اصول صحیح و نکات مهم در پرس سینه

  چهارشنبه، 08 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
اصول صحیح و نکات مهم در پرس سینه
پرس سینه یکی از مهم­ترین حرکاتی است که افراد برای تقویت و پرورش عضلات بالاتنه خود انجام می­دهند. برای انجام این تمرین شما می­توانید از تجهیزات مختلف استفاده کنید. در این مقاله سعی کرده ایم راهکارها و نکات کلیدی در مورد روش صحیح پرس سینه را برایتان شرح دهیم تا علاوه بر افزایش عضله و قدرت، هیچ آسیب جدی به شما وارد نشود.

از تکنیک های کلیدی ذکر شده در این مقاله در هر قسمت از اجرای تمرین پرس سینه استفاده کنید تا شاهد افزایش قدرت و سایز باشید و بدون کوچکترین خطری این حرکت را انجام دهید. صرف نظر از اینکه چه قدر تجربه دارید ، باید به صورت مداوم اصول اولیه را آنالیز کنید به خصوص در تمرینات مهمی همچون پرس سینه. پرس سینه یکی از مهم ترین تمریناتی است که منجر به افزایش سایز و قدرت قسمت بالا تنه می گردد ، از این رو روش صحیح پرس سینه بسیار حائز اهمیت است!

یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد این تمرین این است که پرس سینه یک تمرین ” خطرناک ” است. مطمئنا اگر این تمرین را به درستی اجرا نکنید ، صدمه می بینید. قطعا اگر هنگام عبور از خیابان به چراغ قرمز و ترافیک هم توجه نکنید ممکن است آسیب ببینید. حرکت پرس سینه همانند سایر تمرینات مربوط به بالا تنه همچون انواع پرس ها با دمبل و یا دستگاه می باشد. راهکارهایی برای انجام این تمرین بدون خطر و راهکارهایی برای انجام این تمرین با خطرات زیاد وجود دارد.

 پرس سینه

5 نقطه تماس در تمرین پرس سینه

از مهم ترین نکاتی که می توانیم درباره پرس سینه هالتر با شما صحبت کنیم این است که نکات دیگری هم هستند که با قرارگیری صحیح می تواند کمک بسزایی به شما می کند که در زیر به آنها اشاره کردیم:

نحوه قرارگیری پا

اولین نقطه تماس ، پاهای شما بر روی زمین است. دفعه بعدی که تمرین می کنید ، برای رعایت روش صحیح پرس سینه سعی کنید پاهایتان را از روی زمین بلند کرده و بر روی نیمکت قرار دهید. زیرا نداشتن یک پایه محکم از قسمت پایین ، قدرت و استقامت شما ( حتی در قسمت بالا تنه ) را از بین می برد.

نیرویی را که برای بلند کردن هالتر ایجاد می کنید ، فقط از طریق عضلات سینه و شانه و پشت بازو به وجود نمی آید. نیرو در تمام بدن پخش می شود ، از طریق ساق پا و مفصل ران از کف پا حرکت کرده و وارد ستون فقرات شده و نهایتا به شانه ها و و دستان شما می رسد.

بسیاری از مربیان زمانی که درباره روش صحیح پرس سینه صحبت می کنند ، به شما پیشنهاد می دهند که هر دو پای خود را بر روی زمین قرار دهید و این کار را دلیلی بر ایجاد پایه محکم می دانند. اگر واقعا می خواهید قدرت و استقامت خود را افزایش دهید و تا بیشترین حد ممکن وزنه بزنید ، تا جایی که می توانید پاهای خود را به سمت عقب برده ( زیر قسمت میانی ران پا و یا باسن ) بدین معنا که پاشنه پای شما روی زمین قرار نداشته باشد. اعلاوه بر این ، این کار باعث ایجاد قوس مناسبی در پشت کمر شما نیز می شود.

قرار گیری پا به صورت صاف بر روی زمین و یا با فاصله از روی زمین بستگی به طول پای شما و ارتفاع نیمکت دارد. اگر پاهای نسبتا بلندی دارید و یا فاصله نیمکت از زمین کم است ، احتمالا می خواهید که پاشنه پای خود را بر روی زمین قرار دهید.

پرس سینه

نحوه قرارگیری ماهیچه سرین

بعد از اینکه پاهایتان را تا بیشترین حد ممکن به سمت عقب بردید ، دومین نقطه تماس ماهیچه سرین است. نکته کلیدی روش صحیح پرس سینه در این قیمت آسان است : در کل طول تمرین ماهیچه سرین باید در تماس با نیمکت باشد و کمر شما نباید با نیمکت برخورد کند.

یک قوس کوچک در کمر شما – به گونه ای که بتوانید یک دست را مابین کمر و نیمکت قرار دهید – نه تنها از کمر شما محافظت می کند ، بلکه باعث تثبیت بدن شما شده و نهایتا شاهد افزایش قدرت و استقامت ناشی از انجام صحیح حرکت پرس سینه خواهید بود. احتمالا شما هم دیده اید که بسیاری از وزنه برداران قوس زیادی برای بلند کردن نیم تنه خود هنگام انجام تمرین ایجاد کرده و دامنه حرکت کوتاهی به وجود می آورند. اگر برای مسابقات تمرین نمی کنید ، لزومی به ایجاد قوس بیش از حد نیست!

توجه داشته باشید یکی از نکات مهم در روش صحیح پرس سینه این است که نباید کمر خود را تا حدی قوس دهید که باسن شما از نیمکت فاصله داشته باشد. یک قوس طبیعی کفایت می کند.

قرارگیری باسن درپرس سینه

نحوه قرارگیری عضلات شانه و ذوزنقه ای در پرس سینه

نقطه تماس اصلی بعدی در تمرین پرس سینه ، عضلات ذوزنقه ای و قسمت پشت سرشانه است. قطعا شما می خواهید بر روی کشیدن تیغه های سرشانه به سمت پایین تمرکز کنید. حتی می توانید بر روی به طرف هم کشیدن سرشانه هایتان نیز تمرکز کنید. نتیجه هر دو مورد یکسان است.

یک اشتباه رایج به سمت بالا کشیدن شانه ( به سمت سقف ) در بالای هر تکرار و تصور ایجاد طیف گسترده ای از حرکت است. در این صورت حلقه های شانه منقبض شده و این موضوع اصلا در تمرین پرس سینه قابل قبول نیست. از این رو باید حتی در بالای هر تکرار شانه هایتان را به سمت پایین بکشید. شاید به نظر برسد که طیف جزیی از حرکت ایجاد کرده اید ، در حالی که اینگونه نبوده و در واقع طیف کاملی از حرکت برای عضلات سینه خود به وجود آورده اید.

یک نکته کلیدی در روش صحیح پرس سینه این است که باید تصور کنید یک گریپ فروت در زیر بغل خود قرار داده اید و نمی خواهید آن ها روی زمین بیافتند. این تجسم به شما کمک می کند تا شانه هایتان در موقعیت مناسبی قرار گیرد و بتوانید آرنجتان را به سمت داخل نگه دارید. قسمت بالایی دست شما باید در زاویه 30 الی 60 درجه نسبت به نیم تنه شما در طول حرکت پرس سینه قرار گیرد.

نحوه قرارگیری سر در تمرین پرس سینه

بعد از ماهیچه سرین ، عضله ذوزنقه ای و شانه آخرین قسمت از بدن که نحوه قرارگیری آن در روش صحیح پرس سینه حائز اهمیت است ، سر شما می باشد. نکته کلیدی این قسمت بسیار آسان است : در کل طول تمرین پشت سر شما باید در تماس با نیمکت باشد. بسیاری از ورزشکاران سرشان را به سمت بالا حرکت می دهند و نحوه حرکت هالتر به سمت عضلات سینه را مشاهده می کنند ، اما این کار به ستون فقرات شما آسیب وارد کرده و تا 10% انرژی و قدرت شما را کاهش می دهد.

خم کردن ستون فقرات هنگام بلند کردن هالتر ایده بدی است ، حتی زمانی که روی نیمکت دراز کشیده اید و یک وزنه در دستان خود دارید. این کار ممکن است به دیسک کمر شما آسیب وارد کند ، سیستم عصبی را مختل کند و نهایتا آسیب های جدی به گردن شما وارد می کند. از این رو سعی کنید هرگز به مسیر حرکت هالتر نگاه نکنید.

نحوه قرارگیری دست ها در حین اجرای تمرین پرس سینه

آخرین قسمتی که باید در روش صحیح پرس سینه در نظر بگیرید ، نحوه قرار گیری دست های شما است. دستان شما باعث ارتباط فیزیکی شما با میله هالتر می گردد. نحوه گرفتن میله و فاصله دستان شما نقش به سزایی در افزایش قدرت و استقامت و بی خطر انجام دادن تمرین داردو

من ترجیح می دهم میله را به گونه ای نگه دارم که انگشت شصت دور میله قرار نگیرد ( بلکه هم ردیف سایر انگشتان قرار گیرد ) و فاصله دست ها نیز زیاد باشد. فاصله زیاد دست ها منجر به انتقال نیرو می شود. اگر فاصله دستان شما کم باشد و انگشت شصتتان نیز دور میله هالتر قرار گیرد ، میله به طور طبیعی دورتر از کف دستان شما قرار گرفته و مچ دست شما تا حد بیشتری کشیده می شود. این امر باعث انتقال نیروی بسیار قوی نمی شود ، زیرا بار قبل از حرکت ساعد باید وارد مچ کشیده شده شود.

اگر فاصله دستان شما زیاد باشد ، میله بالاتر از کف دستانتان قرار گرفته – نزدیک به ساعد – و باعث ایجاد مستقیم نیرو می شود. میله تقریبا در مسیر ( هم خط ) ساعد قرار گرفته و درگیری مچ دست شما را به حداقل میزان می رساند. هنگامی که انگشت شصت شما دور میله قرار دارد احتمال لیز خوردن میله و سقوط آن بر روی سینه کمتر است. هر چه قوی تر می شوید ، متوجه خواهید شد که می توانید میله را درموقعیت مناسبی قرار دهید.

نکته دیگری که در روش صحیح پرس سینه باید در نظر بگیرید ، فاصله دستان شما است. نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. باید سعی کنید بهترین فاصله ای را در نظر بگیرید که هم منجر به افزایش قدرت و استقامت شما گردد ، هم احتمال رخ دادن آسیب های جدی را کاهش دهد.

پرس سینه با دمبل

شما در هر طرف شانه های خود برآمدگی های برجسته ای به نام فرآیندهای آکرومیون ( بخش بالایی و بیرونی استخوان کتف ) دارید. فاصله بین این برجستگی ها فاصله بیکرومی شماست. این فاصله را اندازه گیری کرده و در 1.5 ضرب کنید تا فاصله دستان شما در روش صحیح پرس سینه به دست آید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (683 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو