غذاهایی که بر الکترولیت بدن موثرند

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
غذاهایی که بر الکترولیت بدن موثرند
ساعد نیوز:در این مطلب به راه بهتری برای بازسازی الکترولیت های از دست رفته اشاره کردیم، ما این ذرات باردار الکتریکی را نیاز داریم تا تعادل مایعات در بدنمان حفظ، و به اعصاب و عضلات برای عملکرد بهتر هنگام ورزش کمک شود.

منابع طبیعی از الکترولیتها

تصویر
در حالی که نوشیدنی های ورزشی بسیاری به عنوان یک تعمیر سریع برای جایگزینی الکترولیت ها مشخص شده اند (و آنها کاملاً موفق هستند) یک مشکل بزرگ وجود دارد: زیرا آنها اغلب با شکر و کالری اضافی همراه هستند. به این دلیل، بهتر است بر روی جایگزین الکترولیت از طریق دیگر و به معنای طبیعی تر تمرکز کنید.

سدیم

تصویر
به ما گفته شده که به سدیم ( نمک ) فقط نه بگوییم، اما وقتی عرق می ریزیم این الکترولیت ها هستند که بیش از هر چیز از دست می دهیم. نمک به بدن کمک می کند آب را در خود حفظ کند، و برای مدت زمان طولانی تری بدن از آب تامین است. یک ساعت ورزش و عرق ریختن می تواند ۸۰۰میلی گرم سدیم از بدنتان خارج کند، این مقدار را می توانید با یک شیر کاکائو و یا یک لقمه کره بادام زمینی بازگردانید. ورزشکاران می توانند با یک وعده نمکی، مانند سوپ، نیز به بازسازی الکترولیت های بدن کمک کنند.

کلرید

تصویر
معمولا با سدیم جفت می شود، کلرید را می توانید در نمک سفره و یا غذاهای فرآوری شده، چاشنی ها، سوپ کنسرو شده، و چیپس سیب زمینی پیدا کرد، این ماده هم مانند نمک آنچنان کمبودش در برنامه غذایی مردم دیده نمی شود. ماده معدنی که برای تثبیت تعادل مایعات بدن، حجم خون، فشار خون، و سطح pH مایعات بدن نیاز است نیز با عرق کردن از بدن خرج می شود. بهتر است کلرید را با غذایی سالم دوباره به بدن بازگردانید نه میان وعده هایی که پرکالری و ناسالم هستند. زیتون، گوجه فرنگی، کاهو و کرفس از منابع سالم کلرید هستند.

پتاسیم

تصویر
اگر به دنبال یک میان وعده سرشار از پتاسیم و قابل حمل هستید، میوه های تازه یا خشک شده ای مانند پرتقال، ملون، کشمش، یا زردآلو بردارید. در طول یک ساعت تمرین سخت، ممکن است ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم از دست بدهید، که از عملکرد سلول ها و قلب پشتیبانی می کند، فشار خون را تنظیم می کند، از سنگ کلیه و از دست رفتن استخوان ها پیشگیری می کند، و نقشی مهم در انقباض عضلات ایفا می کند. برای تامین پتاسیم می توانید یک موز متوسط یا بزرگ استفاده کنید ( ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم ). دیگر غذاهای کامل سرشار از پتاسیم عبارتند از سیب زمینی شیرین، سیب زمینی سفید، نخود فرنگی، لوبیا، و سبزیجات سبز برگ از جمله اسفناج و کلم.

کلسیم

تصویر
شاید با شنیدن نام کلسیم مستقیم به یاد شیر بیفتید، اما در کنار شیر دیگر منابع غنی کلسیم نیز وجود دارد، مانند نوشیدنی های حاوی کلسیم ( دوغ و کفیر ). شیر یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای ریکاوری پس از ورزش میل کنید، چرا؟ شیر حاوی ترکیبی از کربوهیدرات، کلسیم، سدیم، و پتاسیم در کنار مقداری پروتئین با کیفیت است، که به ریکاوری عضلات کمک می کند. به برنامه غذایی خود غذاهای سرشار از کلسیم اضافه کنید.

منیزیم

تصویر
در کنار کلسیم، منیزیم نیز به انقباض عضلات، عملکرد عصب ها، فعال سازی آنزیم ها، و توسعه استخوان ها، کمک می کند. برای دوباره پر کردن منابع مواد معدنی پس از ورزش توصیه می شود سبزیجات سبز برگ، غلات سبوس دار، آجیل، کره بادام زمینی، لوبیاها و عدس میل کنید. منیزیم به مبارزه با خستگی کمک می کند. وقتی مقدار مواد معدنی بدن پایین باشد بدن در طول فعالیت بدنی اکسیژن بیشتری مطالبه می کند، به همین دلیل زودتر احساس خستگی می کنید.

سوپ های تهیه شده از آب گوشت

تصویر
سدیم نخستین الکترولیتی است که به واسطه تعریق از دست می دهید. در نتیجه، از دست دادن این الکترولیت بزرگترین نگرانی برای افرادی است که ورزش می کنند. سدیم به حفظ مایع بدن کمک می کند و از گرفتگی ها پیشگیری می کند. یک سوپ تهیه شده از آب گوشت می تواند بین 300 تا 600 میلی گرم سدیم تامین کند و افزون بر آن به آبرسانی بدن نیز کمک می کند.

شیر شکلات

تصویر
پس از ورزش، شیر برخی از الکترولیت ها مانند کلسیم (که به استخوان سازی کمک می کند و در انتقال عصبی و همچنین عملکرد قلب نقش دارد)، سدیم، و پتاسیم (برای انقباض عضلانی ضروری است) را تامین می کند. نگران قند افزوده ناشی از شکلات نباشید. شیر شکلات نسبت ایده آل 3:1 از کربوهیدارت ها به پروتئین که ورزشکاران برای ریکاوری مناسب به آن نیاز دارند را ارائه می کند.

میوه

تصویر
موز و همچنین پرتقال و ملون منابع خوبی برای پتاسیم هستند، از این رو گزینه هایی ایده آل برای مصرف پس از ورزش هستند. همچنین، این میوه ها حاوی کربوهیدارت هستند و به افزایش قند خون پیش از ورزش برای ریکاوری سریع تر نیز کمک می کنند.

یک سالاد بزرگ

تصویر
از مواد تشکیل دهنده رایج در سالاد می توان به سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار، لوبیای سیاه، و چغندر اشاره کرد که همگی سرشار از پتاسیم هستند. زیتون، گوجه فرنگی و کاهو سرشار از کلرید هستند که این الکترولیت به همراه سدیم در حفظ تعادل مایع بدن نقش دارد. با افزودن مقداری برنج قهوه ای و مغزهای خوراکی به سالاد خود می توانید فواید آن را بیشتر کنید. مغزهای خوراکی و غلات کامل سرشار از منیزیم هستند که بدن برای انقباضات عضلانی و تولید پروتئین و انرژی به آنها نیاز دارد.

دانه های کدو تنبل

تصویر
دانه های خوراکی همانند یک نیروگاه غذایی هستند. اما در انتخاب آنها باید عاقلانه عمل کنید و دانه های کدو تنبل یکی از بهترین منابع برای منیزیم هستند و دو قاشق غذاخوری از آن حاوی 74 میلی گرم منیزیم است. این میزان 25 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای منیزیم را تامین می کند. پیش از ورزش می توانید دانه های کدو تنبل را مصرف کنید تا ذخایر الکترولیت خود را افزایش داده و استقامت بیشتری را تجربه کنید.

ماست یونانی

تصویر
سلول های شما برای تولید انرژی نیازمند الکترولیتی به نام فسفات هستند. افراد بسیاری نیاز خود به فسفر را با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین تامین می کنند. اما ماست یونانی که سرشار از فسفر و کلسیم است، انتخاب بهتری محسوب می شود.حدود دو ساعت پیش از ورزش این ماده غذایی را مصرف کنید. از این طریق هم برای مدتی طولانی تر احساس سیری و پری را تجربه خواهید کرد و هم زمان کافی برای گوارش وجود دارد. پس از ورزش نیز می توانید برای کمک به بازسازی عضلات ماست یونانی مصرف کنید زیرا این محصول دارای 12 تا 16 گرم پروتئین در هر 4 اونس (113 گرم) است.

کره بادام زمینی

تصویر
نه تنها کره بادام زمینی با پروتئین همراه است آن نیز شامل یک مقدار خوبی از سدیم است. از کره بادام زمینی طبیعی با همه چیز، مانند یک موز (منبع دیگری از الکترولیت)، یک نان شیرینی حلقوی به اندازه یک قاشق مربا خوری لذت ببرید.

شیر

تصویر
باور کنید یا نه، شیر می تواند در جایگزینی الکترولیت ها همانند یک نوشیدنی ورزشی موثر باشد دلیلش این است که آن غلظت بالایی از کلسیم، سدیم و پتاسیم را در کنار کربوهیدرات های مفید و پروتئین ارائه می دهد. کسانی که می توانند از مواد لبنی (در تمامی اشکال آن) لذت ببرند تا حد زیادی از این گزینه بهره مند می شوند. شما همچنین ممکن است شیر نارگیل را امتحان کنید این میوه به طور طبیعی دارای کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم و حتی الکترولیت با قدرت بیشتری ارائه می دهند.

آب نارگیل

تصویر
مانند شیر نارگیل، آب نارگیل یک منبع فوق العاده از الکترولیت است ترکیبی از همه مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و پتاسیم است آن نیز کم کالری و قوام نازک تری دارد.

سبزیجات برگ دار

تصویر
برگهای شلغم، کلم پیچ و سبزی collards سطوح بالای از پتاسیم را ارائه می دهند و می توانند مصرف منیزیم را نیز افزایش دهند. آنها یک غذای فوق العاده هستند که به تعادل الکترولیتی کمک می کند.

لوبیا: لوبیا مانند لوبیا قرمز، لوبیا سیاه و لوبیا چیتی تمام سطح بالایی از پتاسیم، کلسیم و حتی پروتئین را ارائه می دهند این سطح انرژی را بهبود می بخشد در حالی که الکترولیت ها در همان زمان جایگزین می شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (175 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (131 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (76 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (39 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (39 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (25 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (23 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (20 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
راهنمای سفر به تبریز یا همان شهر شکلاتی ایران!
شلیک خونین به همسر در خیابان‌ / مرد تهرانی خودکشی کرد
بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل استرالیا در المپیک که قبلاً آرایشگر بود! + تصاویر
موزه‌ای که ارواح در آن گشت می‌زنند!
استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
این باتری تمام نمی‌شود!
رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
پزشکیان: ایران آماده گفتگو درباره برجام برای احقاق حق است
بلاگر 300 کیلویی انقدر خورد تا مُرد!
بازار داغ لوازم آرایشی تقلبی! خانم عزیز به هوش باش
همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید!
سربازی خریدنی نیست؛ وضعیت خود را مشخص کنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا