آشنایی با سبک موسیقی الکترونیک

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با سبک موسیقی الکترونیک
موسیقی الکترونیک گونه‌ای از موسیقی است که در مراحل تهیّهٔ آن از سازهای الکترونیک و فناوری موسیقی الکترونیک استفاده می‌شود یا در تولید صداها از ادوات آکوستیک استفاده نمی‌شود. در این قسمت از ساعد نیوز به آشنایی با سبک موسیقی الکترونیک می پردازیم.

الکترونیکا مفهومی است که طیف وسیعی از انواع موسیقی الکترونیک معاصر را شامل می‌شود؛ از موسیقی پس‌زمینه گرفته تا برخی از اقسام موسیقی رقص. برخلاف موسیقی رقص الکترونیک، همهٔ انواع موسیقی الکترونیکا لزوماً برای رقصیدن ساخته نشده‌اند.

الکترونیکا با تأثیر از آثار متقاطع اصلی رشد نمود. در اواخر دههٔ 1970 و اوایل دههٔ 1980، صداهای الکترونیک شروع به شکل دادن یک آرایش گسترده از موسیقی عامه‌پسند کردند٬ و تبدیل به کلید اصلی موسیقی پاپ و راک دههٔ 1980 شدند. از آنجا که موسیقی الکترونیکا در دههٔ 1990 به انواع مختلفی از موسیقی زیرزمینی با شناسه‌های الکترونیکی ارجاع داده می‌شد٬ هنرمندان محبوب و معروف زیادی در موسیقی عامه‌پسند خود از عناصر الکترونیکای مدرن استفاده کرده‌اند.

موسیقی الکترونیک چیست؟

موسیقی الکترونیک در واقع نوعی از موسیقی است که از ابزارهای دیجیتال و مبتنی بر مدار و تکنولوژی ساخته شده است. به طور کلی صداهای تولید شده در موسیقی الکترونیک تنها با استفاده از علم الکترونیک ایجاد می‌شود.

این نوع سبک موسیقی که به موسیقی الکترونیک هم معروف است همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم گونه ای از موسیقی به شمار می رود که در مراحل ایجاد و تهیه آن از سازهای الکترونیک و همچنین فناوری ها و تکنولوژی های الکترونیک استفاده می شود و می توان اینگونه هم گفت که در تولید صدا در سبک الکترونیک از ادوات آکوستیک به هیچ عنوان استفاده نمی شود و یکی از تفاوت های مهم و عمده آن با دیگر انواع موسیقی ها، در نوع صدای ساخته شده به وسیله ابزار الکترونیکی است.

موسیقی الکترونیک

تاریخچه موسیقی الکترونیک

در دهه 40 میلادی اولین ابزار موسیقی الکترونیک به نام نوار صوتی مغناطیسی تولید و به مرحله استفاده رسید که موسیقی نوازندگان را به نوار صوتی تبدیل می کرد.و بعدها توانسته اند با تغییر سرعت نوار و جهت آن منجر به توسعه موسیقی نوار الکترونیکی شوند.

و بالاخره مهمترین عامل تحول موسیقی در دهه شصت میلادی در زمینه موسیقی به وقوع پیوست که آن هم ظهور کامپیوتر برای آموزش ساخت موسیقی الکترونیک شد.از آن به بعد با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته این صنعت بسیار گسترده شد و افراد صاحب نظری کارهای بسیار شگفت انگیزی در تولید موسیقی الکترونیک انجام دادند. که یکی از آنها فناوری ضبط صدای خوانندگان روی موسیقی بود که باعث تحول بزرگی در موسیقی شد.


ژانرهای زیر مجموعه الکترونیک

مهمترین ژانرهای الکترونیک عبارتند از امبینت، چیل اوت، داون تمپو (downtempo)، درونز (drones)، اتریال (Ethereal)، تریپ‌‎هاپ (Trip-Hop).

سایر ژانرهای زیرمجموعه نیز عبارتند از: کرانک، الکترو، الکترونیکا، الکترونیک راک، اینداستریال، تریپ هاپ، الکترونیک پاپ، موسیقی بازی‌های ویدئویی الکترونیکی، هارد کر، هیپ هاپ، هاوس، الکترونیک لایو، نیو برید، فیوچر ویو، تکنو، ترانس، داب استپ، چیل اوت.


سازهای مهم ژانرتاریخچه موسیقی الکترونیک

در دهه 40 میلادی اولین ابزار موسیقی الکترونیک به نام نوار صوتی مغناطیسی تولید و به مرحله استفاده رسید که موسیقی نوازندگان را به نوار صوتی تبدیل می کرد.و بعدها توانسته اند با تغییر سرعت نوار و جهت آن منجر به توسعه موسیقی نوار الکترونیکی شوند.

و بالاخره مهمترین عامل تحول موسیقی در دهه شصت میلادی در زمینه موسیقی به وقوع پیوست که آن هم ظهور کامپیوتر برای آموزش ساخت موسیقی الکترونیک شد.از آن به بعد با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته این صنعت بسیار گسترده شد و افراد صاحب نظری کارهای بسیار شگفت انگیزی در تولید موسیقی الکترونیک انجام دادند. که یکی از آنها فناوری ضبط صدای خوانندگان روی موسیقی بود که باعث تحول بزرگی در موسیقی شد.

سینتی سایزرها و ابزارهای مختلف نظیر لانچ پد، ماشین درام و غیره. برخی دیگر از سازهای مهم ژانر الکترونیک عبارت‌اند از:

  • Telharmonium؛‌

  • Theremin؛‌

  • Ondes Martenot؛‌

  • Trautonium؛‌

  • Hammond organ and Novachord؛

  • Modular synthesizers؛‌

  • Integrated synthesizers؛‌

  • Polyphony؛‌

موسیقی الکترونیک

موسیقی الکترونیک به چند دسته تقسیم می‌ شود؟

الکترونیکا (یا الکترونیک) : الکترونیکا مفهومی است که طیف وسیعی از انواع موسیقی الکترونیک معاصر را شامل می‌شود؛ از موسیقی پس‌زمینه گرفته تا برخی از اقسام موسیقی رقص. برخلاف موسیقی رقص الکترونیک، همهٔ انواع موسیقی الکترونیکا لزوماً برای رقصیدن ساخته نشده‌اند.

  • هاوس: هاوس عموماً از سازهای ضربی سبک دیسکو و جاز استفاده می‌کند، مخصوصاً هنگام استفاده از طبل باس بر روی هر ضرب، می‌تواند شامل یک سینث‌سایزر نمایان برای خط باس، درامز الکترونیک، افکت‌های الکترونیکی و نمونه‌های فانک و پاپ و صدای خواننده با تأثیر از افکت پس‌آوایی و بازآوایی باشد

  • تکنو: نوعی از موسیقی رقص الکترونیک است که در میانهٔ دهه 1980 (میلادی) در دیترویت ایالت میشیگان محبوب شد. دی‌جی بن راسل معمولاً به عنوان خالق این‌گونه از موزیک محسوب می‌شود

  • درام اند بیس: (به انگلیسی: Drum and bass) (که با نام‌های D&B، D+B، و DnB نیز شناخته می‌شود) یکی از سبک‌های موسیقی الکترونیک است که در میانهٔ دههٔ 1990 و در انگلستان ظهور کرد. این سبک به طور کلّی با سرعت زیادش (معمولاً با ضرب‌آهنگ 160 تا 180 ضرب در دقیقه) و خطوط بیس و ساب – بیس سنگین شناخته می‌شود.

  • جانگل: منشا آن در انگلستان است ضربات تند و پرکاشن های سنگین تری از بقیه سبک ها دارد

  • گاراژ: یکی از فرم‌های ابتدایی موسیقی راک اند رول است که اولین بار حدود سال‌های 1963 تا 1967 در آمریکا و کانادا محبوبیت یافت.

  • داب استپ: موسیقی یی شدیداً مارپیچ به همراه خطوط بیس و الگوهای طبل پرانعکاس، نمونه‌های کوتاه، و هر از گاهی صدای خواننده

  • الکترو: قطعات این سبک به‌طور معمول شامل استفاده از ماشین درام و صداهای سنگین الکترونیک، عموماً بدون صدای خواننده، و در غیر این صورت، دارای وکال‌های بی‌روح و بی‌احساسی هستند که از طریق عبور صدای خواننده از میان دستگاه‌های پردازش صدا مانند ووکودر و تاک‌باکس تولید می‌شوند. این مهم‌ترین وجه تمایز موسیقی الکترو از سبک‌های برجستهٔ دیگری همچون دیسکو است که در آن‌ها صداهای الکترونیک تنها بخشی از سازبندی موسیقی بودند.

  • دیسکو: گونه‌ای از موسیقی رقص و خرده‌فرهنگی‌ست که از باشگاه‌های شبانه دههٔ 70 آمریکا نشأت گرفته است. از ویژگی‌های آن می‌توان به ریتم 4 ضربی، سنکوپ در باسلاین، استفاده از سازهای زهی، هورن، پیانوالکتریک، سینث‌سایزر و گیتار ریتم الکتریک اشاره کرد.

  • ترنس: موسیقی ترنس به‌طور کلّی با ضرباهنگ 110 تا 150 ضربه در دقیقه، عبارت‌های ملودیک کوتاه، سینث‌سایزر، و فرم موسیقایی که بالا و پایین‌هایی می‌سازد شناخته شده‌است.

  • هارد کور: یکی از ژانرهای موسیقی راک و از زیرشاخه‌های پانک راک است. این گونهٔ موسیقی در سال‌های پایانی دههٔ 70 میلادی در آمریکای شمالی و پادشاهی متحد پدید آمد.موسیقی گروه‌های هاردکور پانک عموماً حجیم‌تر، سنگین‌تر و دارای ریتمی سریع‌تر از گروه‌های پانک راک اولیه بود.

  • IDM (معروف به رقص هوشمند): معمولاً به آن آی‌دی‌ام یا اینتلیجنت دنس هم می‌گویند اصطلاحی است که سبکی از موسیقی الکترونیک را که در اوایل دههٔ 1990 ظهور کرد توصیف می‌کند. این سبک در اصل متأثّر از تحوّلات موسیقی رقص الکترونیک (ئی‌دی‌ام) از قبیل دیترویت تکنو و انواع گوناگون بریک‌بیت که در همان زمان در بریتانیا در حال ظهور بودند، است. از نظر سبک موسیقی، آی‌دی‌ام بیش از این که به پیوستن به مشخّصات موسیقایی سبک‌های خاصّ ئی‌دی‌ام تمایل داشته باشد، بر تجربه‌های فردی تکیّه دارد. مجموعهٔ سبک‌های پست-تکنویی که در اوایل دههٔ 1990 ظهور کردند، با عناوین مختلفی همچون آرت تکنو، امبینت تکنو، اینتلیجنت تکنو، و الکترونیکا توصیف می‌شوند. امروزه در ایالات متّحدهٔ آمریکا، از واژهٔ اخیر به عنوان اصطلاحی برای اشاره به ئی‌دی‌ام و مشتقّات بسیارش استفاده می‌شود.

  • امبینت: گونه‌ای از موسیقی برآمده از آثار هنرمندان سینث‌پاپ تجربی دههٔ 1970 میلادی مانند کرافت‌ورک و برایان اینو -که مبنای موسیقی را در استفاده از سینث‌سایزر فرض داشتند- و فضای خلسه‌آور موسیقی تکنو دههٔ 1980 میلادی است. در موسیقی اَمبینت بیش از آن‌که به ملودی و ضرب اهمیت داده شود به عناصر کمپوزیسیون و جنس و بافت صداها توجه می‌شود.

  • اکسپریمنتال (تجربی): لفظ تجربی یا اکسپریمنتال همچنین به عنوان پسوند به همراه دیگر سبک‌های موسیقی نیز قرار می‌گیرد که معنی آن قرارگیری آن موسیقی در آن سبک خاص اما با تغییراتی در زیربنای سبکی آن موسیقی یا ترکیبی از سبک‌های مختلف یا به وجود آوردن شیوه‌ای نوین و غیرمعمول در موسیقی و عموماً یگانه نیز هست.

خلاصه

تکنولوژی موسیقی الکترونیک نوعی موسیقی بدون کلام از طریق فناوری های پیچیده و تکنولوژی پیشرفته در سال 2021 شناخته می شود. بیشتر افراد، موسیقی آکوستیک را با موسیقی های الکترونیک مشابه می دانند. در صورتی که این دو موسیقی از لحاظ ابزارهای پایه ای اصلی تولید موسیقی با هم متفاوت هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران محمد سریال لحظه گرگ و میش با استایل فشن و امروزی/ اصلاً قابل شناسایی نیست!+عکس اشک های جانسوز لیلا حاتمی بر سر خانه ابدی مادرش زری خوشکام+عکس کتک‌کاری جیگر وسط برنامه به خاطر یک شوخی!+ فیلم پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس ماجرای جالب آشنایی ستاره سادات قطبی و همسرش شهرام شکیبا برای ازدواج: گفت سلام دخترم و ...+ویدیو لیلا حاتمی دقایقی پیش در مراسم تدفین مادرش زری خوشکام+ویدیو/ چقدر سخته آماده کردن خانه ابدی عزیزترین کس زندگیت رو ببینی! 2 سگ با پاپیون مهمان ویژه عروسی خانم بازیگر ایرانی ! / شیدا خلیق و مجری داماد ترکاندند + عکس ها دقایقی همراه با کوهنوردی با صلابت آیت الله هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ از نوشیدن آبِ آبشار تا نوشتن یادگاری روی تخته سنگ استایل فوتبالی کیوان ساکت تازه داماد سینما و بهرام افشاری/ لباتون همیشه خندون +عکس لحظه کشف و ضبط 73 کیلو طلا در فرودگاه از یک زن+ویدیو/ جاسازی در کالسکه بچه تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز واکنش احساسی ایمان صفا به ازدواج جنجالی کیوان ساکت و شیدا خلیق+عکس (ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی... شاهکار منحصربفرد شهرداری شیراز در جان بخشی دوباره به درخت خشکیده متناسب با حال و هوای این شهر +عکس/ آدم هاج و واج میمونه از این همه زیبایی خاطره واقعی مهران مدیری از درگیری تک نفره با مخوف‌ترین باند گروگانگیری تهران!+ویدیو این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس دکوراسیون و تزئینات خانه لاکچری و لوکس فریبا نادری با چیدمان زیبا و منحصر به فرد/ چقدر خوش سلیقه+عکس حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم ابتکار مادر شیدا خلیق در تبریک تولد دختر تازه عروسش با این عکس بامزه از کودکی خانوم بازیگر+ عکس/ چقدر ناز بوده بچگاش ژیلا صادقی مجری پُرحاشیه تلویزیون مهمان کافه المیرا شریفی مقدم/آرزوی ژیلا صادقی برای خانم مجری +عکس چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟! ابتکار خنده دار و خلاقانه جوان ایرانی در ساخت تردمیل خانگی با مایع ظرفشویی و آب+ویدیو/ مغز نیست که دنیای ایده های نابه😂 روایت مریم مومن از طلاق پدر و مادرش و قول پدرش برای برگشت مجدد که عملی نشد+ویدیو نگاهی به کیک تولد ساده و سفید رنگ شجاع خلیل زاده ستاره تیم ملی/ بعد ازدواجش آب رفته زیر پوستش جذاب تر شده هزارماشالله+ عکس اتاق خواب اروپایی و امروزی مینا مختاری، همسر بهرام رادان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران/ مدرن، شیک و باکلاس+عکس شیراز گردی محمود پاک نیت تقی خان سریال گیلدخت و همسرش واقعی اش در روز شیراز بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم حیرت داوران برنامه صداتو از خوانندگی بینظیر و متفاوت این جوان خوش تیپ+ویدیو/ ساده بگم ساده بگم دهاتی‌ام! اولین تصاویر از مراسم عروسی شیدا خلیق و بازیگر پوست شیر / دیزاین ورودی عمارت با گلهای طبیعی تبریک تولد عاشقانه تازه داماد سینمای ایران به همسرش شیدا خلیق/ چه مرد جنتلمنی+عکس تلاش تحسین‌برانگیز در یزد برای زنده نگه داشتن یک درخت در حین دیوارکشی!+ عکس استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟ تشکر سپند امیرسلیمانی از مردم بابت تبریکاتشان بخاطر ازدواجش و بیان دلیل منتشر نکردن عکسهای بیشتر از مراسم عقدشان+ویدیو
تیتر امروز   
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد
فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته
منتخب روز