سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید

  پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 2 دقیقه
سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید
سرطان دهانه رحم، رشدی غیرطبیعی از سلول ها در دهانه رحم، قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود، است.

سرطان دهانه رحم، رشدی غیرطبیعی از سلول ها در دهانه رحم، قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود، است. این سرطان به طور معمول توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود که یک عفونت مقاربتی (STD) شایع است.

علائم سرطان دهانه رحم

در مراحل اولیه، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. با پیشرفت سرطان، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خونریزی واژن غیرطبیعی، مانند خونریزی بین پریودها، بعد از رابطه جنسی یا خونریزی شدیدتر از حد معمول در دوران قاعدگی

  • ترشح واژن غیرطبیعی، که ممکن است آبکی، خونی یا با بوی بد باشد

  • درد لگن

  • درد در هنگام رابطه جنسی

  • مشکل در دفع ادرار یا مدفوع

راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

خبر خوب این است که می توان از بسیاری از موارد سرطان دهانه رحم با انجام اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کرد. مهمترین این اقدامات عبارتند از:

  • واکسیناسیون HPV: واکسن HPV می تواند از شما در برابر عفونت با انواع HPV که بیشتر با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کند. دختران و پسران باید در سن 11 یا 12 سالگی واکسینه شوند. اگر در این سن واکسینه نشده اید، می توانید تا 26 سالگی واکسن بزنید.

  • آزمایش پاپ اسمیر: آزمایش پاپ اسمیر می تواند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را که می تواند منجر به سرطان شود، تشخیص دهد. زنان باید از سن 21 سالگی تا 65 سالگی به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

  • رابطه جنسی امن: استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به HPV و سایر عفونت های مقاربتی را کاهش دهد.

  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی: هر چه شرکای جنسی بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا به HPV و سایر عفونت های مقاربتی بیشتر می شود.

  • خودداری از سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

درمان سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم به مرحله سرطان، سلامت کلی شما و سایر عوامل بستگی دارد. گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی: برای برداشتن بافت سرطانی از دهانه رحم و رحم یا اندام های اطراف

  • پرتودرمانی: برای از بین بردن سلول های سرطانی با استفاده از اشعه ایکس پرانرژی

  • شیمی درمانی: برای از بین بردن سلول های سرطانی با استفاده از داروها

چشم انداز

چشم انداز سرطان دهانه رحم به مرحله سرطان، سلامت کلی شما و سایر عوامل بستگی دارد. در مراحل اولیه، سرطان دهانه رحم بسیار قابل درمان است. با این حال، اگر سرطان به مراحل پیشرفته تری پیشرفت کند، درمان دشوارتر می شود و نرخ بقای آن پایین تر است.

مهم است که به یاد داشته باشید که سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است. با انجام اقدامات پیشگیرانه، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهید. اگر علائم سرطان دهانه رحم را تجربه می کنید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

خبرنگار: معصومه عاروان

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز