زمان و مقدار مناسب غذا خوردن

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
زمان و مقدار مناسب غذا خوردن
ساعد نیوز: شاید در نظر خیلی ها غذا خوردن چارچوب خاصی نداشته باشد ولی درواقع با دانش بر اینکه روزانه چه مقدار غذا برایمان لازم است و در چه زمانی غذا خوردن بهتر است, خودمان را از ابتلا به برخی بیماری ها مصون می داریم.

خوردن وعده های غذایی در ساعات صحیح از روز مزیت های فراوانی دارد. این مسئله به شما کمک می کند هم تناسب اندام و وزن خود را حفظ کنید، هم در تمام طول روز انرژی کافی و لازم را داشته باشید و به احتمال زیاد کمتر هم بیمار شوید و در صورت ابتلا به بیماری به راحتی از پس آن بربیایید. اما چطور می توان ساعات درست خوردن وعده های غذایی مختلف را تعیین کرد و اصلا بهترین زمان غذا خوردن چه ساعت هایی از روز است؟

برنامه ریزی کنید

آماده بودن غذا در ساعات معینی که قرار است سه وعده اصلی روز را میل کنید امری مهم است. بهتر است از قبل برنامه ریزی کرده و وعده مورد نظر را آماده کنید. برای مثال آخر هفته ها که تعطیل هستید و وقت بیشتری دارید غذاهایی مثل جوجه کباب یا مرغ آب پز را آماده و فریز کنید در روزهای ابتدایی هفته در وعده ناهار یا شام میل کنید. با این همه بهتر است همواره سعی کنید از غذاهای تازه استفاده کنید و برای درست کردن وعده های غذایی وقت بگذارید. می توانید از شب قبل ناهار روز بعد را آماده کنید و تصمیم بگیرید برای صبحانه قرار است چه چیزی بخورید.
تصویر

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

شما هم حتما بارها شنیده اید که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز است. البته این نظریه درست است و در مهم بودن وعده صبحانه شکی نیست. خوردن صبحانه سبب می شود که الگوی قندخون شما در باقی ساعات روز در نخستین وعده غذایی به درستی تنظیم شود. اما سوال اینجاست که صبحانه در چه ساعتی باید میل شود. بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و بین ساعت ۶ تا ده صبح است. به این ترتیب میان خوردن زمان نخستین وعده غذایی در طول روز و وعده ناهار چند ساعت وقفه می افتد.
چرا وعده صبحانه تاثیر زیادی در انرژی و توانایی شما در ساعات باقی مانده روز دارد؟ برای این که شما در طول روز دچار افت قندخون یا بالا رفتن ناگهانی آن نشوید، میزان انسولین و قند خون را تنظیم کنید و برای جبران افت قند خون سراغ خوردن شیرینی یا یک فنجان قهوه شیرین نروید، لازم است که حتما صبحانه بخورید. برای وعده صبحانه حتما تمام گروه های غذایی از جمله پروتئین (مثلا تخم مرغ یا بیکن)، کربوهیدرات مثل نان و غلات کامل، چربی غیر اشباع (مثل نان جو به همراه کره بادام زمینی) و میوه جاتی مثل انواع توت و بری را بگنجانید. یادتان باشد خوردن صبحانه را به بیش از یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب موکول نکنید چون در این صورت احتمال تمایل به خوردن خوراکی های پر کالری در شما بیشتر می شود.

بهترین زمان برای خوردن ناهار

متابولیسم و روند سوخت و ساز بدن بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در اوج خود است. بنابراین برنامه ریزی برای خوردن ناهار در فاصله بین این ساعات از روز مزیت های فراوانی برای قوی تر شدن عملکرد معده دارد. احتمالا برای تان جالب است اگر بدانید که بهتر است وعده ناهار از وعده صبحانه و حتی شام سبک تر باشد. در این ساعت ها افراد معمولا سر کار یا در مدرسه و دانشگاه هستند و لازم است که تمرکز داشته باشند و بنابراین بهتر است معده را سنگین نکنند. غذاهایی سرشار از پروتئین مثل ماهی کبابی یا آب پز یا جوجه کباب مزه دار شده با زنجبیل و کنجد به همراه سالاد کاهو یا برنج قهوه ای، یا تاکو میگو به همراه لوبیا سیاه که پروتئین مورد نیاز بدن را برای داشتن انرژی کافی تامین کند، در عین حال سالم باشد و باعث اضافه وزن نشود انتخاب های خوبی هستند.

بهترین زمان برای خوردن شام

بهترین زمان برای خوردن شام ۴ الی پنج ساعت بعد از صرف وعده ناهار است. بنابراین بهتر است وعده شام بین ساعت ۵ تا شش بعد از ظهر میل شود. یادتان باشد باید بین خوردن آخرین وعده غذای روز و زمان خواب چند ساعت فاصله باشد. از سوی دیگر غذا خوردن در ساعت های نزدیک به خواب شبانه باعث می شود که قندخون شما برای مدت ۲۴ ساعت بالا برود و همین امر سبب بیخوابی و بدخوابی شبانه می شود. این امر سبب می شود که روز بعد هم برای متعادل کردن سطح انرژی پرخوری کنید. شام شب بهتر است با حداقل میزان کربوهیدرات و هله هوله باشد، این خوراکی ها روند خواب را مختل می کنند و اختلال در خواب هم سبب اضافه وزن می شود. ماست یونانی با انواع میوه، ماهی سالمون پخته، حبوبات با کمترین میزان روغن و نمک و سبزیجات پخته و کبابی بهترین غذاها برای وعده شام محسوب می شوند.

چه مقدار غذا بخوریم

مقدار غذا یی که در طول روز مصرف میشود باید بر مبنای عادت باشد. شخصی سالم باید آنقدر بخورد که احساس سنگینی نکند، شکمش نفخ نکند، غذا در گلویش نیاید و حالت تهوع و استفراغ پیدا نکند و بی خوابی بر او غلبه نکند. هر غذایی که طعمش دیر احساس شود یعنی دیرچش باشد ناپسند و هر غذایی که نبض را تند و نفس را کوتاه نماید، آن غذا از حد اعتدال بیشتر مصرف شده است. اگر کسی بر اثر خوردن غذایی مزاجش بیشتر به سردی یا به گرمی گراید باید در مصرف آن تأمل کند. کسی که غذایش در یک وعده هضم نمی شود باید به تدریج آن مقدار غذا را بخورد. مقدار غذای سودا مزاجان بایستی اندکی خنک و کمتر گرم باشد، غذای صفراوی مزاجان بایستی رطوبتی و خنک کننده باشد.کسی که خونش گرم است به غذاهای سرد و کم انرژی و کسی که خونش بلغمی است باید خوراکش اندک و کمی گرم و لطیف باشد. اگر غذای سرد و دیرهضم مصرف کرده باشید نباید به دنبال آن غذای زودهـضم و رقیق مصرف کنید زیرا این غذای رقیق دنباله رو، زودتر از غذای قبلی هضم شده و غذای دیرهضم باقی میماند و فاسد دفع می شود.

به چه میزان غذا در روز نیاز دارید

به جدول زیر نگاهی بیندازید. این جدول نشان می دهد افراد در سنین مختلف به چند “واحد غذایی” در روز نیاز دارند.

تصویر
در این جدول ردیف سبز رنگ نشاندهنده میوه ها و سبزیجات٬ ردیف زرد غلات٬ ردیف آبی شیر و لبنیات و ردیف قرمز رنگ هم گوشت و جانشینان آن هستند.اگر مشتاقید بدانید “واحد غذایی” چیست باید بگویم این عبارت مانند یک مرجع برای دسته های مختلف غذایی عمل می کند. در بعضی موارد ممکن است واحد غذایی به آنچه شما همین حالا می خورید نزدیک باشد مثلا یک سیب یک واحد غذایی است اما در بعضی موارد مثلا مقدار برنج , ممکن است شما مصرف کننده بیش از یک واحد غذایی در هر وعده باشید.

یک واحد غذایی برای سبزیجات عبارت است از:

– معادل 125 میلی لیتر(یا نصف لیوان) سبزیجات تازه٬ یخ زده یا کنسرو شده یا میوه و آب میوه خالص.
– معادل 250 میلی لیتر (یا یک لیوان) سبزیجات حجیم پربرگ خام (مثلا کلم یا کاهو) یا سالاد یا نصف لیوان از همین ها به صورت پخته
– یک عدد میوه

یک واحد غذایی برای غلات عبارت است از:

– معادل 35 گرم نان (حجیم) یا نصف یک نان شیرینی(45 گرم)
– معادل 35 گرم نان پهن
– معادل 125 میلی لیتر(نصف لیوان) برنج پخته شده یا بلغور یا پاستا
– معادل 30 گرم پوره سرد یا 175 میلی لیتر(سه چهارم فنجان)پوره گرم

یک واحد غذایی برای شیر و لبنیات عبارت است از:

– 250 میلی لیتر (یک لیوان) شیر یا شیر سویای غنی شده
– 175 گرم(سه چهارم لیوان) ماست
– 50 گرم پنیر

یک واحد غذایی برای گوشت و جانشینانش عبارت است از:

– 75 گرم ماهی پخته شده یا گوشت بدون چربی
– معادل 175 میلی لیتر (سه چهارم لیوان) حبوبات پخته
– دو عدد تخم مرغ
– معادل 30 میلی لیتر (2 قاشق غذاخوری) کرده بادام زمینی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان