ساعدنیوز
ساعدنیوز

کربوهیدرات ساده بهتر است یا کربوهیدرات پیچیده؟

  چهارشنبه، 21 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کربوهیدرات ساده بهتر است یا کربوهیدرات پیچیده؟
ساعد نیوز: کربوهیدرات یک مولکول بزرگ بیولوژیک تشکیل‌ شده از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. کربوهیدرات‌ها در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند که در روند متابولیسم انرژی لازم برای انجام کارکردهای بدنی و فعالیت جسمی را فراهم می‌کند. اما نوع های متفاوتی از آن وجود دارد، کربوهیدرات ساده و پیچیده, که به توضیح آنها می پردازیم.

انواع کربوهیدرات

تصویر
  • قند به صورت طبیعی در بعضی غذاها یافت می شود، شامل: میوه ها، عسل، آبمیوه، شیر و سبزیجات.( کربوهیدرات ساده )
  • نشاسته از تعداد زیادی واحد های مختلف قند متصل بهم ساخته شده است. غذاهای نشاسته ای، مانند نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی. ( کربوهیدرات پیچیده )
  • فیبر تنها در غذاهایی که از گیاهان بدست می آید پیدا می شود و در دستگاه گوارش بطور کامل تجزیه نمی شود. فیبر به حفظ سلامت روده ها کمک می کند و بعضی از انواع آن برای کاهش کلسترول مفید هستند. ( کربوهیدرات پیچیده )

کربوهیدرات ساده

تصویر
کربوهیدرات ساده که از یک یا ۲ واحد قندی تشکیل شده اند به سرعت هضم می شوند. کربوهیدرات ساده شامل مونو ساکاریدها یا قندهای تک واحده و دی ساکاریدها یا قندهای دو واحده هستند. مونوساکاریدها شامل گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز می شوند. این قندها می توانند به طور مستقیم جذب شوند و برخلاف دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها، به تجزیه ی بیشتر توسط آنزیم ها نیاز ندارند. غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده می تواند سبب افزایش سطوح قند خون گردند و همچنین ترشح انسولین را افزایش می دهند. این امر می تواند موجب افزایش اشتها و تجمع بیش از حد چربی شده و چاقی را تقویت نماید. کربوهیدرات های ساده برابرند با مواد مغذی کمتر کربوهیدرات های ساده قند هستند. مقداری از آنها به صورت طبیعی در شیر وجود دارند اما بیشتر این کربوهیدرات های ساده در واقع به غذا اضافه می شوند.

کربوهیدرات های ساده ای که معمولا به غذاها اضافه می شوند عبارتند از: شکر قهوه ای کورن سایروپ (شربت ذرت) با فروکتوز بالا گلوکز، فروکتوز و ساکاروز کنسانتره آب میوه

غذاهایی با کربوهیدرات ساده که باید از آنها پرهیز کنیم

بعضی از غذاهای شایعی که در آنها از منابع تصفیه شده کربوهیدرات ساده استفاده می شود را کنار بگذارید و برای کنترل میل به شیرینی به دنبال جایگزین ها باشید:
۱- نوشابه: نوشابه های قندی برای سلامتی مضر هستند و به جای مصرف این نوع نوشیدنی از آب طعم دار شده با لیمو استفاده کنید.
۲- شیرینی ها: به جای راضی کردن میل به شیرینی با شیرینی هایی که سرشار از کربوهیدرات و قند اضافه شده هستند از میوه ها استفاده کنید که علاوه بر شیرینی طبیعی، فیبر هم دارند.
۳- کوکی های بسته بندی شده: به جای اینکه انواع بسته بندی شده مواد غذایی را بخورید سعی کنید در خانه و با استفاده از شیرین کننده های کمتر و آرد سبوس دار آن ها را تهیه کنید.
۴- کنسانتره آب میوه: راه ساده برای پرهیز از کنسانتره میوه این است که نگاه دقیقی به برچسب غذاها بکنید. همیشه آب میوه های ۱۰۰ درصد طبیعی را انتخاب کنید و یا خودتان در خانه آن را درست کنید.
۵- غلات صبحانه: غلات صبحانه معمولا سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند. این عادت را کنار بگذارید و از غلاتی که خودتان در خانه درست می کنید، استفاده کنید و یا از انواع شیرین نشده و سبوس دار مصرف کنید.

کربوهیدرات پیچیده

تصویر
کربوهیدرات های پیچیده به لحاظ ساختمانی پیچیده تر از کربوهیدرات ساده هستند و زمان بیشتری را برای هضم و جذب نیاز دارند، بنابراین، آن ها انرژی را با سرعت کمتری تأمین می کنند یعنی کربوهیدرات پیچیده به تدریج وارد جریان خون می گردند و تنها یک افزایش ملایمی را در سطوح انسولین خون تحریک می نماید که در نتیجه اشتها را تعدیل می کند و منجر به تجمع مقادیر کمتری از کربوهیدرات ها به صورت چربی می گردد.

علاوه بر این اگر منابع کربوهیدرات از نوع تصفیه نشده (سبوس دار) و محتوای فیبر کافی باشند به مراتب زمان بیشتری برای هضم و جذب آن لازم است.
کربوهیدرات های تصفیه نشده و سبوس دار در محصولاتی نظیر: برنج قهوه ای، ماکارونی و پاستای گندم کامل و نان ها و غلات سبوس دار یافت می شوند.
کربوهیدرات هرچقدر پیچیده تر باشد بهتر است کربوهیدرات های پیچیده نسبت به کربوهیدرات های ساده مواد مغذی بیشتری دارند. آنها فیبر بالاتری دارند و آرامتر هضم می شوند و همین موجب می شود سیر کننده تر باشند یعنی برای کنترل وزن گزینه مناسبی هستند. کربوهیدرات های پیچیده کلید حفظ سلامتی در طولانی مدت هستند که حفظ وزن سالم را ساده تر می کنند. این نوع از کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ نیز مناسب هستند چون بالا رفتن قند خون پس از وعده غذایی را کنترل می کنند.
فیبر و نشاسته دو نوع از کربوهیدرات های پیچیده هستند.
فیبر بسیار مهم است چون سبب بهبود عملکرد روده و کنترل کلسترول می شود. منابع اصلی فیبر خوراکی عبارتند از: میوه ها, سبزیجات, آجیل ها, لوبیا ,غلات کامل,نشاسته و نیز در بعضی از غذاهایی که دارای فیبر هستند، وجود دارد. تفاوت این است که بعضی غذاها مانند سیب زمینی نشاسته بیشتری نسبت به فیبر دارند. نان سبوس دار, غلات, ذرت, بلغور جو دو سر, نخود و برنج کربوهیدرات های پیچیده ای که باید از آنها بخورید مطمئن شوید.

غذاهایی با کربوهیدرات پیچیده که حتما باید از آنها استفاده کنیم

۱- غلات کامل: غلات کامل از منابع عالی فیبر هستند و دارای پتاسیم، منیزیم و سلنیم است. از غلات کمتر فرآوری شده مانند کوینو، گندم سیاه و پاستا سبوس دار استفاده کنید.
۲- میوه های سرشار از فیبر: از مصرف میوه های کنسرو شده پرهیز کنید چون معمولا دارای شکر اضافه شده هستند. برخی از میوه های سرشار از فیبر مانند سیب، توت ها و موز را استفاده کنید.
۳- سبزیجات سرشار از فیبر: مصرف سبزیجاتی مانند بروکلی، سبزیجات برگ دار و هویج را بالا ببرید.
۴- لوبیا ها: در کنار فیبر، لوبیاها منابع مناسبی از فولات، آهن و پتاسیم هستند. انتخاب کربوهیدرات های مناسب ممکن است زمان ببرد.
برای عادت دادن خود تمرین کنید و با کمی بررسی و هوشیار بودن در برابر برچسب غذاها انتخاب هایی هوشمندانه تر و سالمتر داشته باشید تا به بدن انرژی دهید و آن را در برابر بیماری ها ایمن نگه دارید.

تفاوت کربوهیدرات ساده و پیچیده

کربوهیدرات های ساده سریعاً باعث افزایش قند خون می شوند اما نمی توانند برای مدت طولانی قند خون را ثابت نگه دارند و با گذشت مدت زمان کوتاهی مجدداً قند خون افت می کند، اما آزاد سازی قند و تبدیل آن به انرژی از کربوهیدرات های پیچیده به آهستگی اتفاق می افتد و این باعث ثبات قند و انرژی می گردد، به زبان ساده تر با خوردن کربوهیدرات های پیچیده قند خونتان آهسته افزایش و آهسته کاهش می یابد و برای مدت بیشتری به شما انرژی می دهند.

چرا کربوهیدرات پیچیده از کربوهیدرات ساده بهتر است؟

کربوهیدرات پیچیده نسبت به کربوهیدرات ساده مواد مغذی بیشتری و فیبر بالاتری دارد همچنین آرامتر هضم می شوند و همین موجب می شود نسبت به کربوهیدارت ساده سیر کننده تر باشند یعنی برای کنترل وزن گزینه مناسبی هستند. این نوع از کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ نیز مناسب هستند چون بالا رفتن قند خون پس از وعده غذایی را کنترل می کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (283 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (77 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (45 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (9 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کدام چهره‌های سیاسی لباس احرام بر تن کردند+عکس/ از رهبر انقلاب و سردار سلیمانی تا احمدی نژاد و رفسنجانی چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس