ساعدنیوز
ساعدنیوز

خطرات و نکات ایمنی شنا در آب های آزاد

  سه شنبه، 14 دی 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خطرات و نکات ایمنی شنا در آب های آزاد
شناکردن یکی از فعالیت‌های تفریحی رایج در ماه‌های گرم تابستان است، اما نباید نکات ایمنی اساسی را فراموش کرد. هر سال عده زیادی در هنگام شنا کردن دچار شکستگی، پیچ‌خوردگی، رگ‌به‌رگ ‌شدگی و کبودشدگی می‌شوند. با کمی احتیاط می‌توان از این صدمات جلوگیری کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با خطرات شنا در آب های آزاد و نکات ایمنی آن آشنا کنیم.

در فصل های گرم، بسیاری از مردم به مناطق ساحلی سفر می کنند و چه بسا که هوس کنند تنی به آب دریا هم بزنند و در آن شنا کنند. اما نباید از خطری که با این کار در کمین مان است غافل شد. باید اصول ایمنی در شنا را بدانیم تا این خطر به یک فاجعه تبدیل نشود و با رعایتشان، خودمان و خانواده مان را در امنیت کافی قرار دهیم و از شنا در اوقات فراغتمان لذت ببریم.

می دانید که غرق شدن ممکن است در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد. چیزی که باعث خطرناک تر شدن این مسئله می شود این است که در بیشتر مواقع، غرق شدن بدون هرگونه سروصدا ، دست و پا زدن، یا فریاد زدن اتفاق می افتد. درواقع، در هنگام خطر، فرد حتی شاید فرصت درخواست کمک را هم پیدا نکند!

دقت داشته باشید که مخصوصاً کودکان بیشتر از بقیهٔ افراد مستعد غرق شدن هستند، زیرا آن ها دوست دارند در آب بازی کنند، زیاد جست وخیز دارند، و خطر را نیز به خوبی احساس نمی کنند. یک لحظه غفلت از کودکان ممکن است به رقم خوردن یک فاجعه و از دست رفتن کودک منجر شود. والدین باید بدانند که کودکان ممکن است حتی در کمتر از یک متر آب هم غرق شوند. با رعایت اصول سادهٔ زیر، به راحتی می توانید ایمنی خودتان و خانوده تان در هنگام شنا در استخر یا آب های ساحلی را افزایش دهید.

شنا در آب های آزاد

اصل اول: رعایت چند قانون پایه ای

قوانین زیر را قبل از شنا در استخر یا دریا به خوبی تکرار کنید و به کودکانتان نیز آموزش شان بدهید و مطمئن شوید که درک خوبی از کاری که باید بکنند پیدا کرده اند، تا بتوانید در کنار یکدیگر تفریحی امن و لذت بخش داشته باشید.

۱. قانون طلایی

وقتی دارید برای شنا می روید، حتماً به یک نفر بگویید که کجا می روید و کی برمی گردید. و هیچ وقت هم تنهایی به شنا نروید.

۲. در آب ناآشنا شنا نکنید

از افراد محلی بپرسید که این آب امن است یا نه، دمای آن چقدر است، شنا در آن خطرناک است یا نه، و سؤالاتی از این قبیل که به آشنایی بیشتر شما با آن منطقه کمک می کند.

۳. به شنا نروید

اگر احساس گرما یا سرمای زیادی می کنید، یا فکر می کنید که مریض هستید، یا حتی اگر در ساعت های اخیر غذا زیاد خورده اید. به جای آن، بروید پیاده روی و مناظر را تماشا کنید، بازی های ساحلی انجام دهید یا یک نوشیدنی خنک میل کنید.

۴. وضعیت آب و هوایی را چک کنید

با اولین نشانه ای که نشان می داد هوا دارد بد می شود، برنامه تان را تغییر بدهید و شنا را متوقف کنید و از آب خارج شوید. به این مسئله دقت داشته باشید که آب همیشه رعد و برق را به خود جذب می کند و شنا کردن در هنگام طوفان بسیار خطرناک است. وزش باد شدید هم که می دانید باعث ایجاد تلاطم و امواج بزرگ می شود.

۵. هیچ وقت سعی نکنید خلاف جریان آب شنا کنید

اگر ناخواسته در چنین وضعیتی قرار گرفتید، سعی کنید به تدریج و به طور مورّب از جریان آب خارج شوید.

۶. در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق نجات دارند.

در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق نجات دارند.

۷. توجه به هشداردهنده و اطلاعیه ها

به علائم هشداردهنده و اطلاعیه های مربوط به شنا در آن منطقه توجه کنید آن ها برای امنیت شما هستند.

۸. توجه به توصیه های نجات غریق

به توصیه های غریق نجات گوش کنید و هشدارهایش را جدی بگیرید. این مسئله جزو اصول مهم ایمنی در شنا است.

اصل دوم: همراهی با یک شناگر کارکشته

اصول زیر را قبل از شنا در استخر یا دریا به خوبی تکرار کنید، تا بتوانید در کنار یکدیگر تفریحی امن و لذت بخش داشته باشید.

۱. با شناگران ماهر همراه شوید

اگر شناگر نابلد یا تازه کاری هستید، خیلی ضروری است که هر وقت قصد شنا دارید، به ویژه در مناطق طبیعی، با کسی همراه شوید که شناگر ماهر و واردی است و در صورت لزوم می تواند کمکتان کند.

۲. به وسایل کمکیِ بادی اعتماد نکنید

به منظور تأمین امنیت خودتان و یا کودکتان، به وسایل کمکیِ بادی اکتفا نکنید. این وسایل به هیچ وجه به تنهایی قابل اعتماد نیستند و برای کودکان نیز جای نظارت بزرگسالان را نمی گیرند. توجه داشته باشید که وسایل کمکیِ بادی ممکن است یک باره هوای داخلشان خالی شود، یا کلاً از زیر فرد بیرون بیایند و او را در معرض خطر قرار دهند. پس در صورت استفاده از وسایل کمکی هم باز به همراهی یک شناگر نیاز دارید.

شنا در آب های آزاد

شنا کردن یکی از فعالیت های تفریحی رایج در ماه های گرم تابستان چه در استخر و یا آب های آزاد است، هر سال تعداد بسیاری از شناگران در هنگام شنا کردن دچار شکستگی، پیچ خوردگی، کبود شدگی و … می شوند که با کمی احتیاط می توان از این صدمات جلوگیری کرد.

نکات ایمنی شنا کردن

  • هرگز به تنهایی شنا نکنید و حتی نگذارید دیگران نیز به تنهایی شنا کنند.
  • در هنگام شنا کردن کودکان، آن ها را در همه اوقات تحت نظر داشته باشید.
  • هرکسی که نزدیک آب و مراقب کودکان است باید احیای قلبی – عروقی را بداند و بتواند یک کودک را نجات دهد.
  • هرگز هنگامی که احساس خستگی، سرما یا گرمای مفرط می کنید شنا نکنید.
  • همیشه عمق آب را امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که عمق آن برای شیرجه رفتن مناسب باشد.

آنچه مسافران بایستی رعایت کنند

بدون آشنایی به فنون شنا و داشتن مهارت لازم و به امید وسایل بادی مانند تشک، تیوپ و … وارد آب نشوید. در محدوده های مجاز شنا کنید و از شنا کردن در محل های ناشناس و جاهایی که مراقبت یا نجات غریق و امکانات نجات وجود ندارد بپرهیزید. هیچگاه تنها به دریا نروید، در صورت طوفانی بودن دریا جدا از ورود به آب بپرهیزید. به بچه ها حتی اگر شنا کردن را خوب می دانند اجازه تنها شنا کردن را ندهید مگر با نظارت سرپرستان و بزرگترها، هنگام خستگی و کسالت و نیز بلافاصله بعد از غذا و پر بودن معده و دهان اقدام به شنا نکنید.

از شوخی کردن در آب و دویدن اطراف استخر و انجام اعمال خطرناک هنگام شنا جدا خودداری کنید. یکی از مهمترین عوامل غرق شدن افراد خصوصا نوجوانان و جونان غرور کاذب است. لذا در انجام شنا هرگز تصمیمات عجولانه و غرورانگیز و خارج از توان خود نگیرید و به یاد داشته باشید که شنا در محدوده استخر با شنا کردن در دریا از جهاتی متفاوت است. در محدوده ای که قایق های موتوری عبور می کنند شنا نکنید. در مناطق مجاز و با استفاده از قایق های مطمئن و مناسب اقدام به قایق سواری کرده و از سوار شدن به قایق های تفریحی فاقد امکانات ایمنی و قایق های ناسالم اجتناب نمایید. برای جلوگیری از آفتاب زدگی و به منظور حفاظت پوست بدن قبل از ورود به دریا از کرم های حفاظتی استفاده نمایید.

تذکرات و علائم هشدار دهنده اطراف ساحل را جدی بگیرید

از دستورات و راهنمایی های مسئولان مربوطه تبعیت کنید. در صورتی که به هر شکل از وقوع حادثه ای برای افراد در آب مطلع شدید چنانچه آموزش های لازم را ندیده اید هیچ گاه خود برای نجات اقدام نکنید بلکه بلافاصله مسئولین نجات غریق را در جریان گذاشته و با استفاده از امکانت ایمنی مناسب به کمک غریق بشتابید.

برای جلوگیری از سنکوب کردن در هنگام شنا از توقف طولانی در زیر آفتاب گرم قبل از ورود به آب بپرهیزید و به طور ناگهانی وارد آب نشوید. خطرناک ترین اماکن برای شنا رودخانه هایی هستند که دارای جریانات تند و عمق زیاد می باشند و همه ساله تعداد زیادی قربانی می گیرند لذا از شنا کردن در رودخانه ها اجتناب ورزید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (274 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (125 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (28 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (31 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (15 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (19 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (17 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده