چگونه کارگذار ناظر خود را در بورس عوض کنیم؟

  یکشنبه، 14 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه کارگذار ناظر خود را در بورس عوض کنیم؟
افرادی که تنها در یک کارگزاری ثبت نام کرده و تمام معاملات خود را از طریق آن انجام می‌دهند؛ کارگزار ناظرشان نیز همان کارگزاری است. چنانچه فرد با چند کارگزاری مختلف فعالیت داشته باشد، تعیین کارگزار ناظر بر اساس سوابق فعالیت سهامدار با کارگزاران مختلف در بورس اوراق بهادار مشخص می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، همانطور که می دانید در بورس اوراق بهادار ایران معاملات سهام برای مشتریان حقیقی از طریق کارگزاری ها و یا کارگزار ناظر انجام می گیرد. در واقع کارگزاری ها واسطه ی بین خریداران و فروشندگان محسوب می شوند. در سیستم معاملاتی پیشین سهام، افراد می توانستند سهام خود را در کارگزاری های مختلف به فروش برسانند. به طور مثال اگر شخص در دو کارگزاری مفید و آگاه حساب معاملاتی داشته و با حساب آگاه خود ۲۰۰۰ سهم فولاد خریداری می کرد میتوانست ۲۰۰۰ سهم خود را توسط کارگزاری مفید به فروش برساند. یعنی هیچ الزامی برای یکسان بودن کارگزار خریدار و فروشنده وجود نداشت. در سال های اخیر با راه اندازی سیستم معاملاتی جدید، مفهوم جدیدی به عنوان کارگزار ناظر به قوانین بازار افزوده شد. این بدین معنی است که سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی فقط می تواند توسط کارگزاری به فروش برسانند که سهام خود را از آن خریده اند. چنانچه با همان شرایط مثال قبلی اقدام به خرید ۲۰۰۰ سهم فولاد در کارگزاری آگاه کرده باشید؛ صرفا می توانید از طریق همان کارگزاری ۲۰۰۰ سهم فولاد خود را به فروش برسانید.

کارگزار ناظر چیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

پس از انتخاب کارگزاری و انجام مراحل ثبت نام، سامانه جدید معاملات فعال می گردد و دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار که به آن کارگزار ناظر گفته می شود، قرار می گیرد. همان طور که گفته شد کارگزار به عنوان واسط بین خریداران و فروشندگان عمل کرده و سهامداران ازآن پس دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزاری ناظر خود در آن نماد معاملاتی می توانند بفروش برسانند. درصورتی که در گذشته چیزی به نام کارگزار ناظر وجود نداشت و افراد می توانستند سهام خود را در کارگزاری های مختلف به فروش برسانند. امروزه می توان در چندین کارگزاری ثبت نام کرده و به معامله پرداخت؛ ولی زمان فروش سهام حتماً باید از طریق کارگزاری که سهم موردنظر برای اولین بار خریداری شده، آن را به فروش رساند و یا اینکه درخواست تغییر کارگزار داد.

روش تشخیص کارگزار ناظر

افرادی که تنها در یک کارگزاری ثبت نام کرده و تمام معاملات خود را از طریق آن انجام می دهند؛ کارگزار ناظرشان نیز همان کارگزاری است. چنانچه فرد با چند کارگزاری مختلف فعالیت داشته باشد، تعیین کارگزار ناظر بر اساس سوابق فعالیت سهامدار با کارگزاران مختلف در بورس اوراق بهادار مشخص می شود. لذا ممکن است دارایی یک سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر کارگزار ناظر متفاوتی نسبت به دیگر سهامش در یک نماد معاملاتی دیگر باشد. حال برای تشخیص کارگزار ناظر روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

۱. با مراجعه و ثبت نام در سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس www.csdiran.com در قسمت “سرویس های الکترونیکی به سهامداران” می توان کلیه موجودی دارایی سهام را مشاهده نموده و ضمن مشاهده کارگزار ناظر هر سهم، اقدام به چاپ و یا دانلود فایل PDF برگه خرید سهام کرد. لازم به ذکر است که جهت استفاده از این سرویس سهامداران حقیقی باید کد ملی و سهامداران حقوقی هم می بایست کد سهامداری خود را در سامانه وارد کنند.
هدف این سامانه ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری جهت اطلاع رسانی دقیق به سهامداران حقیقی و حقوقی است. ازجمله خدمات قابل ارائه در این سامانه علاوه بر درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر، نام، نماد، تعداد، قیمت و ارزش سهام، گردش معاملات، مشاهده علت ممنوع شدن نماد، اطلاعیه های صادرشده از سوی ناشران اوراق بهادار، اعطای رای و… است. همچنین در این سامانه امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به روزرسانی اطلاعات، آخرین اخبار از پایگاه خبری بازار سرمایه و در آینده مطالبات سود نقدی سهامداران فراهم است.

۲. تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام

روش دیگر برای تشخیص کارگزار ناظر این است که پس از مراجعه سهامدار به سایت شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار، کد کارگزار خریدار یا فروشنده موجود در آخرین گواهینامه نقل و انتقال سهام صادرشده را با جدول شناسایی کد کارگزاری که در سایت موجود است، تطبیق دهد و به این ترتیب از کارگزار خود در هر نماد معاملاتی اطلاع یابد.
نکته قابل توجه این است که چنانچه کد کارگزار خریدار یا فروشنده درج شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پیش از تاریخ ۱۶/۰۹/۱۳۸۷ برابر با ۹۹۹، ۸۸۸، ۷۷۷، ۶۶۶، ۱۱ باشد، سهامداران صرفاً می توانند از طریق ارائه شده در روش قبل استفاده از سرویس الکترونیکی وب سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) از کارگزار ناظر خود مطلع شوند.

۳. مشاهده تعداد سپرده گذاری در پرتفوی سامانه معاملاتی

روش دیگر اطلاع از این که آیا کارگزاری که در حال حاضر با آن کار می کنید، کارگزار ناظر شما است یا خیر، این است که در سبد سهام سامانه معاملاتی خود، تعداد سپرده گذاری سهام خود را بررسی کنید. چنانچه کارگزار ناظر شما، کارگزاری دیگری باشد، تعداد سپرده گذاری صفر خواهد بود.

روش های تغییر کارگزار ناظر

روش سنتی برای تغییر کارگزار ناظر بدین صورت است که سهامدار پس از فروش تمام دارایی سهام خود در یک نماد معاملاتی، حداقل برای یک روز معاملاتی دارایی سهام خود را در آن نماد صفر نگه دارد. پس از این انجام روند، کارگزار خریدار در اولین معامله آن نماد، کارگزار ناظر محسوب خواهد شد. علاوه بر روش سنتی روش های دیگری هم برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد:

نخستین روش آن است که به صورت حضوری به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کرده و با ارا ئه ی اصل و کپی شناسنامه، درخواست تغییر کارگزار خود را ثبت کنید.

روش دوم آن است که به سایت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کرده و پس از دریافت و تکمیل فرم درخواست غیرحضوری تغییر کارگزار ناظر، آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی برای شرکت سپرده گذاری مرکزی پست کنید.

روش آخر هم مراجعه به کارگزاری هایی است که در نماد معاملاتی موردنظر می توانند به عنوان کارگزار ناظر فعالیت کنند.

مزایا و معایب استفاده از چند کارگزاری

در این مقاله سعی کردیم به تعریف کارگزار ناظر، روش تشخیص و راه های تغییر آن بپردازیم. درواقع استفاده از چند کارگزاری هم برای سرمایه گذاران و هم کارگزاران مطلوب است. به گونه ای که آن ها می توانند از بین محصولات ارائه شده توسط شرکت های نرم افزاری، خدمات متنوعی را در حوزه های معاملات کالا و اوراق بهادار انتخاب نمایند که این امر کمک به رشد فناوری اطلاعات در شرکت های کارگزاری کرده و باعث افزایش فضای رقابتی در حوزه ارائه نرم افزارهای مدیریت سفارشات می گردد. از معایب استفاده از چند کارگزاری می توان به متنوع بودن کارگزار ناظر برای هر نماد معاملاتی اشاره کرد که باعث می شود به طور دائم در بین این کارگزاری ها در گردش بود. علاوه بر آن کلیه معادلات و محاسبات پرتفوی لحظه ای در کارگزاری ها نیز ممکن است دچار خطا شوند؛ چراکه ممکن است سهمی را در کارگزاری الف خریده اما در کارگزاری ب فروخته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...