همه چیز در مورد اداره تصفیه!

  چهارشنبه، 09 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
همه چیز در مورد اداره تصفیه!
هنگامی که شخص حقیقی یا حقوقی ای در حالت ورشکستگی قرار می گیرد تمام دیون موجل او حال شده و طلبکاران باید بدهی خود را اعلام کرده تا مدیر تصفیه یا اداره تصفیه امور ورشکستگی، به این مسائل، رسیدگی کرده و با در نظر گرفتن دارایی های تاجر اقدام به تصفیه بدهی های تاجر نماید در ادامه ساعدنیوز در مورد اداره تصفیه خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

اشتغال به تجارت، در قالب یک شرکت یا به عنوان شخص حقیقی، ممکن است فرد را با حالتی تحت عنوان ورشکستگی، روبرو کند که قرار گرفتن در این حالت، بدین معنا می باشد که تاجر، از تادیه دیون و وجوهی که بر عهده او می باشد، ناتوان شده و به عبارتی، مخارج و تعهدات او، بیشتر از درآمد و کارکرد او بوده است.

اداره تصفیه چیست؟

قبل از پاسخ به این پرسش که اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست و وظایف آن چه می باشد؟ لازم است تا اندکی در خصوص مفهوم ورشکستگی، از منظر قانون تجارت، توضیح دهیم و بگوییم که شامل چه افرادی می گردد و پس از آن، در خصوص این امر که اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست و وظایف آن چه می باشد، صحبت کنیم.

  • ورشکستگی، یکی از نهادهای پیش بینی شده در قانون تجارت است و در شرایط خاصی، بر اشخاص حقیقی یا حقوقی ای که شغل خود را تجارت قرار داده اند، عارض می گردد. مقصود از شرایط خاص، وجود شرایط ورشکستگی در قانون تجارت می باشد.

  • ماده 412 قانون تجارت، به تعریف ورشکستگی و شرایط آن پرداخته است. این ماده، مقرر می دارد: "ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده او است، حاصل می‌ شود." بر این اساس، چنانچه تاجر یا شرکت تجارتی، در تادیه دیون خود، دچار توقف شده و از انجام این امر، ناتوان گردند، شرایط ورشکستگی، رخ داده و به شخص حقیقی یا حقوقی دچار این حالت، ورشکسته می گویند.

  • بر اساس ماده 418 قانون تجارت: "تاجر ورشکسته، از تاریخ صدور حکم، از مداخله در تمام اموال خود حتی آنچه که ممکن است در مدت ورشکستگی عاید او گردد‌، ممنوع است. در کلیه اختیارات و حقوق مالی ورشکسته که استفاده از آن موثر در تادیه دیون او باشد، مدیر تصفیه، قائم‌ مقام قانونی ورشکسته بوده و حق دارد به جای او از اختیارات و حقوق مزبوره استفاده کند." بر اساس این ماده، پس از رخ دادن ورشکستگی، شخص حقیقی یا حقوقی، از مداخله در اموال خود و انجام معامله و پرداخت دیون، ممنوع بوده و همه چیز، بر عهده مدیر تصفیه یا اداره تصفیه است.

  • مدیر تصفیه، شخصی است که دادگاه، تعیین می نماید تا با نظارت یک عضو ناظر که وی نیز از سمت دادگاه تعیین شده، بر امور مربوط به تصفیه بدهی های ورشکسته، رسیدگی کنند و اموال و دارایی های او را در این جهت، مدیریت نمایند. البته، در شهرهایی که به موجب قانون، اداره تصفیه، تاسیس شده، به جای مدیر تصفیه، اداره تصفیه امور ورشکستگی، به مسائل تاجر یا شرکت تجارتی ورشکسته، رسیدگی می کند.

  • ماده یک قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، در خصوص این اداره، مقرر می دارد: "در هر حوزه دادگاه شهرستان که وزارت دادگستری مقتضی بداند، اداره تصفیه، برای رسیدگی به امور ورشکستگی، تاسیس می نماید و در این‌ موارد، عضو ناظر، تعیین نخواهد شد."

  • بر اساس این ماده و توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست؟ باید گفت، اداره تصفیه، نهادی است که به تشخیص وزارت دادگستری، در هر حوزه قضایی ای که لازم باشد، برای رسیدگی به امور ناشی از ورشکستگی و تصفیه بدهی ها و مدیریت اموال تاجر در این زمینه، تشکیل و تاسیس می گردد و بدون وجود عضو ناظر، به مسائل مربوط به تاجر یا شرکت ورشکسته، رسیدگی می کند.

پوستر مسائل حقوقی

ساختار اداره تصفیه

پس از توضیح در این باره که اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست، در این بخش از مقاله، قصد داریم، با مراجعه به قانون ​اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب 1318، در خصوص ساختار این اداره، توضیح دهیم و بگوییم که اعضای این اداره، چه کسانی هستند و چگونه در منصب خود، در اداره تصفیه امور ورشکستگی، قرار می گیردند. ساختار اداره تصفیه، به شرح زیر می باشد:

  • این اداره، دارای رئیس و کارمندانی بوده که بسته به تشخیص دولت، از بین خدمتگزاران قضایی یا اداری یا از غیر خدمتگزاران دولت انتخاب می گردند. کارمندان و رئیس این اداره، باید، از شرایط عمومی استخدام، نظیر تدین به دین اسلام و التزام به جمهوری اسلامی، برخوردار باشند.

  • رئیس اداره تصفیه، دارای حکم قضایی بوده و پس از تصویب رئیس قوه قضاییه تعیین خواهد شد.

وظایف اداره تصفیه

قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، در این خصوص این مساله که وظایف اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست، تعیین تکلیف نموده است، لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره وظایف این اداره، صحبت کرده و پس از آن، در قسمت بعدی، در خصوص سایت و امکان ورود به سایت اداره تصفیه، جهت استفاده از خدمات این مرجع، توضیح دهیم. وظایف اداره تصفیه امور ورشکستگی، به شرح زیر است:

  • اقدامات تامینی اداره تصفیه؛ که این اقدامات، شامل تهیه صورت اموال و دارایی های تاجر یا شرکت تجارتی ورشکسته، مهر و موم اموال، انبار ها، کالا ها و مغازه در صورتی که اداره، قادر به مدیریت و اداره آن ها، تحت نظارت خود نباشد، حفاظت از پول نقد، اوراق بهادر یا هر شی قدمتی متعلق به تاجر، مشخص کردن حقوق اشخاص ثالث، نسبت به اموال غیر منقول تاجر ورشکسته و قید کردن آن ها در صورت اموال، پرداخت نفقه افراد واجب النفقه فرد ورشکسته و همچنین نفقه عادله خود او می باشد.

  • دعوت بستانکاران که انجام این امر، به موجب درج آگهی در روزنامه، توسط اداره تصفیه، صورت می گیرد تا مجمع عمومی طلبکاران، در موعد مقرر تشکیل گردد و جهت تنظیم قرارداد ارفاقی یا رسیدگی به مطالبات و تصفیه بدهی های تاجر از اموال او، تصمیم گیری شود نیز از دیگر وظایف اداره تصفیه امور ورشکستگی می باشد. در ادامه مقاله، در خصوص سایت و نحوه ورود به سایت اداره تصفیه، توضیح خواهیم داد.

سایت اداره تصفیه

با توجه به الکترونیکی شدن امور و ارائه خدمات بسیاری از ادارات دولتی و خصوصی، به صورت اینترنتی و مجازی، یکی از رایج ترین سوالات افرادی که قصد دارند، از خدمات اداره تصفیه، استفاده کنند این است که آدرس و نشانی سایت اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست​ و نحوه ورود به سایت آن، چگونه می باشد؟

  • در پاسخ به این پرسش که نشانی سایت اداره تصفیه امور ورشکستگی چیست​؟ باید گفت: در حال حاضر، بر خلاف سایر ادارات دولتی و خصوصی، نظیر اداره ثبت علائم تجاری یا اداره ثبت اسناد و املاک که سایت مخصوص به خود را دارند و برای استفاده از خدمات آن ها، صرفا کافی است با ورود به سایت، خدمت مورد نظر را انتخاب کرد و از آن، بهره مند شد، اداره تصفیه امور ورشکستگی، اقدام به راه اندازی سایت نکرده است و بر این اساس، امکان ورود به سایت آن نیز وجود ندارد.

  • بنابراین، متقاضیان استفاده از خدمات و وظایف اداره تصفیه امور ورشکستگی، صرفا با مراجعه حضوری به آدرس و نشانی اداره تصفیه شهر خود، می توانند، از خدمات این سازمان، بهره مند گردند و خدمات این اداره، در حال حاضر، تنها با مراجعه حضوری، در دسترس افراد، خواهد بود که در ادامه، نشانی اداره تصفیه کلانشهر ها را خواهیم گفت.

    پوستر مسائل حقوقی

نشانی اداره تصفیه

اداره تصفیه امور ورشکستگی، دارای وظایف و خدمات مشخصی است که در قسمت های قبلی مقاله، به آن ها اشاره کردیم و گفتیم که متقاضیان استفاده از خدمات این اداره می توانند، به صورت حضوری، به نشانی اداره تصفیه شهر خود، مراجعه کرده و از خدمت مورد نظر خود، بهره مند گردند. لذا در این قسمت از مقاله، قصد داریم، در خصوص نشانی اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران و سایر کلان شهرها صحبت کنیم و آدرس آن ها را ارائه دهیم که به شرح زیر می باشد:

  • آدرس اداره تصفیه امور ورشکستگی شهر تهران: تهران - خیابان انقلاب - خیابان قدس - روبروی خیابان پورسینا - پلاک 31 (ساختمان سابق مجتمع قضایی شهید مدنی) - شماره تماس: 02188995084 الی 02188995089

  • آدرس اداره تصفیه امور ورشکستگی شهر اصفهان: اصفهان - خیابان شهید نیکبخت - نبش بن بست ژاله - شماره تماس: 03136611086

  • آدرس اداره تصفیه امور ورشکستگی شهر مشهد: مشهد - خیابان ده دی - خیابان رازی غربی - خیابان فرخی

  • آدرس اداره تصفیه امور ورشکستگی شهر تبریز: تبریز - طالقانی جنوبی

سخن پایانی

بنابراین اداره تصفیه امور ورشکستگی، نهادی است که به تشخیص وزارت دادگستری، در هر حوزه قضایی ای که لازم باشد، برای انجام وظایفی نظیر رسیدگی به امور ناشی از ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی و تصفیه بدهی ها و مدیریت اموال آن ها در این زمینه، تشکیل و تاسیس می گردد. در حال حاضر، این اداره، هیچ گونه سایتی، برای ارائه خدمات، به صورت الکترونیک نداشته و صرفا، از طریق مراجعه حضوری، ارائه خدمت و ایفای وظیفه می کند. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...