خواص کنگر فرنگی بر لاغری و سلامتی بدن چیست؟

  پنجشنبه، 25 آذر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص کنگر فرنگی بر لاغری و سلامتی بدن چیست؟
کنگر فرنگی فواید درمانی بسیاری دارد و مصرف آن خواص مناسبی برای سلامت بدن دارد، از “خواص کنگر فرنگی” می توان به حفظ سلامت قلب، جلوگیری از کم خونی و کمک به کاهش وزن می توان اشاره کرد.

کنگرفرنگي گياه بومي مناطق مرکزي مديترانه است ولي در حال حاضر در بيشتر نقاط معتدل دنيا کشت يم شود . رومي ها در حدود 2000 سال پيش اين گياه را پرورش مي دادند و بعنوان سبزي در سالاد استفاده مي كردند . کنگرفرنگي در قرن شانزدهم در انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمريکا کشت شد .اکنون کاليفرنيا و سواحل اقيانوس آرام مرکز کشت کنگرفرنگي مي باشد . کنگرفرنگي براي رشد احتياج به آب و باران فراوان دارد .کنگرفرنگي گياهاي است چند ساله دراي ساقه اي راست که ارتفاع آن بحدود يک متر مي رسد . برگهاي آن پهن و دراز مانند برگهاي کاهو است که برنگ سبز تيره است . در انتهاي ساقه ميوه آن که بشکل ميوه کاج يا سيب فلس دار است مشاهده مي شود .گلبرگهاي آن ضخيم و گوشتي بوده و انتهاي گلبرگها ضخيم تراست که مصرف خوراکي دارد .

براي خريد کنگرفرنگي دقت کنيد که برگها باز نشده و سفت و سبز باشد . هنگاميکه برگهاي کنگرفرنگي قهوه اي است نشان دهنده کهنه بودن آن مي باشد . فصل کنگرفرنگي معمولا ماههاي فروددين و ارديبهشت ( آپريل و مي )است .برگهاي خوردني کنگرفرنگي داراي اينولين ، اينولاز و ماده اي تلخ بنام سينارين Cynarine مي باشد .

ارزش غذایی 100 گرم کنگر فرنگی خام

  • کالری :47
  • چربی :0.2 گرم
  • کربوهیدرات :11 گرم
  • پروتئین :3.3 گرم
  • فیبر :5 گرم
  • قند :1 گرم

ارزش غذایی 100گرم کنگر فرنگی پخته

  • کالری :53
  • چربی :0.3 گرم
  • کربوهیدرات :12 گرم
  • پروتئین:2.9 گرم
  • فیبر :9 گرم
  • قند :1 گرم

خواص کنگر فرنگی برای بدن

کنگر فرنگی در رژیم لاغری | با تغییرات زیادی که در سبک زندگی و انواع رژیم غذایی ما به وجود آمده است موضوع کاهش وزن به یکی از موضوعات مهم و رایج تبدیل شده است. به همین دلیل کاهش وزن و استفاده از انواع رژیم لاغری برای سلامتی و همچنین تناسب اندام جز موضوعاتی که درمورد آن زیاد صحبت می شود، برای مثال یک برنامه غذایی خوب چه برنامه غذایی است و یا انواع خوراکی ها چه تاثیری بر لاغری و یا افزایش وزن دارند. یکی از مواد خوراکی که خواص زیادی دارد و تاثیر آن بر لاغری نیز قابل توجه است کنگر فرنگی است. کنگر فرنگی کوهی گیاه است که بومی جنوب اروپا و کناره مدیترانه است. قسمت خوراکی این گیاه در واقه غنچه آن است و بیشتر به صورت آب پز پخته می شود. عاشقان پیتزا حتما می دانند که سبزی اصلی پیتزای چهار فصل در ایتالیا آرتیشو یا همان کنگر فرنگی است.

کنگر فرنگی یا آرتیشو گیاهی است علفی که در ایران هم پرورش داده می شود و از عصاره آن به صورت آمپول یا قطره استفاده می شود. آرتیشو اگر چه نوعی گیاه محسوب می شود اما در واقع یک بوته خاردار است و به دلیل خواص درمانی و دارویی که دارد قرن ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خواص آرتشو تاثیر آن بر کاهش وزن است. همه ما به اشتباه فکر می کنیم برای از لاغر شدن و خلاصی از دست چربی های اضافه بدن مجبور به گرسنگی هستیم. این فکر اشتباه است و فقط باید یک رژیم غذایی کاهش وزن مناسب و متعادل در کنار ورزش روزانه است که می تواند به شما کمک کند تا به وزن مورد نظر خود برسید. در ادامه خواص آرتیشو بر سلامتی و لاغری را بررسی می کنیم.

کنگر فرنگی، بمب مواد مغذی

با نگاهی به مواد موجود در این گیاه کاملا متوجه می شوید که این گیاه همه مواد مغذی را در خود دارد و به تنهایی یک ماده غذایی پر خاصیت به حساب می آید که با مصرف آن بسیاری از مواد مغذی که روزانه باید به بدن شما برسید را دریافت می کنید. کنگر فرنگی سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. به ویژه از نظر فولات و ویتامین های C و K، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم و آهن ی منبع غذایی فوق العاده محسوب می شود. در یک عدد کنگر فرنگی حدود 7 گرم فیبر وجود دارد که به تنهایی می تواند یک سوم از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند.

کالری این گیاه فقط 60 کالری است و در نتیجه افراد علاقمد به کاهش وزن می توانند از این گیاه در رژیم غذایی کاهش وزن خود به میزان دلخواه استفاده کنند. چرا که هم به دلیل وجود فیبر باعث احساس سیری طولانی تر می شود و هم به دلیل کالری پایینی که دارد دیگر جای نگرانی در مورد میزان مصرف آن وجود ندارد. در رژیم های لاغری مختلف از کنگر فرنگی به عنوان یکی از گیاهان پایه و مناسب برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند استفاده می شود. در کنار تمام این مواد مغذی آرتیشو سرشار از آنتی اکسیدان است و همین ویژگی آن را به یکی از پر طرفدارترین سبزیجات تبدیل کرده است.

کنگر فرنگی، کاهش دهنده کلسترول بد خون

تحقیقاتی که بر روی خواص و عصاره برگ آرتیشو صورت گرفته است نشان می دهد که این گیاه بر کاهش سطح کلسترول بد خون تاثیر قابل توجهی دارد. تحقیق انجام شده بر روی هفتصد از افرادی که به مدت 5 تا 13 هفته به شکل روزانه آرتیشو یا کنگر فرنگی مصرف کردند نشان داد که کلسترول بد یا همان LDL آنها پس از این دوره کاهش پیدا کرده است. کنگر فرنگی از دو طریق بر کلسترول خون تاثیر می گذارد:

  • کنگر فرنگی حاوی لوتئولین است که یک آنتی اکسیدان است و از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند.
  • برگ کنگر فرنگی باعث می شود تا بدن کلسترول را به شکل موثرتری تجزیه کند و در نتیجه سطح آن را پایین می آورد.

کنگر فرنگی، تنظیم کننده فشار خون

کنگر فرنگی می تواند به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. یک تحقیق بر روی مردان مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف کنگر فرنگی روزانه به مدت 12 هفته ، فشار خون آنها را کاهش داده است. مکانیزم دقیق اینکه کنگر فرنگی چطور فشار خون را کاهش می دهد کاملا درک مشخص نیست. با این حال ، آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهد که کنگر فرنگی آنزیم eNOS را تقویت می کند ، که در باز شدن عروق خونی نقش دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف کنگر فرنگی می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. علاوه بر این ، کنگر فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. با وجود آنکه خواص و ویژگی های مختلفی از جمله تاثیر بر کاهش فشار خون از ویژگی های کنگر فرنگی است اما باید قبل از استفاده از آن در رژیم غذایی خود حتما با مشاورین تغذیه من و رژیم مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما ضرری نداشته باشد.

کنگر فرنگی، عملکرد کبد را بهبود می دهد

کبد انسان کارخانه شیمیایی بدن به حساب می آید که اگر درست کار نکند سلامتی را به خطر می اندازد. یکی از ویژگی های این عضو شگفت انگیز ویژگی آن در بازسازی خودش است. کنگر فرنگی به دلیل مواد خاصی که در خود دارد می تواند به کبد کمک کند تا در صورت آسیب دیدن بافت خودش را سریع تر بازسازی کند. علاوه براین باعث افزایش تولید صفرا می شود که به دفع سموم مضر به کبد کمک زیادی می کند. در حقیقت سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در کنگر فرنگی باید بهتر شدن عملکرد کبد می شود. یکی از مشکلات افراد چاق کبد چرب است. زمانی که کبد چرب می شود سوخت و ساز بدن دچار اختلال شده و می تواند منجر به چاقی شود، در نتیجه بهبود عملکرد کبد با بهبود سوخت و ساز بدن می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

کنگر فرنگی، عملکرد گوارش را بهبود می دهد

کنگر فرنگی منبع بسیار خوبی از فیبر است که به سیستم گوارش کمک می کند تا با باکتری های مفید روده خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان روده را کاهش دهد. علاوه بر آن فیبر موجود در کنگر فرنگی باعث کاهش یبوست و اسهال شده و در نتیجه سیستم گوارش را سالم نگه می دارد. کنگر فرنگی حاوی اینولین است که نوعی فیبر محسوب می شود که به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند. این ویژگی کنگر فرنگی هم جز آن دسته از خواصی است که برای افراد چاق و کسانی که می خواهد در رژیم لاغری خود از مواد غذایی مفید استفاده کنند بسیار مفید است. زیرا یکی از مشکلاتی که باعث چاقی افراد می شود اختلال در سیستم گوارش افراد و به طور خاص یبوست است. مصرف فیبر به سیستم گوارش کمک می کند تا کار خود را راحت تر و بهتر انجام دهد. یکی دیگر از خواص کنگر فرنگی برای سیستم گوارش کمک به رفع نفخ شکم و ورم معده و روده است. سینارین ، یک ترکیب طبیعی که در کنگر فرنگی وجود دارد ، ممکن است با تحریک تولید صفرا ، تسریع در حرکت روده و بهبود هضم برخی از چربی ها باعث ایجاد این اثرات مثبت شود.

کنگر فرنگی، روده تحریک پذیر را بهبود می دهد

سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که بر دستگاه گوارش اثر می گذارد و می تواند باعث درد معده ، گرفتگی ، اسهال ، نفخ ، یبوست و نفخ شکم شود. در یک مطالعه در مبتلایان به این سندرم، مصرف عصاره برگ کنگر فرنگی روزانه به مدت شش هفته به کاهش علائم کمک کرد. ترکیبات خاصی در کنگر فرنگی وجود دارد که خاصیت ضد اسپاسم دارد. این یعنی که کنگر فرنگی می توانند به متوقف کردن اسپاسم های عضلانی در بیماری ، تعادل باکتری های روده و کاهش التهاب کمک کنند.

کنگر فرنگی، قند خون را کاهش می دهد

کنگر فرنگی و عصاره برگ آن به کاهش قند خون کمک می کند. یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف کنگر فرنگی روزانه به مدت دو ماه سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف کنگر فرنگی آب پز در وعده غذایی 30 دقیقه بعد از غذا میزان قند خون و انسولین را کاهش می دهد. قابل توجه است که این تاثیر فقط در بزرگسالان سالم که سندرم متابولیک ندارند دیده می شود. اینکه کنگر فرنگی چطور باعث کاهش قند خون می شود کاملا مشخص نشده است. گفته می شود ، عصاره کنگر فرنگی باعث کند شدن فعالیت آلفا گلوکزیداز می شود که در واقع آنزیمی است که نشاسته را به گلوکز تجزیه می کند و به طور بالقوه قند خون را تحت تأثیر قرار می دهد.

کنگر فرنگی، اثرات ضد سرطانی دارد

مطالعات نشان می دهد که کنگر فرنگی باعث اختلال در رشد سرطان می شود. برخی از آنتی اکسیدان ها از جمله روتین ، کوئرستین ، سیلی مارین و اسید گالیک در کنگر فرنگی مسئول این اثرات ضد سرطان هستند. به عنوان مثال ، سیلیمارین برای درمان سرطان پوست مفید است. با وجود این نتایج امیدوار کننده ، اثبات این اثر کنگر فرنگی همچنان به مطالعه بیشتری نیاز دارد وجود ندارد.

چه کسی باید از رژیم لاغری آرتیشو یا همان کنگر فرنگی استفاده کند؟

افرادی که چند کیلویی اضافه وزن دارند و می خواهند به سرعت سایز کم کنند. با توجه به این واقعیت که کنگر فرنگی فیبر بالایی دارند و خوردن آن ها کمک می کند احساس پری بیشتری در طولانی مدت داشته باشید.

افراد مبتلا به سلولیت . کنگر فرنگی دارای مقادیر زیادی پتاسیم هستند که از حفظ آب جلوگیری کرده و ظاهرسلولیت را کاهش می دهند.هر کسی که مشکلات قلبی عروقی داشته باشد . از آنجا که کنگر فرنگی سدیم کمی دارند خوردن مقادیر زیاد آن باعث می شود که احساس پری و بهبود فشار خون کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان