آشنایی با خواص مفید روغن خردل برای سلامتی

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با خواص مفید روغن خردل برای سلامتی
روغن خردل از دانه های گیاه خردل استخراج می شود و در تهیه غذاهای شرقی و غربی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که روغن خردل حاوی درصد کمی از چربی های اشباع شده است و حاوی چربی های ترانس نیست، برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

روغن خردل، استخراج شده از دانه های خردل می باشد که در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص درمانی نیز است. دو راه برای تهیه روغن خردل وجود دارد به وسیله فشار دادن یا آسیاب کردن که روش اول این است که دانه های خردل را برای استخراج روغن فشار دهید و روش دوم این است که دانه ها را تمیز کنید و آنها را با آب مخلوط کنید و سپس روغن را با عمل تقطیر استخراج کنید. در نتیجه روغن خردل ای که محتوای چربی کمی است، به وجود می آید. مواد مغذی روغن خردل، آن را نسبت به سایر روغن ها به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و میزان چربی های اشباع شده برتری می دهد.

تولید روغن خردل

استخراج روغن خردل به سه روش انجام می شود:

  • روش اول: فشردن دانه های خردل می باشد که با دستگاه پرس، روغن آن استخراج می شود.
  • روش دوم: نوع معطر که به وسیله عمل تقطیر انجام می شود. ابتدا از آسیاب دانه های خردل و ترکیب آنها با آب و سپس به وسیله تقطیر روغن آن استخراج می شود.
  • روش سوم: ترکیب عصاره دانه خردل با بقیه روغن ها مانند روغن سویا به دست می آید.

 روغن خردل

خواص روغن خردل

ارزش غذایی روغن خردل

  • مواد مغذی کلیدی، حاوی 60 درصد چربی غیر اشباع و 12 درصد چربی اشباع شده است.
  • این اسیدهای چرب به عنوان چربی های خوب در نظر گرفته می شود، زیرا در دیواره شریان ها نهفته است.
  • همچنین حاوی گلوکوزینولات است که خواص ضد میکروبی دارد.
  • روغن خردل حاوی کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی است.
  • به عنوان یک منبع سبزیجات، حاوی اسید آلفا لینولنیک، یک اسید چرب امگا 3 ضروری می باشد.
  • یک قاشق چای خوری روغن خردل حاوی حدود 0/8 گرم اسید چرب امگا 3 است.

کالری و چربی روغن خردل

یک قاشق غذاخوری روغن خردل حاوی حدود 124 کالری است، حدود 14 گرم چربی و 8/3 گرم چربی غیر اشباع و 2/9 گرم چربی اشباع شده است و در مقایسه با روغن زیتون، دانه کتان، دانه انگور، دارای روغن اشباع شده کمتری است.

روغن خردل 

خواص روغن خردل برای سلامتی

وقتی روغن خردل مصرف می کنید، دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را افزایش می دهید که هر دو چربی چنداشباع نشده هستند. این چربی ها از نوع اسیدهای چرب ضروری هستند که باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند و بدن نمی تواند آنها را تولید کند. چربی های چنداشباع نشده برای حفظ سلامتی مفیدند و مصرف آنها فوایدی دارد که در ادامه مطرحشان کرده ایم.

۱. کاهش خطر بروز التهاب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن خردل احتمال بروز التهاب و لخته شدن خون را کاهش می دهند و سبب کاهش فشار خون می شوند. اسیدهای چرب امگا ۶ نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.

رژیم غذایی سرشار از چربی های چنداشباع نشده بدن را برای مقابله با التهاب ها تقویت می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی با منشأ التهاب مانند دیابت و بعضی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

۲. حفظ سلامت قلب

طبق پژوهش ها، مصرف چربی های تک اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از آنها را کاهش می دهد. همچنین چربی های تک اشباع نشده میزان لیپوپروتئین های کم چگالی (LDL) یا همان کلسترول بد را کاهش می دهند و از این طریق هم سبب کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شوند.

۳. تسکین سرفه و سرماخوردگی

قرن هاست که از روغن خردل برای تسکین سرماخوردگی، سرفه، بیماری های تنفسی و آلرژی ها استفاده می شود. استنشاق بخار آبی که حاوی روغن خردل است گرفتگی مجاری تنفسی را برطرف می کند. همچنین می توانید چند حبه سیر، ۱ قاشق چای خوری زنیان رومی و مقداری روغن خردل را مخلوط کنید و کمی حرارت دهید. اگر قفسه سینه و پاها را با این ترکیب ماساژ دهید، سرفه و سرماخوردگی تسکین پیدا می کنند. در ضمن روغن خردل می تواند برای افراد مبتلا به سینوزیت هم مفید باشد.

۴. کاهش میزان مرگ ومیر

بر اساس پژوهش ها، دریافت مقادیر بیشتری از چربی های تک اشباع نشده خطر مرگ ومیر را کاهش می دهد. میزان این کاهش به علت مرگ ومیر بستگی دارد:

  • مرگ ومیر ناشی از سکته مغزی: ۱۷درصد
  • مرگ ومیر ناشی از سکته قلبی: ۹درصد
  • مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی عروقی: ۱۲درصد

۵. خواص آنتی بیوتیکی، ضدقارچی و ضدسرطانی

گلوکوسینولات موجود در روغن خردل همچون آنتی بیوتیک، قارچ کش و داروی پیشگیری از سرطان عمل می کند. بنابراین روغن خردل می تواند از بدن در برابر سرطان های دستگاه گوارش محافظت کند. آلیل ایزوتیوسیانات موجود در روغن خردل هم عامل ضدقارچ است و از مواد غذایی در برابر رشد قارچ ها محافظت می کند. این ترکیب عفونت را کاهش می دهد.

۶. تقویت گلبول های قرمز خون

روغن خردل منبعی غنی از تمام چربی هایی است که بدن برای عملکردهای بیولوژیکی خود به آنها نیاز دارد. این چربی ها در تشکیل پلاسمای خون، غشای سلولی و لیپیدهای سلولی نقش دارند. روغن خردل کلسترول را کاهش می دهد و به بهبود ساختار غشایی گلبول های قرمز خون کمک می کند.

۷. داروی محرک برای دفع سموم

روغن خردل محرکی طبیعی است که با تحریک غدد تعریق باعث بهبود گردش خون می شود و به کاهش حرارت بدن و دفع سموم از بدن کمک می کند. بهبود گردش خون باعث می شود روند ریکاوری عضلات بعد از فعالیت های شدید بهتر و سریع تر انجام شود.

۸. تسکین درد و التهاب مفاصل

اگر در مفاصل و عضلات احساس درد می کنید، ناحیه مدنظر را منظم با روغن خردل ماساژ دهید تا درد تسکین پیدا کند. افراد مبتلا به آرتریت یا التهاب مفصل در بعضی از ساعات روز از خشکی و درد مفاصل رنج می برند. روغن خردل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، بنابراین ماساژ با روغن خردل سبب تسکین این علائم می شود.

۹. تقویت سیستم ایمنی

ترکیب شیمیایی روغن خردل هماهنگ با نیاز بدن ماست. این روغن حاوی درصد کمی چربی اشباع شده و مقادیر زیادی چربی های تک اشباع نشده است. همچنین این روغن مقادیر قابل توجهی از آلفا لینولنیک اسید و اسید لینولئیک را در خود جای داده است. این نسبت مناسب از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ علاوه بر تأمین بخشی از مواد مغذی موردنیاز بدن، به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

۱۰. مهار دیابت

پژوهش هایی که تأثیر رژیم های غذایی بر چاقی و دیابت را بررسی کرده اند، نتایج جالبی در بر داشته اند. بعضی رژیم های غذایی می توانند به کاهش وزن و همچنین کاهش میزان قند خون کمک کنند، اما رژیم های غذایی با کالری کنترل شده، کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی های اشباع نشده مؤثرتر خواهند بود. افراد مبتلا به دیابت با این رژیم غذایی می توانند مصرف دارو را به میزان چشمگیری کاهش دهند و قند خون پایدارتری داشته باشند.

۱۱. حفظ وزن مناسب

پژوهشگران هندی تأثیر استفاده از روغن خردل و سایر روغن ها بر اضافه وزن و چاقی را بررسی کرده اند. طبق این پژوهش، خانواده هایی که عمدتا از روغن خردل برای تهیه غذا استفاده می کنند کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می شوند و در خانواده هایی که عمدتا از روغن های تصفیه شده استفاده می کنند، میزان ابتلا به چاقی بیشتر است.

12. آبرسانی مو

این روغن سرشار از چربی های طبیعی است بنابراین می توانید از آن به عنوان یک نرم کننده طبیعی استفاده کنید. با استفاده از روغن خردل به عنوان ماسک مو رطوبت را به موهای خود برگردانید و از داشتن موهایی نرم و درخشان لذت ببرید.

تنها نکته باقی مانده اینکه قبل از استفاده از روغن خردل روی پوست یا مو مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر هرگونه علامتی از یک واکنش آلرژیک مانند قرمزی، تورم، خارش یا بثورات پوستی دیده اید مصرف را متوقف کنید.

13. ضد آفتاب طبیعی

روغن خردل حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است. بنابراین به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و همچنین پرتوهای دیگر کمک می کند. در نتیجه موجب جلوگیری از سرطان پوست، بروز چین و چروک و علائم پیری می شود.

۱۴. شفاف کردن پوست

یکی از بهترین فواید روغن خردل این است که پوست را روشن می کند. شما می توانید برای روشن شدن پوستتان روغن خردل را با روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس ۴-۶ دقیقه روی پوستتان استعمال کنید و به آرامی با یک دستمال مرطوب پاک کنید. این فرآیند گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه پوست را سبک تر می کند و همزمان جوش ها را نیز از بین می برد.

۱۵. تقویت غدد تعریق

روغن خردل به تحریک غدد تعرق کمک کرده و منافذ پوست را باز می کند. چه روغن را مستقیماً روی پوست استعمال کنید و چه به صورت خوراکی مصرف کنید. بنابراین به کاهش دمای بدن و خلاص شدن از سموم و آب اضافی بدن کمک می کند.

۱۶. مرطوب کننده لب ها

روغن خردل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب موجود، خشکی لب ها را درمان می کند و به آن ها زیبایی می بخشد. شما میتوانید برای درمان خشکی لبهایتان شب ها قبل از خواب چند قطره روغن خردل را روی لب ها استعمال کنید. این یک درمان بسیار قدیمی است که در مرطوب کردن لب ها موثر بوده است.

17. درمان و جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو یکی از مهم ترین فواید روغن خردل است. زیرا حاوی موادی است که سر را در برابر طاسی و ریزش مو محافظت کرده و موهای آسیب دیده و خشک را درمان می کند. روغن خردل با مرطوب نگه داشتن پوست سر به جلوگیری از عفونت و قارچ های پوست سر کمک می کند.

برای مقابله با ریزش مو شما می توانید روغن خردل، روغن بادام و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه پوست سر را با این ترکیب خوب ماساژ دهید. سپس موها را با کلاه دوش به مدت ۲-۳ ساعت بپوشانید و در آخر موها را با شامپو بشویید.

18. جلوگیری از سفیدی مو

روغن خردل به طور طبیعی رنگ مو را حفظ می کند و برای سفیدی زودرس مو بسیار مفید است. بنابراین می توانید هر شب پوست سر و موهایتان را با روغن خردل ماساژ دهید که به مرور زمان متوجه تاثیر آن خواهید شد.

روغن خردل

عوارض جانبی روغن خردل

روغن خردل خطرات زیادی دارد، بنابراین باید با احتیاط استفاده شود. این خطرات شامل موارد زیر است:

  • روغن خردل می تواند برای انسان خطرناک باشد، زیرا برخی مطالعات نشان داده اند که در صورت مخلوط شدن با روغن آرژنین که مخلوطی است که روی برخی غذاهای هندی قرار می گیرد، می تواند باعث از بین رفتن گلبول های قرمز بدن شود.
  • روغن خردل می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند، بنابراین مقدار کمی از آن باید در بخشی از بدن به دور از صورت و ریه ها آزمایش شود و باید 24 ساعت صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ واکنش آلرژیک ندارد.
  • روغن خردل برای کودکان و نوزادان، نباید استفاده شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان