در دنیای همستر بازها، تو مثل لوک باش! / بازگشت دوباره به گوشی‌های ساده

  دوشنبه، 21 خرداد 1403 ID  کد خبر 392051
در دنیای همستر بازها، تو مثل لوک باش! / بازگشت دوباره به گوشی‌های ساده
ساعدنیوز: بزرگسالان و نوجوانانی که نگران زمان استفاده از صفحه نمایش خود هستند، گوشی‌های هوشمند خود را با مدل‌های ساده‌تر جایگزین می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از بی بی سی، در تنظیمات بسیاری از گوشی‌های هوشمند گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید بررسی کنید به طور متوسط روزانه چقدر به گوشی خود خیره شده‌اید. این گزینه می‌تواند باعث درک ناخوشایندی شود که چیزی که قرار بود یک تکنولوژی مفید باشد، به یک وسواس تبدیل شده است.

لوک مارتین 16 ساله از کانادا: "رسانه‌های اجتماعی بر اساس ترس از دست دادن (FOMO) ساخته شده‌اند، بنابراین احساس می‌کردم نمی‌توانم از آن جدا شوم," . "به محض اینکه اینستاگرام را نصب کردم، به یک چرخه نزولی افتادم."

لوک تنها نیست. بر اساس مطالعه‌ای توسط دانشگاه هاروارد، استفاده از شبکه‌های اجتماعی همان قسمت از مغز را فعال می‌کند که در هنگام مصرف مواد مخدر اعتیادآور نیز فعال می‌شود. این موضوع نگرانی‌هایی را درباره عادات استفاده از گوشی در میان جوانان به وجود آورده است.

در بریتانیا، تحقیقات Ofcom تخمین می‌زند که حدود یک چهارم کودکان پنج تا هفت ساله اکنون گوشی هوشمند خود را دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد، به ویژه در کودکان.

برخی از کمپین‌ها خواستار اعمال محدودیت‌های سنی برای استفاده از گوشی‌های هوشمند هستند. برخی افراد مانند لوک، تصمیم گرفته‌اند گوشی‌های هوشمند خود را با دستگاه‌های بسیار ساده‌تر، موسوم به "گوشی‌های ساده" جایگزین کنند.

گوشی جدید او تنها قابلیت ارسال پیامک، تماس، نقشه و چند ابزار محدود دیگر را دارد. او گفت: "مصرف گوشی دوستانم حدود چهار تا پنج ساعت است و قبل از اینکه این گوشی را بگیرم، مصرف من هم همین‌قدر بود. حالا مصرف من حدود 20 دقیقه در روز است که واقعا خوب است، زیرا فقط برای کاری که نیاز دارم از آن استفاده می‌کنم."

والدین نیز به گوشی‌های ساده روی می‌آورند، نه تنها برای فرزندانشان، بلکه برای کمک به خودشان تا بیشتر برای خانواده‌هایشان در دسترس باشند.

لیزی بروتون، که یک پسر پنج‌ساله دارد، به‌تازگی یک گوشی نوکیای سبک قدیمی خریداری کرده است. او توضیح داد: "این کار به من کمک کرد تا عادات خودم را بازتنظیم کنم و اکنون زمان با کیفیت بیشتری با پسرم دارم."

او می‌گوید که وقتی زمان آن فرا برسد که پسرش گوشی خودش را داشته باشد، یک مدل ساده مشابه را برای او انتخاب خواهد کرد. او افزود: "به نظرم شروع با یک گوشی هوشمند بهترین ایده نیست. انگار داریم جهان را به او می‌دهیم و می‌گوییم سعی کن خودت بفهمی چطور با آن کنار بیایی."

لیزی بروتون می‌گوید که پسرش از استفاده از گوشی ساده بهره‌مند شده است.

لیزی بروتون می‌گوید که پسرش از استفاده از گوشی ساده بهره‌مند شده است.

فروش گوشی‌های ساده در آمریکای شمالی رو به افزایش است. در فروشگاه Dumbwireless در لس‌آنجلس، صاحبین فروشگاه، دیزی کریگباوم و ویل استالتس، به مشتریانی که به دنبال دستگاه‌های کم‌تکنولوژی هستند، خدمات ارائه می‌دهند. ویل استالتس گفت: "ما مشتریان زیادی داریم که والدینی هستند که می‌خواهند اولین گوشی برای فرزندشان بخرند و نمی‌خواهند که آنها در اینترنت پرسه بزنند."

اما کنار گذاشتن گوشی هوشمند به این سادگی نیست. استالتس گفت برخی مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند که برنامه‌های خاصی را روی گوشی داشته باشند. لیزی بروتون نیز اشاره کرد که وقتی کودکان دوستان خود را با گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت می‌بینند، نگه‌داشتن این خط مشی دشوار می‌شود. او افزود: "این نیاز به یک جامعه والدین دارد که واقعاً بپرسند آیا می‌توانیم این کار را به شکل متفاوتی انجام دهیم؟"

یک راه‌حل دستگاهی به نام "unpluq" است که با ضربه زدن به گوشی، به صورت بی‌سیم برنامه‌های خاصی مثل رسانه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند. استالتس گفت: "والدین می‌توانند با این برچسب گوشی هوشمند را کنترل کرده و همچنین استفاده را نظارت کنند."

چندین گوشی نیز به‌طور خاص برای کاربرانی که می‌خواهند از اعتیاد به وبگردی بی‌هدف دوری کنند، توسعه یافته‌اند. کریس کسپر شرکت Techless را تأسیس کرد تا دستگاهی "عمداً کسل‌کننده" اما شیک را توسعه دهد که شبیه آیفون به نظر می‌رسد. نسخه جدید این دستگاه با نام "Wisephone II" شناخته می‌شود. او آن را به‌صورت "بسیار آرامش‌بخش، بسیار متین" توصیف می‌کند و افزود: "این گوشی هیچ آیکونی ندارد، فقط کلمات، دو رنگ و دو فونت."

این دستگاه ابزارهای محدودی مثل برنامه تاکسی Uber (تاکسی اینترنتی) خواهد داشت، اما هیچ رسانه اجتماعی ندارد. کسپر گفت: "ما این سؤال را می‌پرسیم: چه چیزی واقعاً برای ما خوب است؟"

گوشی Wisephone تنها اجازه استفاده از برخی عملکردها را می‌دهد.

گوشی Wisephone تنها اجازه استفاده از برخی عملکردها را می‌دهد.

او ابتدا این گوشی را با در نظر گرفتن دختران نوجوان تحت سرپرستی خود توسعه داد و می‌گوید 25٪ از فروش آنها به کودکان اختصاص دارد، اما هدف‌گذاری آن برای بزرگسالان است. او گفت: "اگر گوشی به عنوان دستگاهی برای کودکان شناخته شود، احساس شرم با آن همراه است. بنابراین ما یک دستگاه بسیار بزرگسالانه، پیچیده و شبیه به اپل ساخته‌ایم."

او افزود: "با توجه به درآمد میلیارد دلاری از اپلیکیشن‌ها و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌های بزرگ انگیزه کمی برای تشویق به عادات متفاوت دارند."

در همین حال، لوک، نوجوان کانادایی، می‌گوید که قصد دارد به استفاده از دستگاه جدید خود ادامه دهد، با وجود اینکه دوستانش این موضوع را جالب می‌دانند. او گفت: "آنها فکر می‌کنند که این کار خیلی عجیب است، اما در این مرحله من می‌گویم واقعاً مهم نیست، چون این کار خیلی به من کمک کرده است. قطعاً مرا به موقعیت بهتری برده است."


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (204 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (159 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (97 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....