علت درد ارتودنسی چیست؟

  پنجشنبه، 01 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علت درد ارتودنسی چیست؟
ارتودنسی درمانی است که در آن، با اعمال نیرو و کشش به روی دندان ها آنها را وادار به حرکت می کنند.متخصص ارتودنسی شما با آگاهی کامل از میزان این کششها و محاسبه نیروی وارده با روش های خاص و مدرن اقدام به انجام این کار می کند.نیروی شدیدی که در اثر این کشش به بافت های محافظ دندان وارد می شود در سه الی چهار روز اولیه محسوس است و ممکن است باعث ناراحتی شود.

ارتودنسی درمانی است که در آن، با اعمال نیرو و کشش به روی دندان ها آنها را وادار به حرکت می کنند.متخصص ارتودنسی شما با آگاهی کامل از میزان این کششها و محاسبه نیروی وارده با روش های خاص و مدرن اقدام به انجام این کار می کند.نیروی شدیدی که در اثر این کشش به بافت های محافظ دندان وارد می شود در سه الی چهار روز اولیه محسوس است و ممکن است باعث کمی ناراحتی شود.متخصص ارتودنسی شما در روز های ابتدایی درمان تا زمانی که وجود براکت های ارتودنسی برای شما عادی نشده است مسکن تجویز می کند اما انتخاب نوع مسکن را به عهده ارتودنتیست خود بگذارید.زیرا آسپرین را اگر خود سرانه مصرف کنید ممکن است باعث خونریزی شود.

انواع درد ارتودنسی

خوشبختانه درد یا ناراحتی که پس از محکم شدن براکت ها احساس می شود معمولا پس از یک یا دو روز فروکش می کند، در حالی که برخی از بیماران حتی ممکن است پس از تنظیم براکت هیچ گونه عوارض جانبی دردناکی را تجربه نکنند. کسانی که پس از تنظیم براکت احساس درد یا ناراحتی دارند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • دندان درد
  • فک درد
  • لثه حساس
  • مشکل در غذا خوردن پس از محکم کردن براکت ها
  • سردرد

استفاده از آدامس، موم و دهانشویه به جای مسکن

احساس کشش و درد در همه افراد یکسان نیست.بعضی ها ممکن است حتی نیازی به خوردن مسکن هم در خود احساس نکنند.تقریبا تمام افرادی که از دستگاه ارتودنسی ثابت استفاده میکنند در روزهای ابتدایی درمان کمی با مشکل روبرو می شوند.بعضی افراد جویدن آدامس های بدون قند و خوردن خوراکی های با قوام متوسط را به استفاده از مسکن ها ترجیح می دهند.از طرفی جویدن آدامس بدون قند سبب خون رسانی بیشتر به ریشه و بافت های در بر گیرنده دندان شده و باعث کاهش درد می شود.پس به بهانه دردناک بودن دندان ها نباید از عمل جویدن اجتناب کرد.چون این درد ها حتی بدون خوردن هیچ مسکنی پس از یک هفته از بین می رود.متخصص ارتودنسی شما پس از نصب براکت ها قطعاتی از موم های مخصوصی را که برای این کار تهیه شده اند را در اختیار شما قرار می دهد .شما می توانید این موم ها را بر روی نقاطی که در جلسه اول ارتودنسی درد ناک شده اند قرار بدهید.استفاده از دهانشویه ها هم به کاهش درد ناشی از آزردگی گونه ها و لب های شما پس از نصب دستگاه های ارتودنسی کمک می کند.

درد ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

متخصصین ارتودنسی بر این باور اند درد ارتودنسی بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند سن، جنس، آستانه درد هر بیمار، میزان نیروی اعمال شده، وضعیت عاطفی فرد، میزان استرس او و تجربه های قبلی بیمار از درد. در واقع نیرو هایی که بر روی دندان ها اعمال می شوند، پاسخ و واکنشی التهابی را دربر دارند که شامل درد در محیط دهان است و ناشی از حرکت دندان هاست. این واکنش باعث تغییر در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می شود.

رابطه بین سلامت روانی بیماران و ادراک درد ارتودنسی نیز توسط برخی از محققین مورد توجه قرار گرفته است. “حساسیت فیزیولوژیکی و روانی” فرد می تواند عامل قوی در شدت ناراحتی های بافت ناشی از اثرات فیزیکی دستگاه های ارتودنسی باشد. در نتیجه درد احساس شده در بیماران به نظر نمی رسد تنها به طور مستقیم به میزان نیروی اعمال شده ارتودنسی بستگی داشته باشد بلکه به میزان سلامت روانی فرد نیز مربوط می شود.در یک مطالعه حدود 95٪ از بیماران تجربه درد در طول درمان ارتودنسی را گزارش کرده اند. درد ارتودنسی در عرض 4 ساعت شروع می شود، در طول 24 ساعت بعدی افزایش می یابد و در عرض 7 روز کاهش می یابد.

علت درد ارتودنسی چیست؟

اکثر کودکان که تحت درمان قرار می گیرند برای ثابت کردن دندان خود از براکت ارتودنسی ثابت استفاده می کنند که معمولا از جنس فولاد، سرامیک یا پورسلین هستند. از آنجا که براکت با استفاده از فشار ملایم دندان ها را مرتب می کند، برخی از بیماران ممکن است احساس حساسیت کنند یا اینکه لثه آنها دچار قرمزی شود. میزان ناراحتی ایجاد شده در فرد بستگی به روش درمان و فیزیولوژی فرد دارد.
معمولا استفاده از براکت نباید در طول درمان ارتودنسی باعث ایجاد درد در بیمار شود، اما بعضی اوقات در ابتدای کار ممکن است در هنگام استفاده از این درمان، دهان فرد دچار احساس ناراحت کننده ای شود. براکت های های کودک شما ممکن است در ابتدا نقاطی دردناک را بر روی لثه ها و یا لب ها ایجاد کند اما این امر باید سریعا مرتفع شده و لثه ها و لب های فرد تحت درمان بهبود یابند.

آیا کندن اتصالات ارتودنسی درد دارد؟

متخصص ارتودنسی شما با مهارت کامل براکت های ارتودنسی را یکی یکی از دندان های شما جدا می کند .بسیاری از افراد هستند که می گویند ما در هنگام کندن براکت ها دردی احساس نکردیم، اما چون احساس درد و حساسیت در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است که شما در هنگام کندن اتصالات درد مختصری هم تجربه کنید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (199 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت