درمان اسپاسم گردن با ورزش

  شنبه، 20 شهریور 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
درمان اسپاسم گردن با ورزش
اسپاسم گردن یا همان گرفتگی گردن، عبارت است از انقباض ماهیچه های ناحیه گردن به صورت غیر ارادی، که این انقباض در مواردی بسیار شدید است و باعث ایجاد درد و احساس سفتی در ناحیه گردن می شود. در ادامه به معرفی ورزش هایی برای رفع اسپاسم گردن می پردازیم.

این مشکل، به ویژه در زمان هایی که موقعیت قرار گیری سر و گردن مناسب نیست، تشدید می شود و ممکن است که تا طولانی مدت ادامه یابد. حرکات ورزشی، می توانند اسپاسم گردن را از بین ببرند و ماهیچه های ناحیه گردن، کمتر منقبض می شوند.

ورزش برای اسپاسم گردن

ورزش، یکی از بهترین راه های درمان و از بین بردن اسپاسم گردن است، و در ادامه این مطلب، چند نمونه از ورزش های مناسب از بین بردن گرفتگی و اسپاسم گردن را به شما معرفی خواهیم کرد. این ورزش ها بسیار مؤثر هستند و برای انجام آنها نیازی به لوازم ورزشی خاص ندارید. می توانید این ورزش ها را در خانه، به تنهایی انجام دهید یا اینکه از افراد متخصص کمک بگیرید و به کلینیک های مربوط مراجعه کنید. قبل از معرفی تمرین های ورزشی مربوط به اسپاسم گردن، به نکاتی درباره اسپاسم گردن و گرفتگی عضلات اشاره می کنیم.

علت ایجاد اسپاسم گردن

هنگامی که عضلات موجود در ناحیه گردن، به طور غیر ارادی انقباض پیدا کرده، و کوتاه و سفت می شوند، یعنی گرفتگی یا اسپاسم گردن اتفاق افتاده است. ایجاد اسپاسم گردن، می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • فعالیت شدید و بیش از حد

اگر در فعالیت هایی مانند ورزش، از حد بدن و ماهیچه های خود فراتر روید، ممکن است که ماهیچه ها دچار گرفتگی شوند، یک دسته از این ماهیچه ها، ماهیچه های ناحیه گردن هستند. برای جلوگیری از ایجاد اسپاسم گردن، قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کنید، بیش از حد به خود فشار وارد نکنید، و حتما پس از ورزش، بدن خود را سرد کنید.

  • کار بیش از حد با رایانه و موبایل

هنگامی که بیش از حد به صفحه مانیتور رایانه خیره شوید، گردن شما در طولانی مدت حرکتی نخواهد کرد و ممکن است که دچار اسپاسم گردن بشوید. برای جلوگیری از این امر، نیاز است که در بازه های زمانی کوتاه به بدن و گردن خود استراحت دهید و سپس، دوباره کار خود را ادامه دهید.

  • حمل کردن کوله پشتی به شیوه نادرست

اگر کوله پشتی که حمل می کنید، سنگین باشد، می تواند باعث کشیدگی عضلات گردن و تحریک انقباض آنها شود؛ در نتیجه اسپاسم گردن ایجاد خواهد شد. در بعضی افراد، دیده می شود که کوله پشتی های سنگین، به یک سمت بدن آویزان هستند، در نتیجه به آن بخش از بدن، فشار بیشتری وارد می شود و ممکن است بخشی از گردن که در سمت فشار بیشتر قرار دارد، دچار گرفتگی یا همان اسپاسم بشود. وزن کوله پشتی را، به طور یکسان بین شانه های خود تقسیم کنید و از حمل کوله پشتی های سنگین خودداری کنید.

  • کاهش میزان آب بدن

اگر میزان آب بدن کاهش پیدا کند، امکان این وجود دارد که عضلات دچار گرفتگی و خشکی شوند. عضلات ناحیه گردن نیز ممکن است در هنگام کمبود آب بدن، دچار گرفتگی شوند و اسپاسم گردن به وجود بیاید.

  • استفاده از بالشت نامناسب

بالشتی که برای خواب استفاده می شود، باید برای قرار گیری سر و گردن در ارتفاع و حالت درست، مناسب باشد. در غیر این صورت ممکن است به عضلات گردن فشار وارد شود. نتیجه می تواند گرفتگی و اسپاسم گردن باشد. در صورتی که بالشت شما مناسب نیست، سریعا آن را با یک بالشت مناسب تعویض کنید، تا دچار گرفتگی و اسپاسم گردن نشوید.

  • آسیب دیدگی در ناحیه گردن

برخی از آسیب های موضعی در ناحیه گردن، می توانند باعث ایجاد اسپاسم گردن شوند. آسیب هایی که به ماهیچه ها، اعصاب، تاندون ها و یا رباط های گردن وارد می شوند، می توانند در ایجاد اسپاسم گردن مؤثر باشند. در صورتی که دچار مشکلاتی از این قبیل در ناحیه گردن خود هستید، توصیه می شود که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

در ادامه، به معرفی و بررسی ورزش هایی می پردازیم که می توانند اسپاسم گردن را رفع کنند و از بین ببرند. در صورتی که مشکل قابل توجهی در ناحیه گردن خود دارید، قبل از انجام دادن این حرکات ورزشی، باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از ورزش های مناسب برای اسپاسم گردن، موارد زیر هستند.

تمرین ورزشی گردن
  • چرخش گردن از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

یکی از حرکات ورزشی که برای درمان اسپاسم گردن انجام می شود، چرخش گردن است. برای انجام این حرکت ورزشی، نیاز است که ابتدا بر روی یک صندلی ساده و محکم بنشینید. سپس سر خود را صاف و موازی با افق قرار دهید. پس از اینکه در موقعیت درست قرار گرفتید، سر را به یک سمت دلخواه بچرخانید و آن وضعیت را تا حداقل 15 ثانیه و حد اکثر 30 ثانیه حفظ کنید. سپس سر را به سمت دیگر بچرخانید و در همان بازه زمانی، نگه دارید.

  • خم کردن گردن به سمت جلو از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

یکی دیگر از حرکات ورزشی برای درمان اسپاسم گردن، خم کردن گردن به سمت جلو است. ابتدا بر روی یک صندلی مناسب بنشینید، برای اینکه بتوانید گردن خود را به سمت جلو خم کنید، باید سر خود را به سمت پایین و جلو بدنتان حرکت دهید؛ این حالت را بین 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را می توانید دو یا چهار بار تکرار کنید.

  • صاف کردن گردن در حالت چهار دست و پا از تمرینات ورزشی برای اسپاسم گردن

این حرکت ورزشی، می تواند در از بین رفتن اسپاسم گردن، نقش مؤثری داشته باشد. برای انجام این کار، ابتدا به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار بگیرید. توجه کنید که برای انجام این حرکت، سر شما باید در ابتدا به سمت زمین باشد. کمر خود را صاف نگه دارید، و سپس سر خود را در حالتی به سمت بالا بیاورید که گردن شما، با کمر شما موازی و هم سطح شود. در این حالت ممکن است فشاری را در گردن خود حس کنید. نباید سر و گردن خود را بیش از حد در این وضعیت نگه دارید، زیرا فشار بسیار زیادی در این تمرین، به گردن وارد می شود. این وضعیت را 5 ثانیه حفظ کنید، و سپس سر را به سمت پایین و حالت استراحت برگردانید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

  • کشش عضله بالابرنده کتف (عضله گوشه ای)

  1. بر روی یک صندلی محکم بنشینید و یا صاف بایستید.
  2. به آرامی سر را به طرف شانه سمت چپ خم کنید.
  3. سر را چرخانده و به سمت بغل نگاه کنید، سر را کمی به سمت جلو خم کنید. اجازه دهید وزن سر، در عضلات گردن کشش ایجاد کنید.
  4. این حالت را 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید.
  5. به وضعیت شروع تمرین بازگردید.
  6. مجدداً همین دستورالعمل را تکرار کنید اما این بار سر را به سمت شانه راست بچرخانید.
  7. این تمرین را 2 تا 4 بار در هر سمت شانه انجام دهید.

این تمرین در عضلات پشت گردن و قسمت بالای کمر کشش ایجاد می کند و بایستی هر روز 3 تا 5 بار تکرار شود.

  • کشش عضله ذوزنقه ای فوقانی

  1. بر روی یک صندلی محکم بنشینید و یا صاف بایستید.
  2. اگر در هنگام دور کردن گردن، شانه تان را پایین نگه دارید این تمرین کششی تأثیر بیشتری خواهد داشت. برای اینکه در یادتان باشد که این کار را انجام دهید، تمرین را با شل کردن شانه شروع نمایید.
  3. سر را به سمت شانه بچرخانید و به مدت 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید اجازه دهید وزن سر، در عضلات گردن کشش ایجاد کنید.
  4. اگر می خواهید کشش بیشتری را در عضلات خود حس کنید، بازو را در پشت گردن قرار دهید. برای این کار بازویی که در سمت مخالف چرخش سر قرار دارد را به کار بگیرید. برای مثال اگر سر را به سمت چپ چرخانیده اید، بازوی سمت راست خود را در پشت سر بگذارید.
  5. این تمرین را در هر سمت شانه 2 تا 4 بار تکرار کنید.
  6. این تمرین را در هر روز 3 تا 5 بار انجام دهید
  • چرخش گردن

  1. بر روی یک صندلی محکم بنشینید یا صاف بایستید.
  2. چانه را در وضعیت موازی با سطح حفظ کرده، سر را به سمت راست بچرخانید و این حالت را 15 تا 30 ثانیه حفظ کنید.
  3. سر را به سمت چپ چرخانده و این وضعیت را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید.
  4. این حرکت را در هر سمت بدن 2 تا 4 بار تکرار کنید.

با قرار دادن کف دست چپ بر روی سمت راست صورت و با وارد نمودن فشاری ملایم به سمت چپ، می توان میزان این کشش را افزایش داد. این تمرین کششی در عضلات هر دو طرف گردن و شانه کشش ایجاد می کند. در این تمرین کششی باید به مدت 30 ثانیه این وضعیت را حفظ کرده و در روز 3 تا 5 بار بایستی آن را تکرار نمود.

  • پایین آوردن چانه

  1. بر روی کف زمین دراز بکشید و یک حوله رول شده را در زیر گردنتان بگذارید. سرتان باید با زمین تماس داشته باشد.
  2. به آرامی چانه را به سمت گردنتان حرکت دهید.
  3. این حالت را تا 6 شماره حفظ کرده و سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کنید.
  4. این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

همچنین با قرار دادن نوک انگشت بر روی چانه و کشیدن ملایم سر به سمت عقب به شکلی که انگار می خواهید غبغب خود را نشان دهید نیز می توان این تمرین را انجام داد. سر را در راستای بدن حفظ کنید و مستقیم به سمت جلو نگاه کنید در همین حین به مدت 5 ثانیه، چانه را به سمت پایین بیاورید. اگر زمان زیادی را در پشت میز سپری می کنید، تمرین پایین آوردن چانه برای بهبود وضعیت قرارگیری گردن مفید است.

  • خم کردن گردن به سمت جلو

  1. بر روی یک صندلی محکم بنشینید یا به طور صاف بایستید.
  2. سر را به سمت جلو خم کنید.
  3. به مدت 15 تا 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به وضعیت شروع تمرین بازگردید.
  4. این تمرین را 2 تا 4 بار تکرار کنید.
  • کشش یا اکستنشن قفسه سینه

  1. بر روی یک صندلی بنشینید و بازوها در پشت سر به هم قلاب کنید
  2. به آرامی به سمت عقب قوس کرده و به سقف نگاه کنید.
  3. تمرین را 10 بار تکرار نمایید.
  4. این حرکت را چند بار در روز انجام دهید.
  • بالا بردن سر به همراه خم کردن گردن

  1. بر روی کمر خوابیده، زانوها را خم کنید و کف پایتان را صاف بر روی زمین بگذارید.
  2. چانه را پایین آورده و سر را تقریباً به اندازه 9 سانتی متر از زمین بردارید، شانه ها را به صورت صاف بر روی زمین نگه دارید.
  3. این وضعیت را 10 ثانیه حفظ کنید.
  4. حرکت را 5 بار انجام دهید.
  5. سعی کنید تا به تدریج 20 تا 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید.
  • خم کردن و کشیدن ایزومتریک گردن

  1. صاف بنشینید، روبه جلو نگاه کنید و چانه را در موازات شانه قرار دهید.
  2. کف دستتان را در کنار پیشانی گذاشته و به آرامی سر را به سمت کف دست فشار دهید.
  3. 5 ثانیه نگه دارید و سپس شل کنید.
  4. این تمرین را در 3 ست 5 تایی انجام دهید.
  • صاف کردن گردن در حالت چهار دست و پا

  1. در حالت چهار دست و پا بگیرید و به سمت زمین نگاه کنید.
  2. کمر را صاف نگه دارید و اجازه دهید سر به آرامی به سمت قفسه سینه حرکت کند.
  3. سپس به آرامی چانه را پایین آورده و سر را تا جایی بالابرده تا گردن هم سطح کمر شود.
  4. این وضعیت را 5 ثانیه حفظ کنید.
  5. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  • فشردن استخوان های کتف به هم

  1. در حالت نشسته یا ایستاده دستانتان را در راستای بدن قرار دهید.
  2. دو کتف را به هم بفشارید و 5 ثانیه مکث کنید.
  3. این حرکت را در 2 ست 15 تایی انجام دهید

سخن پایانی

تمرین هایی که در این مطلب ذکر شد، ممکن است در بعضی حالت ها و افراد مناسب نباشند، اگر در هنگام انجام دادن آنها، گرفتگی گردن بیشتر شد، و یا فشار بسیار زیادی را احساس کردید، دست از انجام دادن آنها بردارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (7 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی از ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟