژوهشی
  • مجلات علمی-تخصصی
  • مجلات علمی-ترویجی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم