ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ساز آفریقایی بانجو

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ساز آفریقایی بانجو
بیشتر ملیت و فرهنگ ها ساز های خاصی دارند که آشنایی با این ساز ها به شناخت موسیقی سنتی و شناخت بیشتر ساز ها کمک می کند، از این رو در این بخش از ساعد نیوز شما را با ساز آفریقایی بانجو آشنا می کنیم.

بانجو سازی زهی‌سازی آفریقایی متشکل از چهار سیم می باشد که بعد ها در امریکا پنج سیم و شش سیم این ساز نیز ساخته شد. کاسه‌ای گرد پوشیده شده از پلاستیک یا پوست حیوانات است. شکل‌های ساده بانجو که با الهام‌گیری از سازهای آفریقایی مشابه ساخته شده بود، توسط آفریقایی‌ها در آمریکای مستعمره رواج داده‌شد. بانجو معمولاً در موسیقی کانتری، جاز، بومی ایرلندی، بلوگرس، و موسیقی آمریکایی آفریقایی‌تبار به گوش می‌رسد.

تاریخچه ساز بانجو (Banjo)

banjo های مدرن برگرفته از سازهایی است که توسط بردگان غرب آفریقا در کارائیب در قرن هفدهم استفاده می‌شد. این ساز در مستندات آمریکای شمالی در قرن هجدهم دیده می‌شود و به تدریج از سال 1875 میلادی به این سو،‌ به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. دلیل نامگذاری این ساز مشخص نیست ممکن است این کلمه برگرفته از کلمه Bami jo به زبان یوروبایی (یکی از اقوام افریقایی) به معنای «با من برقص» یا از کلمه mbanza کیمبوندویی (زبان رایج در آنگولا) گرفته شده باشد. برخی لغت‌شناسان این واژه را برگرفته از لهجه پرتغالی باندور (bandore) یا انگلیسی کلمه اسپانیایی باندوریا (bandurria) می‌دانند، هرچند برخی دیگر این کلمه را برگرفته از اصطلاح آفریقایی برای چوب بامبو می‌دانند که در ساخت دسته (neck) ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لازم به ذکر است که ساز بانزا (Banza یک viuhela پرتغالی با پنج دسته سیم دوبل و دو سیم کوتاه است. ام بانزا (mbanza) یکی از سازهای زهی آفریقایی است که پس از بانزای پرتغالی ساخته شده است. بانزا کاملاً مشابه با banjo است.

در بین سازهای آفریقایی، سازهای متعددی دارای یک کله (سر) پوستی و بدنه کاسه‌ای شکل (gourd) که مهمترین در بین آنها کورا (kora) هستند. سازهای آفریقایی از banjo های آفریقایی-آمریکایی اولیه که در آنها دسته‌های ساز دارای صفحه انگشت‌گذاری (fingerboard) و گیره‌های تنظیم (tuning pegs) به سبک غربی نبوده و در عوض دارای stick necks هستند که سیم‌ها به گردن متصل و حلقه‌هایی (loops) برای تنظیم (کوک کردن) دارند. banjo های دارای صفحات انگشت‌گذاری و گیره‌های تنظیم از قرن 17ام از کارائیب شناخته شده بودند. در قرن 18‌ام و اوایل قرن 19‌ام نام این ساز را با عناوین مختلفی همانند بانجی (bangie)، بانزا (banza)، بونجاو (bonjaw)، بنجر (banjer) و بنجار (banjar) ذکر شده است. سازهای مشابه این ساز نظیر ساز ژاپنی شامیسن (shamisen)، ساز ایرانی تار (tar) و ساز مراکشی سین تیر (sintir) قرن‌ها قبل از banjo در این کشورها نواخته می‌شدند . ساز مشابه دیگر هم خانواده با این ساز، آنکونتینگ (akonting) است که یک نوع لوت توسط قبیله جولا از سنه گامبیا و انگونی از مالی، گینه و ساحل عاج است همچنین انواعی از انگونی (ngoni) توسط ساکنین جنوب صحرای آفریقا به نام گیمبری (gimbri) توسعه یافت.

اولین banjo هایی که تحت تأثیر سازهای افریقایی ساخته شدند دارای یک بدنه کاسه‌ای شکل (gourd) و یک stickneck بودند. این نوع سازها دارای تعداد متنوعی از سیم‌ها بوده هر چند غالب این سیم‌ها از نوع واخون (drone) بودند. banjoی دارای پنج سیم توسط جوئل واکر سوینی (Joel Walker Sweeney) یک نوازنده دوره‌گرد آمریکایی از ویرجینیا رواج یافت.

در دهه 1830 سوینی اولین نوازنده سفید پوستی بود که با این ساز روی صحنه برنامه اجرا کرد. در banjoی سوینی gourd با جعبه صدا (sound box) جایگزین شده بود و دارای چهار سیم تمام طول در کنار یک سیم پنجم کوتاه‌تر بود. این ساز توسط گروه سوینی در بریتانیا معرفی‌ شد و در سالن‌های موسیقی بسیار محبوب شد. قبل از جنگ‌های جنوبی در آمریکا بسیاری از بردگان آفریقایی این ساز را می‌نواختند و به صاحبنشان نیز نحوه نواختن این ساز را میآموختند.

انواع مختلفی از این ساز وجود دارند. banjo های که با یک مضراب یا زخمه به جای انگشتان نواخته می‌شوند دارای chanterelle نیستند.

در بانجوی زیثر (zither) پوست ساز در داخل رزنیتور معلق است که باعث حرکت امواج صوتی به سمت جلو می شود. Chanterelle از کله ساز کوک می شود از زیر صفحه انگشت گذاری عبور می کند یا در پرده پنجم بیرون می آید.

ساز بانجو

دلیل نام گذاری بانجو

دلیل نامگذاری این سازمشخص نیست ممکن است این کلمه برگرفته از کلمه Bami jo به زبان یوروبایی (یکی از اقوام افریقایی) به معنای «با من برقص» یا از کلمه mbanza کیمبوندویی (زبان رایج در آنگولا) گرفته شده باشد.
برخی لغت ‌شناسان این واژه را برگرفته از لهجه پرتغالی باندور (bandore) یا انگلیسی کلمه اسپانیایی باندوریا (bandurria) می‌دانند، هرچند برخی دیگر این کلمه را برگرفته از اصطلاح آفریقایی برای چوب بامبو می‌دانند که در ساخت دسته (neck) ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ساختمان ساز بانجو

دسته ی بانجو مانند ساز گیتار شامل یک سردسته است که محل قرارگیری گوشی های تنظیم کننده ی کوک ساز است. گوشی های تنظیم کننده این ساز می‌توانند مثل گیتار از کناره های دسته و یا از پشت سردسته خارج شده باشند.

دسته ی این ساز با توجه به نوع ساز بانجو متفاوت است و معمولا از جنس چوب ساخته می‌شود. روی دسته پیچی به نام پیچ تنظیم کننده تراس راد وجود دارد که به تنظیم انحنای دسته و ارتفاع سیم ها از صفحه انگشت گذاری کمک می‌کند.

بدنه ساز از قسمت های مختلفی تشکیل می‌شود که شامل قالب اصلی ساز، حلقه تنش، قلاب ها و مهره های مخصوص اعمال تنش و صفحه تشدید کننده یا رزنیتور هستند.

 ساز بانجو

استفاده از بانجو در سبک های مختلف موسیقی در تاریخ

  • موسیقی بلوگراس : بلوگراس یکی از زیرشاخه های محبوب موسیقی کانتری است که توسط بیل مونرو اختراع شد. بانجو به عنوان ساز اصلی این سبک انتخاب شد. ساز بانجو در سبک موسیقی بلوگراس به طور شگفت انگیزی با سرعت نواخته می‌شود و از این رو می‌توانیم بگوییم که نوازندگان این سبک از حرفه ای ترین بانجو نوازان تاریخ اند.

  • موسیقی جاز: اگر به صدای نخستین قطعات موسیقی جاز در اواخر دهه 1910 تا 1920 گوش کنید متوجه صدای سازی زهی در این قطعات می‌شوید که با صدای گیتار تفاوت دارد. این ساز بانجو است.بانجو با علت اینکه قابلیت تولید حجم زیادی از صدا را دارد امکان ضبط آن با دستگاه های ضبط ضعیفی که در گذشته رواج داشت ممکن بود. البته با پیشرفت سیستم های ضبط صدا و تغییراتی که در گروه های موسیقی جز رخ داد نقش بانجو نیز به مرور در این موسیقی کمرنگ شد تا جایی در سال 1940 جای خود را به طور کامل به گیتار آکوستیک داد که هم صدای گرم تری داشت و هم با سازهای دیگر این سبک همخوانی خوبی داشت.

  • موسیقی ایرلندی : بانجوی چهار سیم در موسیقی فولکور ایرلندی که آن را با نام آیریش هم می‌شناسیم با استقبال خوبی مواجه شده است. کوک سیم های این ساز در این سبک به صورت «می» ، «لا» ، «ر» و «سل» است که یک اکتاو از کوک استاندارد سازهای رایج سبک آیریش مثل ماندولین و فیدل پایین تر است. طرفداران سبک موسیقی ایرلندی صدای بانجو را به ملودی های زیبای آن می‌شناسند و در واقع بانجو نقش آکورد نوازی و نواختن ریتم موسیقی را برعهده دارد.

بانجو و ژانرهای آن

این ساز غالباً مرتبط با موسیقی های کانتری (country)، فولک (folk)، ایرلندی بین المللی (Irish traditional) و بلوگراس (bluegrass) است. از نظر تاریخی قبل از رایج شدن این ساز در اجراهای نوازندگان دوره گرد در قرن 19ام، بانجو نقش عمده ای در موسیقی سنتی آفریقایی-آمریکایی داشت. بانجو و فیدل پایه و اساس موسیقی قدیمی آمریکایی هستند. این ساز به دفعات در جاز سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

خلاصه

بانجو سازی زهی با چهار، پنج یا شش سیم است که در آن پوسته‌ای نازک روی یک فریم یا حفره‌ای که نقش رزنیتور (تشدید کننده یا طنین انداز) را دارد، کشیده شده است که به عنوان سر ساز (head) شناخته می‌شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (31 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...