آیا با هنر خولک بافی آشنایی دارید؟

  پنجشنبه، 17 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا با هنر خولک بافی آشنایی دارید؟
خولک بافی یکی از صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان بوده که کاربرد های مختلفی دارد و در این مقاله می خواهیم با این هنر آشنا شویم.همراه ساعد نیوز باشید.

دریاچه هامون به عنوان بزرگترین پهنه آب های شیرین ایران وخاورمیانه،نقش اساسی درزندگی مردمان سیستان داشته که علاوه بر اثرات مثبت طبیعی، اقتصادی واجتماعی آن درآئین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد. با همه این اوصاف دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث گردیده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن مشکلات رابرای کل سیستم حیات سیستان به وجود آورد. دریاچه هامون علاوه برتامین آب شرب و کشاورزی ساکنین حاشیه،معیشت های گوناگونی را درپیرامون خود خلق نموده وزمینه اشتغال گروه های مختلف از جمله: ماهیگیری،شکار،دامداری و حصیربافی را فراهم ساخته است. پوشش گیاهی دریاچه هامون ازگونه های متنوعی تشکیل شده است ازجمله: توت، نی، تیغال، سه وجگ، تزگ و…که هرکدام از این موارد کاربردهای متفاوتی داشته است. نی های موجود در دریاچه هامون ابزار و مواد اولیه لازم برای فعلیت پذیر کردن خلاقیت و هوشمند یهای مردمان حاشیه نشین هامون را فراهم ساخته است.بنابراین ازنوعی نی که به اسم محلی (توت یا توتک)شناخته شده است، از برگ های سبز وتازه ی آن برای خوراک گاو سیستانی و از ساقه نازک و بلند آن درصنعت پرده بافی یا خولک بافی استفاده میشد.علاوه براین ها ازساقه تازه ومرطوب با برگ های ضخیم آن که حالتی اسفنجی داشته برای ساخت نوعی قایق به نام توتن استفاده می کردند.

خولک بافی

خولک

حصیر بافی، پرده بافی یا خولک بافی که حاصل آن نوعی پرده خاص به نام پرده خولکی یا حصیری است، یکی از صنایع دستی معروف منطقه سیستان بوده که تاریخی نامعلوم و به گفته برخی افراد سالخورده منطقه قدمتی همزاد با دریاچه هامون دارد. نی، محصول اولیه برای بافت خولک است، رشد این گیاه که به طور خودرو در بستر تالاب ریشه می دواند، می تواند بستر بافت خولک را دوباره برای روستاییان فراهم کند. در سال های پرآبی تالاب، خولک در متراژهای زیاد توسط حاشیه نشینان تالاب بافته می شد. نی های تالاب «لویی» که به اصطلاح محلی به آنها «توتک» می گویند و برای ساخت قایق های محلی، درست کردن کپر برای حاشیه نشینان تالاب و حصیربافی یا همان خولک استفاده می شود.

کاربرد

وجود گیاه نی از چند جهت مورد توجه است که چرای دام از برگ های سبز این گیاه، تلطیف هوا و چهره سبز منطقه، پناهگاه پرندگان مهاجر و برخی حیوانات و استفاده از آن در صنعت پرده بافی(خولک بافی) از آن جمله بحساب می آید. از برگ های سبز و تازه نوعی نی که در زبان محلی به آن 'توت' یا 'توتک' گفته می شده برای خوراک دام به ویژه گاو سیستانی و از ساقه ی نازک و بلند آن در صنعت پرده بافی یا خولک بافی استفاده می شده است. ساخت توتن (قایق محلی) یا توتن بافی از دیگر کاربردهای گیاه نی در تالاب بین المللی هامون بود و در گذشته بیشتر صیادان و دامداران از همین نوع قایق محلی برای کارهای خود استفاده می کردند و کمتر قایق موتوری در این تالاب مورد استفاده قرار می گرفت. خولک بافی یکی از صنایع دستی معروف و گسترده در سیستان بوده که در سراسر این منطقه به ویژه اطراف تالاب و دریاچه افراد زیادی به این کار اشتغال داشتند به طوری که هنگام عبور از جاده های مجاور آن ها، فعالیت پرده بافی به وضوح مشاهده می شد. بیشترین مصارف محصولات تولیدی خولک بافی به عنوان پرده در ورودی اتاق های مسکونی به منظور جلوگیری از ورود حشرات و عبور راحت هوا به دلیل اقلیم گرم منطقه و نیز استفاده در سقف خانه هایی که به زبان محلی به آنها 'چوب پوش' می گویند بوده است و همچنین این پرده ها به دلیل شکل ظاهری کاربردهای تزیینی هم دارد.

کاربرد خولک

بافت خولک

حصیر بافی یکی از هنرهای اصیل منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان است؛اما طی دو دهه خشکسالی تالاب بین المللی هامون این هنر به طوری کمرنگ شده که از سال گذشته با ورود آب به این تالاب شماری از حاشیه نشینان هامون به کشت لوخ (خولک) در بخش هایی از دریاچه پرداختند پس از برداشت لوخ با دستگاه بافت که شامل چوب چهار پر، مقداری سنگ یا گلوله های سنگی تراش خورده به عنوان دوک و مقداری نخ پنبه ای که به دور سنگ پیچیده است، شروع به بافت می کنند. از محصول نهایی برای تزیین در و پنجره ورودی ساختمان ها استفاده می شود. حصیربافی یک کار مشترک بین مردان و زنان است که قبلاً بیشتر به صورت گروهی بین اعضای خانواده انجام می شد اما اکنون این کار چند سالی است به خاطر از بین رفتن نیزارها دیگر به صورت گروهی انجام نمی شود. حصیربافی، سیس بافی، خولک بافی یا خلک بافی، هنری که قدمتی طولانی به درازای تاریخ شهر سوخته و دریاچه هامون دارد و در میان مردمان سیستان و بلوچستان، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این هنر در منطقه سیستان، با گویش «خولک بافی» و در بلوچستان، با گویش «تگرد» تلفظ می شود که از نظر نوع مواد ساخت نیز، با یکدیگر تفاوت هایی دارند. خولک، از ساقه های نی و تگرد، از داز(برگ درخت خرمای وحشی) تهیه می شود. روستاهای حاشیه کوه خواجه و شهرستان زابل، از مهم ترین منطقه های تولید محصولات حصیربافی در سیستان هستند.بافت پرده های حصیری که به زبان محلی همان خولک است جزو مشاغل خانگی سیستانی ها بوده که توانسته فرصت اشتغال را برای روستاییان منطقه فراهم کند.نی های موجود در کف دریاچه هامون وسیله ای برای بافت خولک است که با صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس می توان تحولی در اقتصاد روستاییان به وجود آورد.

سخن آخر

طی دو دهه خشکسالی دریاچه هامون هنر خولک بافی به طوری کمرنگ شده که مواد اولیه آن(لوخ) در این سالها از شهرهای شمالی کشور تهیه می شده است. با ورود آب به دریاچه هامون مردم تصمیم گرفتند تا در بخش هایی از دریاچه لوخ کشت دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم