طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی
خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق آن نباشد. البته در برخی شهرها این خورشت با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند مثلاً به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود.

همان طور که می دانید، قورمه سبزی یک غذای سنتی و اصیل ایرانی است که عطر بی نظیر آن هوش و حواس را از آدم می گیرد. این غذا نه تنها در میان ایرانی ها بسیار محبوب است، بلکه در خارج از مرز های این سرزمین نیز طرفداران خود را دارد؛ به اندازه ای که حتی در ایتالیا پیتزای قورمه سبزی را هم درست می کنند. بنابراین بلد بودن طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه برای خیلی از ما یک چیزی است که بتوانیم به آن افتخار کنیم؛ تا جایی که خیلی از افراد برای محک زدن مهارت آشپزی ما می پرسند آیا بلدیم قورمه سبزی درست کنیم یا نه!

قورمه سبزی در هر شهر و هر خانه به شکلی متفاوت و منحصر به فرد تهیه می شود. در بعضی از شهر ها به قورمه سبزی رب گوجه فرنگی یا رب انار اضافه می کنند. بعضی این غذا را با لوبیا چیتی درست می کنند در حالی که بعضی دیگر از لوبیای چشم بلبلی در تهیه قورمه سبزی استفاده می کنند. گاهی خانم ها برای اینکه غذا سالم تر باشد، سبزی آن را کمتر سرخ کرده و در نهایت خورش قورمه سبزی آن ها رنگ سبز روشن تری خواهد داشت، در حالی که بقیه معتقدند سبزی قورمه را تا جایی باید سرخ کرد که رنگ آن کاملا تیره شده و به رنگ مشکی نزدیک تر شود. در هر صورت، سلیقه شما و مدلی از قورمه سبزی که از کودکی به خوردن آن عادت داشتید خیلی در روش پخت شما موثر خواهد بود.

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

۱- پیش از هر چیز لوبیاها را از شب قبل خیس کنید. در این مدت حداقل دو بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن کاملا گرفته شود.

۲- قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. داخل آن کمی روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و داخل قابلمه بریزید تا سرخ و طلایی رنگ شوند.

۳- گوشت گوساله را به اندازه ی ۲ تا ۳ بند انگشت خرد کرده و پس از سرخ شدن پیازها به آن اضافه کنید. تکه های گوشت را کمی با پیازها تفت دهید. زیر حرارت را کم کنید. کمی زردچوبه به گوشت اضافه کنید و مجددا آن را تفت دهید.

۴- زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، لوبیا را به همراه مقدار مناسبی آب گرم به گوشت اضافه کرده و داخل قابلمه بریزید تا هم گوشت و هم لوبیا پخته شوند. حدودا ۲ ساعت زمان برای پخت آن ها لازم است.

۵- اکنون می توانید سبزی قورمه را سرخ کنید. آن ها را داخل قابلمه و کمی روغن ریخته و خوب سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند و کمی تیره شود.

۶- زمانی که گوشت و لوبیا نیم پز شدند و حدودا ۱ ساعت از زمان پخت آن ها گذشت، سبزی قورمه ی سرخ شده را به آن ها اضافه کنید.

۷- لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و داخل قابلمه بیندازید. در این مرحله می توانید نمک، فلفل و آب لیمو را نیز به قورمه سبزی تهرانی اضافه کنید.

۸- خورش قورمه سبزی تهرانی را هم بزنید و اجازه دهید تا ۱ ساعت دیگر همه ی مواد بپزند و خورش جا بیفتد.

۹- زمانی که آب خورش بخار شد و خورش جا افتاد مطمئن شوید که همه ی مواد آن از جمله لوبیا و گوشت خوب پخته شده اند. در غیر این صورت اجازه دهید تا خورش کمی بیشتر بپزد. هر چه خورش بیشتر بپزد، جا افتاده تر خواهد بود.

۱۰- خورش قورمه سبزی تهرانی شما آماده است. آن را با برنج زعفرانی و ته دیگ دلخواه تان سرو و نوش جان کنید.

سبزی قورمه سبزی

در سبزی قرمه سبزی تره و جعفری دو آیتم اصلی است . شنبلیله طعم بسیار خوبی به قرمه سبزی می دهد ولی توجه داشته باشید که اگر بیشتر از میزان ذکر شده از شنبلیله استفاده کنید باعث تلخی غذا می شود .

از اسفناج برای لعاب دادن بیشتر قرمه سبزی استفاده می شود ، البته که اسفناج به صورت کاملا سلیقه ای است و بسیاری از افراد از سبزی اسفناج داخل قرمه سبزی استفاده نمیکنند.

تفاوت ترکیبات سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف

در بعضی از جاها از سبزی گشنیز نیز استفاده میکنند ، در صورتی که تمایل دارید داخل قرمه سبزی از گشنیز استفاده کنید حداکر به میزان 200 گرم اضافه کنید تا غذایتان طعم و بوی آش به خود نگیرد.یکی از نکات مهمی که یک قرمه سبزی جا افتاده دارد ریز بودن سبزی های آن است در صورتی که سبزی قرمه سبزی درشت خرد شود باعث می شود به خوبی جا نیافتد.

نکته مهم :در هنگام سرخ کردن سبزی در همان ابتدا به سبزی روغن اضافه کنید و نگذارید آب سبزی خشک شود و بعد به آن روغن اضافه کنید این کار باعث خوش رنگ تر شدن سبزی می شود .در آذربایجان غربی بخصوص در شهر تبریز از سبزی شنبلیله در ترکیبات سبزی استفاده نمی کنند و فقط از جعفری و تره استفاده می کنند و سبزی ها رو ساطوری نمی کنند ، خیلی ریز خورد می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (195 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (10 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل و اغتشاش مقابل آرامگاه فردوسی / 3 برادر جنایتکار دستگیر شدند + عکس
تصویر شگفت انگیز از صورت جدا شده از یک انسان برای پیوند زدن به انسانی دیگر / هشدار: تصویر بسیار هولناک است!
همکلاس صدام و تنها فرمانده ارتش ایران که از دست ملکه انگلستان انگستر دریافت کرد!
بازآفرینی لوگو باشگاه تراکتور/ بازگشت اصالت و جلوه تمدّن
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و ابوالفضل پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند