تاثیر شگفت انگیز کرفس بر لاغری

  دوشنبه، 19 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
تاثیر شگفت انگیز کرفس بر لاغری
ساعد نیوز: رژیم کرفس ادعا دارد در کنار فعالیت بدنی متناسب می‌تواند به زودی وزن بدن و چربی‌ها را کاهش دهد. در ادامه دلایلمان را برایتان به طور کامل توضیح خواهیم داد.

کرفس و آب کرفس

تصویر
کرفس سلطان سبزی هاست و تمام بخش های این گیاه مفید و شفابخش است. این گیاه به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر است و ساقه ای منشعب دارد.
کرفس گیاهی است که در تمام دنیا به راحتی می روید. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران از جمله سیستان، خوی و بندرعباس می روید.
کرفس جزو سبزیجاتی است که از ساقه و برگ های آن برای خوراک استفاده می شود کرفس دارای ویتامین های B۱، B۲، B۶، C است. این گیاه باداشتن برگ های سبز دارای ویتامین A و املاحی، چون منیزیم، آهن کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک است.
دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی برای برطرف کردن عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق ضدعفونی مجاری ادراری است، همچنین وجود روغن های فرار در کرفس علاوه بر ایجاد عطر خوشایند این گیاه، باعث گشاد شدن مجاری کلیه می شوند و دفع اسید اوریک را تسهیل می کند.
تجربه نشان داده است که کرفس و غذا های حاوی آن بوی بد دهان را از بین می برد, که احتمالاً به دلیل ترکیب موادی که در معده تولید می شوند با مواد معطر کرفس است.
کرفس به دلیل مقدار زیاد منیزیم آثار مهمی در چربی سوزی دارد؛ و سیستم اعصاب رو قوی میکند، فشار خون را پایین می آورد و بهترین چیز برای میان وعده وقتی احساس گرسنگی میکنیم.
متخصصان تغذیه در خصوص این مساله توافق نظر دارند که مصرف کرفس به صورت روزانه باعث افزایش متابولیسم می شود و سوخت وساز به بهترین حد ممکن می گردد. افزایش متابولیسم به این معنی است که بدن شما کالری بیشتری می سوزاند و در نتیجه با افزایش مصرف انرژی از ذخایر چربی استفاده شده و کاهش وزن تسهیل می گردد.
کرفس دارای خصوصیات یک دیورتیک خوب است. دیورتیک بودن به این معنی است که باعث تخلیه بهتر و سریع تر آب از بدن می شود؛ این اثر باعث تسریع سوخت و ساز و در نتیجه مصرف توده چربی بدن خواهد بود.
کرفس خام دارای مقادیر بالای کلسیم به فرم قابل استفاده برای بدن است و این کلسیم ارگانیک قادر است سیستم هورمونی بدن را تحریک کند مثلاً با افزایش ترشح هورمون هایی نظیر تیروکسین باعث افزایش شکسته و مصرف شدن چربی های ذخیره شده در سلول ها می شود.
آب کرفس باعث می شود تا سم های بدن خارج شود؛ این گیاه برای درمان نقرس و روماتیسم، سردرد و بی اشتهایی ناشی از سو هاضمه مفید است و به تصفیه خون و نفخ روده کمک می کند.
نوشیدن آب کرفس منجر به کاهش اشتها و کاهش ویار به مواد بدون ارزش غذایی و پرکالری می شود؛ در نتیجه توصیه می شود آب کرفس قبل از صرف غذای اصلی مصرف شود تا تأثیرات خود را بهتر بگذارد.

رژیم غذایی کرفس

تصویر
هر روز صبح را با یک نوشیدنی سالم حاوی مقدار زیادی از فیبر ، پروتئین و ویتامین ها شروع کنید. با این حال از کرفس هفته ایی 3 الی 4 بار برای صبحانه بنوشید و مطمئین باشید که احساس خوبی خواهید داشت.
این کار هضم کردن غذا را آسان می کند و همچنین به جذب سریع مواد غذایی ، بهبودی یبوست و همچنین رفع مشکلات کبدی کمک می کند.
ما به شما توصیه می کنیم در صورت امکان این نوشیدنی را هر روز صبح استفاده کنید و سرحال تر و شادتر روز خود را آغاز کنید و یا حتی می توانید یک لیوان از نوشیدنی یک ساعت قبل از هر وعده غذایی بنوشید.برای تهیه آب کرفس می توانید از دستور العمل غذایی زیر استفاده نمایید.
مواد لازم:
  • آب نصف لیمو
  • یک ساقه کامل کرفس
  • 5 برگ نعناع تازه یا 1 قاشق غذاخوری نعناع خشک (10 گرم)
  • 1 لیتر آب

طرز تهیه:
تهیه یک لیوان کرفس آسان ترین کار ممکن می باشد . تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که مواد لازم را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از مخلوط می توانید آنرا فورا بنوشید و در صورت لازم نیز می توانید از تعدادی یخ استفاده کنید.
از موارد زیر برای آسان سازی نوشیدنی استفاده کنید:

  • کرفس و هویج
  • کدو با کرفس و سیب
  • کرفس پخته شده با سیب
  • خیار، کرفس، گوجه فرنگی، آلو خشک و سالاد مرغ با سس فلفل
  • کرفس و کدو تنبل
  • سوپ هیک(Hake soup) با کرفس و پیاز
  • کدو سبز با کرفس و تکه های بوقلمون
  • سوپ قارچ با کرفس و سیب.

فواید رژیم کرفس

خداحافظی با کلسترول

کرفس حاوی عناصر فتوشیمیایی که به 3-n-butylphthalide معروف هستند ، می باشد که باعث کاهش سطح لیپوپروتئین می شود که در نتیجه این عمل شما کاهش کلسترول خواهید داشت و همچنین استفاده از رژیم غذایی کرفس باعث کاهش غلظت تری گلیسیرید می شود.

مبارزه با التهابات

کرفس غنی از آنتی اکسیدان ها و پلی ساکاردها است که از آن می توان به عنوان یک ضد التهاب قوی استفاده کرد. فلاونوئیدها و پلی فنول های موجود در این سبزی باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شوند، بنابراین این سبزی برای افرادی که به ورم مفاصل و بیماری های قلبی مبتلا هستند و رنج می برند مناسب است.

تنظیم فشار خون

همچنین کرفس می تواند فشار خون را کنترل کند زیرا کرفس حاوی پتاسیم، اسید هگزانیک و متانول است که در نتیجه شما با استفاده از کرفس می توانید به تنظیم فشار خون بدنه کمک کنید.

احساس آرامش و راحتی کبد

افرادی که از کبد چرب رنج می کشند ، با استفاده از این رژیم غذایی متوجه خواهند که که این رژیم غذایی می تواند به بهترین وجهه در آنها موثر باشد.
آنزیم های کرفس ، غنی از فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند در بهبودی کبد موثر واقع شوند.

کاهش وزن سریع

استفاده از کرفس به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شما شود. اما می تواند در سرعت کاهش وزن شما موثر باشد.
با استفاده از کرفس شما احساس سیری خواهید داشت که کرفس حاوی کالری بسیار کمی است و در نتیجه شما اضافه وزن نخواهید داشت.
کرفس می تواند سوخت و ساز بدن را بهبود دهد و در حذف چربی ها کمک می کند.
کرفس همچنین برای عملکرد کلیه ها بسیار مناسب است.

مبارز قوی با عفونت

این جالب است که بدانید از کرفس در زمان های گذشته به عنوان یک مبارز قوی در برابر عفونت ها استفاده می شد. مثلا اگر به طور منظم از عفونت های ادراری رنج می کشید ، این رژیم غذایی به شما کمک می کند تا از آنها جلوگری کنید.

یک ضد سرطان قوی

کرفس یکی از مهم ترین سبزیجاتی است که در مبارزه با سرطان شناخته شده است.
همانطور که می دانید ، اگر از غذاهای سالم استفاده کنیم ، به هیچ بیماری مبتلا نخواهیم شد و پس ما به شما یادآوری می کنیم که از غذاهای سالم استفاده کنید تاسالم تر زندگانی نمایید.

رابطه ی جنسی

کرفس در سال های اخیر به خاطر مزایای تحریک کننده اش موردتوجه قرار گرفته است. کرفس حاوی سطوح بالایی از آندروستنون و آندروستنول است که نوعی فرومون مردانه هستند. به گفته ی آلن آر هیرش (Alan R. Hirsh)، نویسنده ی «رابطه ی جنسی گرم: راز استفاده از رایحه برای تحریک»، خوردن کرفس، جذابیت مردان را افزایش می دهد. اما مؤسسه ی ملی سلامت با این نظر مخالف است و می گوید: «فقط به این دلیل که این ترکیبات در مایعات بدن یا زیربغل وجود دارند، نمی توان چنین نتیجه گرفت که باعث برقراری ارتباطات اجتماعی می شوند یا بر فرآیندهای تولیدمثل در انسان ها تأثیر می گذارند.» درواقع مرکز تحقیقات مسائل اجتماعی انگلستان گزارش می دهد که آندروستنول تولیدشده توسط عرق مردان، برای زنان جذاب است اما این مسئله درمورد آندروستنون صدق نمی کند.

خطرات مصرف بیش از حد کرفس

- هر فنجان کرفس حدود ۸۸ میلی گرم سدیم دارد که برای گیاهان، محتوای نمک نسبتا بالایی است. همین امر باعث می شود تا افرادی که مراقب میزان نمک مصرفی شان هستند، درمورد خوردن کرفس نگران باشند؛ اما به گفته ی ویکی فرگوسن (Vicky Ferguson)، متخصص تغذیه در میشیگان، این مسئله کرفس را به یک ماده ی غذایی پرسدیم تبدیل نمی کند و لازم نیست که چنین افرادی نگران مصرف کرفس باشند.
- با توجه به LiveStrong.com، سایر خطرات مصرف مقادیر زیاد کرفس عبارتند از سوء تغذیه و مشکلات گوارشی. اگر رژیم دارید، باید مراقب باشید که در مصرف کرفس زیاده روی نکنید چون کالری بسیار پایینی دارد و ممکن است که به سوء تغذیه منجر شود. درحالی که فیبر برای سلامتی شما مفید است اما مقدار بیش ازحد آن می تواند باعث نفخ، گاز معده و اسهال شود.
- به نقل از SF Gate، مصرف کرفس خام به طور مداوم و در مقادیر زیاد می تواند موجب ایجاد گواتر شود. دلیل این موضوع این است که مقادیر زیاد کرفس خام می تواند در روند عملکرد ید در غده ی تیروئید اختلال ایجاد کند. گواتر می تواند باعث تورم در ناحیه ی گردن شود که به مشکلات تنفسی و کم کاری تیروئید منجر می گردد.
- با توجه به گزارشات پزشکی دانشگاه بیلور، کرفس حاوی موادی شیمیایی به نام پسورالن است که اگر مستقیما با پوست تماس پیدا کند، باعث ایجاد حساسیت شدید و موقتی پوست به نور ماوراء بنفش می شود. این بدان معناست که اگر آب کرفس را روی پوست تان بریزید و زیر نور آفتاب بروید، ممکن است دچار بثورات جلدی شوید. این بثورات جلدی که ممکن است سوزش داشته باشند، درعرض ۱۲ تا ۳۶ ساعت ظاهر خواهند شد و به مدت ۳ تا ۵ روز باقی می مانند، با این حال ممکن است که تجمع رنگدانه ها (در پوست های تیره تر) مدت بیشتری ادامه داشته باشد. این یکی از مشکلات عمده ی افرادی است که در مزارع کرفس کار می کنند.
- در تولید کرفس از آفت کش های بسیاری استفاده می شود. گروه فعالان محیط زیست لیستی از میوه ها و سبزیجاتی را که در مراحل تولید آنها از بیشترین مقدار آفت کش استفاده می شود، ارائه داده اند که به Dirty Dozen معروف است. نکته ی جالب توجه اینجاست که کرفس سالهاست در این لیست قرار دارد، بنابراین حتما کرفس مصرفی تان را کاملا بشویید یا درصورت امکان از کرفس ارگانیک استفاده کنید. همچنین ممکن است که به کرفس آلرژی داشته باشید. آلرژی های کرفس به آلرژی های غان – برنجاسف (birch-mugwort) مربوط هستند، بنابراین اگر به هر یک از آنها حساسیت دارید، ممکن است که به کرفس نیز آلرژی داشته باشید. آلرژی های کرفس نسبتا شایع هستند. به گفته ی کمپین آنافیلاکسی، ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی در سوئیس و فرانسه به کرفس آلرژی دارند. آلرژی های کرفس ممکن است خفیف یا جدی باشند و علائم آنها از تورم یا مورمور شدن جزئی تا شوک آنافیلاکتیک متغیرند.

درنهایت...

البته لازم به ذکر است که ثمربخشی هرچیزی در گرو استفاده صحیح و به اندازه ی آن است. دراین مورد هم باید گفت که به همان اندازه که آب کرفس از باعث چربی سوزی می شود به همان میزان و یا حتی بیشتر از آن باعث از دست رفتن آب بدن می شود و مقداری از لاغری که به دست می آید نیز به دلیل از دست رفتن آب بدن می باشد؛ بنابراین درحین استفاده مقدار و روز های استفاده از کرفس و مصرف همزمان آب بیشتر به جهت جبران آب از دست رفته باید مد نظر قرارگیرد.
هشدار: مبتلایان به صرع و ورم کلیه، کرفس نخورند...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (505 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (265 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (62 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (13 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (12 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد