ورزش و حرکات اصلاحی برای پیچ‌خوردگی مچ پا

  سه شنبه، 06 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ورزش و حرکات اصلاحی برای پیچ‌خوردگی مچ پا
پیچ‌خوردگی مچ پا آسیبی است که تمام افراد حداقل یک بار آن ‌را تجربه کرده‌اند و زمانی رخ می‌دهد که مچ پا به شکلی ناصحیح بچرخد یا بپیچد و معمولا باعث آسیب یا پارگی رباط می‌شود؛ رباط‌‌ها به پایداری مفاصل کمک می‌کنند و مانع از حرکت بیش از اندازه آن‌ها می‌شوند؛ پیچ خوردگی مچ پا زمانی رخ می‌دهد که نیرویی بیش از دامنه حرکت طبیعی رباط‌ ها به آن‌ها وارد شود.

یکی از مهمترین قدم های درمانی بعد از هر پیچ خوردگی مچ پا انجام درست نرمش هایی است که با استفاده از آنها قابلیت انعطاف به مفصل مچ پا باز گشته و قدرت عضلات ساق به حد اولیه برمیگردد. بدون انجام درست این نرمش ها احتما اینکه پیچ خوردگی مزمن شده و بعدا مچ پا بطور مکرر دچار پیچ خوردگی شود زیاد است. اگر به هر دلیلی بیمار دچار پیچ خوردگی مزمن و مکرر مچ پا شود هم انجام درست این نرمش ها میتواند کمک زیادی به بهبودی او بکند.

تصویر

تفاوت بین پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن مچ پا

  • پیچ خوردگی مچ پا کشش یا پارگی رباط است. ممکن است یک یا چند رباط همان زمان آسیب ببینند. شدت آسیب به میزان آسیب دیدگی و تعداد رباط درگیر بستگی دارد.
  • رگ به رگ شدن مچ پا آسیب به عضله یا تاندون است. بسته به شدت آسیب، رگ به رگ شدن مچ پا ممکن است به دلیل کشش بیش از حد عضله یا تاندون یا به علت پارگی نسبی یا کامل باشد.

علل

علل رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا عبارت اند از:

صدمات رباط

  • تصادف خودرو
  • آسیب های کاری
  • لغزش و سقوط

صدمات ورزشی

  • ورزش هایی مثل فوتبال، کشتی و هاکی روی یخ
  • ورزش هایی مانند فوتبال و بیس بال
  • دوچرخه سواری رقابتی

التهاب مچ پا

  • بافت سلولیت اطراف
  • خونریزی و لخته شدن خون اطراف رباط ها

علائم

علائم پیچ خوردگی درجه یک مفصل پا به شرح زیر است:

  • درد حاد مرحله ۱ ممکن است کمتر از ۳ ماه طول بکشد، و در مرحله ۲ این زمان به کمتر از ۳ تا ۶ ماه می رسد. در مرحله سوم، درد مچ پای شدید مقاوم به درمان، ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد و شدت درد همیشه چه در حالت استراحت یا فعالیت بسیار شدید است.
  • کشش بیش از حد: معاینه پا، مانند لمس مفصل در همان سمتی که رباط مصدوم شده به شناسایی علایم پیچ خوردگی مچ پا کمک می کند. لمس سطحی پا ممکن است باعث درد خفیف تا متوسط شود و فشار شدید باعث درد متوسط ​​تا شدید می شود.
  • تورم مفصل ممکن است در رباط آسیب دیده مرحله ۱مشاهده شود. تورم مفصل در رباط آسیب دیده و متورم مرحله ۲و۳ در اطراف مفصل گسترش می یابد.
  • حرکت مفصل مانند خمیدگی، کشش و چرخش محدود نیست، اما دردناک است. حرکت فعال مفصل در طی معاینه بسیار دردناک است، در مرحله دوم و سوم، بیمار قادر به انجام حرکات منفعل مفصل است.
  • اسپاسم عضلانی یا سفتی ماهیچه های ساق پا و عضلات پا در مرحله ۱ مشاهده نمی شود. در مرحله دوم و سوم، اسپاسم عضلانی یا سفتی مشاهده می شود.
  • ضعف عضلات در مرحله اول و دوم پیچ خوردگی مچ پا رایج نیست. پس از ۴ تا ۶ ماه درد مزمن ممکن است در عضلات ساق پا و پای بیمار ضعف عضلانی ایجاد شود.

ورزش و حرکات اصلاحی

1. کشش با پارچه یا حوله

بر روی یک سطح صاف بنشینید. یکی از پاها را کشیده و در مقابل خود قرار دهید. پارچه را در اطراف انگشتان و سینه پا حلقه کنید. با زانوهای صاف، پارچه را به طرف خود بکشید. در این وضعیت به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بمانید و سپس استراحت کنید. این کشش را سه مرتبه انجام دهید.

2. کشش ایستاده

مقابل دیوار بایستید. دستان تان را بر روی دیوار به عرض شانه باز کنید. هر دو زانو باید خم باشد. یک پا را پشت پای دیگر و به طرف داخل بدن قرار دهید. پاشنه پای عقبی باید بر روی زمین قرار داشته باشد. به آرامی به دیوار تکیه دهید تا زمانی که کششش در ساق پا احساس کنید. در این وضعیت به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. این کشش را سه مرتبه انجام دهید.

3. دامنه حرکت: نوشتن الفبا

در حالت نشسته، با استفاده از انگشت شست و تنها با حرکت دادن مچ پایتان حروف الفبا را بنویسید.

4. تقویت عضلات

تقویت عضلاتی که مچ پا را به طرف بیرون می چرخانند مهم است. برای انجام این حرکت، با یک سر یک باند کشی بدنسازی یک حلقه بسازید و سر دیگر را آن را به پایه یک میز یا پای دیگرتان ببندید. پای آسیب دیده را درون حلقه قرار دهید. پاشنه پایتان را ثابت روی زمین نگه دارید و بر خلاف نیروی مقاومت باند، پنجه پایتان را به بیرون بچرخانید. به آرامی مچ پایتان را به وضعیت اولیه برگردانید. تعداد انجام این حرکت را تا دو بار در روز و هر بار ۳ ست ۱۰تایی افزایش دهید.

5. آموزش تعادل

این مهمترین بخش توان بخشی برای پیشگیری از بروز پیچ خوردگی ها در آینده است. با استفاده از یک جسم پایدار مانند پیشخوان آشپزخانه به عنوان تکیه گاه، سعی کنید تعادلتان را تنها با ایستادن روی پایه آسیب دیده حفظ کنید. تا جایی که می توانید زمان نگه داشتن این حرکت را افزایش دهید؛ تلاش کنید دست کم روزی دو بار و در هر بار طی ۳ ست یک دقیقه ای آن را انجام دهید. به علاوه، در هر فرصتی که توانستید ایستادن روی یک پا را تمرین کنید، زیرا با تبدیل کردن این کار به یک فعالیت روزانه با سرعت بیشتری در انجام آن مهارت پیدا خواهید کرد. وقتی احساس کردید که در این حرکت مهارت پیدا کرده اید، با ایستادن روی یک بالش، انجام آن را سخت تر کنید. زمان انجام این حرکت را به تدریج افزایش دهید. وقتی توانستید به راحتی تعادل خود را روی بالش حفظ کنید، و در صورت داشتن اعتماد به نفس کافی می توانید همان تمرین ایستادن روی زمین را این بار با چشمان بسته انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (138 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (56 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (31 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!