چند راه برای بستن منافذ باز پوست صورت

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چند راه برای بستن منافذ باز پوست صورت
در ادامه روش‌هایی را پیشنهاد می کنیم تا منافذ پوست شما کوچکتر شوند:

روزنه های پوست باز باشند یا بسته؟

در سطح پوست بدن منافذ بسیار ریزی وجود دارند که به طور معمول با چشم دیده نمی شوند. این منافذ فولیکول های مو را فرا گرفته اند و مجرای کوچکی را برای خروج عرق از بدن فراهم می کنند. بعضی عوامل باعث بزرگتر و بازتر شدن منافذ پوست از حد طبیعی خود می شوند.

عواملی که منافذ پوست را بیش از حد باز می کنند ممکن است قابل کنترل و یا غیر قابل کنترل باشند؛ در ادامه برخی از این عوامل را می خوانید:

  • ژنتیک

ژنتیک مهم ترین عامل ایجاد منافذ باز در سطح پوست است. بعضی از افراد به طور طبیعی به خاطر ژن هایی که دارند منافذ پوستشان بازتر از معمول است.

  • سن

هر چه قدر سن شخص بالاتر رود، الاستیسیته (خاصیت ارتجاعی) پوست کمتر می شود. این باعث می شود منافذ پوست در اثر کشیده شدن بازتر شوند.

  • نور خورشید

نور خورشید در طولانی مدت (در طی سال ها) باعث باز تر شدن منافذ پوست می شود.

  • دانه های سر سیاه

زمانی که منافذ پوست با چربی بسته شوند، جوش هایی روی آن ها ایجاد می شود که همان دانه های سر سیاه هستند. این دانه های سر سیاه منافذ را باز تر می کنند. چربی گیر افتاده در این منافذ اکسید می شود و لکه های سیاهی را روی سطح پوست ایجاد می کند.

  • بسته شدن منافذ پوست

گاهی چربی ها و سلول های مرده پوست در منافذ تجمع پیدا می کنند؛ این باعث باز تر شدن منافذ از اندازه طبیعی خود می شود. لایه برداری و رعایت بهداشت پوست باعث حذف چربی های اضافه و سلول های مرده از پوست می شود و جلوی باز تر شدن منافذ پوست را می گیرد. همچنین بعضی از لوازم آرایشی منافذ پوست را می بندند. استفاده مرتب از این گونه لوازم آرایش باعث بزرگ تر شدن منافذ پوست می شود.

چگونه از منافذ باز پوست خود خلاص شویم؟

راه برای بستن منافذ باز پوست صورت

در ادامه روش هایی را پیشنهاد می کنیم تا منافذ پوست شما کوچکتر شوند:

۱٫ فقط از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک (NON-COMEDOGENIC) استفاده کنید.

کلمه ی «غیرکمدوژنیک» به این معناست که این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی کنند. همان طور که قبلاً گفتیم وقتی منافذ پوست بسته شوند، بزرگتر دیده می شوند و بیشتر به چشم می آیند. پس، برای اینکه منافذ پوست شما مسدود نشوند، روی همه ی محصولاتی که برای صورت خود استفاده می کنید، به دنبال این عبارت ها بگردید:

  • غیر کمدوژنیک (non-comedogenic)
  • فاقد چربی (oil free)
  • منافذ را مسدود نمی کند (Won’t clog pores)

اگر محصولی هیچ یک از این موارد را نداشت، از آن استفاده نکنید.

۲٫ روزی دوبار صورت خود را بشویید.

اگر پوست ما چرب باشد، منافذ بزرگتر دیده می شوند. پس، صورت خود را دو بار در روز بشویید تا منافذ با آلودگی ها مسدود نشوند و چربی پوست تان کم شود.

علاوه بر این، شستشوی صورت به طور صحیح از آکنه پیشگیری می کند و سبب بهبود التهاب پوست و افزایش سلامت آن می شود.

البته هنگام شستن صورت خود دقت کنید تا:

  • از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ پوست را آزار می دهد و باعث باز شدن منافذ پوست می شود.
  • صورت خود را به آرامی بشویید. مالِش و ساییدن پوست به آن آسیب می زند و پوست را ملتهب می کند. اگر پوست ما ملتهب شود، منافذ آن بیشتر دیده می شوند.
  • یک شوینده ی غیرکمدوژنیک و ملایم پیدا کنید. دوباره تکرار می کنیم، باید هر کاری می توانید، انجام دهید تا از تحریک پوست و مسدود شدن منافذ آن جلوگیری کنید.

۳٫ برای شستن صورت خود از ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

اگر پوست شما چرب است، یا می خواهید منافذ باز پوست خود را ببندید، توصیه می کنیم از انواع ژل شستشوی صورت استفاده کنید.

شوینده ها و پاک کننده های دیگری مثل صابون، ممکن است موادی داشته باشند که در منافذ پوست ما باقی بمانند و چربی پوست را بیشتر کنند. اما، ژل شستشوی صورت کمک می کند تا چربی منافذ پوست را تمیز کنیم. در نتیجه، پوست به ظاهر مطلوب ما نزدیکتر می شود.

در اینجا می توانید نکات ضروری برای انتخاب بهترین شوینده صورت را بخوانید.

۴٫ هر روز ضد آفتاب بزنید.

هرچه خورشید آسیب بیشتری به پوست ما بزند، پوست بیشتر شل و افتاده می شود. پوستی که سفتی خود را از دست بدهد، منافذ آن بیشتر دیده می شوند.

اگر از یک ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، تا حد زیادی پوست خود را در برابر آسیب های آفتاب محافظت می کنید. پس، برای محافظت از پوستتان، هر روز (حتی روزهای بارانی و یا سرد) از ضد آفتاب استفاده کنید.

یادتان باشد، هر زمان که نور خورشید به پوست ما بخورد، به آن آسیب می زند. این آسیب در طول زمان بیشتر و بیشتر می شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب سبب محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید می شود و می تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند.

۵٫ لایه برداری را فراموش نکنید.

اگر پوست چربی دارید، باید هفته ای یک یا دو بار لایه برداری کنید. لایه برداری کمک می کند تا آلودگی هایی مانند گرد و خاک، سلول های مرده پوست و چربی اضافی از منافذ پوست حذف شوند. در نتیجه، منافذ پوست مسدود نشده و کوچکتر دیده می شوند.

البته، نباید بیشتر از دو بار در هفته پوست را لایه برداری کنید. لایه برداری بیش از اندازه، پوست را خشک می کند.

مهمترین کار برای کوچک کردن منافذ پوست شست وشوی مرتب است. همچنین داروهای کاهنده چربی پوست می توانند بسیار کمک کننده باشند. همیشه سعی می شود از داروهای موضعی استفاده شود تا داروهای خوراکی اما اگر شدت این وضعیت زیاد باشد لازم می شود از داروهای خوراکی نیز استفاده کرد. لیزر و پیلینگ نیز در درمان جای جوش و منافذ باز کمک کننده هستند. در بازار شوینده های خاصی تحت عنوان اسکراب وجود دارند. این مواد کار خاصی انجام نمی دهند و مثل سایر شوینده ها هستند بنابراین نباید از آنها انتظار درمان کامل داشت. اصل درمان خشک کردن پوست است، چه با صابون معمولی و چه با کرم ها و لایه بردارها. در درمان های خانگی نیز اگر ماده ای خوراکی وجود داشته باشد که پوست را خشک کند استفاده از آن می تواند مفید واقع شود؛ همان طور که بسیاری از افراد برای این منظور از پوست میوه جات استفاده می کنند. اسید میوه به کار رفته در کرم های لایه بردار نیز از همین طریق باعث بهبود پوست می شود.

شستشوی بیش از حد هم دردسر ساز است!

در درمان جوش یک اصل مطرح است. اگر چربی پوست و جوش های صورت در حد ملایم باشند استفاده از شوینده ها تا حدودی به رفع آنها کمک می کند اما اگر فرد دچار چربی و جوش شدید باشد و بدون استفاده از درمان دارویی فقط به شستشو زیاد پوست بپردازد این کار باعث می شود بعضی از میکروب های مفید که به طور طبیعی روی سطح پوست زندگی می کنند از بین بروند. درست مانند میکروب های مفید معده و روده که باعث قوام مدفوع می شوند و اگر فرد به عنوان مثال برای درمان گلو درد از آنتی بیوتیک استفاده کند این میکروب های مفید از بین می رود و دچار اسهال می شود. میکروب های مفید روی پوست نیز مانع از رشد میکروب های مضر گرم منفی می شوند. این میکروب ها در اثر شست وشوی زیاد یا استفاده زیاد از داروهای ضدعفونی کننده مثل بتادین، الکل و... از بین می روند و میکروب های مضر فعال می شوند. به این ترتیب جوش ها و چربی پوست تشدید می شود بنابراین شست وشوی تنها، فقط در افرادی که جوش و چربی ملایم دارند تاثیرگذار است. اگر فرد از مواد شوینده استفاده کرد و در کوتاه مدت جوابی نگرفت باید درمان دارویی را شروع کند. در غیر این صورت میکروب های مضر فعال می شوند و فولیکولیت (التهاب شدید فولیکول مو) ایجاد می کنند که از جوش هم وخیم تر است!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان