آشنایی با چند تمرینی ورزشی مناسب سالمندان

  سه شنبه، 31 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با چند تمرینی ورزشی مناسب سالمندان
داشتن فعالیت بدنی مناسب برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا باعث می شود که آنها دارای تحرک باشند و سالم زندگی کنند.

چه ورزش هایی را سالمندان می توانند انجام بدهند؟

ورزش های مدرن قدرتی که عموما جوانان در آن ها شرکت می کنند، برای بسیاری از سالمندان ایمن نیست. به هر حال این مفهوم تداعی می شود که سالمندان قادر به شرکت کردن در فعالیت های جسمانی نیستند. استقامت محدود اغلب دلیلی برای این مسئله است که چرا سالمندان قادر به تحمل کردن ورزش های روتین ایروبیک بر اساس اصول پایه ی آن نیستند. در حالی که تغییرات ناشی از افزایش سن در سیستم قلبی عروقی تاثیر زیاد و چشم گیری بر روی عملکرد دارند، تخمین زده می شود که نیمی از این کاهش استقامت و پایداری می تواند مربوط به کاهش حجم ماهیچه ها باشد.

به همین دلیل، رده ی ورزش های ایده آل در رابطه با تمرینات روزانه مناسب سالمندان شامل سه مورد زیر می شود که می توانند با توجه به نیروی حیاتی و توانایی منحصر به فرد افراد تطبیق داده شوند.

1. ایروبیک و ورزش های استقامتی

پزشکان برای سالمندان روزانه ۳۰ دقیقه ورزش استقامتی مرتبط با قلب و ریه توصیه می کنند تا تنفس را سرعت بخشده و نرخ تپش قلب را بالا ببرند. پیاده روی، دوچرخه سواری بی حرکت و شنا کردن نمونه هایی از این نوع ورزش های مرتبط با استقامت و قلب و ریه هستند. ممکن است خستگی و کسل بودن به سادگی به یک مسئله جدی برای شروع نکردن ورزش های روزانه شود.

مخصوصا برای آن گروه از افرادی که می خواهند یک ورزش روزمره را به تازگی شروع کنند یا از سر بگیرند، انجام این ورزش ها در طی سه بازه ی ۱۰ دقیقه ای جداگانه در روز کاملا مقبول است. ورزش کردن در بازه های کوتاه مدت می تواند در عین مفید بودن ، حس کسل بودن برای شروع را از بین ببرد و به تدریج جزئی از برنامه روزانه افراد شود.
ورزش های استقامتی قلب و ریه توانایی بدن را برای دریافت اکسیژن و مواد غذایی افزایش می دهد تا در طول دوره های مداوم مرمت کند یا ضایعات را از بین ببرد. پس از اجرای یک پرهیز غذایی در طی یک هفته احتمالا توانایی ورزش کردن فرد و نیز اجرای همه روزه ی وظایف بدون از نفس افتادن یا خستگی بالا می برد.

2. آموزش های استقامتی و استحکامی

آموزشات تمرینات استقامتی، ماهیچه ها را در حرکات تکراری و پی در پی به کار می گیرد و شکل می دهد. تمرینات روزانه مناسب سالمندان می توانند به گونه ای باشد که آموزش های استقامتی را با کمک وزنه ها، نوارهای استقامتی، و دستگاه های حلزونی، یا با استفاده از دیوارها، زمین و تجهزات مناسب برای تمرینات استقامت انجام شوند. تمرینات مربوط به وزن بدن یا ژیمناستیکی (جهش، دراز و نشست، بالا بردن پاها و غیره) نیز گزینه های مناسبی هستند زیرا به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارند.

دو یا سه بار انجام ورزش سنگین استقامتی/پایداری در هفته مزایای بسیار خوبی به همراه خواهد داشت. همه ی انواع ماهیچه ها را با دو یا سه نوع حرکت در ست های 10 یا 15 تایی، با شدت متعادل و ملایم ورزش بدهید. افراد می توانند به صورت تساعدی سایز وزنه های استفاده شده در طی تمرینات را با توجه به میزان استقامت بدن خود در طی ورزش های سنگین جسمانی بالا ببرند. آموزش های استقامتی به جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ها کمک می کند و تعادل را بهبود می بخشد که این نکته نیز به سالمندان در پیش گیری از شکستگی استخوان ها کمک می کند.

3. ورزش های انعطاف پذیری و کششی

استقامت سازی در تمرینات و ورزش های روزمره برای سالمندان ضروری و حیاتی است. این فرآیند به ماهیچه های آن ها کمک می کند که به صورت تدریجی دمای آن ها بالا برود (گرم شوند) یا پایین بیاید (سرد شوند)، همچنین انعطاف پذیری آن ها را بهبود بخشیده و حفظ می کند، از جراحت جلوگیری می کند، و خشک شدن و درد ماهیچه ها را کاهش می دهد. استقامت سازی می تواند به عنوان زمانی برای ریلکسیشن و تعمق و قدردانی از احساسات بدن عمل کند.

ماهیچه ها ابزارهای مفید و کاربردی هستند که در تحرک ایمن و بی خطر و فعالیت های جسمانی همکاری و کمک رسانی می کنند. فعالیت هایی مانند یوگا و پیلاتس می توانند هر دو مهارت های کششی و استقامتی را ارائه کنند زیرا هر دو بر جداسازی و توسعه ی گروه های مختلف ماهیچه ها تمرکز دارند.

تعدادی از برنامه های ورزشی بر روی توسعه ی هسته ی قوی (اصطلاحی که مجموعه ای از ماهیچه ها را به ستون فقرات و پایین کمر متصل می کند) تمرکز دارد. زیرا ماهیچه های هسته ای بنیاد و اساس تمامی تحرکات را ارائه می کند و تقویت و مقاوم سازی این ناحیه وضعیت بهتری ایجاد می کند و تعدل و توازن ایجاد می کند و درد شایع ماهیچه ها را کاهش می دهد.

فعالیت های جسمانی برای افراد با توانایی ها و تجربیات محدود در این زمینه

در همه ی سنین افرادی وجود دارند که به دلایل بیماری های پزشکی، جراحات یا ضعف های کلی، دارای توانایی های جسمی محدود هستند. این افراد باید محتاط تر از سایرین ورزش کنند، اما با دستور العمل ها و راهنمایی های مناسبی می توانند فالیت ها و تمریناتی را که تحرک و استقامت را بهبود می بخشند، یاد بگیرند.

تمرینات روزانه مناسب سالمندان برای افرادی که تحرک کمتری دارند و مستعد چاقی هستند ، یا افرادی که مبتلا به چاقی ، شکستگی استخوان ها هستند، می تواند حتی بیشتر از سایرین حائز اهمیت باشد.

تصویر

تمرینات ورزشی برای افراد مسن


داشتن فعالیت بدنی مناسب برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا باعث می شود که آنها دارای تحرک باشند و سالم زندگی کنند. این ورزش ها را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

ورزش های نشسته

  • روی یک صندلی بنشینید و شانه هایتان آرام باشد

دستان خود را به طرفین بدن باز کنید تا قفسه سینه به سمت جلو بیاید.
به آرامی قفسه سینه را به سمت جلو و بالا بدهید تا کشش قفسه سینه را احساس کنید.

  • روی یک صندلی بنشینید

دست راست را بر شانه چپ و دست چپ را بر شانه راست بگذارید.
بدون اینکه پاهای خود را حرکت دهید، قسمت بالای بدن را به سمت راست بچرخانید و 5 ثانیه توقف کنید.
سپس به حالت اول برگردید و قسمت بالای بدن را به سمت چپ بچرخانید و 5 ثانیه توقف کنید.
این حرکت را 5 بار به سمت راست و 5 بار به سمت چپ انجام دهید.

  • روی یک صندلی بنشینید. دو طرف صندلی را با دستتان بگیرید

با زانوی خمیده، یک پای خود را تا جایی که می توانید بالا بیاورید.
بعد پایتان را روی زمین بگذارید و با پای دیگر همین حرکت را انجام دهید.
5 بار هر کدام از پاها را به این روش بالا بیاورید.

  • روی یک صندلی بنشینید

طرفین صندلی را بگیرید.
یک پای خود را با زانوی صاف از زمین بلند کنید و مطابق شکل، پنجه و پاشنه پای خود را حرکت دهید.
5 بار با پای راست این کشش را انجام دهید (یعنی پنجه و پاشنه خود را بکشید) و بعد پای خود را زمین بگذارید و با پای چپ 5 بار این کشش را انجام دهید و بعد پای خود را زمین بگذارید و دوباره 5 بار با پای راست و 5 بار با پای چپ، این کشش را انجام دهید.

  • روی یک صندلی بنشینید. شانه ها پایین باشد.

دستانتان را در طرفین خود قرار دهید.
کف دستانتان رو به جلو باشد، هر دو دستانتان را باز کنید و بالا ببرید.
هنگامی که دستانتان را بالا می برید، دم کنید (نفستان را تو دهید) و هنگامی که دستانتان را پایین می آورید، بازدم کنید (نفستان را بیرون دهید).
این حرکت را 5 بار انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان