بهترین حرکات ورزشی برای تسکین درد دیسک کمر

  شنبه، 19 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین حرکات ورزشی برای تسکین درد دیسک کمر
ورزش برای دیسک کمر در کنار روش های درمانی دیگر بهتر از تجویز داروی مسکن برای بیماران است. انجام ورزش برای دیسک کمر در صورتی مجاز است که باعث بروز یا تشدید علائم دیسک کمر نشود. پیش از شروع ورزشهای دیسک کمر و گردن در نظر داشته باشید که باید با فیزیوتراپیست در مورد مناسب و ایمن بودن آنها مشورت کنید.

بیماری ها به دلایل متعددی شکل می گیرند. بیماران در حال تلاش برای درمان این بیماری ها هستند. فتق دیسک کمر که به عنوان لغزش دیسک نیز شناخته می شود نوعی بیماری است که منجر به کمر درد می شود. در این بیماری مواد ضربه گیر ژله ای مانند که بین استخوان های مهره ستون فقرات قرار دارند به درستی کار نمی کنند. این دیسک های بین مهره ای به سمت خارج بیرون زدگی پیدا می کنند که ممکن است به دلیل پارگی حلقه بیرونی اتفاق بیفتد. علائم این بیماری باعث اخلال در انجام امور روزمره می شود. انجام برخی حرکات ورزشی می تواند در درمان درد ناشی از فتق دیسک کمر و علائمی از این قبیل مؤثر واقع شود.

در اینجا، ما برخی از ورزشهای دیسک کمر و تمرینات کششی را به شما معرفی می کنیم که می توانید برای تسکین درد و تسریع التیام خود انجام دهید.

1. دراز کشیدن بر روی شکم

  • روی شکم خود دراز بکشید، صورتتان باید رو به پایین باشد و سر خود را به پهلو قرار دهید. بازوهای خود را در کنار بدن قرار دهید. اگر این کار گردنتان را اذیت می کند، دستان خود را در زیر پیشانی خود و روی هم قرار دهید. این حالت، تکیه گاهی برای سر و گردن فراهم کرده و به پشتیبانی از سر وگردنتان کمک می کند.
  • سعی کنید عضلات کمر خود را تا آنجا که می توانید شل کنید.
  • به مدت 2 دقیقه در وضعیت خوابیده روی شکم باقی بمانید.
  • اگر درد به پایین پای شما گسترش یافته و یا درد در قسمت پایین پای شما افزایش یافت، این تمرین را متوقف کنید و تمرینات بعدی را ادامه ندهید

2. حرکت شنا (پرس آپ)

  • روی شکم دراز بکشید و سر خود را رو به پایین قرار دهید. آرنج های خود را در پهلوها و زیر شانه های خود جمع کنید.
  • آرنج های خود را به سمت زمین فشار داده تا بتوانید قسمت فوقانی کمر خود را از زمین بلند کنید. در حین انجام این کار، عضلات شکم خود را ریلکس کنید. اجازه دهید کمرتان بدون استفاده از عضلات پشت، قوس بیابد. در حالی که قوس کمر خود را از زمین بلند کرده اید، اجازه دهید کمرتان به طور کامل ریلکس کند.
  • این موقعیت را برای 2 دقیقه حفظ کنید.
  • 2 تا 4 بار این حرکت را تکرار کنید.
  • اگر درد به پایین پای شما گسترش یافته و یا درد در قسمت پایین پای شما افزایش یافت، این تمرین را متوقف کنید و تمرینات بعدی را ادامه ندهید.

3. حرکت شنای کامل

  • روی شکم دراز بکشید و سر خود را رو به پایین قرار دهید. آرنج های خود را در پهلوها و زیر شانه های خود جمع کنید.
  • آرنج های خود را صاف کنید و بالاتنه ی خود را تا آنجا که می توانید، به سمت بالا فشار دهید. اجازه دهید قسمت پایین تر کمرتان معلق باشد. باسن، لگن و پاهای خود را آرام و شل نگه دارید.
  • این موقعیت را برای 5 ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید.
  • 10 بار این حرکت را تکرار کنید. در هر زمان، سعی کنید بالاتنه ی خود را کمی بالاتر برده و بازوهای خود را کمی صاف تر نگه دارید.
  • اگر درد به پایین پای شما گسترش یافته و یا درد در قسمت پایین پای شما افزایش یافت، این تمرین را متوقف کنید و تمرینات بعدی را ادامه ندهید.
  • اگر نمی توانید این تمرین را انجام دهید، می توانید به جای آن، تمرین خم شدن به عقب را امتحان کنید.

4. خم شدن به عقب

  • در حالی که پاهای خود را به اندازه ی عرض شانه از هم باز کرده اید، بایستید. انگشتان پای شما باید رو به جلو باشد. زانوهای خود را قفل نکنید.
  • دستان خود را در کمر قرار دهید.
  • تا آنجا که می توانید به عقب خم شوید و زانوها را صاف نگه دارید. این موقعیت را برای 2 تا 3 ثانیه حفظ کنید. سپس به موقعیت شروع بازگردید.
  • 2 تا 4 بار این عمل را تکرار کنید. هر دفعه سعی کنید کمی عقب تر خم شوید، تا زمانی که تا آخرین حد ممکن خم شوید.
  • اگر درد به پایین پای شما گسترش یافته و یا درد در قسمت پایین پای شما افزایش یافت، این تمرین را متوقف کنید.

5. یوگا، ورزشی برای دیسک کمر

یوگا از سه طریق به بهبود دیسک کمر و کمردرد کمک می کند:

- یوگا ورزشی مناسب برای دیسک کمر است که سبب شل کردن سفتی عضلات و تاندون ها و برقراری تعادل می شود.
- افزایش آگاهی بدن
- بهبود تنفس و جنبش مایع دیافراگم
- تنفس عمیق در یوگا باعث آرامش اعصاب می شود و درد عضلات کمر را از بین می برد.

6. پیاده روی ورزشی برای درمان کمردرد

پیاده روی باعث کاهش وزن می شود و می توان گفت بهترین ورزش جهت کم کردن وزن، پیاده روی یا دویدن آرام می باشد پیاده روی علاوه بر کاهش وزن باعث پیشگیری از گسترش پوکی استخوان می شود. پیاده روی در فضای باز و محیطی آرام و نشاط بخش باعث درمان افسردگی و ناراحتی روانی و کمر درد های حاصل از این ناراحتی می شود.

*ورزش هایی که باید از انجام آن ها دوری کرد

اگرچه بسیاری از افرادی که به علت ابتلا به فتق دیسک از کمردرد رنج می برند با انجام درمان صحیح، عملکرد کامل خود را به دست می آورند اما باید در هنگام تجربه علائم فتق دیسک کمر از انجام برخی از ورزش ها و فعالیت ها اجتناب نمود. شما بایستی از انجام ورزش هایی که بر روی کمرتان فشار و تنش ایجاد می کنند دوری نمایید.

حرکت گود مورنینگ یا صبح بخیر (ژاپنی)

صبحی که با این ورزش وزنه برداری شروع شود اصلاً خوب نیست. حتی اگر این حرکت توسط فردی سالم و غیر مبتلا به فتق دیسک کمر نیز انجام شود بازهم می تواند منجر به بروز مشکلاتی گردد.

کشش عضله همسترینگ در حالت ایستاده

کشش روزانه عضله همسترینگ بسیار اهمیت دارد اما حرکت متداول لمس انگشتان پا در حالت ایستادن در هنگام ابتلا به فتق دیسک کمر می تواند موجب بروز مشکلی جدی شود. مشکل در اینجاست که کشش، نقص اندازه کمر را جبران می کنند و اجازه خم شدن به جلو را به شما می دهد ولی این کار فشار غیرضروری را بر روی نیمه جلو دیسک وارد می کند.

دد لیفت

یکی از رایج ترین حرکات مشکل آفرین این است که در هنگام خم شدن به جلو یا در هنگام بلند کردن اجسام، قسمت تحتانی کمر انحنا پیدا می کند. انجام تمرین دد لیفت یا لیفت مرده مستلزم بی نقص بودن نحوه انجام تمرین است. حتی اگر ددلیفت به درستی انجام شود بازهم فشار زیادی بر روی دیسک کمر ایجاد می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان