نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

  چهارشنبه، 30 شهریور 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی
بر مبنای ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، خانه هایی که بیش از 120 روز در یک سال خالی باشند، مشمول مالیات خواهند شد و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی بر مبنای دستور العمل تنظیمی سازمان مالیات کشور می باشد. در ادامه ساعد نیوز موارد لازم در مورد مالیات خانه های خالی را بیان کرده است. همراه ما باشید.

امروزه یکی از راه های سرمایه گذاری و افزایش سرمایه برای افراد مختلف، خرید ملک و اجاره آن می باشد. البته گاهی اوقات، افراد دارای املاک فراوان که قدرت تاثیر گذاری بر نوسانات قیمت در بازار ملک را دارند با خالی نگه داشتن املاک خود، موجبات بالا رفتن قیمت ملک و اجاره را فراهم آورده و در پی سود خود، منجر به ایجاد ضرر برای عده کثیری می گردند. یکی از راه های مهار افراد سودجو، در نظر گرفتن مالیات برای خانه های خالی، در صورت عدم اجاره آن ها می باشد. بر اساس ماده یک قانون مالیات های مستقیم باب اول آن، کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران، به شرح آنچه در مواد این قانون آمده مشمول مالیات می شوند. همچنین در ماده 54 مکرر همین قانون، شرایط خالی لحاظ شدن یک واحد و نرخ مالیات مورد تعلق در صورت خالی بودن واحد، بیان شده است.از این رو در این محتوا بر آن شدیم تا به توضیح مالیات خانه های خالی، دستور العمل نحوه محاسبه مالیات واحد های خالی و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی بپردازیم. چنانچه سوالاتی پیرامون مالیات خانه های خالی و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی دارید در ادامه محتوا با ما همراه باشید.

پوستر مالیات خانه خالی

به چه خانه هایی خانه خالی می گویند؟

قبل از اینکه به بررسی مالیات بر خانه های خالی بپردازیم، بهتر است با مفهوم خانه خالی آشنا شوید. قانون مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان، شرایطی در نظر گرفته است که در صورت تطابق با آن ها، خانه موردنظر مشمول مالیات خانه خالی می شود. این شروط عبارت اند از:

  • جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد، بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد.
  • خانه موردنظر محل سکونت اصلی یا فرعی مالک نباشد.
  • یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه گذشته باشد. این مدت زمان در پروژه های انبوه سازی به بیش از ۱۸ ماه می رسد.
  • بر اساس تاریخ ثبت سند، حداقل چهار ماه از تاریخ خرید خانه گذشته باشد.
  • خانه حداقل چهار ماه در اجاره نباشد.
  • فرد مستاجر اقامتگاه اصلی داشته باشد.
  • خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.
  • خانه ای که در صورت وقف بودن، بر اساس وقف نامه مشکلی برای اجاره رفتن نداشته باشد.

با استفاده از موارد بالا خواهید فهمید که آیا خانه شما مشمول مالیات بر خانه های خالی می شود یا خیر؟ اگر جوابتان مثبت بود، باید هرچه سریع تر برای اجاره دادن یا فروش ملک خود اقدام کنید. با کمک نرم افزار حسابداری می توانید سود و ضررتان را محاسبه کرده و بهترین تصمیم را برای دارایی خود بگیرید.

منظور از مالیات بر خانه های خالی چیست؟

علت کمبود مسکن در کشور ما نه به خاطر نبود مسکن، بلکه ناشی از وجود خانه های خالی است. بعضی از سرمایه داران در زمان های خاص از فروش یا اجاره املاکشان خودداری می کنند تا با این کار باعث افزایش قیمت شده و سپس به سودهای کلان دست پیدا کنند. جریمه خانه های خالی با هدف مبارزه با این مشکل به وجود آمد. طرح مالیات بر خانه های خالی در تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد. هرچند در وهله اول این طرح مورد تأیید واقع نشد، اما بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان به مالیات خانه های خالی توسط مجلس، این طرح به مرحله اجرا درآمد. دولت برای خانه های خالی که در شرایط بالا صدق می کنند، مالیات تعیین می کند. این مبلغ چیزی فراتر از مالیات خانه های اجاره ای است. میزان مالیات برای خانه های مختلف با یکدیگر یکسان نیست و بر اساس عواملی مانند مقدار ودیعه و اجاره خانه محاسبه می شود. برای محاسبه میزان مالیات اجاره و مالیات خانه خالی باید تا حدودی اصول حسابداری را بدانید.

دولت چگونه خانه های خالی را شناسایی می کند؟

همه مالکان و صاحبان خانه ها باید اطلاعات املاک و خانه های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند. این سامانه متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی برای ثبت نام مالیات بر خانه های خالی است و اطلاعات کاملی از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر را در خود دارد. مطابق با قانون مالیات بر خانه های خالی شورای نگهبان، همه نهادهای دولتی و بانک ها موظف اند فقط با دریافت نشانی و کد پستی، به مردم خدمت رسانی کنند. به این ترتیب فرایند شناسایی محل سکونت افراد به سرعت و با دقت انجام می شود. علاوه بر این، دولت پیامکی حاوی درخواست برای شفاف سازی تعیین وضعیت واحدهای مسکونی به مردم ارسال می کند. افراد بعد از دریافت پیامک، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک کشور، ثبت کنند. در غیر این صورت ملک موردنظر به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول طرح مالیاتی می شود. مالکان خانه های خالی باید در زمان مناسب اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند.

آشنایی با خانه های خالی معاف از مالیات

همه خانه های خالی مشمول مالیات نمی شوند. بنابراین شناخت خانه های خالی معاف از مالیات به شما کمک می کند تا پول اضافی به سازمان مالیات پرداخت نکنید. اقامتگاه های اصلی و فرعی افراد مشمول مالیات بر خانه های خالی نمی شود. بنابراین هر فرد می تواند علاوه بر منزلی در شهر محل سکونت خود، برای ثبت واحدهایی در شهرهای دیگر به عنوان اقامتگاه فرعی اقدام کند. همچنین اگر یکی از اشخاص تحت تکفل مالک به عنوان دانشجو، بیمار خاص یا شاغل مجبور به زندگی در همان شهر باشد، مالک می تواند یک ملک دیگر خود را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت کند. محاسبه مالیات بر خانه های خالی کار نسبتاً دشواری است که دولت هم برای انجام آن از پیشرفته ترین و بهترین نرم افزار حسابداری ابری استفاده می کند.

مالیات خانه های خالی چیست؟

ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در خصوص تعلق مالیات بر خانه های خالی می باشد. در باب تعلق مالیات به خانه های خالی، پیش از این نیز در قانون مالیات های مستقیم صحبت به میان آمده بود، اما از آنجا که نرخ مالیات تعلق گرفته به خانه های خالی پائین بود و قدرت مهار افرادی که از راه ملک و به قیمت ضرر به دیگران کسب درآمد می کردند را نداشت، طرح اصلاح ماده 54 قانون مالیات های مستقیم، در دی ماه سال 1399، موجب اصلاح موادی از این قانون و تهیه دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی و ابلاغ آن به تمام نهادهای ذی ربط شد. مطابق قوانین مالیات خانه های لوکس سال 1401، صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن ها، بیش از 15 میلیارد تومان بوده، باید 2 هزارم ارزش ملک خود، نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان را به عنوان مالیات، از طریق سامانه expasset.tax.gov.ir پرداخت نمایند. بر اساس ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم: هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت های تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، ماهانه مشمول مالیات بر درآمد اجاره به شرح ماده 54 اصلاحی می شوند که عبارت است از: سال اول 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم 12 برابر مالیات متعلقه و از سال سوم به بعد 18 برابر مالیات متعلقه.

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

پس از راه اندازی سامانه املاک و اسکان جهت اطلاع از املاک خالی و اعلام اینکه چه کسانی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نمایند، جهت تسهیل در محاسبه مالیات خانه های خالی و وجود یک وحدت رویه در محاسبه مالیات خانه های خالی، دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی در سال 1400 توسط سازمان مالیاتی کشور تنظیم و ابلاغ شد که در زیر به بخش های مهم این دستوالعمل اشاره می کنیم که عبارتند از:

ملاک احراز یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهرهای با جمعیت بالای یکصد هزار نفر جهت دریافت مالیات، استعلامات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور می باشد. مبنای محاسبه و شمول مالیات بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاحی، بر مبنای سال مالیاتی (یک سال شمسی) می باشد. در یک سال مالیاتی، واحد مسکونی ای خالی تلقی خواهد شد که در یک سال مالیاتی، در ازای یک مالک، بیش از 120 روز خالی از سکنه بوده باشد و مبنای استعلام آن سامانه املاک و اسکان کشور می باشد. در خصوص واحدهای مسکونی شراکتی که خالی تشخیص داده شده اند، مالیات هر شریک به نسبت سهم او به طور جداگانه محاسبه، اعلام و مطالبه خواهد شد. در خصوص شهرهای با کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که به استاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حکم واحد مسکونی خالی تلقی شده اند، جریمه ای معادل بیست درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور تعلق خواهد گرفت. در خصوص اشخاص حقیقی، اداره مالیات ذیصلاح جهت رسیدگی به مالیات خانه خالی، اداره مالیات محل نشانی اصلی مالک یا مالکان در سامانه اسکان و املاک می باشد و در صورت عدم اعلام نشانی هنگام در سامانه املاک و اسکان، اداره مالیات محل یکی از واحد های خالی متعلق به مالک به صورت سیستمی تعیین می گردد، مگر اینکه شخص حقیقی اقامتگاه قانونی خود را به صورت سیستمی به سازمان مالیات اعلام نماید. در صورت توالی سالهای خالی بودن ملک، مالیات خانه خالی در سال دوم خالی بودن، 12 برابر مالیات متعلقه و در سال سوم خالی بودن، 18 برابر مالیات متعلقه می باشد و در غیر این صورت (عدم توالی در خالی بودن ملک ) مالیات خانه خالی، مانند سال اول خالی بودن یعنی 6 برابر مالیات متعلقه می باشد. ضرایب مالیاتی مندرج در ماده 54 مکرر قانون مذکور برای مالک یا مالکان پنج یا کمتر از پنج واحد خالی بوده و برای مالکان دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی، ضرایب مالیاتی ماده فوق، نسبت به کل واحدها، دو برابر ضرایب مذکور در صدر ماده ۵۴ مکرر فوق اعمال می شود.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان