آشنایی با ساز ویولا و تفاوت هایش با ساز ویلن

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ساز ویولا و تفاوت هایش با ساز ویلن
ساز ویولا سازی زهي، كامپوزيت كوردوفون، لوت، با آرشه نواخته مي‌شود. این ساز در زبان آلماني: ويولا،‌ در زبان فرانسوی و ايتاليايي: ويولا (viola) نامیده می‌شود. ويولا يك ساز آلتو در خانواده ويولن (شامل ويولن، ويولا و چلو و دوبل باس) است. ويولا از موادي مشابه با ويولن ساخته شده است.

ویولا

ویولن آلتو یا همان ساز ویولا یکی از سازهای زهی و آرشه ای از خانواده ویولن می باشد. طرز نواختن ویولا درست همانند ویولن است اما ویولا کمی بزرگتر از ویولن است و صدای بم تر و عمیق تری دارد. بنابراین زه های آن سنگین تر ضخیم تر هستند و آرشه آن نیز سنگین تر است.

ویولا سازی است که در ساختمان آن زه (سیم) بکار رفته است و با آرشه ( کمان ) نواخته میشود سازهای خانواده ویلن به ترتیب از زیر به بم عبارتند از:

  • ویلن
  • ویولا
  • ویلنسل
  • کنترباس

تمام سازهای این خانواده دارای چهار سیم میباشند و همچنین تمام این خانواده از نظر ظاهری شبیه به هم بوده و تفاوت آنها در اندازه ی هرساز است.

مانند ویلن این ساز فاقد پرده بندی میباشد.این ساز به طور معمول با آرشه نواخته میشوند ولی در مواردی سیم های ساز را با دست به صدا در می آورند.

در تمام سازهای این خانواده (ویلن، ویلن سل، کنترباس) وسیله ای برای تضعیف صدا و تغییر رنگ صوتی ساز به کار میرود که سوردین نام دارد . سوردین برای سازها ی زهی ـ

آرشه ای یک شانه با سه چنگال است که در بالای خرک قرار میگیرد.

تاریخچه

ویولا به ساز آلتو، یا به طور دقیقتر ساز آلتو- تنور خانواده ویلن ها اطلاق می شود. ویولا نیز مانند دیگر اعضای خانواده ویلن ها در میانه ی قرن شانزدهم (حدود سال ١٥٥٠) در شمال ایتالیا پدیدار گشت. به طور کلی ویولا صدای آلتویی غنی تر، گرم تر و کدر تر در مقایسه با صدای سوپرانوی سبک و درخشان ویلن دارد. سیم های ویولا به فاصله پنجم درست بم تر از ویلن کوک می شوند. زیرترین سیم ویولا (سیم لا) طنین صوتی متضادی با بقیه سیم ها دارد در بعضی از سازها صدایی تیز و نافذ تولید می کند. بم ترین سیم ویولا، که تنها سیم از چهار سیم ویولا است که در ویلن وجود ندارد و به صدای ویولا شخصیت ویژه ای داده است، قادر به تولید صدایی شفاف، زیبا و پرطنین و قدرتمند است که سازندگان و نوازندگان خواستار آن هستند. با اینکه تکنیک های نوازندگی ویولا مانند ویلن است اما بسیاری از استادان بزرگ گذشته، ویولا را نادیده گرفته اند که یکی از علل آن عدم رواج آهنگسازی برای چهار صدای جداگانه سازهای زهی بوده است. اگرچه باخ و موتسارت گاهی کارهای سلو برای ویولا نوشته اند اما برلیوز اولین کسی بود که صدای ویژه ای در کارهای ارکسترال به این ساز داد.
این ساز کمی (حدود سه تا چهار اینچ) از ویلن بزرگتر است که این امر باعث می شود دست بیشتر کشیده شود و فواصل را دقیق اجرا کند.کشیدگی دست چپ، به خصوص در پوزیسیون های بالا بیشتر است. اندازه و وزن ویولا باعث می شود که دسته ی ویولا هنگام نواختن کمی پایین از دسته ی ویلن قرار گیرد. ویولا در اندازه های مختلف وجود دارد و امروزه نوازندگان ویولا سازهایشان را نسبت به اندازه ی دست چپ خود انتخاب می کنند. اصول و مبادی تکنیک های انگشت گذاری و آرشه کشی ویولا مانند ویلن است و بسیاری از اتودهای ویلن برای ویولا به پنجم بم تر انتقال داده می شود. در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، متدهای بسیاری برای ویولا توسط آهنگسازانی چون مایکل کورت، مایکل ولدمار منتشر شد که تا حدودی شبیه متدهای ویلن و ویلنسل بودند.

ساختار ویولا

از نظر ساختمانی و طرز گرفتن عینا شبیه به ویولن و فقط حدود چند سانتی متر از ان بزرگتر است . بدنه ويولن، ويولا، ويولنسل، از سطح كمي منحني (پشت ماهي) و يك نوار چوبي كه اين دو سطح را به هم مي پيوندد، تشكيل شده، لبه هاي انتهايي بالا و پائين هر دو سطح، دايره اي شكل شده و در قسمت وسط فرورفتگي يافته اند. روي سطح رويي نزديك اين فرورفتگي در وسط، شكافي به شكل «f » بريده شده است كه به طور قرينه در دو جانب « خرك » ساز قرار گرفته اند.

بخشهای مختلف ویولا

تصویر

تفاوت های ساز ویولا با ویولن

ساز ویولا (viola) با نام دیگر ویولن آلتو (آلتو) که در آن از کلید آلتو (دو خط سوم) استفاده می شود سازی زهی و آرشه ایست از خانواده ساز ویولن (ویولن، ویولا، ویولن سل) که صدای آن میانی، بین ویولن و ویولن سل است. این ساز حدود پنج سانتی متر از ویولن بزرگتر است یک ویولا معمولی بین 39 تا 41 سانتی متر طول دارد؛ همچنین این ساز ده گرم سنگین تر از ویولن است و در نتیجه به سیم های قوی تری نیاز دارد در نتیجه سیم های ویولا زخیم هستند و در آرشه کشی به نیروی بیشتری نیاز دارند.

این دو ساز زهی هر دو دارای چهار سیم هستند که ویولا به صورت A4 (لا)،D4 (رِ)،G3 (سُل)،C3 (دو) تنظیم می شود و ویولن معمولا به ترتیب E5 (می)،A4 (لا)،D4 (رِ)،G3 (رل) تنظیم و کوک می شود که G بالاترین سیم و E پایین ترین سیم قرار می گیرند اما این سیم ها در ویولا با فاصله ی یک چهارم از هم قرار می گیرند. در نتیجه دامنه ی صداها در ویولا پایین تر، بم تر و عمیق تر خواهد بود که این ویژگی باعث شده همواره برخی هنرجویان جذب عمیق تر بودن صدای این ساز شوند.

یکی دیگر از تفاوت های ویولا کلید Alto clef (کلید دو) می باشد، با اینکه نام نت ها روی خطوط حامل به سرکلید آنها، Alto Clef هست متفاوت از نوت ها با کلید سُل خوانده می شوند اما هنرجویان تازه کار هم با مقداری تمرین می توانند آن ها را بخوانند. ویولا ساز آرشه ای است که از کلیدAlto clef برای نمادگذاری استفاده می کند اما در ویولن از کلید Treble Clef (سُل) استفاده می شود.

تفاوت هایی که در سیم های این دو ساز وجود دارد باعث می شود ویولن و ویولا در زمینه ی محدوده ی صدا هم تفاوت هایی داشته باشند؛ ویولا تا حدود چهار گام پایین تر از پایین ترین نت ویولن را هم اجرا می کند در نتیجه ویولا در دسته بندی سازهای هارمونیک قرار می گیرد اما ویولن به هر دو صورت تکنوازی و ملودی لاین در ارکستر اجرا می شود.

اندازه ساز ویولا

طول این ساز بین ۳۹۰ تا ۴۶۰ میلی متر است، ویولا حدود ۵ سانتی متر بیشتر از ویلن میباشد و به همین سبب وسعت صوتی آن بم تر است.آلتو از کلمه ی یونانی آلتوس به معنای بلند گرفته شده است. کوک سیم های آلتو به ترتیب از زیر به بم عبارتند از: لا سیم اول ، ر سیم دوم ، سل سیم سوم و دو سیم چهارم. سیم های ویولا نسبت به سیم های ویلن یک فاصله پنجم درست، بم تر کوک میشوند. نت این ساز را با کلید دو خط سوم مینویسند.

دامنه صوتی

دامنه صوتی نرمال از دو زیر تا دو میانی است که تا حدود سه اکتاو گسترش دارد. ویولا اغلب "صدایی درونی" را در کوارتتهای زهی و آثار سمفونیک دارد و بیشتر از ویولن اول برای همراهی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان