فوت‌وفن‌های سرخ کردن سبزی قرمه‌سبزی

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
فوت‌وفن‌های سرخ کردن سبزی قرمه‌سبزی
قورمه سبزی یکی ازغذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که عطر و طعم بی نظیری دارد به طوریکه جزو محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان است. برخی از کدبانوهای ایرانی مهارت خاصی در پخت قورمه سبزی دارند و این غذا را بسیار لذیذ طبخ می کنند به صورتیکه طعم متفاوت آن تا مدتها در ذهن مهمانان می ماند.

قرمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی است که کمتر کسی پیدا می شود که آن را دوست نداشته باشد. این غذا جزو معدود غذاهایی است که با تغییرات بسیار اندکی از گذشته تا کنون طبخ می شود. برای تهیه یک قرمه سبزی جاافتاده و خوشمزه باید نکات زیادی را موردتوجه قرار دهید. یکی از مهم ترین این نکات، سرخ کردن سبزی است. در این مطلب با مهم ترین فوت وفن های سرخ کردن سبزی قرمه سبزی آشنا می شوید.

ترکیبات سبزی قرمه سبزی

یکی از نکات خوشمزه شدن قرمه سبزی این است که از سبزی تازه استفاده کنید. مهم ترین موضوعی که هنگام خرید سبزی باید به آن توجه کنید ترکیبات سبزی به کار رفته در قرمه سبزی است. این ترکیبات در مناطق مختلف ایران تفاوت اندکی با هم دارند ولی سبزی های اصلی و مشترک در بیشتر مناطق شامل چهار واحد تره، دو واحد گشنیز، سه واحد جعفری و یک هشتم واحد شنبلیله است. در بعضی مناطق دو واحد اسفناج هم به سبزی اضافه می کنند که باعث لعاب دار شدن خورش می شود. در جنوب کشور به سبزی مقداری سیر تازه هم اضافه می کنند. اگر در ترکیب سبزی ها از تره بیش از اندازه استفاده شود طعم خورش تند می شود و اگر از شنبلیله اضافی استفاده شود طعم خورش تلخ خواهد شد.

سبزی قورمه در مناطق مختلف ایران

در شمال کشور به جز سبزی های دیگر یک نوع سبزی به نام “خلواش” را داخل سبزی قورمه استفاده می کنند و در کنار خلواش نیز از مقداری “چوچاق” نیز استفاده می کنند.

طعم قورمه سبزی تبریزی ها کمی تندتر از معمول است زیرا این هموطنان عزیزمان از مقدار تره و اسفناج بیشتری استفاده می کنند و نیز به جز سبزی های معمول در تهیه قورمه سبزی از برگ “داش کلمی” (یا همان کلم سنگ سفید) نیز داخل سبزی استفاده می کنند و علاوه بر اینها از شنبلیله هم استفاده می کنند. برخی از آذربایجانی ها، از ترخون در قورمه سبزی استفاده می کنند.

مواد تشکیل دهنده سبزی قورمه سبزی در استان فارس و خوزستان، تنوع بیشتری نسبت به تهران دارد. در این مناطق سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا حتی هر دو)، شنبلیله، و سیر سبز است.

آموزش طرز سرخ کردن سبزی قرمه

روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی نیاز به تخصص خاصی ندارد. تازه بودن سبزی ها از جمله عوامل مهم در خوشمزه و خوش عطر شدن قورمه سبزی است سبزی ها را شسته و در آبکش ریخته تا کاملا آب آن خشک شود سپس سبزی ها را ریز و یک دست خرد کنید.

در ماهیتابه روغن ریخته بگذارید تا داغ شود آب سبزی را گرفته و سبزی را سرخ کنید این کار باعث می شود سبزی آب نیندازد و دقت کنید که آب سبزی نیز خشک نشود. دقت کنید که روغنی که برای سرخ کردن سبزیحات استفاده می کنید حتما روغن مایع باشد و به هیچ عنوان از روغن جامد استفاده نکنید. این یک نکته مهم در روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی می باشد.

سرخ کردن سبزی را تا زمانی ادامه دهید تا رنگ سبزی تیره شود حرارت باید بسیار پایین باشید و سبزی را زیاد هم نزنید اما دقت کنید که سبزی نسوزد و روغن آن به رنگ سبزی تیره شود مدت زمان سرخ کردن سبزی ها حدود یک ربع می باشد. این نکته ای مهم در روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی می باشد که مهم است به آن توجه داشته باشید.

وقتی که سبزی ها سرخ شد اجازه دهید تا کاملا سرد شود و برای بسته بندی به مقدار نیاز برای هر وعده مصرف در کیسه فریزر ریخته و برای مدت دو ماه در فریزر نگهداری کنید. برای سرخ کردن سبزی ها خیلی باید دقت کنید که سبزی سیاه نشود. البته در شهرهای جنوبی دیده شده است که سبزی های مورد استفاده برای خورشت سبزی و قلیه ماهی تیره تر از قرمه سبزی می شود که این امر بخاطر هم سرخ کردن بیشتر است و هم تمبری که داخل خورشت ریخته می شود.

بعد از سرخ شدن همانطور که بیان کردیم اجازه دهید تا سبزی ها سرد شده و خنک شوند. بعد از سرخ شدن خیلی مناسب و بسته به مقدار وعده هایی که استفاده می کنید آنها را داخل کیسه فریزر بریزید. روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی واقعا کار سختی نیست فقط کمی هنر می خواهد که مطمئنا شما دارید.

10 روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی

  1. از شنبلیله کمتر استفاده کنید. این امر بخاطر تندی و بوی تیزی است که به غذا می دهد. پس اگر شنبلیله سبزی قرمه سبزی زیاد باشد سبزی به تلخی می زند.
  2. همانطور که در بالا ذکر شد تنوع سبزی های قرمه سبزی بسته به منطقه و استان مورد نظر مشخص می گردد.
  3. حتما سبزی های له شده و زرد شده را از سبزی های دیگر جدا کنید. پس یکدست سبزی های سالم را خرد کنید.
  4. سبزی ها را بشکلی ریز کنید که از سبزی های آش و کوکو و پلویی ریز تر شوند.
  5. برای تفت دادن و یا سرخ کردن سبزی های قرمه سبزی جوری اینکار را انجام دهید که به تیره شدن نرود. سبز باشد. از نام این غذا هم مشخص است. البته باز در خوزستان چنین نیست.
  6. بهترین روش سرخ کردن سبزی قرمه سبزی سبز تیره نگه داشتن آن است.
  7. بعد از اینکه سبزی های قرمه سبزی را سرخ کردید اجازه دهید تا سرد شوند بعد آنها را به کیسه فریزر منتقل نمایید.
  8. برای ریختن در کیسه فریزر حتما دقت کنید جوری کیسه کنید که ضخامت کیسه کمتر شود تا راحت تر یخ آن آب شود.
  9. برای اینکه سبزی خاصیت خود را از دست ندهد کمتر سرخ کنید. این یکی از اصول آشپزی است.
  10. برای اینکه سبزی قرمه سبزی خوش عطر تر شود کمی برگ کرفس را در آن ریز شده بریزید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن