تصویب قطعنامه شورای حکام و آزمودن خطای آزموده

  پنجشنبه، 26 آبان 1401 ID  کد خبر 230838
تصویب قطعنامه شورای حکام و آزمودن خطای آزموده
ساعدنیوز : تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران نشان دهنده این است که موضوع هسته‌ای هم مانند حقوق بشر برای غرب ابزاری برای زیاده خواهی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایرنا، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین نشست خود مغلوب جوسازی های ایران هراسانه آمریکا و تروئیکای اروپا شد و قطعنامه پیشنهادی آنها درباره مسائل ادعایی پادمانی در پرونده هسته ای ایران را تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه با توجه به فضای سنگین سیاسی و رسانه ای که در هفته ها و ماه های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتاد، قابل پیش بینی بود. قطعنامه ای که بار دیگر نشان داد برای اعضای شورای حکام و تروییکای اروپا حقیقت چندان اهمیتی نداشته و آنها بیش از هر موضوع دیگری در پی بهانه تراشی برای افزایش فشار حداکثری بر ملت ایران هستند.

مبنای ادعاهای قطعنامه شورای حکام

سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از امضای برجام، در حالی با ۲۶ رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب اعضا رسید که مبنای آن جز ادعاهای رژیم صهیونیستی، موضوع معتبر دیگری ندارد. ارائه اطلاعات درباره ذرات اورانیوم در سه مکان مورد ادعایی، ارائه اسناد و پاسخ های مورد نیاز، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز و اجازه نمونه برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که در این قطعنامه، اجرای آن از ایران خواسته شده است.

ادعاهای تروییکای اروپا و آمریکا در حالی به سند این قطعنامه تبدیل شده است که جمهوری اسلامی به گواه گزارش های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشترین همکاری را با این نهاد بین المللی داشته است و به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها از حرمت حرکت به سمت سلاح هسته ای و استفاده مسئولانه و صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده است. قطعنامه شورای حکام گرچه فاقد اثر حقوقی است اما در موقعیت کنونی آب و تاب فراوان دادن به آن، یکی از راههای هجمه رسانه ای به ایران است.

واکنش ایران به بیانیه شورای حکام

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ساعاتی پیش از تصویب قطعنامه هدف بانیان اصلی آن را سوء استفاده از شرایط اخیر ایران و انگیزه آن را اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به اجرای موافقتنامه جامع پادمان و تداوم همکاری با آژانس بر اساس این موافقتنامه متعهد است. این واقعیت را نباید فراموش کرد که اجرای بدون وقفه پادمان و فعالیت های گسترده راستی آزمایی آژانس در ایران طی دو دهه اخیر تنها در پرتو همکاری و حسن نیت ایران امکان پذیر بوده است.

«محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین پیش از تصویب این قطعنامه به سه موضوع مهم در رابطه با پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد:

الف) مقصر طرف غربی است؛ نذیری اصل با یادآوری خروج یکجانبه آمریکا از برجام، خاطرنشان کرد: «هیچ کس نباید فراموش کند که قصور E۳ و اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود و رفع نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایالات متحده، چاره ای برای جمهوری اسلامی ایران جز توسل به حقوق خود در بندهای ۲۶ و ۳۶ باقی نگذاشت».

ب) اقدامات ایران مبنای برجامی دارد؛ نماینده ایران با تأکید بر اینکه تمام اقدامات جبرانی هسته ای انجام شده توسط ایران با حقوق ایران ذیل برجام مطابقت دارد؛ گفت: «جزئیات گزارش های مدیرکل، جلوه ای قوی از سطح بی نظیر شفافیت در برنامه و فعالیت های هسته ای ایران بر اساس توافقنامه پادمان جامع با آژانس است».

پ) ایران آماده راه حلی دوستانه است؛ نذیری اصل ضمن فراخوان همه طرف های برجام جهت ادامه کار در فرآیندی که منجر به راه حلی دوستانه برای موضوع مورد نگرانی مشترک شود، افزود: ایران مصمم به این هدف است و ما در حال حاضر بیش از حرف به اقدام و عمل مشخص در راستای اهداف مشترک خود نیاز داریم و باید از پیگیری منافع سیاسی محدود خودداری می کنیم، چراکه همه دستاوردهای گذشته را به خطر می اندازد.

پیش از این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت و گو با وزیر خارجه آفریقای جنوبی درباره پیامدهای سوء محاسبه و اقدامات غیرسازنده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در نشست شورای حکام هشدار داده بود. به نظر می رسد غرب بار دیگر در صدد انسداد مسیر دیپلماسی در پرونده هسته ای ایران است. تصمیمی که پیش از این هم گرفته شد و آزمایشی که پیش از این هم انجام شد اما جمهور اسلامی ایران با اتکا به مردم خود توانست از آن سربلند بیرون آید. اینکه چرا واشنگتن، لندن، پاریس و برلین دوباره در پی آزمودن این آزموده هستند، مشخص نیست اما اشتباه محض است.

فایده ای دارد؟

پیش از تصویب این قطعنامه و هیاهوی منتهی به آن، منابع خبری از سفر گروهی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و بررسی موضوعات مورد مناقشه خبر داده بودند. سفری که با توجه به اقدام امشب شورای حکام، فایده و اثرگذاری آن به طور کامل زیر سوال رفت.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره روند همکاری ایران با آژانس و احتمال حضور هیاتی از این نهاد در ایران روز گذشته به ایرنا گفته بود: «طی این دیدارها قرار شد هیاتی از آژانس به ایران سفر کند اما بدیهی است چنانچه پیش نویس قطعنامه مورد نظرآمریکا و سه کشور اروپایی تصویب شود، معلوم نیست سفر هیات آژانس به ایران نتیجه ای به دنبال داشته و مفید باشد».»

رافائل گروسی» دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرده بود که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با مقامات ایرانی برای بررسی موارد فنی برگزار شود.

وی با تاکید بر لزوم از سرگیری گفت وگوها «در اسرع وقت» گفته بود: «اگر حتی امکان برپایی یک نشست فنی کوچک هم فراهم نشود بدون شک اوضاع وخیم تر خواهد شد؛ با این حال من نمی خواهم از هم اکنون حدس و گمان بزنم.»اسلامی صبح روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت هم پیش نویس قطعنامه آژانس را مردود و آن را در راستای فشار حداکثری علیه مردم ایران برشمرده بود.

صدور این قطعنامه در حالی که به گفته کنعانی طی هفته های اخیر هیأت سازمان انرژی اتمی ایران با نگاهی رو به جلو در حال گفت وگو و تعامل با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یافتن راه حلی عملی جهت حل و فصل موضوعات پیچیده و فنی پادمانی بود، نشان می دهد هیچ دلیل موجه فنی یا فوریت پادمانی برای ارائه قطعنامه علیه ایران وجود ندارد.

ذرات موهوم اورانیوم غنی شده

بر اساس مفاد ادعایی این قطعنامه، ایران متهم شده است که فعالیت های غنی سازی اورانیوم را در مکان های از کشور بدون اطلاع بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است. اشتفن کلمنت سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین روز پنجشنبه در حاشیه نشست سازمان بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «در سال های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی های جدی خود را از حضور مواد هسته ای در مکان های اعلام نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز بار دیگر بر آن تاکید می کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته ای، که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته نشده باشد».

این ذرات در مکان های موهومی را نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح کرد و پس از آن هر توضیح ایران درباره این ادعاها از سوی آژانس شنیده نشد. قطعنامه شورای حکام علیه ایران و این ادعاها در حالی صادر و اعلام شده است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی شهریور ماه سال جاری از تفاهمی با رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت و تصریح کرد: با گروسی تفاهم کردیم و بیانیه ای منتشر شد و در آن اعلام کردیم که آژانس سؤالات خود را در این زمینه بپرسد و ایران جواب سؤالات را به شرط بسته شدن پرونده را به این نهاد بین المللی ارائه کند.

آژانس اعلام کرد که ۲ پرونده از مکان های ادعایی را می بندد و در مورد ۲ مکان بعدی، ایران باید روشنگری بیشتری انجام دهد، اما بعداً از آن دو مکان، یک پرونده را بستند که البته مجدداً پرونده همان مکان را باز کردند. برای مثال یکی از این اماکن یک معدن متروکه است که بیش از ۳۰ سال استفاده نشده است. در جمهوری اسلامی ایران یک مورد فعالیت هسته ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی اطلاع باشد و تمام فعالیت ها تحت نظارت آژانس است. هربار که ایران در این زمینه حسن نیت خود را اعلام و نهایت همکاری را انجام داد، طرف غربی به جای درک حسن نیت، طلبکارانه پیش آمدند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد