بهترین رژیم غذایی برای چاقی

  دوشنبه، 10 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای چاقی
افزایش وزن الزاما به‌معنای مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس نیست. کیفیت مواد غذایی مصرفی به‌اندازه‌ی کمّیت آنها مهم است. بهتر است برای چاق شدن غذاهای پرکالری مانند دانه‌ها، مغزها، کره‌ی بادام‌زمینی، سبزیجات نشاسته‌ای (مانند سیب‌زمینی، ذرت، کدو حلوایی، حبوبات)، لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ، حبوبات و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید.

افرادی که بیش از حد لاغر هستند، به یک برنامه غذایی برای چاق شدن نیاز دارند تا بتواند با روش های سالم و اصولی وزن خود را افزایش دهند. لاغری زیاد حتی از چاقی هم خطرناک تر است. پژوهش ها نشان می دهد که این افراد بیشتر از کسی که وزن معمولی دارد در خطر عفونت و ابتلا به بیماری های عفونی از جمله ایدز هستند. همچنین شانس مرگ زودرس در افراد بسیار لاغر، بیشتر از کسانی که اضافه وزن زیاد دارند. با این وجود تنها افراد بسیار لاغر نیستند که به دنبال برنامه غذایی برای چاق شدن می گردند. افرادی که وزن معمولی دارند نیز برای گرفتن عضله و به اصلاح حجم گرفتن به این برنامه های غذایی علاقه نشان می دهند. در اینجا می خواهیم به غذاهایی سالم، ساده و در دسترس اشاره کنیم که می تواند به افزایش وزن شما کمک کند.

مصرف اسموتی های سالم برای افزایش وزن

برای افرادی کـه دوست دارند وزنشان افزایش پیدا کند یک پیشنهاد بسیار خوب و سالم داریم میان وعده را با اسموتی هاي سالم بگذرانید منظورمان از اسموتی هاي سالم نوشیدنی هاي میوه اي بدون قند و شکر اسـت نوشیدنی هایي کـه در اب میوه فروشی ها سرو می شود اغلب شکر زیادی دارد و ممکن اسـت سلامت شخص رابه خطر بیندازد.

کالری هایی که می خورید را بشمارید

این گفته شاید برای افرادی کـه اضافه وزن دارد بیشتر بـه درد بخورد ولی واقعیت این اسـت کـه برای افراد لاغر هم کارساز اسـت اغلب افرادی کـه دچار لاغری مفرط هستند عادتی برای شمردن کالری هاي خود ندارند و ممکن اسـت در طول روز بدلیل مشغله و فشار کاری غذای کمی بخورند.

وعده های خود را بیشتر کنید

اگر میخواهید چاق شوید باید در وعده هاي زیاد غذا بخورید این کـه سه وعده غذا میل کنید قطعا کالری زیادی وارد بدن تان نمی شود در طول روز حداقل شش وعده غذا بخورید ودر هر وعده مقدار مشخصی کالری بـه بدن تان وارد کنید و سهم کالری هاي سالم و موثر را هرروز بالاتر ببرید.

برای اینکه چاق شوید پروتئین بخورید

منظور مـا از پروتئین مکمل و از این جور چیزها نیست پروتیین موجود در ماهی و مرغ و میگو و قارچ بهترین نوع پروتیین ها هستند و شخص می تواند با مصرف آن ها هم وزنش افزایش پیدا کند و هم عضلانی شده و ماهیچه ها افزایش حجم یابند بنابر این سعی کنید در رژیم غذایی خود پروتئین هاي ماهی و میگو و گوشت هاي کم چربی رابه وفور قرار دهید.

برای افزایش وزن لبنیات بخورید

مواد لبنی مانند شیر و پنیر باعث افزایش وزن و استحکام عضلات و استخوان ها میشوند برای این کـه چاق شوید تا آنجایی کـه برایتان امکان دارد شیر بخورید و اگر طعم شیر را خیلی دوست ندارید شیر موز و شیر کاکائو با شکر خیلی کم هم بسیار خوب اسـت البته شیر موز تاثیر بیشتری دارد چون موز باعث چاقی و وارد شدن کالری زیاد بـه بدن میشود.

صبحانه های پرانرژی و خوشمزه

صبحانه برای کسانی کـه میخواهند چاق یا لاغر شوند وعده بسیار مهمی اسـت آن ها کـه می خواهند لاغر شوند توصیه میشود صبحانه رابا مواد غذایی کم کالری اما سیر کننده شروع کنند و آنهایی کـه میخواهند چاق شوند بهتر اسـت صبحانه را اعیانی و با انواع و اقسام پروتیین ها و ویتامین ها و کلسیم شروع نمایند.

میان وعده ها را شیک انتخاب کنید تاچاق شوید

رای میان وعده ها حوصله بـه خرج دهید آجیل و تنقلات سالم و پر کالری بهترین هستند علاوه بر آن خوردن اسموتی هاي مغذی و شیرموز هم بسیار خوب اسـت در بین وعده علاوه بر مواد غذایی گفته شده می توانید یک ساندویچ کوچک از گوشت و سیب زمینی سرخ شده هم درست کنید البته میان وعده نباید خیلی حجیم باشد تا بتوانیم وعده اصلی هم خوب غذا بخورید.

8. برای چاق شدن شام را سبک و در عین حال با کالری کافی سرو کنید

برای وعده شام می توانید از انواع سوپ ها بـه همراه کره و قارچ و هم چنین سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید اگر بـه سبزیجات علاقه دارید انواع آنرا نظیر اسفناج، کلم، گل کلم، هویج، فلفل دلمه اي، لوبیا و حبوبات رابا کره تفت داده و بعد بعنوان وعده شام مصرف کنید درکنار همه ی این ها می توانید سالاد هم درست کنید و با سس بخورید.

نمودار رژیم غذایی مناسب برای چاق شدن

وعده غذایی

زمان

مواد غذایی مصرفی

پیش از صبحانه

8-7 صبح

یک فنجان چای یا کاپوچینو با شیر چرب و شکر

صبحانه

9-8 صبح

  • دو نان غلات با کره کم چرب و املت تخم مرغ
  • یک کاسه کورن فلکس، جو دو سر یا فرنی

بعد از صبحانه

11-10 صبح

  • یک لیوان شیر چرب با یک نوشیدنی سالم دلخواه یا پروتئین آب پنیر

ناهار

30/1-30/12 ظهر

  • یک کاسه برنج و دو نان لواش
  • یک کاسه حبوبات
  • یک کاسه سبزیجات
  • دو تکه مرغ، یک تکه ماهی، تخم مرغ یا پنیر
  • سالاد حاوی خیار، کلم، هویج، گوجه فرنگی و تربچه
  • یک کاسه کوچک کشک

میان وعده عصر

30/6-30/5 عصر

  • سوپ مرغ یا سبزیجات با کره
  • ساندویچ سبزیجات با پنیر یا سس مایونز

شام

30/9-30/8 شب

  • رژیم مشابه ناهار اما بدون برنج

قبل از خواب

11-30/10 شب

  • یک لیوان شیر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان