آیا حجامت بر غلظت خون تاثیر دارد؟

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آیا حجامت بر غلظت خون تاثیر دارد؟
حجامت یکی از روش‌های خونگیری در طب سنتی است که توسط متخصصان طب سنتی بسیار توصیه می‌شود. در این شیوه‌ی درمانی بین ۵۰ تا ۷۰ سی‌سی خون از بدن بیمار خارج می‌شود. البته این میزان با سن، جنسیت و طبع فرد افزایش یا کاهش می‌یابد.

غلظت خون عارضه ای است که به دلیل عدم توازن در تولید نوع خاصی از سلول های خونی به وجود می آید. بیماری غلظت خون در اثر عوامل مختلفی مانند تغذیه نادرست، سبک زندگی ناصحیح، اختلالات هورمونی یا بیماری ایجاد می شود. طب سنتی برای درمان غلظت خون شیوه های بسیاری را توصیه می کند. در این مطلب از ساعد نیوز علاوه بر این که علت، علائم غلظت خون را بررسی می کنیم، شما را با راه درمان غلظت خون به روش حجامت در طب سنتی نیز آشنا می کنیم. جهت اصلاح غلظت خون بايد در رژيم غذايی مصرف روغن های جامد و حيوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز گوسفند، لبنيات پرچرب را کاهش داد. نوشيدن شربت هایی نظیر شربت آبلیمو،سکنجبین و شربت خاکشیر نيز در طول روز به رقيق شدن خون کمک می کنند.
در طب سنتی مصرف ميوه هايی مثل آلبالو، انار، توت سياه، تمشک، زغال اخته، ليموی تازه، زرشک، آلو، انگور، و سبزيجاتی مانند شنبليله، کاسنی، ريواس و کدوی سبز در کاهش غلظت خون موثر است.
همچنين نوشيدن روزانه چای مکه که در واقع دم کرده گلبرگ های گياهی به نام رزچينی است، نيز در کاهش فشارخون و نيز کاهش خطر بروز لخته های خونی مفيد است.

غلظت خون

علت غلظت خون در طب سنتی

از نظر طب سنتی غلظت خون مترادف با کثیف شدن خون یا سنگین شدن آن است. مجموعه عوامل زیادی می تواند موجب این مشکل شود. شرایط زمینه ای مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن، استفاده از غذاهای چرب و فست فودها موجب کاهش اکسیژن رسانی به خون و غلیظ شدن آن می شود. همچنین متخصصان طب سنتی بر نقش تغذیه در غلیظ شدن خون تاکید زیادی دارند و توصیه می کنند غذاهای مزاج سرد و مزاج گرم با هم مصرف نشود. حتی تاکید دارند در صورت استفاده از غذاهای با مزاج سرد با خوراکی های شیرین و چرب اختلالاتی در بدن ایجاد می شود که منجر به بالا رفتن غلظت خون می شود.

از طرفی دیگر بیماری ها و مشکلات مانند بالا رفتن صفرا در بدن با انجام جراحی های کیسه صفرا و هیسترکتومی نیز موجب بالا رفتن مواد زائد در خون و غلیظ شدن آن می شود.

از آنجایی که گاهی غلظت خون به دنبال یک بیماری اولیه ایجاد می شود، در اولین قدم باید بیماری اولیه تشخیص و درمان گردد. مهم ترین اقدام بعدی برای کاهش غلظت خون، عدم استعمال هرگونه دخانیات است. دوری از محیط های آلوده، قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا، نوشیدن فراوان مایعات (۸ لیوان آب و سایر مایعات) در روز و اصلاح الگوی غذایی در کنترل و کاهش غلظت خون بسیار موثر خواهد بود. علائم غلظت خون در ظاهر فرد بیمار یا با ایجاد اختلال در فعالیت های بدن مشخص می شود. معمولاً اولین علائم خستگی، بی حالی، سرگیجه، بالا رفتن فشار خون است. همچنین افرادی که خون غلیظ دارند دچار تاری دید، تنگی نفس، خارش پوست، کبودی در ناخن ها یا پوست نیز می شوند. در نهایت با افزایش میزان غلظت خون لخته هایی در خون ایجاد می شود و با مسدود کردن رگ ها یا مویرگ ها موجب بروز سکته قلبی و مغزی می شود. با توجه به شدت علائم و مدت زمان برئز علائم می توان از راهای کاهش غلظت خون در طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی استفاده کرد.

بررسی تاثیر حجامت برای بیماری غلظت خون

بیماری غلظت خون، مانند برخی بیماری های دیگر به طور کامل قابل درمان نیست و تنها می توان با استفاده از روش هایی روند آن را کنترل کرد. برخی افراد از درمان های دارویی برای درمان غلظت خون بالا استفاده می کنند. اما برخی دیگر نیز درمان غلظت خون با طب سنتی را ترجیح می دهند.

برای این دسته از عزیزان توصیه اول این است که پیش از هر چیزی با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت نموده و بیماری تان را با ایشان در میان بگذارید. نکته دوم رعایت تمام مواردی است که پزشک به شما توصیه می کند.

با همه این ها شما می توانید به راحتی با چند داروی سنتی طبیعی و داروهای گیاهی بیماری غلظت خون تان را کنترل نمایید.

از جمله مهم ترین مواردی که برای درمان غلظت خون با طب سنتی مفید هستند حجامت می باشد.

حجامت همیشه در ادوار تاریخ و بنا به نظر بسیاری از اهالی علم توصیه شده است. در حجامت خون کثیف و آلوده از بدن خارج می شود. گذشته از این که حجامت سبب کاهش غلظت خون می شود؛ برای سلامتی نیز بسیار مفید بوده و افرادی که دچار برخی بیماری های دیگر نیز هستند، معمولا با این توصیه پزشکان مواجه می شوند که برای درمان بیماری شان از این روش استفاده کنند.
حجامت در فصل بهار در افراد واجد شرایط هم پیشنهادی که حتماً باید زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن میزان قوت بدن فرد و شرایط موجود انجام پذیرد. و هرگز خودسرانه انجام نگیرد.

حجامت کردن

حجامت در چه کسانی ممنوع است؟

افراد زیر حتی اگر مبتلا به غلظت خون بالا باشند نمی توانند از حجامت برای غلظت خون استفاده کنند.

  • زنان باردار تا قبل از ماه چهارم
  • زنان در طول مدت عادت ماهیانه
  • کودکان قبل از ۴ ماهگی
  • افراد مبتلا به کمبود پلاکت
  • افراد با فشارخون مقطعی بالا

توصیه های بعد از حجامت

1- بعد از حجامت تا ۲۴ ساعت سیگار نکشید.

۲- بعد از حجامت تا ۲۴ ساعت ورزش و کار سنگین نکنید.

۳- بعد از حجامت تا ۲۴ ساعت ماهی و نمک و غذای شور و ترشی جات و تخم مرغ و لبنیات نخورید.

۴- برای اینکه جای زخم حجامت باقی نماند و همچنین جهت رفع خارش آن سه شب متوالی قبل از خواب (به مدت ۳ دقیقه) پنبه را به شیر پاستوریزه آغشته کرده و روی زخمها بزنید و یا روزی دو مرتبه با لایه ای ازعسل موضع را آغشته نمایید .

۵- دوازده ساعت پس از حجامت می توانید استحمام کنید (اما موضع حجامت را فقط با آب خالی بشویید و لیف و صابون نزنید)

۶- نماز خواندن پس از حجامت (طبق فتاوای مراجع تقلید) بلامانع است و نیاز به شستشو یا حمام نیست .

۷- طی ۶ ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده ) سکنجبین و ماء الشعیر طبی مطلوبست. همچنین انار و عرق شاهتره نیز پس از حجامت بسیار مفید است

۸- خوردن انار، رب انار، سیاهدانه، زرشک سیاه، سماق، خاکشیر، عرق کاسنی، سکنجبین (مخلوط سرکه و عسل به نسبت یک به چهار و نرم جوشانیدن آن) سبب رقیق شدن خون می شود .توصیه های بعد حجامت

۹- در صورتی که موضع حجامت کبود و متورم و دردناک بود جهت کاهش درد یخ را داخل نایلون گذاشته و ۵ تا ۶ مرتبه به مدت یک دقیقه روی موضع بگذارید .

۱۰- پس از حجامت گاهی ضعف ، سردرد ، سرگیجه ، تپش قلب ، گرفتگی عضلات و برخی ناراحتیهای جزئی دیگر ممکن است پیش آید که اغلب پس از یک الی سه روز برطرف می شود ودر صورتی که این ناراحتی نگران کننده و آزار دهنده بود، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید یا مراجعه حضوری کنید .

۱۱- پس از انجام حجامت، زالو و فصد با اطلاع و هماهنگی پزشک حجامت کننده و طبق برنامه ریزی او (نه سرخود) داروهای شیمیایی، پماد، کرم و قرص و آمپول استفاده نکنید تا تاثیر حجامت به تنهایی روشن شود و پزشک دربارۀ نوع ادامۀ روش درمان بتواند دقیق تر تصمیم گیری کند .

۱۲- اگر حجامت بار اول، در درصد کمی از افراد تاثیر چندانی نداشته باشد یا حتی گاهی (بطور موقت) مقداری علائم بیماری و درد بیمار بیشتر شود بایستی عجله نکنید و نگران نشوید و با پزشک خود تماس بگیرید یا مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کند .

۱۳- در دو صورت حجامت بسیار عالی اثر می کند اول: تکرار حجامت با زمان بندی مشخص شده توسط پزشک (حجامت نیز مانند سایر روشهای درمانی طبی، نیازمند به چند جلسه تکرار است تا اثر کند) دوم: دستورات غذایی و نسخه های گیاهی ارائه شده توسط پزشک کاملاً مراعات شود زیرا در غیراینصورت تأثیر حجامت کم خواهدبود. در صورت امکان ۵-۷ ساعت بعد از انجام حجامت از خوابیدن پرهیز شود.

۱۴- پس از حجامت تا ۲۴ ساعت زناشویی (مقاربت جنسی ) ممنوع است.

۱۵- کسانی که در مرتبه اول حجامت ، دچار کاهش فشار خون، سرگیجه و حالت تهوع می شوند باید بدانند که حجامت برای بدن این دسته از افراد بسیار واجب تر است زیرا این ها اختلالات خون رسانی و گرفتگی عروق و غلظت خون دارند که با حجامت مرتفع می شود و معمولا در مراحل بعدی چنین حالتی نخواهند داشت.

۱۶- پس از انجام حجامت در روزهای سوم و چهاردم به مطب تشریف بیاورید تا توسط پزشک مجدداً ویزیت و معاینه شوید و تاثیرات حجامت بر مشکل شما بررسی شده و توصیه های لازم به شما داده شود.

۱۷- بعد از انجام حجامت از پرخوری پرهیز نمائید .

۱۸- مقدار خونی که از محلّ حجامت خارج می شود؛ بسته به مزاج و وضعیت جسمانی حجامت شونده، فصل و حتّی روز حجامت، متفاوت است و کم یا زیاد بودن آن تأثیر چندانی بر روند درمانی بیمار نمی گذارد. تعداد دفعات خونگیری هم در هر فرد متفاوت است و به طور متوسط ۶- ۵ بار است. خونگیری معمولاً باید تا قطع خود به خود خونریزی یا روشن شدن رنگ خون ادامه پیدا کند.

نکته مهم حجامت در افراد با غلظت خون بالا

حجامت برای افراد تنومند و دارای خون غلیظ فایده ای ندارد؛ چون از این طریق نمی توان به سهولت خون غلیظ و مواد زایدرا از بدن آنان خارج کرد و تنها این روش سبب خروج خون رقیق فرد می شود که بر این اساس احتمال غلیظ تر و کم حجم شدن خون زیادتر خواهد شد. مگر آن که فرد با خون غلیظ در ایام قبل از حجامت با مصرف غذاهای بسیار سبک مانند سوپ، میوه، کاهو و برخی نوشیدنی ها براساس مزاج خود، بدن را آماده حجامت نموده و چند ساعت قبل حجامت حمام بروند تا خون غلیظ کمی رقت پیدا کرده و به سطح بدن نزدیک شود.

نکته پایانی

در مورد مقایسه حجامت و خون دادن باید گفت که اگرچه حجامت می تواند به عنوان یک روش درمانی عالی در بعضی بیمارهای خاص از جمله غلظت خون مورداستفاده قرار گیرد ولی نمی تواند در این مورد، جای خون دادن را بگیرد. زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می شود زیاد نیست و ما در این موردنیاز به خارج کردن مقادیری از خون بدن داریم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان