دیدنی های زیبا و حیرت انگیز تانزانیا در آفریقا

  دوشنبه، 19 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
دیدنی های زیبا و حیرت انگیز تانزانیا در آفریقا
تانزانیا خانه معروف ترین پارک های ملی آفریقا و کوه با شکوه کیلیمانجارو در بالای سرگوتی است. برای آنهایی که می خواهند یک تعطیلات گردشگری را به طور کامل پوشش دهند و مدت زمانی را صرف تماشای خورشید کنند، سواحل زیبای زنگبار آنها را فرا می خواند.

تانزانیا

تانزانیا (به انگلیسی: Tanzania، /ˌtæn.zəˈni:. ə/) به صورت رسمی جمهوری متحد تانزانیا (به انگلیسی: United Republic of Tanzania)، کشوری است در شرق آفریقا که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه است و از شرق به اقیانوس هند محدود می شود. جمعیت این کشور حدود ۵۹٬۷۳۴٬۰۰۰ نفر است.

در سال ۱۹۹۶ پایتخت رسمی تانزانیا از شهر ساحلی و بزرگ دارالسلام به شهر دودوما منتقل شد. با این حال دارالسلام هنوز پایتخت تجاری و مقر بسیاری از نهادهای حکومتی کشور است و بندری مهم برای تانزانیا و همسایگان محصور در خشکی اوست. از شهرهای مهم دیگر آن می توان به آروشا، امبیا، موانزا، موروگور و زنگبار اشاره کرد.

نام تانزانیا واژه ای مرکب از تانگانیکا و زنگبار است. این دو کشور در سال ۱۹۶۴ یا یکدیگر متحد شده و جمهوری تانزانیا را تشکیل دادند.

سال های متمادی اجرای ناموفق سیاست های «سوسیالیسم آفریقایی»، مانند احداث اجباری مزارع اشتراکی، این کشور را یکی از فقیرترین، توسعه نیافته ترین و وابسته ترین کشورهای جهان ساخته است. فرایند اصلاحات تدریجی در کشور از میانه دههٔ ۱۹۸۰ آغاز شد. شده است.

تانزانیا زبان رسمی ندارد اما زبان سواحلی زبان ملی دوفاکتو و عاملی برای وحدت ملی در کشور است. اگرچه در آموزش عالی و متوسطه و دادگاه های عالی از انگلیسی استفاده می شود.

دریاچه مانایارا

تصویر

حدود دو سوم، پارک ملی دریاچه مانایارا را دریاچه ای به همین نام تشکیل می دهد. این دریاچه، محل سکونت هزاران هزار فلامینگو و دیگر انواع پرندگان نادر و کمیاب است. این مکان یکی از بهترین مکان ها برای پرنده نگری و قایق رانی در کل قاره آفریقاست. علاوه بر پرندگان، انواع حیوانات دیگر از جمله اسب های آبی، گورخر و … را می توان در اطراف دریاچه مانایارا مشاهده کرد.

ساحل ماتما

تصویر

ساحل ماتما در دریاچه مالاوی (Lake Malawi) در مسیرهای معروف گردشگری کشور تانزانیا نیست، به همین خاطر در این مکان محیطی خلوت و بسیار بکر را خواهید دید. این ساحل که در کوهپایه های کوه لیوینگ استون (Livingstone Mountains) قرار گرفته است، یک مکان بسیار مناسب برای شناست. اگر هم کمی فعال باشید، می توانید با کمی کوه نوردی خود را به آبشارهای بزرگ و کوچک این منطقه برسانید. ساحل ماتما زیاد شناخته شده نیست، ولی به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تانزانیا شناخته می شود.

کوهستان کلیمانجارو

تصویر

یکی از معروف ترین جاذبه های تانزانیا، پارک ملی کوه کلیمانجارو، بلند ترین کوه قاره آفریقا است. بر خلاف پارک های دیگر در شمال تانزانیا، حیوانات وحش علت اصلی بازدید از این پارک نیست، بلکه تماشای این کوه عظیم برفی و صعود به قله آن است که افراد زیادی را به سمت خود می کشد. کوه کلیمانجارو می تواند در هر زمانی برای صعود مناسب باشد، اما بهترین زمان برای اینکار از اواخر ژوئن تا اکتبر، در طول فصل خشک خواهد بود. این میراث جهانی، از زمین های کشاورزی در سطح پایین تر شروع می شود و به جنگل های بارانی و چمنزار های آلپی و سپس به چشم اندازی مهتابی در قله ها ختم می شود. دامنه های جنگل های بارانی زیستگاه بوفالوها، پلنگ ها، میمون ها و فیل ها هستند؛ ناحیه آلپی نیز مکانی مناسب برای عاشقان پرنده نگری است.

پارک ملی سرنگتی

پارک ملی «سِرنگِتی» (Serengeti)، دشتی است بی نظیر و وسیع، با هزاران یا حتی میلیون ها حیوان که در جست و خیز هستند. این پارک، به عنوان بزرگترین پارک ملی تانزانیا، هرساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. در ماه می یا اوائل ژوئن، می توانید شاهد مهاجرت سالانه میلیون ها گورخر و حیوانات وحشی باشید. این مهاجرت، یکی از جذاب ترین رویدادهای طبیعی به حساب می آید. نزدیک به 500 گونه پرنده در سرنگتی ثبت شده اند.

منطقه حفاظت شده گرونگرو (Ngorongoro)

تصویر

میلیون ها سال قبل، فوران آتشفشان و مواد مذاب آتشفشانی، کراتر گرونگرو یا Ngorongoro Crater را بوجود آورد. به دلیل خاک حاصل خیز این منطقه و نزدیکی اش به پارک ملی سرنگتی، تنوع زیستی جانوری و گیاهی بالایی را خواهیم دید. Big 5، چیتا (cheetah)، غزال، فلامینگو، روباه bat-eared و 400 گونه پرنده در اینجا زندگی می کنند. البته باید به قبیله ی ماسای (Masaai Tribe) هم اشاره کنیم که از جاذبه های فرهنگی اینجاست.برای رسیدن به گرونگرو، خیلی ها ترجیح می دهند یک شب در شهر آروشا (Arusha) بمانند و بعد حرکت کنند. معمولا Meeting Point تورهای گرونگرو از همین شهر است و با هواپیما یا ماشین مسافران را به گرونگرو می برند. برای اقامت هم می توانید دو انتخاب داشته باشید: لوژ های پارک ملی مانیارا یا گرونگرو. در گرونگرو چندتا فعالیت هیجان انگیز می شود انجام داد: سافاری، پیاده روی، ترکینگ و دیدن قبایل بومی از جمله ماسای (Masaai).

جزیره مافیا

تصویر

اگر به غواصی علاقه دارید و به تانزانیا سفر کردید از جزیره مافیا حتما دیدن کنید و به دنیای زیر آب شگفت انگیز آن سفر کنید ، مافیا در حقیقت یک پارک دریای است که از باغ های مرجانی ، انواع ماهی ، پرندگان متنوع تشکیل شده است ، جالب است بدانید این جزیره محل زندگی و پرورش لاک پشت سبز است که در حال انقراض می باشد ، جزیره مافیا مکانی ایده آل برای ماهیگیری در اعماق دریا است و در آن ماهی تن ، مارلین ، انواع شمشیرماهیان دندان دار زندگی می کنند .

شهر سنگی

تصویر

شهر سنگی یکی از دیدنی های زنگبار است که در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد و جالب است بدانید که این جاذبه از 200 سال پیش تا به امروز دچار تغییرات خیلی کمی شده است ، در این شهر باستانی شاهد خانه های قدیمی عربی و خیابان های باریک و کوچه های پیچ در پیچ خواهید بود و زیبایی ویژه ای به این منطقه بخشیده است ، اکثر این خانه ها متعلق به قرن نوزدهم میلادی هستند و در آن زمان زنگبار به یکی از مهم ترین شهرهای تجاری سواحیلی در اقیانوس هند تبدیل شده بود ، بسیاری از ساختمان های تاریخی این شهر سنگی به موزه هایی برای بازدید عموم تبدیل شده اند و چندین کلیسای قدیمی و تاریخی از دیگر جاذبه های شهر می باشند ، مسافران از طریق یک پیاده رو که در امتداد جاده کریک قرار دارد ، می توانند به قسمت اصلی شهر سنگی و محل بازار مرکزی دارجانی ، بیت الامانی ، تالار شهرداری و کلیسای نگلیکانبروند ، در این شهر باستانی یک درمانگاه قدیمی با بالکن های چوبی و حمام قدیمی ایرانی که در سال 1888 ساخته شده است ، وجود دارد و مکانی جذاب برای عکاسی است .

کوهستان مرو

تصویر

کوهستان کلیمانجارو بلند ترین قله در سرزمین تانزانیا می باشد که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است، اما دومین کوه مرتفع این سرزمین یعنی کوهستان مرو، در میان توریست ها کمتر شناخته شده است. این کوه مرتفع در قسمت شمالی تانزانیا و در نزدیکی مرز کشور کنیا واقع شده است. این کوهستان بخشی از پارک ملی آروشا محسوب شده و مملو از حیات وحش می باشد. گردشگرانی که نمی توانند به کوهستان کلیمانجارو صعود کنند بهتر است گزینه ی جایگزین، کوهستان مرو را انتخاب نمایند. کوهنوردی در این کوهستان نیز دشواری هایی دارد اما تجربه ای بی نظیر و فوق العاده خاصی را رقم خواهد زد. توریست ها در کنار گودال های آتشفشانی به راه خود ادامه داده و از فراز کوهستان می توانند چشم انداز های باشکوه و تماشایی را نظاره کنند.

پارک ملی تارانگیر

این پارک در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد که بهترین زمان بازدید از آن در فصل خشک از ماه جولای تا سپتامبر است؛ زمانی که حیوانات در طول رودخانه جمع می شوند. در طول فصل خشک، این پارک ملی یکی از بالاترین جمعیت های مهاجر حیات وحش را به خودش می بیند. کل یالدار، گورخر، بوفالو، ایمپالا، غزال و انواع گوزن ها از انواع مختلف حیواناتی هستند که در این پارک ملی حضور دارند. یکی از مهم ترین دیدنی های پارک ملی تارانگیر درخت های بائوباب است که ۱۸ متر طول دارند.

جزیره پمبا

تصویر

جزیره پمبا، جزیره شمالی در مجمع الجزایر زنگبار است. در اطراف پامبا بسیاری از جزایر بیابانی را می بینید و بهترین غواصی در اقیانوس هند را تجربه می کنید که بسیار بی نظیر است. باغ های سرسبز مرجانی و اسفنج های رنگارنگ زیر آب دریا در جایی مشاهده می شوند که شبیه به بهشت است. شهر chack chack مرکز اصلی پمبا است که پایگاهی محبوب برای غواصی در تانزانیا به حساب می آید. میزان بازدید گردشگران از این منطقه کمتر از زنگبار است، به همین سبب فضای خسته کننده تری دارد.

در فاصله ماه دسامبر تا فوریه گردشگران می توانند مبارزه گاوها را تماشا کنند که نشانه ای از تسلط پرتغالی ها در قرن های ۱۶ و ۱۷ است. در این جزیره همچنین تپه های بلند با دره های عمیق قرار دارند که سبب شده مکانی مناسب برای دوچرخه سواران کوهستان باشد. پمپا یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های گل میخک در جهان است و ساکنانش در زمینه طب سنتی بسیار قهار هستند.

جزیره زندان

یک جزیره دور افتاده که زمانی از آن به عنوان زندان استفاده می شده است و در آن می توانید حس و حال رابینسون کروزوئه را درک کنید! تماشای راه رفتن آرام لاک پشت های غول پیکر آلدابرا، پرواز پروانه های بسیار بزرگ و پرهای رنگارنگ طاووس ها را نیز به این حال و هوا اضافه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر