چگونه آمارهای اساسی را در اکسل محاسبه کنیم؟+ فیلم آموزشی

  سه شنبه، 30 خرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه آمارهای اساسی را در اکسل محاسبه کنیم؟+ فیلم آموزشی
اکسل به عنوان یک ابزار محاسبات جدول که قادر به انجام عملیات سطری و ستونی است، نقش مهمی در تحلیل داده‌ها همینطور استخراج آمار توصیفی در بین کاربران رایانه‌های خانگی دارد. خوشبختانه شرکت مایکروسافت، توابع و ابزارهای محاسباتی زیادی برای استخراج شاخص‌های آماری تهیه کرده است. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی محاسبه آمار در اکسل خواهد پرداخت.

نرم‌افزار اکسل (Excel) از جمله برنامه‌های آفیس مایکروسافت است که کارآیی بالایی در پردازش داده‌های عددی و متنی دارد . کاربران عادی ممکن است با همه‌ی قابلیت‌های مفید آن آشنا نباشند.ما در مطالب قبلی ترفندهایی از اکسل را آموزش دادیم. با وجود این که اکسل یک برنامه تخصصی و قدرتمند آمار نیست اما در حقیقت بدون وجود هیچ افزونه‌ای ( گرچه با وجود افزونه مایکروسافت بهتر هم می‌شود) در انجام محاسبات پایه زبردست و ماهر است. احتمالا در مورد ابزارهای محاسباتی اکسل اطلاعاتی داشتید اما آیا می‌دانید که اکسل قادر به انجام درصد تغییرات، میانگین، انحراف معیار و اطلاعات جمعیت است؟ اما آیا نحوه استفاده از آن را می‌دانید؟ بیایید نگاهی به برخی از این امکانات بیاندازیم.

نحوه محاسبه درصد در اکسل

محاسبه درصد در اکسل به همان شیوه‌ای است که در هر جای دیگر وجود دارد: فقط دو عدد را تقسیم کنید و با 100 ضرب کنید. بگذارید برای نمونه درصد 347 را از 521 محاسبه کنیم. به سادگی 347 را با 521 با استفاده از syntax =347/521 تقسیم کنید. اگر هم با اکسل آشنا نیستید علامت مساوی به اکسل می‌گوید شما قصد چه کاری را دارید. پس از آن معادله را وارد کرده و Enter را بزنید تا محاسبات انجام شود. در این مورد شما یک جواب اعشاری خواهید داشت (.67)، برای تبدیل آن به درصد دکمه‌های Ctrl + Shift + 5 را با هم فشار دهید. این میانبر بسیار مفید در صفحه کلید اکسل است. همچنین می‌توانید قالب سلول را با راست کلیک روی سلول و انتخاب Format Cells سپس انتخاب Percentage تغییر بدهید در پایان روی OK کلیک کنید.

نحوه محاسبه درصد در اکسل

به خاطر داشته باشید که تغییر قالب سلول برای محاسبه درست ضرب در 100 است. اگر شما ابتدا ضرب در 100 کنید و بعد قالب سلول را تغییر دهید در حقیقت یک 100 به حاصل اعدادتان اضافه خواهد شد.

نحوه محاسبه درصد در اکسل

نحوه محاسبه درصد رشد در اکسل

محاسبه درصد افزایش هم مشابه مورد بالا است. بگذارید اولین رقم ما 129 و دومی 246 باشد حالا رشد درصد چقدر است؟ برای شروع باید رشد خام را پیدا کنید. بنبراین مقدار اولیه را از مقدار دوم کم می‌کنیم. در مورد موضوع ما =246-129 به نتیجه 117 خواهیم رسید. حالا مقدار خام رشد را تقسیم بر مقدار اصلی تقسیم کنید که در مثال ما =117/129 خواهد بود. حالا ما یک عدد اعشاری .906 داریم. می‌توانید اطلاعات را در فرمولی مانند این دریافت کنید:

نحوه محاسبه درصد رشد در اکسل

مانند مورد بالا همان روش را در پیش بگیرید بنابراین در مثال فعلی خواهید دید که ما 91 درصد رشد داشته‌ایم. با یک بررسی سریع خواهیم دید که 117 نزدیک به 129 است پس به نظر می‌رسد معادله درست باشد.

نحوه محاسبه میانگین در اکسل

یکی دیگه از ویژگی‌های اکسل محاسبه میانگین مجموعه‌ای از اعداد است. اگر قبلا از اکسل استفاده نکرده‌اید به راحتی می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. فقط نام تابع را تایپ کنید، سلول‌هایی را که می‌خواهید آن را اعمال کنید را انتخاب کرده و Enter را بزنید. در مثال ما مجموعه‌ای از اعداد داریم که می‌خواهیم میانگین آن‌ها را محاسبه کنیم. روی یک سلول کلیک کرده و =AVERAGE را تایپ می‌کنیم سپس سلول‌های مربوطه را باموس انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در محدوده سلول هر چه می‌خواهید تایپ کنید. سپس پرانتز را با یک a ببندید. حالا یک فرمول شبیه این خواهید داشت = متوسط B4: B16))

نحوه محاسبه میانگین در اکسل

برای گرفتن میانگین روی Enter ضربه بزنید تمام کاری که باید انجام می‌دادید همین بود.

نحوه محاسبه انحراف معیار در اکسل

محاسبه انحراف معیار در اکسل همان قدر ساده است که محاسبه میانگین ساده بود. در این مورد شما از توابع STDEV.S یا STDEV.P استفاده خواهید کرد. STDEV.S زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که داده‌های شما یک نمونه جمعیتی باشد. از سوی دیگر، STDEV.P برای محاسبه انحراف معیار برای یک جمعیت کل مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دوی این توابع از اطلاعات استدلالی و متنی پشیبانی نخواهند کرد ولی اگر بخواهید آنها را اضافه کنید باید از توابع STDEVA یا STDEVPA استفاده کنید. برای تعیین انحراف معیار یک مجموعه، =STDEV.S() یا =STDEV.P() کرده و مقادیر را در پرانتز وارد کنید. شما می‌توانید مقادیر را کلیک کرده بکشید و یا تایپ کنید.

نحوه محاسبه انحراف معیار در اکسل

در پایان عددی که بدست می‌آید درصد انحراف معیار شماست.

نحوه محاسبه خطای معیار در اکسل

خطای معیار از زیر شاخه‌های مربوط به انحراف معیار است. البته اکسل هیچ تابعی برای محاسبه آن ندارد اما با کمی تلاش می‌توان آن را به دست آورد. برای پیدا کردن خطای معیار باید مقدار انحراف معیار را بر واحد n مجموع داده‌ها تقسیم کنید. شما می توانید این اطلاعات را با یک فرمول واحد به دست بیاورید:

=STDEV.S(array1)/COUNT(array1)

اگر از مقادیر متنی یا استدلالی استفاده می‌کنید با از تابع COUNTA استفاده کنید. حالا نحوه محاسبه خطای معیار را با مجموعه داده‌هایمان را بیان می‌کنیم:

نحوه محاسبه خطای معیار در اکسل

سخن پایانی

بنابراین آیا می توانید از اکسل برای آمار و محاسبات پیچیده استفاده کنید؟ البته جواب بله است اما نه مثل برنامه‌های آماری. با این همه اما شما هنوز هم می توانید درصد، میانگین و انحرافات معیار را محاسبه کنید. وقتی نیاز به یک محاسبه سریع دارید می‌توانید اطلاعات را وارد اکسل کرده و نیازی به برنامه‌های دیگر ندارید. همچنین در وقت صرفه‌جویی شده و می‌توانید از افزونه‌هایی برای نمایش بهتر صفحات در اکسل استفاده کنید. امیدوارم این محتوا برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (361 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (264 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (139 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (114 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (42 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (33 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....