IMEI چیست و چه کاربردی دارد؟

  سه شنبه، 08 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
IMEI چیست و چه کاربردی دارد؟
شماره IMEI در دستگاه‌های موبایل نشان دهنده هویت این دستگاه برای شناسایی آن در شبکه مخابراتی است و این شماره شناسه به طور پیش فرض توسط سازنده این دستگاه تعیین می‌‌شود. هدف اصلی IMEI این است که دستگاه شما را به یک شماره شناسه منحصر به فرد مجهز کند.

به احتمال زیاد کد “IMEI” به گوشتان آشناست و می دانید تا حدی می شود به شماره شناسنامه گوشی تعبیرش کرد. ولی واقعاً کار این کد ۱۵ رقمی چیست و برای چه استفاده می شود؟ هر گوشی جدیدی که ساخته می شود، باید یک کد منحصر به فرد داشته باشد که تا آخر عمر دستگاه با آن باقی خواهد ماند.
از آن جایی که گوشی های هوشمند روز به روز بیشتر و بیشتر در معرض خطر دزدیده شدن قرار دارند، اهمیّت کد IMEI و یادداشت کردن آن نمایان تر می شود. در این نوشتار با این مسئله آشنا خواهیم شد که اصلاً چرا باید هر گوشی همراهی که ساخته می شود یک کد انحصاری داشته باشد و این که چطور باید این کد را پیدا کنیم.

IMEI چیست؟

IMEI در واقع بر گرفته از عبارت “International Mobile Equipment Identity” یا «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» است. هرگاه گوشی می خرید احتمالاً بر روی جعبه یا حتی فاکتور خرید دیده اید که این کد نوشته شده است. اگر هم گوشی خود را برای تعمیر به نمایندگی برده باشید، حتما بسیار مشاهده کرده اید که این کد را روی برگه گارانتی هم می نویسند.

هدف استفاده از شماره IMEI، برای شناسایی تلفن های همراه و همچنین مسدود کردن آن ها از طریق شبکه است. در واقع اگر گوشی شما گم شده و یا به سرقت برود، می توانید از طریق این کد برای ردیابی گوشی خود از طریق اپراتورهای مخابراتی اقدام نمایید.
توجه داشته باشید IMEI مربوط به خود گوشی است و هیچ ارتباطی با سیم کارت یا حتی سیستم عامل تلفن همراه تان ندارد.

چگونه IMEI گوشی ام را پیدا کنم؟

کد IMEI گوشی را می توانید از طریق شماره گیری کد *#۰۶# بدست بیاورد. و یا به یکی از روش های زیر اقدام نمایید:
• سیستم عامل iOS : به مسیر Settings > General > About بروید.
• سیستم عامل آندروید : وارد Settings شده و به بخش About Phone بروید.
• دستگاه های سونی یا سونی اریکسون قدیمی : بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * را کلیک کنید.
• دستگاه های بلک بری یا سونی اریکسون های جدیدتر : به بخش Options و سپس Status بروید.

چند راه برای پیدا کردن کد IMEI

۱_ شماره گیری یک کد

شاید این بهترین و آسان ترین راه برای پیدا کردن شماره IMEI یا MEID در هر موبایلی باشد. شما می توانید برای یافتن IMEI از کد مخصوص به آن استفاده کنید. با شماره گیری #۰۶#* در موبایل خود، حتی بدون زدن کلید تماس ، شماره IMEI / MEID آن روی صفحه ظاهر خواهد شد.

۲_ توسط iTunes

برای یافتن شماره IMEI آیفون خود در برنامه iTunes مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا آیفون خود را به کامپیوتر متصل کرده و برنامه iTunes را اجرا کنید.
  • از گوشه بالا سمت چپ ، روی آیفون خود کلیک کرده و سپس به بخش Summary بروید.
  • برای آیفون ، با کلیک کردن روی “ Phone Number ” می توانید شماره IMEI و دیگر شماره ها را مشاهده کنید.
  • برای آیپد ( مدل های سیم کارت خور ) با کلیک کردن روی “ Serial Number ” می توانید شماره IMEI و دیگر شماره ها را مشاهده کنید.

۳_ توسط Google Dashboard

داشبورد گوگل یک مرکز کنترل برای حساب گوگل شماست که می توانید از هر کامپیوتری به آن دسترسی داشته باشید.

در صورتی که حساب گوگل خود را در موبایل یا تبلت اندرویدی خود وارد کرده باشید ، می توانید اطلاعات دستگاه اندرویدی خود را نیز در آن مشاهده کنید.
•از آدرس زیر وارد داشبورد گوگل شوید. Google Dashboard

با کلیک روی “ Android ” این بخش را باز کنید.
•در لیست دستگاه های اندرویدی خود مشاهده خواهید کرد که مقابل هر دستگاه اطلاعات مدل و IMEI آن نوشته شده است .

موبایل خود را پیدا کرده و شماره IMEI آن را یادداشت کنید.

۴_ پیدا کردن IMEI از زیر باتری دستگاه

در اکثر موبایل هایی که امکان تعویض باتری را دارند ، شماره IMEI آن ها در زیر باتری نوشته شده است.

گاهی برای موبایل شما مشکلی پیش می آید که امکان روشن کردن آن و چک کردن با یکی از روش های بالا را ندارید.

در این مواقع با خارج کردن باتری می توانید شماره IMEI آن را پیدا کنید.

محل قرار گیری این شماره در زیر باتری در همه دستگاه ها یکسان نیست و با کمی دقت می توانید آن را پیدا کنید

۵_ پیدا کردن IMEI از روی جعبه دستگاه

روی جعبه همه موبایل ها برچسبی وجود دارد که IMEI آن دستگاه روی آن نوشته شده است

در صورتی که به خود دستگاه دسترسی ندارید و یا آن را گم کرده اید ، روی جعبه آن به دنبال یک بارکد بگردید که در زیر آن IMEI و شماره سریال دستگاه نوشته شده است .

۶_ بدست آوردن کد IMEI از طریق پرینت مکالمات از مخابرات

در صورتی که به هیچ یک از موارد بالا دسترسی نداشتید ، شما می توانید از طریق پرینت مکالمات خود از شماره IMEI گوشی مطلع شوید.

۷_بدست آوردن کد IMEI از طریق فاکتور خرید گوشی

شماره IMEI گوشی شما ممکن است بر روی فاکتور خرید آن نیز درج شده باشد.

در صورتی که به فاکتور خرید خود دسترسی دارید می توانید آن را بررسی نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (690 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان